Gå till innehåll

diesel motor


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst OM603-TGB11

Hej

Fint bygge! Jag gjorde själv en konvertering till en OM603.960 2001-2002, så jag är lite nyfiken på de lösningar som SMT har funnit ut. Jag köpte det då tillgängliga "universal  adpatern - OM603->B30", enbart en stål platta, resten fick jag själv lura ut. Med lite blandat resultat. Jag kan se på de bilder som är utlagda att problemet med minimal fritt avstånd mellan turbo och ram är samma, hur stor fritt avstånd har man med SMT satsen?

Generatorn; jag flyttade upp den på höger sida, jag ser att du har satt den lågt vänster, blir du tvungen att modifera länkarmen till växelspaken? Jag blev tvungen att göra ett "urtag" på ca 50mm för att passera ett länk hjul.

Kan du ta en bild framifrån motorn så man kan se hur remmen går til de olika enheterna? Det finns lite byggbilder från mitt bygge på http://autos.ph.groups.yahoo.com/group/Volvo303/photos/browse/a3d4

Lycka till med monteringen.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

min motor är en industrimotor från en bv206 och det verkar som att turbon och grenröret har ett annat utförande som skiljer sig ifrån 603.960 men trångt blir det allt ändå.

 

jag ska se idag om jag inte kan lägga ut mera bilder på motorn, kunde inte se dina bilder för det krävdes inloggning men jag undrar över generatorns placering på höger sida gick det bra att få dit den utan större ingrepp?

 

jag skall idag försöka lyfta av sjukhytten så att motorbytet kan på börjas snarast

 

mvh daniel
Daniel.L2007-03-24 10:16:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

här kommer en bild framifrån, smt skickade med nytt generator fäste för original generatorn men den jag har är större så jag använde bara en platta som följde med i satsen resten fick jag tillverka själv

20070324_223252_motorfront1.JPG
Daniel.L2007-03-24 22:33:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OM603-TGB11

Hej

Hade helt glömt hur forumet på Yahoo fungerar, det var ett tag sen jag var aktiv...

Jag har lagt ute lite bilder på http://picasaweb.google.com/OM603.TGB11 . Länkhjulet på bilden var bara "prov montage", idag sitter det ett MB länkhjul. Den mekaniska fläkten är också ett minne blott.

När jag ser dina bilder förstår ännu mindre hur länktstången till växellådan kan passera, men det gör den uppenbarligen! Jag ser att det mesta på motorn ser ganska likt ut förutom turbon som är en annan typ.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

ja det kan hända att en modifiering av antingen generatorn eller stången krävs och det visar sig till helgen för då ska dieseln monteras i bilen.

 

hur tycker du att motorn är att köra med?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OM603-TGB11

Motortypen fungerar fint i 11-bilen, dock har jag bara kört ca 1000km, pga utlandsarbete. Sommaren 2003 kördes bilen och jag hade lite dålig kylning (Hallandsåsen - varm sommardag), detta är ej riktigt löst. Två elektrisk fläktar är inköpta men ännu ej monterade... Motorn är utrustad med oljekylare, som är moterad framför den vanliga kylaren. Svårt att finna annan lämplig placering. Motorn har en högre bullernivå jmf med B30. Jag har bullersiolerat alla ytor ovan motorn plus huven med 30mm bullermatta. Detta hjälpte en del. OM603-TGB112007-03-27 19:47:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

nu när solen börjar titta fram mer än vanligt så har jag äntligen fått tummen ur ändan och påbörjat med mitt motorbyte, det hela började förra lördagen med att jag fick tag i material att bygga stödben åt sjukhytten så att den kunde lyftas av och stå på egna ben om en lite vingligtPDT_Armataz_02_20.gif men det är ett senare problem.

Under följande dagar i veckan har jag efter jobbet skruvat ute på gårdsplanen och skruvat bort allt runt motorn samt förarhytten som jag ändå har tänkt byta mot en aluzinkkarros som jag har ståendes.

I onsdag så lyckades jag lyfta av hytten med min gammla traktor volvo t22 med frontlastare ifrån nådens år 1952 vilket inte var fullt så lätt för tarktorns lyfthöjd räcker inte till men tillslut så kom hytten av och tätt följt motorn.

På torsdagen så kapades halva höger motor fäste bort och förstärktes upp samt att en extra förstärkning svetsades på bakom originalfästet

Överlag så har allt gått mycket smidigt dock så bjöd pittman armen på lite motstånd fast efter lite förhandling så gav den upp medPDT_Armataz_02_40.gif

 

Idag fredag så har stunden kommit och numera är dieseln monterad på ramen och i helgen så blir det att skruva tillbaka allt runt motorn och förhoppningsvis få på hytten med

20070330_205611_fäste1.JPG20070330_205644_motortraktor.JPG20070330_205718_mtbra.JPG20070330_205737_motorvänst.JPG20070330_205807_motorhöger.JPG20070330_205831_hytt.JPG
Daniel.L2007-03-30 20:58:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Merca-Raggarn

 

Ser jätte checkt ut Daniel...äntligenPDT_Armataz_02_02.gif

 

På söndag blir de mek för min del medPDT_Armataz_02_05.gif

Grymt att du orka me o jobba efter jobbetPDT_Armataz_02_02.gif

 

 

Daniel.L2007-03-30 22:07:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Igår och idag var dom sista förberedelserna inför hytt lyftet, mängder med små tidskrävande detaljer som måste ändras så allt får plats ex slangar,rör,kablar samt elfläkten som fick sitta där originalfläkten sitter

Hyttens motorrum behövdes ändras lite på med så handbromswirens fäste kapades bort och skall senare svetsas fast på nytt ställe annars så tar bränslefiltret i, chockwiren togs bort och även tändspole samt aluminiumslangen för insugsluften.

 

Min gammla t22 traktor klarade ju med nöd och näpe av att lyfta bort hytten höjdmässigt så när hytten ska på med lite finlir kunde jag inte använda den, med lite tjatande på farssan så lånade han sin grannes traktorgrävare och med den gick allt smidigt.

Lagom till att hytten kom på plats så kom pascal (merca-raggarn) och hjälpte till med att skruva fast allt på hytten.

 

Kvar nu är att en massa små och större saker dom små är att koppla in magnetventilerna för avstängning och turbo,koppla in generatorn,fixa kylsystemet,förlänga kablarna till difffspärrs givarna

dom stora är bygga om handbromsen och växelspaken.

så jag får se vad som hinns med under veckan synd bara att man inte är ledigPDT_Armataz_02_06.gif men till helgen kanske jag kan vara klar och provköra i skogen här hemmaPDT_Armataz_02_22.gif

20070401_204434_högersida.JPG20070401_204506_fläkt1.JPG20070401_204606_lyfttraktor.JPG20070401_204625_lyftensam.JPG20070401_204729_tajt1.JPG20070401_204747_tajtvänster.JPG20070401_204802_bilvänstwe.JPG20070401_204848_koppling.JPG

Som man ser på sista bilden så stämmer inte wirefästet med hävarmen och i nuvarande position så kommer kopplingswiren snart gå sönder, så det måste fixas
Daniel.L2007-04-01 20:52:06
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
Som man ser på sista bilden så stämmer inte wirefästet med hävarmen och i nuvarande position så kommer kopplingswiren snart gå sönder' date=' så det måste fixas
[/quote']

 

Är det inte bara att böja hävarmen utåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kraftuttaget kommer denne tillbehörsfantast att behöva till all sin övriga apparatur som ska byggas in i den här äventyrsbilen. PDT_Armataz_02_32.gif 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Är det inte bara att böja hävarmen utåt?

 

vid en snabb test med nertryckt pedal så bryter det för mycket i hävarmen men jag ska se om jag kan vända den utåt istället.

 

fungerar inte det så får jag modifiera SMT fästet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hur hinner du med allt har du hjäp eller skruvar du allt själv ? själv skulle jag sätta tillbaka bakaxeln i dag men hela dagen gick åt att rensa gammel hytten på alla detaljer och då har jag ändå kvar värmepaketet måste lägga hytten på sida för att komma åt,

vist jag har problem med ryggen som gör att fingrarna domnar bort efter ett tags skruvande så det blir lite fumligt men du hinner mer på en dag än jag på en vecka PDT_Armataz_02_43.gif kan bara imponeras av din aktivitet : Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

hehe inoljade fingrar är hemlighetenPDT_Armataz_02_11.gif nä men själva skruvandet går snabbt, det är nu allt kopplande och omdragande av slangar,kablar och wire som tar upp tiden.

 

men jag hoppas att få provåka till helgen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Bygga om växelspaken? Var inte SMT tanke att den kunde bibehållas i orginal?

 

jo men jag bygger inte strikt efter hans konstruktion så jag behöver ändra på den för att få plats med en större generator än originalet
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...