Gäst OM603-TGB11 Postad 23 Mars , 2007 Rapport Share Postad 23 Mars , 2007 Hej Fint bygge! Jag gjorde själv en konvertering till en OM603.960 2001-2002, så jag är lite nyfiken på de lösningar som SMT har funnit ut. Jag köpte det då tillgängliga "universal adpatern - OM603->B30", enbart en stål platta, resten fick jag själv lura ut. Med lite blandat resultat. Jag kan se på de bilder som är utlagda att problemet med minimal fritt avstånd mellan turbo och ram är samma, hur stor fritt avstånd har man med SMT satsen? Generatorn; jag flyttade upp den på höger sida, jag ser att du har satt den lågt vänster, blir du tvungen att modifera länkarmen till växelspaken? Jag blev tvungen att göra ett "urtag" på ca 50mm för att passera ett länk hjul. Kan du ta en bild framifrån motorn så man kan se hur remmen går til de olika enheterna? Det finns lite byggbilder från mitt bygge på http://autos.ph.groups.yahoo.com/group/Volvo303/photos/browse/a3d4 Lycka till med monteringen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 24 Mars , 2007 Rapport Share Postad 24 Mars , 2007 min motor är en industrimotor från en bv206 och det verkar som att turbon och grenröret har ett annat utförande som skiljer sig ifrån 603.960 men trångt blir det allt ändå. jag ska se idag om jag inte kan lägga ut mera bilder på motorn, kunde inte se dina bilder för det krävdes inloggning men jag undrar över generatorns placering på höger sida gick det bra att få dit den utan större ingrepp? jag skall idag försöka lyfta av sjukhytten så att motorbytet kan på börjas snarast mvh danielDaniel.L2007-03-24 10:16:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 24 Mars , 2007 Rapport Share Postad 24 Mars , 2007 här kommer en bild framifrån, smt skickade med nytt generator fäste för original generatorn men den jag har är större så jag använde bara en platta som följde med i satsen resten fick jag tillverka själv Daniel.L2007-03-24 22:33:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 24 Mars , 2007 Rapport Share Postad 24 Mars , 2007 här kommer en bild där turbon syns lite bättre Daniel.L2007-03-24 22:39:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OM603-TGB11 Postad 26 Mars , 2007 Rapport Share Postad 26 Mars , 2007 Hej Hade helt glömt hur forumet på Yahoo fungerar, det var ett tag sen jag var aktiv... Jag har lagt ute lite bilder på http://picasaweb.google.com/OM603.TGB11 . Länkhjulet på bilden var bara "prov montage", idag sitter det ett MB länkhjul. Den mekaniska fläkten är också ett minne blott. När jag ser dina bilder förstår ännu mindre hur länktstången till växellådan kan passera, men det gör den uppenbarligen! Jag ser att det mesta på motorn ser ganska likt ut förutom turbon som är en annan typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 26 Mars , 2007 Rapport Share Postad 26 Mars , 2007 ja det kan hända att en modifiering av antingen generatorn eller stången krävs och det visar sig till helgen för då ska dieseln monteras i bilen. hur tycker du att motorn är att köra med? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OM603-TGB11 Postad 27 Mars , 2007 Rapport Share Postad 27 Mars , 2007 Motortypen fungerar fint i 11-bilen, dock har jag bara kört ca 1000km, pga utlandsarbete. Sommaren 2003 kördes bilen och jag hade lite dålig kylning (Hallandsåsen - varm sommardag), detta är ej riktigt löst. Två elektrisk fläktar är inköpta men ännu ej monterade... Motorn är utrustad med oljekylare, som är moterad framför den vanliga kylaren. Svårt att finna annan lämplig placering. Motorn har en högre bullernivå jmf med B30. Jag har bullersiolerat alla ytor ovan motorn plus huven med 30mm bullermatta. Detta hjälpte en del. OM603-TGB112007-03-27 19:47:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 30 Mars , 2007 Rapport Share Postad 30 Mars , 2007 nu när solen börjar titta fram mer än vanligt så har jag äntligen fått tummen ur ändan och påbörjat med mitt motorbyte, det hela började förra lördagen med att jag fick tag i material att bygga stödben åt sjukhytten så att den kunde lyftas av och stå på egna ben om en lite vingligt men det är ett senare problem. Under följande dagar i veckan har jag efter jobbet skruvat ute på gårdsplanen och skruvat bort allt runt motorn samt förarhytten som jag ändå har tänkt byta mot en aluzinkkarros som jag har ståendes. I onsdag så lyckades jag lyfta av hytten med min gammla traktor volvo t22 med frontlastare ifrån nådens år 1952 vilket inte var fullt så lätt för tarktorns lyfthöjd räcker inte till men tillslut så kom hytten av och tätt följt motorn. På torsdagen så kapades halva höger motor fäste bort och förstärktes upp samt att en extra förstärkning svetsades på bakom originalfästet Överlag så har allt gått mycket smidigt dock så bjöd pittman armen på lite motstånd fast efter lite förhandling så gav den upp med Idag fredag så har stunden kommit och numera är dieseln monterad på ramen och i helgen så blir det att skruva tillbaka allt runt motorn och förhoppningsvis få på hytten med Daniel.L2007-03-30 20:58:47 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Merca-Raggarn Postad 30 Mars , 2007 Rapport Share Postad 30 Mars , 2007 Ser jätte checkt ut Daniel...äntligen På söndag blir de mek för min del med Grymt att du orka me o jobba efter jobbet Daniel.L2007-03-30 22:07:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 30 Mars , 2007 Rapport Share Postad 30 Mars , 2007 Här är grabben som inte ligger på latsidan!!! Rätt vad det är så knattrar det diesel ur en TGB i Härryda! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 31 Mars , 2007 Rapport Share Postad 31 Mars , 2007 Ja här är grabben som inte ligger på sofflocket stiligt arbete mvh hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Igår och idag var dom sista förberedelserna inför hytt lyftet, mängder med små tidskrävande detaljer som måste ändras så allt får plats ex slangar,rör,kablar samt elfläkten som fick sitta där originalfläkten sitter Hyttens motorrum behövdes ändras lite på med så handbromswirens fäste kapades bort och skall senare svetsas fast på nytt ställe annars så tar bränslefiltret i, chockwiren togs bort och även tändspole samt aluminiumslangen för insugsluften. Min gammla t22 traktor klarade ju med nöd och näpe av att lyfta bort hytten höjdmässigt så när hytten ska på med lite finlir kunde jag inte använda den, med lite tjatande på farssan så lånade han sin grannes traktorgrävare och med den gick allt smidigt. Lagom till att hytten kom på plats så kom pascal (merca-raggarn) och hjälpte till med att skruva fast allt på hytten. Kvar nu är att en massa små och större saker dom små är att koppla in magnetventilerna för avstängning och turbo,koppla in generatorn,fixa kylsystemet,förlänga kablarna till difffspärrs givarna dom stora är bygga om handbromsen och växelspaken. så jag får se vad som hinns med under veckan synd bara att man inte är ledig men till helgen kanske jag kan vara klar och provköra i skogen här hemma Som man ser på sista bilden så stämmer inte wirefästet med hävarmen och i nuvarande position så kommer kopplingswiren snart gå sönder, så det måste fixasDaniel.L2007-04-01 20:52:06 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst CCKW Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Mycket tjusigt!! Bra jobbat och intressanta bilder Kommer du att behöva det Stiliga kraftuttaget Annars kan du ju alltid sälja det till mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Grattis nu kann du fira . Det som är kvar är endast nöje fast puzzle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Som man ser på sista bilden så stämmer inte wirefästet med hävarmen och i nuvarande position så kommer kopplingswiren snart gå sönder' date=' så det måste fixas[/quote'] Är det inte bara att böja hävarmen utåt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Kraftuttaget kommer denne tillbehörsfantast att behöva till all sin övriga apparatur som ska byggas in i den här äventyrsbilen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 hehe ja kraftutaget ska allt behållas. Daniel.L2007-04-01 22:57:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Är det inte bara att böja hävarmen utåt? vid en snabb test med nertryckt pedal så bryter det för mycket i hävarmen men jag ska se om jag kan vända den utåt istället. fungerar inte det så får jag modifiera SMT fästet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 1 April , 2007 Rapport Share Postad 1 April , 2007 Hur hinner du med allt har du hjäp eller skruvar du allt själv ? själv skulle jag sätta tillbaka bakaxeln i dag men hela dagen gick åt att rensa gammel hytten på alla detaljer och då har jag ändå kvar värmepaketet måste lägga hytten på sida för att komma åt, vist jag har problem med ryggen som gör att fingrarna domnar bort efter ett tags skruvande så det blir lite fumligt men du hinner mer på en dag än jag på en vecka kan bara imponeras av din aktivitet : Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 April , 2007 Rapport Share Postad 2 April , 2007 Han rör sig snabbt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst CCKW Postad 2 April , 2007 Rapport Share Postad 2 April , 2007 Misstänkte väl det, men de vore ju tjänstefel att inte fråga! he he Jag säger detsamma hur i bövulen hinner karln????? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 2 April , 2007 Rapport Share Postad 2 April , 2007 hehe inoljade fingrar är hemligheten nä men själva skruvandet går snabbt, det är nu allt kopplande och omdragande av slangar,kablar och wire som tar upp tiden. men jag hoppas att få provåka till helgen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 2 April , 2007 Rapport Share Postad 2 April , 2007 Istället för påskägg. Jag vet att jag hade valt samma sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OM603-TGB11 Postad 3 April , 2007 Rapport Share Postad 3 April , 2007 Bygga om växelspaken? Var inte SMT tanke att den kunde bibehållas i orginal? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 3 April , 2007 Rapport Share Postad 3 April , 2007 Bygga om växelspaken? Var inte SMT tanke att den kunde bibehållas i orginal? jo men jag bygger inte strikt efter hans konstruktion så jag behöver ändra på den för att få plats med en större generator än originalet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.