Gå till innehåll

Höjning


Gäst joar

Rekommendera Poster

Jag har lagt på lite större ostar på min 11:a, 38,5 bogger. Problemet är att det tar rätt mycket i skärmarna fram när fjädringen flexar ut.

Bilen måste alltså upp. Är det någon som har erfarenhet av höjning? Alternativen är ju inte så många... axelvändning eller flytta ner fjäderfästen.

 

Hur har ni andra med lite större däck gjort?

 

//J
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Skärmar....  Du menar hjulhuset på en 11:a ?

 

Nu vet jag inte hur mycket du behöver lyfta, men är det inte mycket skulle jag nog hellre lyft karossen, för att inte rubba tyngdpunkten för mycket.

Andreas.E2007-02-07 09:35:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utvecklar problemet lite.

 

Det tar utav fan. När jag kör snett över ett dike så klämmer däcket fast inne i hjulhuset. Bilen skulle nog behöva upp ca 10 cm. Är det inte oerhört omfattande att lyfta karossen?

 

//J
joar2007-02-07 10:43:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flex ger ju fäste... men som Erik skriver det kanske är dags att styva upp en aning...en kapad spiralfjäder (gärna progressiv) och monterad runt gummit kanske är billigast? (och bäst? PDT_Armataz_02_40.gif)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flex ger ju fäste... men som Erik skriver det kanske är dags att styva upp en aning...en kapad spiralfjäder (gärna progressiv) och monterad runt gummit kanske är billigast? (och bäst? PDT_Armataz_02_40.gif)

 

Har du sett någon sådan installation på nära håll?

Gummina sitter där dom ska nu. Ska jag ersätta dom med en spiral eller ska sprialen sitta runt gummit?

 

Hur stort ska avståndet mellan gummit och plattan på axeln vara om blad fjädrarna ska anses vara i bra skick. Jag har typ 3 cm mellan platta och gummi? Någon som vet?

 

//J
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

3cm KAN vara i minsta laget. Men jag har inte säker uppgift omkring det, för det talas om att en ny bladfjäder bör ge ungefär tio centimeter. Mina ger INTE tio, men är mer än tre i alla fall. Jockum här på forumet har däck i den storleken ungefär, maila honom och kolla. Jag vet inte om jag sett honom här på ett tag nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjoho!! Har haft kiliga problem med datorn på sistonde, därav bland annat ingen större aktivitet här.......Aja iallafall om ja ska skriva nått matnyttigt i denna tråden sä är det: Mina däck tar inte i........Kanske inte hela sanningen, däcken kan ta i om man kombinerar kraftigt rattutslag med sidolutning. Dvs. svänger jag o bilen lutar mycket så tar det i ibland. Ja har ju 37-tummare på min bil, som e 14,5 tum breda, vilket i mitt tycke inte är gigantiskt. Tror också jag hade ca 3-5 cm mellan gummit och bladen, så jag vet inte riktigt vad som kan vara problemt i denna ekvation. Däremot vet jag att Arne här på forumet hade 38,5 TSL däck på sin 11 11, dock tror jag inte de var så breda som boggerna, så ja antar att dina tar i lättare när man vrider på ratten......Vet inte om detta var till nån hjälp men det är vad jag kan bidra med i denna tråden....

 

//jocke 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med risk för att vara dum och dryg...

Varför är det inte fler som har stora hjul? Framkommligheten med orginalhjulen är ju skrattretande.

 

Är det ingen som har klämt på några seriösa gummin typ 44"?

 

//J
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Framkommligheten med orginalhjulen är ju skrattretande.

 

Det tycker jag absolut inte' date=' och jag har kört mycket Valp och 11:a både privat och i gröna käder. Men det är klart att det beror på "hur och var" man önskar att köra. Däcken är ett element som gör att du kommer fram, glöm inte dom andra [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

 

Andreas.E2007-02-09 11:57:21

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38,5.or borde enl mitt tycke få plats men är fjädrarna trötta så kan det kanske bli svårt.

En ide är ju att lyfta karossen från ramen, någon tum borde ju gå utan det ska behövas några större ombyggnader, 2 tum funkade fint på valpen det enda som egentligen ändrades var att ratten sitter längre ner, styrgeometrin ändras inte som när man höjer fjädringen. 11:an är ju byggd på liknande sätt så det borde ju funka på den också.

Jag vill också ha stora sulor på min 11:a minst 37:or gärna 14,5 breda
Sugga2007-02-09 16:18:37
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hihi! "Skrattretande", nja. Originaldäckens begränsningar ligger mer i dess friktionsnatur, det vill säga närmare noll. Och då talar jag för mina egna, vilka bör ha tillverkningsdatum ungefär samtidigt med bilen och den togs i bruk i april 1978.

 

Mina eskapader vi sidan om vägen företogs först i utbildningen på terrängbil när jag gjorde lumpen, under senhösten 1992. Under militärtiden i övrigt var det väl en och annan gång jag körde elva och tretton i terräng. Första gången sen dess var med min tretton, vilken jag köpte i april förra året. Och med den har jag varit offroad med mellan fem och tio gånger sen. JAG UPPHÖR INTE FÖRVÅNAS ÖVER DESS KAPACITET.

 

Till en början var jag ganska feg, allra helst som jag inte ville ha in lera och vatten genom tätningar som jag inte visste hur bra de var. Även om jag inte är nån Mäster, så finns det minst tre medlemmar här som kan intyga att jag inte direkt fegar i spåret och vad jag upptäckt är att de här kärrorna går fram MAKALÖST. Om man behärskar dem, vilket jag hoppas göra så småningom.

 

Men om du menar att framkomligheten i lera och på annan mjuk mark är dålig, så har du helt rätt. Marktrycket är för högt. Skall man hänga med polarna med 44" Willys, har man skaffat fel bil om man har en 11/13/20. Volvon är en lastbil, specificerad förmilitära ändamål, med krav på att kunna transportera personal och materiel, med stora krav på pålitlighet, robusthet och enkelhet. Nåt helt annat än en leksak alltså och TUNG.

 

Leta efter militärens anvisningar för körning i terräng (har vi dem under manual-delen tro???) och kika där hur bilen ska framföras. Stämmer inte de anvisningarna med hur du själv anser bilen skall framföras, så är helt enkelt rådet att du har köpt fel bil.

 

Det går säkert alldeles utmärkt att bygga om bilen för 44". Det är mycket jobb att få in såna sulor under vilken annan sorts terrängbil som helst och det lär det bli på en sån här med. Om du har en elva är det troligen enklare, på en tretton behöver man förutom allt man behöver göra på en elva även öka avståndet mellan boggiaxlarna.

 

Hm, när jag läser igenom vad jag skrivit ser jag att tonen kan uppfattas som irriterad och det är inte meningen. Alla har sitt intresse för saker och ting och jag har mitt. Mitt intresse av offroading sammanfaller med militärens specifikationer och därför föredrar jag ha bilen i så original skick som möjlight. Jag tycker den är helt fantastisk, men däcken som sitter på min är helt kass. De nya ska dock ha originaldimension, eftersom bilen i sin helhet fungerar bäst oförändrad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke e det däcken som gör mest på en terräng bil, visst diffar å portaler e bra men hjälper föga med dåliga däck i svensk terräng. Trelleborgs däcken e (va) bra däck helst på sten fast mark men mycke har hänt dom senast 30 åren. När jag gjorde min utbildning på dessa bilar så körde vi inte en meter i skogen utan snökedjor vinter som sommar. Har testat min 11 bil med copper stt 35" å bilen får en helt ny dimesion, å då tycker jag inte att copper däcken å nått vidare.

Vad jag minns när jag körde med copper däcken så tog dom nästan i fram. Förstår inte riktigt varför trötta fjädrar skulle spela för roll..visst bilen blir lägre å kanske flexar mera å lättare vid en mindre last i bilen, men när fjädren fjädrar imot gummit så e det ju stopp med nya fjädrar eller gammla...kan ha felPDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara någorlunda fast under så drar allt fiskbenen ordentligt. Testat mycket o de drar bra. Stora däck är väl mest för utställning? Kör man i skogen och det är träd så tycker ju jag det är roligt om man kan svänga.PDT_Armataz_02_04.gif

 

Ja fast mark, gick bra åt ena hållet en gång på nästan öppet vatten, var värre på tillbaka vägen när ja inte hade fått upp farten, en 13 taggare bakom o en torrstubbe under framaxeln => man fick dra ut winchwire'n...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag glömde skriva: Däcken som sitter på min är helt kass PÅ HALT UNDERLAG. På annandagsträffen i Borås var de helt suveräna att åka på, fast jag kanske inte hade tyckt det om jag haft nåt annat att sko fälgarna med. Sist jag var där förett par veckor sen var det snö och halt. Det var som Bambi på isen. Kedjor är att föredra, det blir det nästa gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Hej på er. Du säger att framkomligheten är skrattretande, jag är nog benägen att inte hålla med.Om du tillexempel kör Willys jeep så får du kränga på 42tums däck för att få samma markfrigång.Sen när man har en bil på 2.5 ton så blir det stort mark tryck. Men med den markfrigången brukar det gå att hitta en bra alternativ väg.Prova med spiraler fram det borde räcka. Du får kanske modifiera skärmkanten lite men sen blir det nog åka av.Lycka till.PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Är det ingen som provat att (saipa, eller hur det stavas) de gamla hockypuckarna, det är ju ganska stora hårda klackar på dem och om man skar upp några spår i dem, en ca 15 skåror på varje klack så får man väll lite av lamell efekten på dem och de skulle bli bra mycket mjukare och greppa bättre på de flesta underlag teoretiskt i alla fall, eller är jag helt ute och cycklar ? PDT_Armataz_02_34.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det är mycket troligt att de slits fortare, men det skulle vara kul att prova om man tex skall byta däck ändå, och se hur resultatet blir, jag har inte hört om någon som provat kanske för att det som du säjer att de slits ner ganska fort : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara någorlunda fast under så drar allt fiskbenen ordentligt. Testat mycket o de drar bra. Stora däck är väl mest för utställning? Kör man i skogen och det är träd så tycker ju jag det är roligt om man kan svänga.PDT_Armataz_02_04.gif

 

 

Det går bra att svänga med stora däck, faktiskt lika bra som med små däck och nej "fiskbenen" drar inte ordentligt dom drar fiskmås. Men som vägdäck är dom ju helt ok.

 

Är det någon som ligger och trycker på bilder av 11:or med feta däck?

 

//J
joar2007-02-10 20:08:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vägdäck? Gillar du fiskbensdäcken som vägsulor??? Mina är fullständigt usla på väg. Mjuk grusväg och någon/några decimeter nysnö är helt ok, men på alla övriga vägbeläggningar är de fulständigt kass. Bullrar, vibrerar, skapar resonanser i hytten, bilen far som en huggorm upp och ner i minsta spår i vägbanan, glider som en klick smör i en het stekpanna när det är det minsta halt. Jag har kört några turer i femtonmils-klassen och jag har skaffat mig Peltors värsting-lurar för det ändamålet. Däcken är minst hälften av orsaken till de lurarna. Nu ska det bli landsvägsdäck.

 

Här hittar du i alla fall en bild på en 13 med bamse-rullar: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=630
omega24v2007-02-10 22:00:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...