Gå till innehåll

Höjning


Gäst joar

Rekommendera Poster

Pildäcken ( som ni kallar fiskbensmönstrade) skiljer sig markant från Trelleborgarna (Cross country), både vad gäller gummiblandning och ljudnivå. Har själv kört med båda varianterna på samma bil, och upplevt skillnaden. Trelleborgarna har mycket mjukare gummi. Tyvärr så slits dom dom då fortare. Men dom är dock fortfarande mucket habila i terrängen med rätt lufttryck. Kör oftast med 1.1 fram och 0.6 bak på min TGB-13. Bra kompromiss om man kör mest terräng. Rullar jag mycket väg (säg 5-10 mil till/från träffar) så har jag 1.8 / 1.0, då kan man hänga med i trafikrytmen utan konstant fullgas.

 

 

 

Orginaldimensionen 35 tum på terrängbilarna håller jämna steg med willysar med 38-40 tums hjul tack vare portalerna på hårdmark. Dock ej på löst underlag, 2,5 ton TGB lär alltid vara underlägsen 1 ton willlys om det är blött och mjukt i fråga om marktryck.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara någorlunda fast under så drar allt fiskbenen ordentligt. Testat mycket o de drar bra. Stora däck är väl mest för utställning? Kör man i skogen och det är träd så tycker ju jag det är roligt om man kan svänga.PDT_Armataz_02_04.gif

 

 

Det går bra att svänga med stora däck' date=' faktiskt lika bra som med små däck och nej "fiskbenen" drar inte ordentligt dom drar fiskmås. Men som vägdäck är dom ju helt ok.

 

Är det någon som ligger och trycker på bilder av 11:or med feta däck?

 

//J
[/quote']

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

""nej "fiskbenen" drar inte ordentligt dom drar fiskmås.""

 

Vet inte hur en fiskmås drar, men MIN erfarenhet från Svenska skogar o skjutfält är att bilen följer med ungefär ditåt ratten pekar??PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, nu är projektet iland jag har pulat in bakfjädrar från en saab v4 istället för gummina mellan framfjäder och ram. Dett gav en höjning på 3-4".

 

Däcken tar fortfarande i lite om jag svänger fullt samtidigt som bilen flexar fullt, men det kan man ju leva med.

 

//J
joar2007-03-15 08:51:47
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

satte du i spiraler både fram och bak?

bilder ? :D

 

Bara fram. bak tar inte däcken i någonstans. Möjligen vore det bra att få upp den lite där bak för att den ska få det rätta stuket.

 

Jag provade att sätta in en bild men fick nåt felmeddelande om att jag saknade behörighet...

 

Jag provar igen.

20070315_232444_fjader1_800x600.jpg

 

20070315_232520_fjader2_800x600.jpg

 

Fjädrarna står alltså på plattan som gummit stoppar mot i normala fall. Jag har bara svetsat på några bitar pattjärn så att den inte ska kunna glida av.

 

//J
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

hahaha Jag är inte ensam om dessa fel medelanden som kan göra en tokig om man skrivit i en halvtimme och så går det inte att få ut inlägget PDT_Armataz_02_02.gif : Hasse ps det var fina bilder jag skall inhandla fjädrar så fort ekonomin tillåter har sett det in action förut och det funkar väldigt bra PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för bilderna!

Är det nån skillnad på väghållning mm?

Behövde du bygga om något stag?

 

Har inte provkört på väg ännu men jag tror inte att det ska vara något problem eftersom den känns fastare i fjädringen nu.

 

Jag har inte ändrat på några stag utan bara tagit bort gummit och stoppat in fjädern. Samt svetsat dit de små järnen som syns på bilden(3 st) för att hålla fjädern på plats. Det var lite besvärligt att få in fjädern men jag lossade stötdämparen och tryckte ner axeln i förhållande till bilen med en pelardomkraft. Om man inte gör det måste man komprimera fjädern till en närmast livsfarlig längd...

 

//J
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!

tackar för bilderna!

Är det nån skillnad på väghållning mm?

Behövde du bygga om något stag?

 

Har inte provkört på väg ännu men jag tror inte att det ska vara något problem eftersom den känns fastare i fjädringen nu.

 

Jag har inte ändrat på några stag utan bara tagit bort gummit och stoppat in fjädern. Samt svetsat dit de små järnen som syns på bilden(3 st) för att hålla fjädern på plats. Det var lite besvärligt att få in fjädern men jag lossade stötdämparen och tryckte ner axeln i förhållande till bilen med en pelardomkraft. Om man inte gör det måste man komprimera fjädern till en närmast livsfarlig längd...

 

//J

 

Tusen tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Gäst Daniel.H.

Efter att fått en low rider till tretton har jag funderat på att slänga dit spiraler, eller att byta blad, även lite andra ider...

men idag gick jag ut i reservdels gömorna och slet fram ett par 740 bak fjädrar och tryckte dit på genomslagsgummits plats!

 

resultatet: något kaxigare i höjd (hur länge det nu varar) , en fruktansvärt massa pjiing fjooojing plinnng plonng spjoing tjing ljud! (kan bero på att dom ej är fast skruvade i toppenPDT_Armataz_02_10.gif bör nog sätta dit några distanser och bulta fast i toppen me.

men sen måste jag ju säga att den är mjukare i terrängen! väg egenskaperna blev likaså mjukare! SKÖNT

och som vanligt ligger digital kameran inne och det blir ett sketet mobil foto men det är ju något PDT_Armataz_02_05.gif20070417_213308_DSC00703.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Ja, du ligger minsann inte på latsidan. Du får väl ta upp en ljudsekvens att posta här med, det låter som att du fått in en heler symfoni under bilen? PDT_Armataz_02_28.gif PDT_Armataz_02_25.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

måste bara skälla på symfoni orkestern de har börjat smyg röka allt mer när jag släpper på gasen! inte skoj....

men vist sjunger gott det gör detPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.
 jag förstår inte...varför sätter ni dit vanliga fjädrar?PDT_Armataz_02_08.gif

 

Va har herrn för andra för förslag?? eller är det för att du inte förstår??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst rymdskunken

skulle dom behövas så skulle dom väll sitta där från första början liksom?...jag ser inte vad dom ska göra för nytta?PDT_Armataz_02_14.gif

rymdskunken2007-04-17 22:06:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

måste bara skälla på symfoni orkestern de har börjat smyg röka allt mer när jag släpper på gasen! inte skoj....

men vist sjunger gott det gör detPDT_Armataz_02_02.gif

 

ha ha ha ha... ja du
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

finns det någon sluta röka linjen för högljudnade b30 motorer?? eller är det total renovering av motor? finns det inte något trisst fel som är lätt åtgärdat hahaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

skulle dom behövas så skulle dom väll sitta där från första början liksom?...jag ser inte vad dom ska göra för nytta?PDT_Armataz_02_14.gif

 

ja så  kan man ju tycka haha!!! men är det som så att de gammla tro tjänarna fått bekänna färg efter diverse klättring osv, så krävs som jag skrev att antingen byta org eller hjälpa upp de gammla!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...