Gå till innehåll

TGB 40 Bärgare


Gäst CCKW

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Medhålles!!!

 

För övrigt är det ju som regel trista saker som hänt när en bärgare tillkallas, men Anamma och Regera, vad det ser ut när lastbilar har varit inblandade i nåt! "Fränast" bild lär vara den under Historiska Bilder, F608 tror jag det var, där de bärgar några ton fritidsbåt mitt på en landsväg! Lär så klart vara nån som sumpat den från en biltrailer, men annorlunda såg det ut i alla fall.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scania SBAT (Scania Bulldog Allhjulsdrift Tandem)Bärgningsprototyp utvecklad i sammarbete med Försvaret blev för kostsam att tillverka, lades sedermera i malpåse. Svempa köpte bilen för bärgning och framkommlighet i dom mest ogynnsamma terränger; med show lack av Rolf Ingersjö en av dåtidens lackvirtuoser. Bilen ägs idag av ett bärgningsföretag i Eksjö.

20070208_074910_sbat1.jpg

Från Swempas hemsida... http://www.svempas.se/hist70-2se.html

 

"B" för Bulldog ? är det för att Volvo har "valp" - en rang-markering från Scania?
s-os2007-02-08 10:42:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Inspirationen är hög, handlingskraften lägre, men jag ska se om det går att hitta var den finns och göra ett besök där. Daniel.H kanske har nån kontakt som vet nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Runristaren
Hököga har Talat!!PDT_Armataz_02_22.gif Vi får Hoppas detPDT_Armataz_02_44.gifDen är ju klart värd ett bättre öde eller HUR!!

 Apropå hököga, vad har du för bilavatar, CCKW ?

Ser intressant ut, vacker nos...!
Runristaren2007-02-09 10:45:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! apropå min bilavatar så rymms inte hela bilden (för obegåvad att förminska)

gå in i member listan får ni se hela bilden.Den Främre bilen så skulle synas!!

Är en GMC CCKW 352 altså den korta hjulbasen finns en längre som heter 353

årsmodellen ca 1942.Äger en 353 själv därav intersset.Som synes är den dubbelmonterad fram vilket var vanligt vid löst underlag.Hjulbultarna på alla är färlängda så det är enkelt att dubbelmontera.Den bakre bilen som syns är förmodligen en Brockway eller Daimond T Dock svårt att avgöraPDT_Armataz_02_18.gif

PDT_Armataz_02_02.gif

Det verkar som Balten har något på gång ser Seriöst ut!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utdrag från sidan:

 

Händelse: 2001-11-16, Ett projekt påbörjades med att förvandla denna Scania SBAT till tung skogsbärgare men tyvärr så rann det ut i sanden pg.a. tidsbrist, men fräckt va det.. ;))

 

Verkar som att det avstannade...men vad hände sedan? såldes vidare?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...