Gå till innehåll

Färgkoder TGB (Bilder)


Gäst viktor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall måla om min TGB 11. Jag har sökt och läst allt jag kunnat hitta angående färgerna till dessa fordon men jag känner ändå att jag inte har full koll på vilken färgkod som alla färger har smiley23.gif så jag tänkte att man kunde ta en tråd till att ladda upp bilder på olika fordon och beskrivning vilka färgkoder fordonet använder sig av samt vart man får tag på färgen.

 

Jag börjar med några bilder.

 

Bild 1.

20070122_193740_color_1.jpg

Kulörer: (Sommarmaskeringsmålning)

- Mörkgrön 326M (matt)

- Ljusgrön 322M

- Svart 093M

- Brun 507M

 

Bild 2.

20070122_193826_color_2.jpg

Kulör:

NATO Kulören?

Förslag: Olivgrön 325H som åldrats så den blivit mycket matt

 

Bild 3.

20070122_193850_color_3.jpg

Kulör:

Denna kulör som alla bilar ha från fabrik innan dom sommarmaskeringsmålas?

Denna kulör som är i hela insidan av bilen?

Men vad har den för beteckning?

Vad jag läst mig till så skall den ha 326M (matt) eller 326H (halvmatt) men det stämmer ej då pigmentet inte är likt den mörkgröna 326M i sommarmaskeringsmålningen.

 

Bild 4. 

20070122_204901_color_5.jpg

Kulör:

Förslag: RAL 7013 Braungrau (NATO Oliv)

 

 

När rätt information träder fram så kan jag komplettera här under bilderna.

 

Såja. Töm nu allt ni kan om färgerna! smiley36.gif

 

 //Viktor 
viktor2007-01-22 21:16:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

I mina ögon stämmer översta bildens färgbeskrivningar.

 

Mittenbilden tycks vara en bil målad i den olivgröna originalfärgen. Den lär heta Olivgrön 325H om jag inte missminner mig.

 

Den nedersta bilden är målad med någon nyare variant av den mörkgröna färgen, vet ej beteckningen. Den är lite blankare och ganska vanlig på t ex lastbilarna. Lite lättare att hålla ren än den helt matta färgen.

 

Då det gäller målning med de matta kulörerna är det viktigt att färgen är ordentligt omrörd/skakad innan arbetet påbörjas. Rör man om för dåligt har färgen en tendens att bli för blank. Därför kan resultatet skifta en aning beroende på hur ambitiös målaren varit. Trots att att färgen är densamma enligt alla beteckningar.

 
Fredrik2007-01-22 20:11:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en synpunkt.

Om man målar med en tvåkomponentfärg så bör man ha samma mängd förtunning hela tiden tex 10%. Om man har för mycket förtunning så riskerar man att få en blankare yta.

 

/Calle
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få tag på rätt färg är inte lätt. Speciellt om man inte vet vad man söker efter.

Beckers 326M mörkgrön kamouflagefärg är inte samma som Wedevågs 326 mörkgrön.

Wedevågs 325H olivgrön passar till Valp 903 m.fl. Se vidare i tråden "Färg på bilar" under rubriken övrigt. Tror vi börjar närma oss sanningen om de mörkgröna färgerna.

Både Wedevågs och Beckers färg är enkomponent och Xylen basserade.
Beau2007-01-22 20:32:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag passade på att ta ut en plåtbit på insidan av dörren och ta en bild där den jämförs med sommarmaskeringsmålningen.

 

 

20070122_202815_color_4.jpg

Kulörer:

Mitten: !?!? (Plåten från insidan av bilen)

Höger: 326M

 

 

Vilken kulör är det alla TGB 11 har på insidan av bilen?

 

Någon som har en bild på fordon/föremål som är målat med Wedevågs 326 mörkgrön?

 

//Viktor
viktor2007-01-22 20:34:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley5.gif

Lägger in ett par bilder på färgburkar:

 

 

Wedevågs Oligrön 325H

 

20070122_212540_Färg_325H.jpg

 

 

Beckers Mörkgrön maskeringsfärg 326

 

20070122_212709_Färg_326.jpg

 

Bägge är enkomponent och Xylenbaserade.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

smiley1.gif

På min 1111 målade jag rutramen med Olivgrön 325 H. Den passar bättre än FSD 326

som jag för skoj skull målade signalhornet med. Resten av fronten är orinalfärgen som jag misstänker är Wedvågs 326. Färgåtergivningen är kanske inte 100%.  325 H är nog lite mörkare i verkligheten.

 

20070122_235626_Färgprov.jpg
Beau2007-01-23 00:01:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

20070126_083843_IMG_0011.jpg

 

Detta är min 11:a. Den är målad med NATOS  grönfärg. Denna är lite skum, för den bytas nyanser beroende på ljuset, men det är ju bara en fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu står 20 liter Wedevågs 326HM + 20 liter grundfärg i verkstan och väntar på att appliceras på bettan. Hon är plåtren nu så hon känner sig ganska naken och fryser om baken. smiley36.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst petewedi

Vilken färg är egentligen "grundfärgen från fabrik"?

I första inlägget i denna tråd, bild 3, resoneras det att det kan vara... men antagligen inte... Vad säger de lärde? Är det bara mängden förtunning som spelar in eller är färgen på insidan av bilarna och utsidan på bilen i bild 3 en annan färg än 326 M/H?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Olivgrön 325H är originalkulören från fabriken på 70-talet. Alltså som i inlägg 1, bild 2.

Wedevågs mörkgröna 326 tycks vara blankare än Beckers dito. Då man bytt fabrikant har man ändrat specifikationerna en smula, skulle jag tro. (Kanske något miljökrav - matteringsmedel är tydligen inte särskilt hälsosamt, fick jag höra då jag var på ett "studiebesök" hos färgtillverkaren Alcro). Flakbilen, bild 3, första inlägget har Wedevågs 326 enligt min bedömning.

Fordon med bytt kaross brukar inte vara målade i den ursprungliga olivgröna färgen. De är istället ofta mörkgröna alt. mönstermålade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Gäst petewedi

i min karossbytta 11 som är mörkgrön finns på insidan en stansad plåt från volvo där det bl a står "Process Colour 1013-3"

 

Jag har letat men inte funnit den beteckningen på webben. Det kan vara numret på den originalfärg de karossbytta bilarna har inuti och sannolikt utanpå innan försvaret målar med sin färg som är matt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst petewedi

Nån som har kollat med någon färghandlare om färkoden 1013-3? Har fortfarande inte hittat något på webben. Den färgen borde ju komma från Volvo och deras produktionslina som en grundfärg och därmed inte ha med FMV att göra. Sedan målar förvaret över med sin sommarfärg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Hej!

 

Tråden är nästan tio år gammal (Started By viktor , Jan 22 2007 ). Jag tror forumet varit med om någon eller några hemskheter med åren som gjort att gamla bilder ramlat bort. Det är möjligt att det bara är länkarna till bilderna som inte stämmer längre men att bilderna faktiskt finns kvar så någon admin manuellt kan fixa?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bilder är borta kan bero dels på att en del försvann i omläggningen av forumet och del på att de är länkade in från tex photobucket.

Andreas har lagt tillbaka väldigt mycket bilder men det är ett detektivarbete som tar extremt lång tid och det kommer tyvärr inte att återskapas mer än vad som är gjort.

 

Länkade bilder som försvinner kan vi inte göra något åt alls då vi inte har någon kontroll över dem.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...