Gå till innehåll

Expedition Estland 12-16 maj 2010


Gäst malin

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja för mej och Robban blev det ett bilbyte,

Vi har bokat in oss med Jeepen i stället,

Som robban skrev: bekvämare Ja, billigare Ja, roligare NEJ

Men vi skall nog komma fram på de vägar som är tänkt att färdas på med jeepen i alla fall.

Valpen får vara hemma och vila efter körningen den 8 maj och förhoppningsvis vara redo för sommarens kommande äventyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TgbEa's Guest

Obelix det finns plats i vårt tält för dig och hasse om du står ut med mina snarkningar ....

Vibrations och hörselskador utlovas...PDT_Armataz_02_01.gif

Tar nog inte med kamin kör istället fotogenkamin det ger tillräckligt med värme och håller bort morgon fukten. (Jag har inte fixat hållaren till kamin och kaminrör...)

Det här kommer att bli en höjdar resa...

PK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Mmm, mysfaktorn kan ju inte bli högre då!

 

Då saknas bara en glad kosackdansare med en balalajka som kan underhålla oss!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja glad kan jag vara.

balalajka får vi byta ut mot något av dina stäng instrument och dej som spelar, och kosackdansare får vi improvicera själva, om inte annat skrattar vi nog gott åt det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst malin

Alla ni som skickat all info till mig har bilar, barn och hytter fixade och ni har möjlighet att avboka 2v före avgång. Läs mer på www.4x4oas.se

men så här ser hyttfördelningen ut i dagsläget, Hytt 3 ska fyllas på och hytt 4  är reserven för dem som inte riktigt har bestämt sig än...

Hytt 1, Malin, Harry, Klas, Axel, Frasse

Hytt 2, Bengt, Johan, Hasse, Robert

Hytt 3, Carl,

(4 ej klara) Mattias, Lisa, Fredrik, Kalle

"Egna hytter"

Hytt 5, Per, Fern, Bror (betald och klar)

Hytt 6, Ronny, Maricon, Nicki

Hytt 7, Per, Susanne, Max, Leo

Hytt 8, från Åland, Abbe, Daniel

Middag och frukostbiljetter få ni betala på båten, men jag tänkte försöka förboka ett bord om det går...

/malin

malin2010-03-23 08:35:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hej på er PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

 

Hej jag pratade med Malin på OAS i dag.

 

 

Hon skulle vilja ha in uppgifter på de som funderar på att följa med

 

 

 

 

 

Nämligen Dessa

 

 

Så maila alla uppgifter till  malin@4x4oas.se

 

 

För och Efternamn

 

 

Personnr

(6 siffror)

 

 

Bilmodell

 

 

Reggnr på bilen (+ev släp)

 

 

Höjd på bilen

 

 

Mailadress

 

 

mobilnr

 

 

 

 

 

Så hon kan göra en preliminär bokning på er om ni skall med

 

 

Det börjar bli dåligt med bilplatser,

 

 

men om man gör en preliminär bokning så är man garanterad hytt och plats

för bilen,

 

 

Är det sedan så att man inte skall följa med så ställer

preliminärbokningen inte till det något, man blir avförd från listan

bara.

 

 

Skall man med så skickar hon  ut ett mail om vart och när det skall

betalas och bokningen är bekräftad när de ser att slantarna är inne,

 

 

 

 

 

Jag satsar på de senare bokningen utifall något händer så man har

avbokningsskydd, det kan de 175 kr eller vad det blir extra vara värd.

 

 

Det är kanske lite sent att hinna med att boka nu innan den 28 också PDT_Armataz_02_38.gif

 

 

 

MVH Hasse Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst H.Hansen

Ser ut som vi blir runt 15 fordon på denna tur PDT_Armataz_02_30.gif I stort sätt alla som anmält intresse har betalat nu, sista dag är den 23/4 då skall slantarna vara på Malins boknings konto.

Robban och jag är klar med allt som har med betalning och det mesta av iordnad ställandet av jeepen.

Lite planering kring packningen så är vi redo för Estland, sen om Estland är redo för oss är en annan sak PDT_Armataz_02_05.gif

Det blir nog riktigt trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Det ska bli riktigt trevligt att komma iväg dit, Nu kommer vi ju att åka JEEP istället för valp, men vi kommer att ta mycket bilder och skriva en resedagbok som vi kommer lägga ut här- eller länka till!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst OBELIX

Då börjar det närma sej för Estlandsresan! Det kommer bli mitt första större äventyr med 4X4 bil, och det ska bli spännande. "Reseledarna" har tagit fram en roadbook som verkar kanon- med besök av en nedlagd urangruva, museum, gamla militära vägar och anläggningar, kraftverksanläggningar, uttorkade flodbäddar, nedlagda järnvägar och mycket annat kul.

 

Just nu står våran expiditionsbil med motorhaveri- men alla som känner Hasse Hansen vet ju hur att det löser sej- Hasse, har kopplingen rasat? -JajamensanPDT_Armataz_02_02.gif Deltagare här från forat är Hasse och jag, Seglarn och sen TgbEa, Ursäkta om jag glömde någon som jag inte känner igen via namn eller nick.

 

Här är färdbeskrivningen!

 

Roadbook

Onsdag 12/5,

resa till Gärdet i Stockholm för samling innan vi åker ombord på färjan mot Tallin som avgår på eftermiddagen från Frihamnen.

 

Torsdag, ca18mil, Tallin - Toila

Ankomst till terminalen i Tallin ca kl.10.00. Passkontrollen kan ta sin lilla tid och vi beräknar utfart ca 12.00. Vi samlas vid första macken som ligger i Tallin där vi kan fylla på våra törstande bilar.

Vi styr sedan kosan mot Loo/Saha (mer info av Per C)

Vi besöker ett museum där vi även dukar upp och äter vår första lunch i det fria.

Sedan går vår färd vidare mot Loo-Valkla (kustvägar mot Narva) Viinistu-Kunda-Aseri-Toila.

Camp utanför Toila för att vara nära Sillamäe.

 

Fredag, ca 12mil, Toila - Tartu

Besök vid Sillamäe gruvan, (Uranbrytning) och sedan vidare färd mot Narva.

Besök inne i Narva, kolla fästningen och andra sevärdheter.

Efter Narva kör vi ner mot sjön (Peipsi järv) och följer småvägar och stannar vid Kallaste.

Vi fortsätter ner till Varnja, ett stycke väg med mycket speciell kultur!

Vi kör sedan inåt landet igen mot Tartu för besök på (Per Carsing ska fylla på med mer info) och slår sedan läger straxt efter detta (öster om Tartu)

 

Lördag, ca 15mil, Tartu - Saaremaa

Vi färdas på skogsspår/småvägar ut mot kusten och Pärnu.

Eventuellt kör vi den nedlagda järnvägen en bit och håller oss sedan utmed kusten. Beroende på vägar och väder får vi se hur långt upp vi tar oss.

I mån av tid och förbindelser tar vi oss över till Saaremaa, en ö med spännande natur och historia.

Vi försöker slå läger utmed kusten.

 

Söndag, Saaremaa - Tallin

Vi tar småvägar upp mot Tallin, gör en avstickare ut till Paldiski med lite offroad sedan kustvägen med några små stopp vid ett par natursköna vikar.

 

Vi håller planeringen lite öppen beroende på väder och tid.

Både Hasse och jag kommer att fota mycke, och jag kommer att skriva resedagbok som efter hemkomst kommer att renskrivas och läggas ut på lämpligt ställe så kommer ni alla att få ta del av resan på det sättet!

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm mitt motor haveri kanske inte var ett motor haveri PDT_Armataz_02_12.gif

Såg i går att trotts att vi var flera som kollade motorkuddarna, så missade vi att den på vänstersida under insug/grenrör var trasig PDT_Armataz_02_15.gif

 

Nåja en 8 år nyare motor skadar väl inte, så det är bara att byta när jag ändå inskaffat en 99ans motor och nästan helt skruvat ur min från 91. fick ju med en ny kylare på köpet, bara den är ett + för bilen.

 

Ja det gäller att ligga i nu tills vi skall åka om vi skall hinna med allt. träff i olerum fylla 40 år och klämma in fest med familjen och få klart med motorn. + allt annat jag lyckats lova att jag skall göra innan PDT_Armataz_02_05.gif

 

Men det skall bli riktigt kul och som robban skriver vi skall nog fylla ett och annat minneskort till kameran, och plita i hop något under resans gång PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst OBELIX

Ja Per, håller med dej till 100%. Jag tyckte att era kids var på bra humör med tanke på att dom fick sitta stilla mest hela dagarna i värmen och skumpa runt på dåliga- och ibland inga vägar! Vill även tacka för sovplatserna i erat fina tält! Ses framöver!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag passar också på att tacka per med familj för trevligt sällskap och bra och varm tält/sovplats PDT_Armataz_02_02.gif

Passar även på att slänga in stort tack till Seglarn som var med och förgyllde tillvaron

Ja så naturligvis till MR Obelix som åkte med och körde jeepen med mej.

 

Då de flesta fotona är på ungefär samma saker så lägger jag först in mina Panorama foton. de kanske man orkar kolla igenom då det bara är 15 bilder, ja eller 3 x 15 då för de består ju av 3 st sammansatta foton.

http://www.pixbox.se/alb1183598

 

Så var det de andra 320 st fotona PDT_Armataz_02_15.gif skulle kanske gallra lite i den mappen, men för de som orkar se igenom dem är de här PDT_Armataz_02_05.gifhttp://www.pixbox.se/alb1183594

 

Ja stort tacvk till alla andra som var med också naturligtvis,

Specielt till Malin, Klas som ordnade resan samt till våra vänner med fungerande GPSer så vi hittade på trevliga vägar och kom till rätta PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...