Gå till innehåll

Regga om en 13 till lätt LB


Gäst 540is

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

 

 

 

 

 

Jag gjorde en liten snabblösning med bladfjädrarna bak så jag kapade bara av översta bladet på var sida om fjäderhänkena.Står ju som sagt bara i intyget från Volvo att ett blad ska bort men inte hur många det är som ska sitta där.Förvisso är det väl bara TGB 20 som har fyra blad men det vet väl knappast bilprovningen? Eller?PDT_Armataz_02_14.gif

Nä det finns 13 bilar med 4 blad bak också PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • Svar 51
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst Marc-X
Hei alle 11 / 13 entusiaster.

NÅ endelig ser det ut til at bli 13-bil på meg og. Jeg har savnet den helt sen jeg "gjorde lumpen" som dykker i Svenske forsvaret for 28 år sen. Vi hadde da en ombygget 13-bil som "dykkerbil". Den var ekstra isolert og hadde en Webasto i passasjerer-rommet, og en Webasto i lasterommet, samt kompressor og en del annet "dill-dall".

Er det noen som har seiling på hvor mange fjærblad det sitter montert på en 13-bil originalt?
Jeg skal hente en bil nå den 28:e April som fortsatt er reggad for C-kort, men på bildene jeg har fått mailet ser det ut som at noen har begynt "konvertering" til lett lastebil / personbil da det kun er 3 st fjærblad per side. Det ser også ut som at det sitter igjen en kappet fjær på toppen av "fjærpaketet". Nåværende eier vet ikke noe om dette, men jeg mener det var 4 fjærblad i boggien?.

Med kun TO fjær ser det misstenkelig lite ut for at være riktig...


M.v.h

Marcus i Tromsø

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det finns 13 bilar med både 3 och 4 blad.

Jag har 3 blad på min orginal nu, skulle inte plocka bort så det bara vart 2 st kvar.
Fick tag på en uppsättning med 4 blad på och då min är tung reggad så funderar jag på att sätta dit de paketen med 4 blad på i stället, 
Lossa lite på muttrarna så det ser ut som du skruvat på dem och säg att du monterat av ett blad, och prova besiktiga med de 3 du har.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

På grundversionen av TGB-13 (TGB-131A) sitter det 3 st blad. På 13-bilar med påbyggnad (sambandskåp eller sjuktransport/ambulans) sitter det 4 st blad, varav det översta är ett progressivt, som normalt inte är i ingrepp, utan det jobbar bara när man kör med maxlast.

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nja PDT_Armataz_02_14.gif det låter ju konstigt, min är ju en med sjuktransportskåp på och har bara 3 blad orginal. Christians i Olerum har också en som haft sjuktransport skåp som påbyggnad från början, med tre blad på också PDT_Armataz_02_12.gif

Men han har en med containerfästet på där sitter det fyra blad,
De kom från samma försäljning i Norrköping och gick ut från samma firma som köpte upp 5 st och sedan sålde dem vidare som de var när de hämtade dem från  militären.
Det där progressiva extra bladet , tar ju bara i när axlarna börjar närma sej kraftigt flex, vad jag sett, men är nog ett bra stöd då, man måste ju lasta enormt mycket om de skall ta i när boggien är rak.
Ja mycket möjligt att jag har fel, du har ju en hel del mer erfarenhet av dessa bilar än vad jag har Klas PDT_Armataz_02_39.gif

Då jag skall ha min tung och även med flak på samt kunna maxa lasten till de 2200 kg jag får ha på, så tror jag nog jag kommer sakna de extra bladet, den är ju ganska mjuk med 3 blad, trots den varit konserverad långa perioder, och bara rullat ca 11 hundra mil, 
Men det funkar ju uppenbarligen med två blad, om det är många som sitter och kör så PDT_Armataz_02_30.gif
Då är det väl bara att kapa, blir det för mjukt går det ju att sätta tillbaka ett PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Nja, det kan vara så att 13-bilar med sjuk/ambulansskåp har 3 fjädrar (dvs ej den progressiva), jag har egentligen inget stort beslutsunderlag för mitt påstående. Det troliga är som du säger Hasse, att dom med kod 60 (ramrena med containerfästen) har ett fjärde progressivt blad, likt TGB-20. Det jag dock vet är att TGB-131A Grundversion har två vanliga och ett progrsessivt blad.

 

En riktig karl kan ändra sig (har jag hört) PDT_Armataz_02_05.gif

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Marc-X

Hejsan igen.

Nu är bilen köpt och hemtransporterad till Tromsö. Troligen blir den att hamna i Sverige igen då jag har börjat planera min reträtt om några år...

Är det någon som har bilder från en Tgb13 med MER än 3 fjäderblad bak?
Jag har tre paraboliska blad och tänkte försöka mig på att regga ner till "B-bil" med dessa fjädrar då det ser ut som en mycket dålig idé att kapa ett blad i dessa paket, eller !?

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Måste finnas någon  på forat som behärskar Photoshop???

Ett snyggt montage kan vara väldigt "informativt" om man uttrycker sig så.....PDT_Armataz_02_40.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

Hej,

 

hittade en bild på Myrmonstret där man ser dom 3 fjädrarna som är kvar. Längst upp på fjäderpaketet syns resterna (dvs mittdelen) av det 4:e översta progressiva bladet. Inte den bästa bilden kanske, men det är för mörkt att fotografera nu... Hittade ingen bild på hur det såg ut innan jag kapade av fjädrarna.

 

31816094.jpg

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ryden
Måste finnas någon  på forat som behärskar Photoshop???

Ett snyggt montage kan vara väldigt "informativt" om man uttrycker sig så.....PDT_Armataz_02_40.gif

Skäms Dexxas!!!!

Sådant fusk får man inte syssla med' date=' jag gick ut och tog ett bra kort istället[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_40.gif[/img]

dheidw.jpg

PDT_Armataz_02_11.gif

 

Glöm inte bort att stålborsta ordentligt på fästet så att det ser arbetat ut... öh..., jag menar, så att muttrarna går lätt att lossa...

Just det...
ryden2011-05-16 10:48:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Hejsan igen.

Nu är bilen köpt och hemtransporterad till Tromsö. Troligen blir den att hamna i Sverige igen då jag har börjat planera min reträtt om några år...

Är det någon som har bilder från en Tgb13 med MER än 3 fjäderblad bak?

Jag har tre paraboliska blad och tänkte försöka mig på att regga ner till "B-bil" med dessa fjädrar då det ser ut som en mycket dålig idé att kapa ett blad i dessa paket' date=' eller !?

///M
[/quote']

 

Ska du köra fullastad har du nytta av det tredje bladet men för "normal" användning och skogskörning är det helt ok med 2.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Marc-X

 

Glöm inte bort att stålborsta ordentligt på fästet så att det ser arbetat ut... öh...' date=' jag menar, så att muttrarna går lätt att lossa...

Just det...
[/quote']

Jag har redan tænkt på det och att slipa ændarna på bultarna så att dom ær "kapade"...

Men jag tror att det inte ær nødvændigt trots allt. Nær jag ser NOGA på min bil ser det faktiskt ut som om någon redan BYTT detta fjæderpaket. Det ær tydliga "slitspår" av en fjæder som inte legat i ingrepp hela tiden, och det ær en "styrklack" før en fjæder till. Troligen kommer dessa från ett ambulansskåp eller liknande... Mystiskt ær det i alla fall.

Jag skall se ad dom sæger nere på "Veivesenet". Væntar nu på ett intyg från Tatanka på at "en fjæder skall vara bortmonterad" før att kunna registrera om bilen. (Det som ær lustigt / bra ær att det inte står någon stans hur många fjædrar det skall vara, men att EN skall BORT)...

Tack før tipset i alla fall!

M.v.h

// M5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Anledningen till att det inte står hur många fjädrar det ska vara är nog att det finns flera olika påbyggnader på bilarna och därför olika antal blad på dem,, sedan tror jag moderna fjädrar är starkare och därför behöver färre blad,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej, har sålt min 1111:a och köpt en Tgb 1314 Sjukvårdsbil Aluzink.

Vet ej om det är karosserikod 60

 

Den tänkte jag ta av skåpet på och regga till B-kort, har ju läst om intyg från Volvo m.m.

 

Tänkte montera på min mekaniska vinsch och till en början göra ett rör eller dylikt runt hela bakdelen (från hytt och bakåt runt hela att glida på:i skogen:-) ) samt bygga eller montera nåt flakliknande..

 

Frågan är: Ska man bygga på vinsch (främst) och ev. flak innan regbesiktingen??

Om det går så står det väl vinsch i reg.beviset sedan samt flak (om det inte är kod 60) och ännu lägre lastvikt en ramren 13?

 

/Viktor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte det här med chassi-koderna men ja reggade ner min 1318(fd 1314)

för ca ett år sen,jag reggade med skåpet på och har karroseri kod BB.

Jag landande på 3105 kg alltså fick 395 kg att leka med.(plockade bort ca 700 kg,detaljer,reservhjul,riggade tankmätaren,räcken mm mm...)

Dock kör jag utan skåp sen höstas,byggde skärmar och monterade.

 

Du ska ha ett intyg från volvo lastvagnar på nya axeltrycket fram och även nya boggie trycket bak.

Detta får du av Curt Björk och han ska dina chassi nr.Jag har hans direktnr om du vill ha det.

även spec om bladfjädringar bak är med på intyget.

 

Du ska  ta bort en bladfjäder på varje sida bak(enklast är att kapa översta)

 

det finns massor av inlägg om detta här i forumet :) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...