Gäst Perra Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Hej! Millesvik kommer att sälja ett antal TGB 30. De har gått mellan 800 och 7000 mil. Är det någon som har en aning om prisbild. Har varit på någon auktion eller nåt? 60 + moms per st eller 250 + moms för 5 pack att köpa direkt. Det kunde vara liiite kul och ha en sån.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Eftersom jag var inne på helt andra bilar när jag var i Karlstad i våras, så kan jag inte säga att ja minns med säkerhet vad bilarna gick för. Men jag har för mig att de gick för mellan 40 och 55 plus moms. Och jag håller med, det skulle vara LLIIIIIIIITTE kul att ha en sån... och ännu hellre en 40. Fast tyvärr är det inte på så många platser man får vara med och leka med så tunga bilar, om det bara är leka man ska göra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 F*N att man inte har C-kort... TG40 den med turbo-diesel,3-axlar och ofta kran -har jag fått för mig i alla fall...men även TG30 skulle vara kanon... 60+moms för en lågmilare som dessutom är skattebefriad är billigt -kolla vad andra vanliga bud/lastbilar kostar som begagnade ...kanske 25-35tusen för en -75 som gått X varv runt jorden med himla massa ton på flaket... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svorsken Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 I alla fall två till salu på blokket. 60' ==> 75' + momsSvorsken2007-01-25 12:20:42 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 På auktion har jag sett TGB-30/40 går för mellan 26' till 60' plus moms. Genomsnittligt kanske 40' plus moms. Mycket TERRÄNG-bil för pengarna. Både i framkomlighet, lastförmåga och ton per krona. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Jag såg någon siffra på att de kostade 10,000Kr/år i underhåll...vad det nu kan innebära??? MEN så pass få mil som de har så borde vanlig service/underhåll typ oljebyte m.m räcka i flera år innan något måste repas/bytas ut... sedan är det väl beroende på hur man använder dem...antagligen är reservdelar svindyra??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Kolla på universalteknik (www.universalteknik.net), där postades det en del om 30-bilarna efter Karlstadsauktionen. Det var inte alla som fungerade riktigt som de skulle, men jag läste väl som jag minns inget om omöjliga grejor. Jag såg en 40-bil på grosshandlarn (www.grossh.com) sommaren 2005, med en tyngre kran monterad bakom hytten, klart maffig. Den var inte till salu, högst troligt hade de den själva. 40-bilarna har jag svårt att tro går att få fatt i under hundra. Hmmm, jag hade själv postat en bild på en sån under bildtråden: omega24v2007-01-25 13:14:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 25 Januari , 2007 Rapport Share Postad 25 Januari , 2007 Är det någon som kan tänka sig att byta en TGB30 eller 40 mot en TGB11 alu-zink i kanonskick med massa utrustning + reservdelar bl.a 4 extra fälgar, kardan, växel och fördelningslåda... OM det skulle stå en TGB30/40 på gården så får man arslet ur vagnen och detta med C-kort fixat...vet någon om det går att köra upp med en TGB30 eller är den för gammal eller lätt eller något annat som sätter krokben? Kan man köra privat? behöver läraren gå lektion likt det som krävs för bilkort? grannen har en lastbil så det kanske går att övningsköra och fixa det hela privat så att säga??? Denna vore väl fiiiiiiin -med rejäl kran och allt s-os2007-01-26 10:04:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 nej du kan inte köra upp i en 30/40, eller övningsköra för den delen heller om du skall följa reglementet, de är ju automatväxlade och det får man inte ha. Det var iaf vad de sa till mig när jag ville ha civilt C efter det militära /Chrille Chrille2007-01-26 07:45:48 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 Lite info om bilarna Terrängbil 30 Längd:Bredd: Vikt: Antal hjul/drivna hjul: 4x4Motor: 6 cyl DS11Motorstyrka: 220 hkVäxellåda: 6 stegs automatHastighet: 3 - 80 km/hLastkapacitet: 4500 kgDragkapacitet: 6 ton i terräng, 26 ton på landsvägStigningsförmåga: 60% (med full last)Sidlutningsförmga: 40% (med full last)Markfrigång: 40 cmVadningsförmåga: 80 cmHöjd hinder: 60 cmAntal: 2700 st (tot. Tgb 30/h 40)Tillverkare: Scania VABIS Terrängbil 40 Längd: Bredd: Vikt: Antal hjul/drivna hjul: 6x6 Motor: 6 cyl DS11 överladdad Motorstyrka: 300 hk Växellåda: 6 stegs automat Hastighet: 3 - 80 km/h Lastkapacitet: 6000 kg (senare versioner 8500 kg) Dragkapacitet: 12 ton i terräng, 30 ton på landsväg Stigningsförmåga: 60% (med full last) Sidlutningsförmga: 40% (med full last) Markfrigång: 40 cm Vadningsförmåga: 80cm Höjd hinder: 60 cm Antal: 2700 st (tot. Tgb 30/h 40) Tillverkare: Scania VABIS MVHChrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 Undrar hur marknaden är för dessa. Alltså, jag skulle gärna haft en om jag haft körkort och område att köra med den på. Men annars så måste ju det vara en ganska så smal marknad kontra 11/13/20 bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 Hade varit skojigt med lite interiör bilder från TGB30/40.... det är något med dessa bilar som orsakar enormt ha-begär.... måste nog lägga in mig för avgiftning Får nog skylla på brorsan och hans lumpar historier...han var MC-ordonans i Boden och fick hålla på en del med trafik...kolonn och vägen spärrad...kommer TGB30 eller om det nu var 40 och snön är djup...tusan nu måste vi böka...vadå TGB:n bara svänger ned i diket och plöjer genom snön för att svänga upp igen efter att ha passerat hela skiten...o-stopp-bar...som en båt på vatten... bara köra, gungar lite extra.... en annan drog pulka uppe i fjällen och tolkade bakom bandvagn 202 eller skoter mellan varven...inte mycket motoriserat man fick uppleva. s-os2007-01-26 18:50:56 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 Jag körde TGB 40 i 7,5 månader, allt från skillingaryd nedanför jkp till älvdalen i norr. 10 år sedan nu men minns det som igår. Det ÄR ett gift, som vi flabbade åt "mupparna" i 11 & 13/20 bilar mm. Det går inte att jämföra. Konstigt med tanke på att scaniorna är så mycket tyngre men ändå så var det konstant förnedring i skogen, mjukt som hårt underlag. Inte blev det tråkigare med haubits bak eftersom den gick att köra innifrån hytten = 8WD diffat Nu kör jag 11 och är skitnöjd med det, en extremt potent ersättare, men om tillfälle kommer då ska jag åka Scania igen! Jag ska se om det är något av papperskorten från lumpartiden som funkar att scanna in, då ska jag lägga upp dem här. MVHChrille Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nyström Postad 26 Januari , 2007 Rapport Share Postad 26 Januari , 2007 Många härliga minnen med 30-40 bilar. Som helikopter bas räddnings man kördes det 40 bil varje dag. Den var konstant fylld med om jag inte minns fel, 10kubik släck medel. Rätt tung. Helt fantastiskt fordon som inte stoppade för mycket, fast det klart en lumpar polare lyckades sätta den i leran ute på Säve. Bärgnigen blev lite klurig men med den fantastiska vinschen som skulle användas för klargörning av landningsbana gick det till slut. Längtar tillbaka. Som ambulans hade vi en 1314A och en 202, fast den renoverade vi mest hela tiden. Tror den står ute på flygmuseet nu. Jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 vilket år låg du där? jag var på markstrid 98-99 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Nyström Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 Hej Limpa. Jag låg inne 91-92. Jo det är ett par år sen. Jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 Var kan man köra tgb 30/40? Någonstans nära stockholm. Det kan bli ruskigt svårt att regga om den till lätt lastbi.l Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 De är tunga...troligen "torrvikt" över 3.5 Ton så det blir väl A-traktor i så fall....s-os2007-01-27 18:03:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 Ja B kan man nog glömma, A-traktor som sagt borde funka! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 det var mest att man inte får köra på dom banor som är begränsade till 3,5 ton (lätt lastbil), vad finns det för banor att köra på?? För övrigt så borde prisbilden på desssa fordon sjunka eftersom användningområdet är ganska begränsat, mest "hobbymässigt" bruk. Eller någon ---- vad gör man med en tgb 30/40. Körde dessa bilar i lumpen -- helt otroliga bilar, man vill gärna ha en igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 27 Januari , 2007 Rapport Share Postad 27 Januari , 2007 Marknadspris= vad köpare hämtar dom för hos handlarn. Borde ju vara en ganska liten marknad i Sverige iaf. Räddningsverket har ju rekvirerat ett gäng men de börjar bli mätta nu... JDW2007-01-27 19:18:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 Jag tror det var S-os som ville ha en interiörbild - lyckades hitta ett gammalt foto som jag skannade in.. Ska se om jag inte kan skanna in några körbilder på Tgb 30 också, allt för att inleda er i frestelse.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 *mums* Får en att tänka tillbaka på den goda tiden, då man kunde gå ner på uppställningsplatsen och hoppa in i en ledig Tgb30 och ta sig en tur ut på Kråksskjutfält. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 ser ju väldans mysigt ut... slurp... snålvattnet rinner.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 28 Januari , 2007 Rapport Share Postad 28 Januari , 2007 Det blev ju rena nostalgiaftonen, det här. Satt och tittade på lite gamla foton som jag tänkte dela med mig av. Jag tror jag har en ljudfil med dieselsexans brölande, måste letas fram.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.