Gå till innehåll

www.terrangbil.net


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Jag har ju tagit hem alla uppgraderingar till XP som kommit, så den är väl inte exakt sammalika som när jag köpte den år 20-hundra. Och ja- dom är lika ologiska som en hälften av jordens befolkning.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har två Tranfor PC med NT och Win98 från sent 90-tal som varit igång sedan dess (dygnet runt) senaste update var till explorer 6 (5 år sedan?) på NT:n för det gick inte att se vissa sidor annars ... den har väl fått sista service-pack också i början på 2000 talet... har en 486 också i och för sig som varit på nästan lika länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Jag har inte läst hela tråden men hade det väldigt segt med explorer. Speciellt på tgbnet som Oblix. Har bytt till chrome och resultatet är som natt och dag. 

MVH Palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövdes inte bytas nån webbläsare! Hurra, nu är jag glad igen.

 

Humlegaard förklarade vad som gjorde just terrängbil.net så svårarbetat för min del- och jag fick bra instruktioner av honom via ett annat sätt att kommunicera- så nu klickade jag på "ring upp" 20.33, och 20.34 var jag inne och kunde klicka runt bland trådarna och dom öppnade direkt en efter en.

 

Det var många orsaker som samverkade kan jag säga. men det som bromsade mest var Eile inne på litegrann, Men nu kollade jag hur det var ställt med alla cache-minnen. När jag fick hem datorn en gång i tiden- så minimerade min datorkunniga bror samtliga minnen till absolut minsta volym, och satte sparandet till 1 dag, och dom hade datorn gått in och återställt till normalvärdena. Jävla sätt!

 

Så nu slipper ni inte mej ändå

 

SKREV EN GLAD OBELIX

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kör både crome och ei6'an ingen skillnad på öppningen av terrängbil sidan, däremot gillar jag med trötta ögon cromes smidiga zoomfunktion. 

gör rensningen jag bad dig om tror din resarverade storlek för tempfiler redan är fylld för länge sedan.
den går även att göra via sök funktionen skriv *tmp ta väck dessa filer  eller via systemverktyget diskrensning du hittar det under tillbehören.  Men du har med all säkerhet även lite gamla spårprogram  så något rensprogram kunde vara bra att köra. flera är gratis vet inte om man får tipsa om dessa här på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvorobban86

Hej allaPDT_Armataz_02_02.gif, jag använder linux istället för windows och nyttjar google chrome som web läsare och min dator har varit igång nu dygnet runt i 3 år och är inte ett dugg seg, hade windows xp på samma dator innan och när jag fick in linux så blev den dubbelt så snabb konstant driftsäker och aldrig virusPDT_Armataz_02_11.gif, så kan bara säga att linux är det bästa jag varit med om!!!PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eile, läste du vad jag skrev överhuvudtaget? För att förtydliga det så gör jag det en gång till: Mina inställningar på datorn har ALLTID varit minimerade minnen och att allt sparas kortaste möjliga tid. Men för en tid sedan hade min dator valt att göra om inställningarna till dom som var när datorn var ny- och därför var det precis tjockt överallt. När jag ställde om det igen, samt gjorde en rensning och tog bort alla temp-filer så var allt som vanligt igen. Sen rensade jag ut massa annat skit som inte behöver ta plats heller, rensade upp på skrivbordet och nu är det bara att skaffa en extern hårddisk och lägga in all musik och alla bilder på så är den som ny igen.

 

Alla,

 

Vidare är mina planer att vad det lider skaffa en ny dator. Men då blir det en lap-top istället. Gillar min stationära Compaq Pressario 8600 starkt, men som många av er skrivit så sjunger den kanske på sista refr. och vill nog inte vara med så länge till.

 

Och redan när jag valde uppkoppling så bestämde jag mej för att ta ett mobilt bredband för jag visste att nästa dator blir en lap-top, då jag är ute väldigt mycket sommartid och far runt i hela landet på olika evenemang.

 

Tack allihop för ert engagemang och tips för att få ordning på eländet igen!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nix missade ditt inlägg om nedställt minnesreserv för temp, men skitsamma det var ju ändå det jag var inne på som felade, vill du inte i framtiden fylla upp med för mycket så vet du ju nu vad du ska kryssa i.

lycka till,  tycker du gått kan köra vidare med pressarion även om jag starkt ogillar märket, men ta hem ett xp pro och gör även ett byte på filsystemet från fat till ntfs så kvickar du framtida defragmateringar samt klarar av längre filändelser.  xp pro uppgradering går att göra med allt från home intakt.  tar du ett som blivet piratspärrat så räcker det att ta bort två små filer sen är det för alltid ospärrat.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi nu då ändå är inne på prestanda optimering osv.. Finns några tricks för att få fart på youtube tex.. Burken spinner på fint för det mesta men så fort det ska kollas på en film på tuben så laggar det nåt enormt! 

TIPS??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej allaPDT_Armataz_02_02.gif' date=' jag använder linux istället för windows och nyttjar google chrome som web läsare och min dator har varit igång nu dygnet runt i 3 år och är inte ett dugg seg, hade windows xp på samma dator innan och när jag fick in linux så blev den dubbelt så snabb konstant driftsäker och aldrig virus[img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img], så kan bara säga att linux är det bästa jag varit med om!!!PDT_Armataz_02_44.gif

 

Nyfiken bara!

 

Vilken distro kör du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är förtjust i det, men det är lite 1 och 0. Min erfarenhet är

att antingen funkar utrustningen "plug and play"så att säga eller så

kräver det mer av en än vad genomsnittsanvändaren kan för att få igång

den.

 

 

 

Inte som Windows där det mer är "plug and pray" men efter att har letat

drivare och micklat ett tag så funkar det utan allt för stort besvär.

Windows känns lite jämnare på så sätt, aldrig klockrent men aldrig

motsatsen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har haft väldigt lite problem med detPDT_Armataz_02_02.gif

 

Jag också.

 

Ett tips till alla som inte redan vet det. En vanlig installationsskiva med Ubuntu går att köra direkt från skivan och den är väldigt användbar vid tex en hårddiskkrach eller om ett virus har gjort datorn obrukbar.

 

En iso-fil av senaste versionen (10.10) som ni kan bränna en egen skiva av kan hämtas här. (Jodå' date=' det är både gratis och lagligt.)

 

Har man en gammal dator med lite minne ken 6.06 vara lämpligare.

 

Efter att ha startat från skivan går det ofta att komma åt det som är kvar av hårddisken och rädda undan rätt mycket som man givetvis inte har tagit backup på.

Ake642010-11-18 22:28:24

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hur skulle den här sidan vara utan dig OBELIX.. skittrist.  

 

Jag känner igentligen bara två personer här i forumet (från mina hemtrakter på Sthlms södra sida) men det är skitkul att vi är så många här med samma intresse som man kan bolla ideer och dylikt med. PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Närå, jag har kommit tillrätta med dataproblemen och vet numera hur jag ska gå tillväga för att förebygga dom också. Så jag kommer fortsätta att lägga mej i och komma med mer eller mindre intelligenta inlägg i allehanda trådar.

 

Och jag kan också nämna att nu funkar datorn perfekt igen och allt öppnas på ett ögonblick. Men det var intressant att läsa om alternativa program och oprativsystem.

 

Jag tror till skillnad mot många att en dator är mer att likna med en bil än en kvinna. Om man sköter om sin bil och ger den lite omvårdnad mellanåt så funkar den bra och man kan lita på den! Men börjar man bygga om den och ändra på saker och ting så kommer problemen som ett brev på posten. Samma sak med en dator. Min datorkunnige bror sa en gång: Håll inte på och installera och ta bort program- för borttagna program ligger kvar på ett eller annat sätt och spökar och kommer att ställa till elände förr eller senare. Jag har ALDRIG installerat ett enda spel eller program på min dator- förutom virusprogram, brandväggar och sånt- och den går än idag utan att bråka. Men jag trodde det var kört när jag startade den här tråden måste jag erkänna.

 

Och som Eile skrev så är datorn bara en enda stor fjärrkontrol som gör det du ber den om via musen och tangentbordet, men så funkar inte en kvinna! Ber du en sån att följa med en sväng i bilen så börjar hon sätta upp nya gardiner i köket eller nån annan meningslös feminin syssla.......... 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Carlsson

 

 

Och som Eile skrev så är datorn bara en enda stor fjärrkontrol som gör det du ber den om via musen och tangentbordet, men så funkar inte en kvinna! Ber du en sån att följa med en sväng i bilen så börjar hon sätta upp nya gardiner i köket eller nån annan meningslös feminin syssla.......... 

 

SKREV OBELIX

Du Obelix, nog funkar en kvinna likadant eller......
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...