Gå till innehåll

diesel motor


Gäst Daniel.L

Rekommendera Poster

Gäst Daniel.L

Under veckan som gått har jag färdigställt bilen så den är körbar men veckan har kantats med diverse oförutseda händelser exempelvis när kylvattnet skulle fyllas så läckte termostat huset med följd av att den fick skruvas loss och rengöras, vid nästa fyllning gick det bra fast 2 slangar fick byta plats för att få värme till hytten.

kylfläkten verkar fungera bra och är kopplad med en termokontakt som löser ut vid 90 grader och stannar på 80 grader, termokontakten är av vanlig typ 22x1.5mm men det fina är att på topplocket finns det uttag för den gängan så ingen omständig lödning av kylet krävdes.

 

Handbromsens fäste behövde höjas och vinklas som sen svetsades fast i karossen.

 

Gaswiren till motorn fick kortas av 30 cm och sen kopplas till originalet.

 

Växelsstången ligger imot generatorn och det löstes genom att kapa originalet och höja upp den ca 6 cm (som en vevaxel) efter ett antal tester så svetsades och förstärktes den nya stången sen så fungerar den perfekt.

 

Jag har inte hittat någon lämplig glödrelä så istället blir det en manuell med 3 vanliga slutande reläer och glödknappen är numera den före detta batterivärmarkontakten i instumentbrädan.

 

Efter allt skruvande kom belöningen idag då den första provturen i terräng genomfördes och jag räknade med att det skulle vara skillnad mot b30:n men jag blev kraftigt imponerad av det urstarka vridet på tomgång för oavsett om jag körde upp för en brant bergshäll eller åkte på relativt plan mark så behövde jag inte höja varvet någongång. men det ska bli spännande att ta den till borås och hård testa så fort jag fått regbesiktigatPDT_Armataz_02_23.gif

 

kvar nu är att sy ihop ett avgassystem samt hitta en lämplig luftburk.

 

20070407_175659_växelspak.JPG20070407_175729_handbr.JPG20070407_175807_dieselkörning_0.jpg20070407_175824_dieselkörning_0.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Daniel.L2007-04-07 17:58:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

PDT_Armataz_02_44.gifPDT_Armataz_02_44.gif

 

Ser jäkligt mysigt ut Daniel... imponerande arbete på minimum tid PDT_Armataz_02_39.gif Skall bli kul att ta en titt på bilen/motorn nästa gång jag kommer ner till regionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel och grattis till ett lyckat motorbyte. PDT_Armataz_02_43.gif

Vad jag förstår av tidigare inlägg så ska du använda dig av sjukhytten. Ska du använda vevbara stödben ( som Erik har till campern ) och hur ska du inreda sjukhytten.

 

Jag har eventuellt en 1314 på gång och funderar på att inreda den.

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

tackar tackarPDT_Armataz_02_23.gif

 

Jag köpte stödben på jula som fick modifieras och det fungerar rätt bra men dom är bara använda till att lyfta av hytten inför motorbytet än så länge, så vidare tester blir det sen och inredningen blir av husvagnsdelar och ett 24v kylskåp/frys men det blir efter besiktning.

 

Vore kul om du köper den runePDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst motornisse55

Det blir ju kanon!!

Tänkte köpa en 11-bil nu i sommar på någon auktionPDT_Armataz_02_23.gif. Tänkte också sätta i en mercadiesel om det går. Vad brukar de billigaste 11-bilarna ligga på för pris och skick?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

priser på auktion är inte min starka sida men vi har ju några här som säkert kan svara på det.

och jag får tacka för positiva ord om motorbytetPDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst motornisse55

Jag är väldigt imponerad av ditt bygge. Är det mer motorrum på en 13-bil än en 11-bil?

Då måste man nog lyfta bort hela karrossen antar jag..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

motorrumet i förarhytten är samma,  med en helkaross så blir det mindre plats bakåt än vad jag har med sjuktransport-hytten men det är nog ingen större platsbrist i slutändan för största delen av motorn hammnar i förarhytten.

 

motorbyten med b30 motorn lyfts upp underifrån så det är nog bästa lösningen på en helkaross
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

för min del med så bytte jag motorn på min gruslagda gårdsplan då var det bättre och enklare att ta av förarhytten, och det var det väldigt smidigt att få motorn på plats men att ta av en helkaross blir mycket arbete ,så kan man bara stå inne på ett betongolv där motorlyften rullar fint blir det lättare att lyta upp motorn Daniel.L2007-05-07 20:55:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

idag var jag på registreings besiktning och fick bilen godkänd som lätt lastbil med dieselmotor samt att jag fick bytt karosserikod ifrån 25 sjukhytt/sjukvårdsinredning till 60 anordning för utbytbart karosseri (tack för hjälpen erikPDT_Armataz_02_43.gif)

nu kommer nya jobb med bilen då en winch ska monteras och hytten ska isoleras bättre mot buller samt sjukhytten ska inredas till camper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag var jag på registreings besiktning och fick bilen godkänd som lätt lastbil med dieselmotor samt att jag fick bytt karosserikod ifrån 25 sjukhytt/sjukvårdsinredning till 60 anordning för utbytbart karosseri (tack för hjälpen erikPDT_Armataz_02_43.gif)

nu kommer nya jobb med bilen då en winch ska monteras och hytten ska isoleras bättre mot buller samt sjukhytten ska inredas till camper

 

Grattis Daniel till en lyckad besiktning PDT_Armataz_02_43.gif.

Vad är det för winch och hur tänker du montera den. Jag har en winch på gång och är lite nyfiken PDT_Armataz_02_38.gif.

 

Mvh Rune M

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det kan vara bra Rune PDT_Armataz_02_03.gif

Så kan ju jag åsså få hjälp? PDT_Armataz_02_10.gif

//Danne

 

Tanken är att kunna komma över alla j...a mossar som ligger ivägen PDT_Armataz_02_03.gif.

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Mossar korsas lämpligen per stövel-klädd fot, alternativt i eka avlastad från terrängbil. Ekan framföres billigast medelst handvevad vinsch, sådan som uppdrager båten medelst handkraft på trailer. Så det så. PDT_Armataz_02_23.gif

 

Jag ber att högtidligen få gratulera Herr Lindblad till lyckat genomförd registreringsbesiktning, mycket trevligt! Jag ser MYCKET fram mot att höra sexhjuligt dieselknatter när du besöker mig nästa gång. Det är lite futtigt med Golf. Helst som den är helt epamässigt (öh???) är förlängd och ändå berövad baksätet. Fattas två hjul, en axel och drivning på fyra. Två cylindrar fattas också. Inte ståndsmässigt, Daniel. PDT_Armataz_02_23.gif (Vad dynga jag kan skriva när jag kommer igång) Fram för fler rapporter om produktutveckligen MB 300 TD i Volvo C304! PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
 

Vad är det för winch och hur tänker du montera den. Jag har en winch på gång och är lite nyfiken PDT_Armataz_02_38.gif.

 

 

jag har en original 3 tons winch liggandes som ska på så fort den blir ihopsatt efter en uppfrächning

 

ett stort tack till er alla som visat intresse under resans gångPDT_Armataz_02_23.gif
omega24v2007-05-17 13:29:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst Lasse

Hej Daniel.L!

 

Vill passa på att Gratulera och Tacka för din fina berättelse om motorbytet. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Jag går själv och "drömmer" om en terränggående husbil, men bränsleförbrukningen har avskräckt mig så här långt...

 

Därför undrar jag, har du hunnit kolla vad förbrukningen är med dieseln? Hur uppför sig bilen med motorn: Acceleration, segdragning, buller etc. i förhållande till bensinaren?

 

- Många frågor blev det, hoppas du har tid att svara någon dag.

 

Bästa hälsningar /Lasse

 

Länk till en schysst terränghusbil: Bilen är längst ner på sidan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

Hej Lasse!

 

Jag har bara kollat förbrukningen på en kort sträcka och det var till och från regbesikningen, men då fick jag fram 1.3l/mil.

I juli så ska jag iväg på en längre sträcka och då skall förbrukningen kollas.

 

Sen med motorn kan jag bara säga att enda nackdelen är bullernivån (runt 97db enligt min mobil) men senare så ska det bli mer isolering i hytten och det borde hjälpa lite.

 

För övrigt så är den urstark på lågvarv i skogen och på vägen så tack vare turbon märker jag inte av branta backar utan kan hålla hastigheten utan problem.

 

Jag är helnöjd över resultatet även om det blir lite "barnsjukdomar" i början som måste ses över.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...