Gå till innehåll

Bygga hästbil


Gäst Unicorn

Rekommendera Poster

Gäst Unicorn

Hopps !! Helt ny här !

 

Har en liten fundering om fordonsval, som säkert har många svar.

 

Tänkte transportera en Yakuthäst från Oymyakon ( Östra sibirien ) till Sverige.

 

Galning tänker nog många... jaaa jo då så att PDT_Armataz_02_01.gif

 

Hur som helst, det behövs ett redigt terrängfordon till detta, sök lite på nätet om

Russian federal highway M56 till Yakutsk, så får ni se !

Nu är många bilder kanske aningen överdrivna, det finns vägar vid rätt årstider.

 

Har inte bestämt när det blir, mycket papper att reda i angående vet besiktning och införsel av djur till EU.

 

Men det blir landvägen, med terrängfordon ca 850mil enkel resa.

Vintertid ned till -50 grader !!

Sommartid vatten och vadning, ruskigt dåliga vägar bitvis.

 

Vilket fordon kan tänkas ? Det ska naturligtvis byggas om så det passar för hästtransport.

TGB 11 kanske ? Takhöjning naturligtvis....

TGB 13 ? lite långsammare, högre bränsleförbrukning

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn

Åsna ? PDT_Armataz_02_05.gif

Visst vore tex. en UAZ-452 optimal, dem hittar man delar till där. Det är mest det och japps

bilar de har där. Ja och Ural och sånt om man tar tyngre fordon.

 

Men jobbigt om man först ska över i öst och köpa sedan tillbaka till Sverige för ombyggnad.

 

Man får väl ta med delar som kan tänkas gå sönder. Nog ska en TGB hålla i 1700mil om

man inte misshandlar grejorna. Det är så mycket annat konstigt som kan hända iallafall på en

sån resa.

 

Kom igen nu och motivera mej till en TGB..........

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska köra tgb. Jag tycker du ska ha en tgb 30 el 40 som du bygger hästbox till och sätter på flaket. Extratankar kanske är bra, liten tank på de bilarna. Visst är det stora bilar, men du har ju mycket plats för reservdelar ;) Vet inte hur tillgången är på scania delar i östsibirien men den kan tänkas begränsad så ett lager delar att ha med sig är nog bra.

 

Gärna en styrbox till växellådan tex ;)

 

Sicket grymt projekt, vilken upplevelse att göra den resan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn

tgb 30, 40 jo de vore något !

Men drar inte de en förfärligt massa bränsle ?

De borde inte vara för tunga för att tas på färja, många floder har rel. små färjor

eller pråmar kanske de ska kallas.

Scania eller Volvo, finns nog knappt delar till deras egna bilar där.

Extratankar är ett krav.

Har kontakter där som jag frågat mycket om just vinterkörning.

Och om det skulle bli vinterkörning, så lär man ha bränsledrivna värmare i nödfall.

Även då så kan man inte slå av motorn. De stänger inte av motorn

om inte det går att ta in fordonet någonstans. Man åker inte heller ensam några längre sträckor.

Skulle motorn stanna så fryser man lätt ihjäl efter några timmar.

Bilarna följs åt om flera ska åt samma håll.

 

Ja nog kan det bli en rolig resa, både för terrängbils åkningen och för den extrema naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns gott om scanier  110-140 i ryssland och det är delar som passar 30/40. Var i Yakurtzk i förra veckan och såg månag scanier rulla. Det går nog att hitta en å annan reservdel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vilket projekt.

 

Beror ju på vad de har för vikt gränser, en 40a ligger väl på ca 10 ton tjänstevikt. Borde ju bli lite tyngre med ev påbyggnad och mer bränsle.

 

En 40a drar ca 3.5 - 4 liter milen beroende på körsätt. Eller ja, går ju inte att göra så mycket med automatlådan, men genom att försöka hålla den på rull utan onödiga stopp och en lägre hastighet, med högt tryck i däcken och väljusterad motor så kan ju förbrukningen sjunka lite.

 

Just bränslet blir ju en utmaning.

 

Orgtanken är på ca 170 liter tror jag, dvs knappt 50mils radie. Får du tag på en TGB 45 har de lite större tank men det räcker ändå inte.

 

Antingen får du bygga en rejäl tank och mejsla på plats, eller så finns det drivmedelstankar att ha på flaket. Kanske går att modifiera en sån, och bygga ihop med hästboxen. Har ingen aning om vilka regler som gäller för hästtransport, storlek osv.

 

Annars får du köra två mindre tgb, typ 13-20, en för transport av häst och en som servicebil.

 

 

 

Måste vara en åtråvärd häst som driver dig till en sån resa ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-50 grader då är det väl enklare att få hit hästkraken styck förpackad.   annars får du väl bygga ett väl isolerat varm släp.  flygs inte hästar? de som kungen fick i gåva för en massa år sen som skandalöst nog avlivades pga av våra införelse regler kom väl med flyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Är det bara du själv som ska åka? Hur använder du bilen i övrigt, ska du sova i den eller campa bredvid? En TGB13 skåpbil (sjukvård, ambulans, stab) torde fungera utmärkt att köra en häst i. Skåpet är 170 högt invändigt. Bakdörren är lägre, men å andra sidan ganska bred. Skåpets golv måste du förstärka, för det tål inga hovar. Då finns i alla fall en bil för två personer och en häst. Tom bil ligger på ca 3 ton och totalvikt på 4.5. Bränsleförbrukning kring 2.5 liter milen skulle jag räkna med i ditt fall, givetvis mer när det går tyngre om du har ungefärlig koll på vilka streckor det kan röra sig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Rejält med värme i skåpet, gott om egna reservdelar, rejält med bränsle, extra däck mm och dessutom någonstans att sova. Det blir nog tufft i en 11/13 om hästkraken ska få plats också i bilen. Antingen får du köra med släp, med en kolonn eller...

Jag röstar nog för en tgb30, den är inte lika tung, men lastar endå 4.500kg. Pålitlig maskin i denna också.

Foton-0027.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja utan någon erfarenhet av att åka i genom halva ryssland, så skulle jag nog satsa på att köra med 2 st fordon, och bensinare.

tex en 13 och en 20 bil 
bygga den ena för att kunna transportera hästen humant den långa resan. och med plats för extra fat med bensin samt reservdelar. och den andra att ha och bo i själv under resan, samt ha förnödenheter mm i 
Som du skriver de åker sällan sjäv där och ofta med flera fordon tillsammans så de kan hjälpa varandra.
Det gör de nog inte bara för skoj skull
Tror nog det skulle kännas säkrast att åka med 2 bilar både om det skulle hända något så du måste ta dej någonstans efter hjälp eller reservdelar med en bil, samt att är det någon med skumma baktankar utefter vägen, så ger de sej säkert hellre på en ensam bil än på 2 bilar .

Visst dubbla bränslekostnader på bensin, nu har jag ingen koll på om det går att köpa diesel mycket billigare än bensin där, men är pris skillnaderna ungefär samma som här blir det ju inte alls så mycket dyrare med 2 st 13-20 bil som med en 40 bil. utslaget på hela resan i alla fall. det kommer väl kosta en del ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn
Det finns gott om scanier  110-140 i ryssland och det är delar som passar 30/40. Var i Yakurtzk i förra veckan och såg månag scanier rulla. Det går nog att hitta en å annan reservdel.

Menar du Yakutsk ?

Jag antar att du flygit isåfall ;)

Vad gör man där som Svensk ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn
Tackar för bra tipps !

Frysa lär hästen inte göra iallafall, de går ju ute i Sibiren året om. Men något varmare än ute ska den väl
kunna få ha. Den kan ju inte röra sig som den skulle i naturligt tillstånd.

Det bäst är ju att välja en årstid då det inte är -50, men fortfarande tjäle i vägbanan.
Sen ska det passa med hur floderna har is eller ej.
Hästarna föds tidig vår, fölet ska vara minst 6mån och helst ej över 1år.
Mycket ska stämma i tid som sagt.

Jag vet faktiskt inte hur jag ska göra ett eller flera fordon, ensam ska jag nog inte åka.
Eftersom jag inte bestämt fordon än, så har jag ingen koll faktiskt.
Bo får man göra i fordonet, men det behöver inte vara någon bo komfort, bara det går att
sova i den.
Egentligen vore flera mindre fordon bra, med tanke på färjorna.

Här finns en länk till en rysk sida, Moskva - Magadan, använd google translate.
Kolla in vägarna en bit ner på sidan ;)


Fordon och terräng är nog så mycket att fundera på, men som sagt vem vet vad för spännande
folk man kan träffa på ? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn
Detta är en resa jag drömmer om att göra någon gång i livet' date=' förutom hästkraken då.

[/quote']

Ja men strunta i hästen, den tar jag hand om !

När åker vi  ? PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Jag tror på föregånde skrivelser,, 30bil med manskapshytt att sova i åsså en box bakom, kan nog inte bli bättre än så,, men så ska ju hästen upp 2m till flaket,,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Vilka vägar! Jag har sett såna bilder tidigare men undrat om de visar nåt stickspår bredvid den riktiga vägen? Är det sant? Har inte översatt texten men var finns denna avkrok? Hur kan man ge sig ut med personbil??

 

Jag tror också på 30/40-bil enl ovan om det går med färjorna. För äventyrets skull. Ekonomiskt kan det aldrig vara värt att göra resan själv. Och inte heller i två bilar typ 11/13. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1bd9i.jpg

 

De va ingen stor häst, men hur ska den klara att parera alla hållor,gupp och krängningar?
Skåpet från en BV206-sjv måste vara perfekt till häst och några britsar skippa tältet och lasta grejor
där, tror Milmac har några.

o1v6r.jpg

vilken bil är svårt jag hade nog valt en diesel,
själv bygger jag på en 30-bil och hoppas på att den ska ta mej till Mongoliet ToR.
Hoppas du håller oss "up to date" med hur det går.

PS
Vad vore världen utan galna projekt?
DS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn

Stews : Vad ska du göra i Mongoliet ?

 

Ja där är ju en bild på en liten Yakuthäst, lång-hårig så det räcker.

 

Har kollat in TGB 30 en del, men tycker automatlådan inte riktigt är så kul för långåka.

Hög bränsleförbrukning, det blir en del på en så lång resa.

Diesel var inte bra om det är under -50.

Men en resa i värsta vintern är inte att rekommendera hur som helst. Svårt med värmen överlag.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag vet inte hur en LA82 Myrslok skulle vara i sammanhanget, men den är ju i alla fall manuell. Förutom av de som själva har en sådan även av militärfolk här på sajten ("Seglarn") ett erkänt robust och dugligt fordon. Bör finnas ganska många stående till en ganska vettig peng, kanske man kan få två väl fungerande för en hyfsad summa och sen plocka med sig grejor sannolika för behov av den ena.

 

Ska du absolut ha en bensinare vete attan om inte 20-bilen är lämpligast. Jäkligt robust flak som går att anpassa med en rejäl isolerad skåpspåbyggnad av modernt material istället för kapell och sidolämmar. Gör ni det till en äventyrsresa så kör två likadana med en drös reservgrejor och jeepdunkar bränsle med. fyra personer som turas om att köra och som har kapacitet att hjälpa varandra. Att en av er har ett syfte även av annat slag med resan kan man ju säkert göra upp om hur det påverkar ekonomin. 20-bilen har totalvikt ca 5300kg och tomvikt med kapellställning avrensad på strax över tre ton, så det finns ungefär två ton för skåp och last.
ErikC3042011-01-17 10:04:39
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diesel var inte bra om det är under -50.

Utesluter detta diesel som drivmedel och ett litet riktmärke om fordonets totalkostnad med ev. ombyggnad underlättar vidare och de mest korrekta fordons förslag. Det finns mycket och bra erfarenheter om terrängbilar i detta forum. PDT_Armataz_02_43.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...