Gäst Daniel.L Postad 7 April , 2007 Rapport Share Postad 7 April , 2007 Under veckan som gått har jag färdigställt bilen så den är körbar men veckan har kantats med diverse oförutseda händelser exempelvis när kylvattnet skulle fyllas så läckte termostat huset med följd av att den fick skruvas loss och rengöras, vid nästa fyllning gick det bra fast 2 slangar fick byta plats för att få värme till hytten. kylfläkten verkar fungera bra och är kopplad med en termokontakt som löser ut vid 90 grader och stannar på 80 grader, termokontakten är av vanlig typ 22x1.5mm men det fina är att på topplocket finns det uttag för den gängan så ingen omständig lödning av kylet krävdes. Handbromsens fäste behövde höjas och vinklas som sen svetsades fast i karossen. Gaswiren till motorn fick kortas av 30 cm och sen kopplas till originalet. Växelsstången ligger imot generatorn och det löstes genom att kapa originalet och höja upp den ca 6 cm (som en vevaxel) efter ett antal tester så svetsades och förstärktes den nya stången sen så fungerar den perfekt. Jag har inte hittat någon lämplig glödrelä så istället blir det en manuell med 3 vanliga slutande reläer och glödknappen är numera den före detta batterivärmarkontakten i instumentbrädan. Efter allt skruvande kom belöningen idag då den första provturen i terräng genomfördes och jag räknade med att det skulle vara skillnad mot b30:n men jag blev kraftigt imponerad av det urstarka vridet på tomgång för oavsett om jag körde upp för en brant bergshäll eller åkte på relativt plan mark så behövde jag inte höja varvet någongång. men det ska bli spännande att ta den till borås och hård testa så fort jag fått regbesiktigat kvar nu är att sy ihop ett avgassystem samt hitta en lämplig luftburk. Daniel.L2007-04-07 17:58:41 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 April , 2007 Rapport Share Postad 7 April , 2007 kul att det funkar efter allt arbete : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 April , 2007 Rapport Share Postad 7 April , 2007 Ser jäkligt mysigt ut Daniel... imponerande arbete på minimum tid Skall bli kul att ta en titt på bilen/motorn nästa gång jag kommer ner till regionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 7 April , 2007 Rapport Share Postad 7 April , 2007 Hej Daniel och grattis till ett lyckat motorbyte. Vad jag förstår av tidigare inlägg så ska du använda dig av sjukhytten. Ska du använda vevbara stödben ( som Erik har till campern ) och hur ska du inreda sjukhytten. Jag har eventuellt en 1314 på gång och funderar på att inreda den. Mvh Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 April , 2007 Rapport Share Postad 7 April , 2007 tackar tackar Jag köpte stödben på jula som fick modifieras och det fungerar rätt bra men dom är bara använda till att lyfta av hytten inför motorbytet än så länge, så vidare tester blir det sen och inredningen blir av husvagnsdelar och ett 24v kylskåp/frys men det blir efter besiktning. Vore kul om du köper den rune Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst motornisse55 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 Det blir ju kanon!! Tänkte köpa en 11-bil nu i sommar på någon auktion. Tänkte också sätta i en mercadiesel om det går. Vad brukar de billigaste 11-bilarna ligga på för pris och skick? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst motornisse55 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 på auktion alltså.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 priser på auktion är inte min starka sida men vi har ju några här som säkert kan svara på det. och jag får tacka för positiva ord om motorbytet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst motornisse55 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 Jag är väldigt imponerad av ditt bygge. Är det mer motorrum på en 13-bil än en 11-bil? Då måste man nog lyfta bort hela karrossen antar jag.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 motorrumet i förarhytten är samma, med en helkaross så blir det mindre plats bakåt än vad jag har med sjuktransport-hytten men det är nog ingen större platsbrist i slutändan för största delen av motorn hammnar i förarhytten. motorbyten med b30 motorn lyfts upp underifrån så det är nog bästa lösningen på en helkaross Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst motornisse55 Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 Är det bästa att lyfta upp underifrån? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 för min del med så bytte jag motorn på min gruslagda gårdsplan då var det bättre och enklare att ta av förarhytten, och det var det väldigt smidigt att få motorn på plats men att ta av en helkaross blir mycket arbete ,så kan man bara stå inne på ett betongolv där motorlyften rullar fint blir det lättare att lyta upp motorn Daniel.L2007-05-07 20:55:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst motornisse55 Postad 9 Maj , 2007 Rapport Share Postad 9 Maj , 2007 Men som sagt, ungefärliga priser vore bra på dom billigaste/skick.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 idag var jag på registreings besiktning och fick bilen godkänd som lätt lastbil med dieselmotor samt att jag fick bytt karosserikod ifrån 25 sjukhytt/sjukvårdsinredning till 60 anordning för utbytbart karosseri (tack för hjälpen erik) nu kommer nya jobb med bilen då en winch ska monteras och hytten ska isoleras bättre mot buller samt sjukhytten ska inredas till camper Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Grattis! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Grattis, skulle vilja ha en sån!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Grattis! Det är nog inte varje dag Bilprovningen ser en så stilig installation! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 idag var jag på registreings besiktning och fick bilen godkänd som lätt lastbil med dieselmotor samt att jag fick bytt karosserikod ifrån 25 sjukhytt/sjukvårdsinredning till 60 anordning för utbytbart karosseri (tack för hjälpen erik) nu kommer nya jobb med bilen då en winch ska monteras och hytten ska isoleras bättre mot buller samt sjukhytten ska inredas till camper Grattis Daniel till en lyckad besiktning . Vad är det för winch och hur tänker du montera den. Jag har en winch på gång och är lite nyfiken . Mvh Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Jag tror det kan vara bra Rune Så kan ju jag åsså få hjälp? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jeep Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Jag tror det kan vara bra Rune Så kan ju jag åsså få hjälp? //Danne Tanken är att kunna komma över alla j...a mossar som ligger ivägen . Mvh Rune M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Mossar korsas lämpligen per stövel-klädd fot, alternativt i eka avlastad från terrängbil. Ekan framföres billigast medelst handvevad vinsch, sådan som uppdrager båten medelst handkraft på trailer. Så det så. Jag ber att högtidligen få gratulera Herr Lindblad till lyckat genomförd registreringsbesiktning, mycket trevligt! Jag ser MYCKET fram mot att höra sexhjuligt dieselknatter när du besöker mig nästa gång. Det är lite futtigt med Golf. Helst som den är helt epamässigt (öh???) är förlängd och ändå berövad baksätet. Fattas två hjul, en axel och drivning på fyra. Två cylindrar fattas också. Inte ståndsmässigt, Daniel. (Vad dynga jag kan skriva när jag kommer igång) Fram för fler rapporter om produktutveckligen MB 300 TD i Volvo C304! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 17 Maj , 2007 Rapport Share Postad 17 Maj , 2007 Vad är det för winch och hur tänker du montera den. Jag har en winch på gång och är lite nyfiken . jag har en original 3 tons winch liggandes som ska på så fort den blir ihopsatt efter en uppfrächning ett stort tack till er alla som visat intresse under resans gångomega24v2007-05-17 13:29:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst BjörnD Postad 17 Maj , 2007 Rapport Share Postad 17 Maj , 2007 Stort grattis! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lasse Postad 9 Juni , 2007 Rapport Share Postad 9 Juni , 2007 Hej Daniel.L! Vill passa på att Gratulera och Tacka för din fina berättelse om motorbytet. Jag går själv och "drömmer" om en terränggående husbil, men bränsleförbrukningen har avskräckt mig så här långt... Därför undrar jag, har du hunnit kolla vad förbrukningen är med dieseln? Hur uppför sig bilen med motorn: Acceleration, segdragning, buller etc. i förhållande till bensinaren? - Många frågor blev det, hoppas du har tid att svara någon dag. Bästa hälsningar /Lasse Länk till en schysst terränghusbil: Bilen är längst ner på sidan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 9 Juni , 2007 Rapport Share Postad 9 Juni , 2007 Hej Lasse! Jag har bara kollat förbrukningen på en kort sträcka och det var till och från regbesikningen, men då fick jag fram 1.3l/mil. I juli så ska jag iväg på en längre sträcka och då skall förbrukningen kollas. Sen med motorn kan jag bara säga att enda nackdelen är bullernivån (runt 97db enligt min mobil) men senare så ska det bli mer isolering i hytten och det borde hjälpa lite. För övrigt så är den urstark på lågvarv i skogen och på vägen så tack vare turbon märker jag inte av branta backar utan kan hålla hastigheten utan problem. Jag är helnöjd över resultatet även om det blir lite "barnsjukdomar" i början som måste ses över. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.