Gå till innehåll

Frågor tgb30/Ny på forumet


Gäst Dick.Boström

Rekommendera Poster

Hej!!

Dom tittar fan inte på någonting.

Besiktnings gubben tittade bara i min lunta med intyg.

Intyg från Scania om att ramen håller,ett annat intyg från VBG om att 25mm mellanlägg är godtjänd.

Han ville bara hitta ett namn så att det finns någon att hänga.

Naturligtvis måste man ha godtjänd dragbalk , gavelplåtar

Det står i intyget vilka dragbalkar som man kan anv. Läs hela tråden Mvh// Dick 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Hej!!

Dom tittar fan inte på någonting.

Besiktnings gubben tittade bara i min lunta med intyg.

Intyg från Scania om att ramen håller,ett annat intyg från VBG om att 25mm mellanlägg är godtjänd.

Han ville bara hitta ett namn så att det finns någon att hänga.

Naturligtvis måste man ha godtjänd dragbalk , gavelplåtar

Det står i intyget vilka dragbalkar som man kan anv. Läs hela tråden Mvh// Dick 

Jag såg att du hade monterat draget som jag också tänkt. Jag skall även försöka att få ytterligare en dragbalk för en 50 kula också.

Hur gjorde du med de befintliga hålen i ramen? Den cirkulära hålbilden för den ordinarie tvärbalken ställer till det en del. Jag var i kontakt med VBG men de hänvisar bara till deras monteringsanvisningar.

Hur fick du intyget för mellanläggen? Vore även tacksam för info om vart man skall vända sig på Scania för intyg från dem.

Mvh

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!!

Han på Scania heter Göran Lingström och har med produktmarknadsföring att göra , prata med honom.

 

Intyget från VBG fick jag av en kille som nu har gått i pension, men  Björn här på forumet har fått ett intyg efter mig.

 

Han har nog koll på något nytt namn. Föresten han hänvisade nog till mitt intyg kolla med honom.

 

Ang. bulthålen i ramen så får du svetsa och borra nya med VBG:s hålbild.

 

Dom dragbalkar som kan komma ifråga är ju från Volvo FH eftersom dom har 850mm rambredd.

 

Tänk på att dom skall vara CE märkta , så låt VBG bestämma vilka dragbalkar du ska ha.

 

Jag anv gavelplåtar som var förlängda 100mm för att få draget i lite mer civil höjd.

 

Jag gjorde om original dragbalken och satte den som ram avslutningsbalk. Tänkte sätta arme kroken i den men den tar lite i VBG:n så det har inte blivit av.

 

När jag satte en 50mm kula på en 912:a (TL22 )  för ca 20 år sen, så sa en besiktningsgubbe att man inte fick  ha 50mm kula på en tung lastbil (mer än 3,5t). Så det var bara att ta bort.// Lycka till Med vänlig hälsning Dick :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack,

 

Jag fick tag i en bra kille på VBG igår. Han ringde till och med tillbaka och ville verifiera att mejlet hade kommit fram!

 

Jag skall försöka att få VBG att intyga att ordinare hålbild är OK. Annars monterar jag deras gavelplåtar på utsidan, mellanlägg på insidan och ytterligare en DB 35V dragbalk som bakre tvärbalk. Då kan de inte se de gamla hålen! Jag vet inte hur det var på den tiden på Scania men på nya Scanior är det fullständigt tabu att svetsa i rambalkarna. VBG's produkter bör vara CE märkta däremot gäller inte märkningen om jag inte monterar det som de har föreskrivet. Därför behöver jag intyg från VBG, annars måste jag ta på mig producentansvaret och då blir det en massa pappersarbete!

 

Din besiktningsgubbe tog nog den enkla vägen, jag har byggt torrsugbilar med 50mm kula och många bussar har kula för att de skall få med sig ölsläpet från Tyskland...:-)

 

Mvh

Håkan

Redigerad av 4CON
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...