Gå till innehåll

Servokoppling TGB 11


Gäst viktor

Rekommendera Poster

Jag är precis som alla andra väldigt imponerad av modifieringarna. Fortsätt så!

 

Ang servon så vet jag att den är från en Renault Clio. Finns på www.bildelsbasen.se för ca 2.500:- inkl tiltfuntion.

 

Men jag hoppas att Viktor dyker upp här själv snart inom en snar framtid för att förklara närmare och visa fler bilder från bygget. Jag är bla nyfiken på hur han löst montaget och speciellt anslutningen till rattstången samt avkapningen av röret runt stången. En annan fråga är hur han löst drivningsfrågan eftersom den lär behöva 12v. Min omvandlare ger "bara" 20 Amp och frågan är om det är tillräckligt?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej hej tack för kommentarerna! Jag får erkänna att jag känner mig också ganska nöjd med bygget, även om det tog lite längre tid än beräknat PDT_Armataz_02_27.gif

Precis som Jenik säger så tog jag det elektriska servot från en Renault Clio. Försökte hitta lite bilder på hur jag monterat den på rattstången men det verkar inte som jag tog någon. För närvarande kör jag med den mycket dåliga lösningen att mata servostyrningen med 12V genom att bara ansluta den till det ena batteriet. Vid full belastning så har jag mätt upp den till 38A så jag skall montera en 24->12 konverter som kan leverera iallafall 40A.

 

Jag funderar på om man skulle köra igång ett komersiellt projekt och börja tillverka Elektrisk-Servo konverteringkit till TGB 11. Det enda man själv isåfall behöver göra är att kapa rattstångshöljet, kapa rattstången, dra en svetsfog mellan rattstången och adapter i kittet, dra åt två bultar, dra åt den nya ratten med en bult och koppla in den till batteriet och så är det klart.

 

Frågan är vad man skulle kunna ta betalt för ett sådant kit? Om det blir ekonomiskt hållbart.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det lät verkligen enkelt PDT_Armataz_02_02.gif

Borde ju fungera på valpen lika gärna PDT_Armataz_02_39.gif

Å finns de på www.bildelsbasen.se för ca 2.500:- inkl tiltfuntion. Så blir det ju ett väldigt bra pris på sevo till terrängbilar PDT_Armataz_02_44.gif

 

Jäkligt bra jobbat viktor riktigt roligt att se hur små enkla lösningar gör det möjligt att komma ut och köra trots sjukdom PDT_Armataz_02_39.gif Ja nu var ju inte allt så enkelt egentligen PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För 2500:- får man tyvärr inte med elektronikboxen som brukar kostar 2500:- den också.

Men kittet skulle isåfall innehålla servostyrningen med elektronikbox, monteringsdetaljer (adaptern mellan befintliga rattstångshöljet och servohuset är den som tar längst tid då den måste bearbetas med svarv för att få bra centrering). Även en adapter mellan rattstången och utgående axel på servoenheten behöver svarvas, men den är enkel i förhållande. Sen är det några till delar men dom är också relativt enkla i förhållande.

Sen är det lite ytterliggare lite elektronik som behöver tillverkas för att emulera originalbilens kontrollenhet.. 

Kittet borde nog även innehålla en ratt då originalratten inte går att montera utan modifiering.

 

Och sen en 40A 24->12V konverter som ligger på en 1500:-

 

Men det skulle nog kunna bli ett ganska bra pris, och monteringen för användaren blir ju busenkel PDT_Armataz_02_27.gif

 

Brukar säga att det här är en väldigt bra tid att leva i om man har ett handikapp, finns mycket rolig teknik som kan användas för att övervinna ett fysiskt handikapp PDT_Armataz_02_23.gif

 
viktor2009-01-12 22:02:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din lösning låter helt klart spännande men jag skulle vilja ställa några fler frågor, gärna via telefon.

Jag har skickat dig PM med mitt nummer, där jag även frågar efter ditt, som du gärna får svara på.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått fler PM från några här som vill fråga lite via telefon. Det är roligt att ni är så intresserade men jag tycker nästan det är bättre om ni ställer frågorna här istället så kan alla som är intresserade ta del av frågorna och svaren, och så underlättar det för mig PDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men ett telenummer skadar inte ändå om det nu är så att man ger sig på att kopiera din lösning PDT_Armataz_02_02.gif

 

De största frågorna är just kring elen, hur du kopplat och löst det, utan att köpa den dyra boxen då?

Räcker 40A vid hård belastning när man tex kör bland stora stenar?

Sedan är det funktionen och kraften, dvs hur mkt extrakraft ger den?

Är den "fingerlätt"?

Tar den bort stötar, slag osv som man råkar ut för när man inte kör med servo?

Sedan är det ju anslutningarna mellan servo och rattstång, har du bild på det?

Hur kapade du röret runt rattstången? Har hört att det inte bör kapas med vinkelslip pga spånen som då trillar ned i styrsnäckan.

 

OK, det var frågorna jag kom på nu på rak arm. Jag funderar på om min lösning ska se ut såhär.

 

Elservo från en Suzuki Wagon

15d4287bf4a6e2d8e311201762767103.jpg

1024aab54912e431fbea62e4ef2cb861.jpg

 

Kanske passar originallänkaget bra, annars finns detta som jag vet passar rattstången med endast mindre modds. http://www.wiberger.se/templates/din7551-d.htm

 

Tacksam för svar och din hjälp!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar inga långa svar nu för skall dra mig mot sängen men jag svarar lite snabbt!

1. Själva styrboxen måste man ha, den har även jag, det är den som momentsensorn är kopplad till (som mäter hur mycket kraft du lägger på ratten) och så styr den motorn.

2. Strömmen ~40A mätte jag upp när bilen stod still på betonggolv och jag rattade. Den blir ju lättare med servo, och man kan ju ratta utan servo bland stora stenar?

3. Jag har inte mätt upp hur mycket extra kraft i procent den ger, det jag däremot vet att utan servo så hade jag extremt svårt att köra den med standardratten även när jag tog i allt jag kunde med båda armarna i en sväng. Med servot så kan jag ratta den i en sväng med en hand utan problem, och då är ändo ratten mindre diameter. Om man bara kör på rak eller mindra slingrig väg så kan jag ratta den med pekfingret utan problem. Den är lättare att ratta än min lilla Audi A2 som har servostyrning.

4. Hur mycket den hjälper mot stötar vet jag inte då jag inte kört i riktig terräng med den än. Får nästan återkomma med det. Någon här inne som har kört TGB med och utan servo som kan svara på det?

5. Som jag skrev så hittade jag tyvärr ingen bild på anslutningen mellan servo och rattstång. Men det är en kardanknut som jag svetsat fast i rattstången med splines mot servoenheten.

6. Röret samt rattstången kapade jag med en röravskärare, dels för att få ett fint snitt, samt att förhindra att det åker ner spån som kan förstöra lager.
viktor2009-01-12 23:54:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Några frågor kring säkerhet med en såndär.

 

Hur snabb är den? Hinner den med om man i äkta mäkkinen-stil ska försöka häva en sladd?

Vad händer om det blir strömlöst till en såndär?

 

Den kan ju klart bli intressant annars! Och angående strömmatning till den så tror jag att bästa sättet är att ha ett extra 12v batteri som laddas mha en 24v->12v laddare. Elektroniskt alltså. Om man nu inte knör dit en extra generator förståss.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips om laddningen!

 

Vad jag förstått så har rattstången rent mekansikt samband genom servoenheten.

De bilar de sitter i fölrorar ju inte styrningen om servon lägger av, det blir bara väldigt mkt trögare....

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar inga långa svar nu för skall dra mig mot sängen men jag svarar lite snabbt!

1. Själva styrboxen måste man ha, den har även jag, det är den som momentsensorn är kopplad till (som mäter hur mycket kraft du lägger på ratten) och så styr den motorn.

 

Hur kopplar man in denna då, med eller utan momentsensor?

 

Tack för dina svar hittills!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående hur snabb den är. Även med servoenheten så är det fortfarande en vanlig mekanisk koppling mellan ratt och servosnäckan utan utväxling. Så allt som man kan göra utan servot kan man ju således även göra med servo, förutom att det går lättare. Det borde ju således gå snabbare att häva en sladd med servot eftersom man kan ratta ratten snabbare om den inte är lika trög.

Om det blir strömlöst så fungerar den precis som om det inte vore något servo, man kan fortfarande ratta, men det blir lika trögt som det vore utan servo.

 

Att ha ett extra 12v batteri och en lite svagare laddare istället och därmed inte behöva köra med en 40A konverter skulle vara ett bra alternativ, det blir ju även lite säkrare eftersom servoenheten skulle fortsätta fungera även om elektroniken i konvertern/laddaren dör. Dock så föredrar jag konvertern då jag inte vill ha ytterliggare ett batteri i bilen.

viktor2009-01-13 09:16:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor kring säkerhet med en såndär.

 

Hur snabb är den? Hinner den med om man i äkta mäkkinen-stil ska försöka häva en sladd?

Vad händer om det blir strömlöst till en såndär?

 

Den kan ju klart bli intressant annars! Och angående strömmatning till den så tror jag att bästa sättet är att ha ett extra 12v batteri som laddas mha en 24v->12v laddare. Elektroniskt alltså. Om man nu inte knör dit en extra generator förståss.

 

Har du tips på var jag hittar en 24-12v konverter med inbyggd laddare? (eller separat).

Idag har jag en sådan här som konverter, behöver väl egentligen "bara" ett laddrelä?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor kring säkerhet med en såndär.

 

Hur snabb är den? Hinner den med om man i äkta mäkkinen-stil ska försöka häva en sladd?

Vad händer om det blir strömlöst till en såndär?

 

Den kan ju klart bli intressant annars! Och angående strömmatning till den så tror jag att bästa sättet är att ha ett extra 12v batteri som laddas mha en 24v->12v laddare. Elektroniskt alltså. Om man nu inte knör dit en extra generator förståss.

 

Har du tips på var jag hittar en 24-12v konverter med inbyggd laddare? (eller separat).

Idag har jag en sådan här som konverter' date=' behöver väl egentligen "bara" ett laddrelä?

[/quote']

 

Svara mig själv (bara delvis)

Dyra batterieboostrar 1700:- med 12v DC/DC finns bla hos Husvagnssvensson. Finns säkert 24v-12v också om man letar lite mer. Det gjorde inte jag utan ringde till http://www.primepower.se/

Han rekommenderade deras 24-12v konverter och innan lev skulle han isf bygga om den lite så den gav 13,9-14,2V för att på så vis kunna stödladda ett 12v batteri.

Det slog mig då att www.mickeliten.com hade ställt upp strömmen på sin Kjell & co konverter ganska enkelt. Eftersom jag har en sådan, kan jag göra likadant och på så vis få stödladd till ett 12v batteri.

Allt enligt "specialisten" från ovanstående företag som var mycket vänlig. Å andra sidan kostade deras konverter "bara" 690kr + moms och gav ca 12A.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor kring säkerhet med en såndär.

 

 

Hur snabb är den? Hinner den med om man i äkta mäkkinen-stil ska försöka häva en sladd?

 

Vad händer om det blir strömlöst till en såndär?

 

 

Den kan ju klart bli intressant annars! Och angående strömmatning till den så tror jag att bästa sättet är att ha ett extra 12v batteri som laddas mha en 24v->12v laddare. Elektroniskt alltså. Om man nu inte knör dit en extra generator förståss.

 

 

Har du tips på var jag hittar en 24-12v konverter med inbyggd laddare? (eller separat).

 

Idag har jag en sådan här som konverter' date=' behöver väl egentligen "bara" ett laddrelä?

 

 

 

 

Better be carefull with high-amp converters that are not only cheap, but also have large cooling ribs....those most likely are 'old-style', only 50% efficiency, instead of the 85-95% you get with more expensive high-end units.

 

Which means, simplified, that 12v/20 (240W) output requires not 24v/10A, but 24v/20A (480W).

 

 

 

What I would strongly suggest here, with 12v applications that only *temporarily* require many amp's, is a battery-equalizer/charge-balancer....these can deliver an infinite amount of 12v amps, by compensating the drained battery *afterwards* (or momentarily, if the drain doesn't exceed the max compensating current).

 

 

 

For a range of brands/manufacturers, see this file on my homepage:

 

 

 

http://www.markerink.org/WJM/HTML/batequal.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt intresant detta ämnePDT_Armataz_02_02.gif. Jag skulle vilja påstå att en styrdämpare är nog ett måste om man vill att bitarna ska hålla. iaf ett "billigt" ca 1000 kr, sätt att spara grejerna på. Denna servo monteringen är ju dock inte gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några frågor kring säkerhet med en såndär.

 

 

Hur snabb är den? Hinner den med om man i äkta mäkkinen-stil ska försöka häva en sladd?

 

Vad händer om det blir strömlöst till en såndär?

 

 

Den kan ju klart bli intressant annars! Och angående strömmatning till den så tror jag att bästa sättet är att ha ett extra 12v batteri som laddas mha en 24v->12v laddare. Elektroniskt alltså. Om man nu inte knör dit en extra generator förståss.

 

Har du tips på var jag hittar en 24-12v konverter med inbyggd laddare? (eller separat).

 

Idag har jag en sådan här som konverter' date=' behöver väl egentligen "bara" ett laddrelä?

 

[/quote']

 

Better be carefull with high-amp converters that are not only cheap, but also have large cooling ribs....those most likely are 'old-style', only 50% efficiency, instead of the 85-95% you get with more expensive high-end units.

Which means, simplified, that 12v/20 (240W) output requires not 24v/10A, but 24v/20A (480W).

 

What I would strongly suggest here, with 12v applications that only *temporarily* require many amp's, is a battery-equalizer/charge-balancer....these can deliver an infinite amount of 12v amps, by compensating the drained battery *afterwards* (or momentarily, if the drain doesn't exceed the max compensating current).

 

For a range of brands/manufacturers, see this file on my homepage:

 

http://www.markerink.org/WJM/HTML/batequal.txt

 

 

 

Tavk för påpenkandet, håller absolut med! Men till att testa lösningen duger den gamla. Om elservon fungerar och håller för tuffare tag i terrängen så byter jag nog till en Alfatronix härifrån: http://www.primepower.se/.

 

Jag är samtidigt på jakt efter en 24v generator som ger 80Amp, den som sitter där nu orkar ju bara med att putta ut 35Amp.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt intresant detta ämnePDT_Armataz_02_02.gif. Jag skulle vilja påstå att en styrdämpare är nog ett måste om man vill att bitarna ska hålla. iaf ett "billigt" ca 1000 kr' date=' sätt att spara grejerna på. Denna servo monteringen är ju dock inte gratis.

[/quote']

 

Instämmer! Vad jag vet kan man köpa ett färdigt kit hos Muddy Woodf**kers till en rimlig peng. Hittar dock inte länken just nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viktor!

 

 

Hur är det med antal rattvarv på servon' date=' klarar den TGBns 3 1/2 utan problem?

 

Eller vilken/finns någon begränsning på elservon?

 

 

[/quote']

 

 

 

The hydraulic/Danfoss configuration isn't limited in rotation either, if I read your question correctly....it only starts 'moaning' at the end/limit, but no damage done.

 

But the smaller Danfoss ('100') does struggle a bit in a worst-case scenario (stiff Goodyears on dry/grippy pavement), I would recommend the larger Danfoss (only slightly more expensive), but I guess it would also require a stronger (higher-flow) pump than the usual Vickers.

 

(see other thread)

 

 

 

Would be interesting though to know what specifications (torque-amplification) this Suzuki Wagon unit has.

 

(Danfoss is 80 vs 120Nm)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som har hydraliskt servo som är monterat på rattstången? Någon som sitter inne med erfarenhet om skillnad i hur ratten beter sig i stenig terräng när man kör med servo gentemot utan servo?

 

Jenik: Rattvarven är inga problem, den kan snurras hur många varv  man vill.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kurtz har kört både med och utan och har hydraulisk servo monterad.

 

Vad är din erfarenhet av elservo?

 

Jag köper nog servon från Suzuki Wagonen denna veckan. Men behöver hjälp med att modda elektroniken. Skulle vilja skicka den till dig och anlita dig för ombyggnad.

Vad behöver du veta om bilen för att kunna plocka fram rätt uppgifter?

Och är det något du kan ta på dig.... mot betalning såklart?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jenik: Erfarenhet av elservo, syftar du på mig? Jag var ute förre veckan på kvällen och försökte hitta någon bra stenig plats att testa på men hittade ingen... Men jag har ju aldrig kört i stenig terräng utan servo så jag har ingenting att jämföra med..

 

Har svårt att lova något angående att modda elektroniken, den kanske inte ens behöver moddas, men samtidigt så kan den vara kodad och då blir det alldeles för dyrt att bygga om vid enstaka ex.

 

Jag har köpt in lite servoenheter och kommer börja bygga ombyggnadskit. Har dock legat sjuk sen i torsdags så har inte tagit mig tid än att räkna ut vad priset kan komma att hamna på.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...