Gå till innehåll

Bygga hästbil


Gäst Unicorn

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Eftersom jag fascinerades av ett äventyr jag såg bildberättelse ifrån nånstans för nåt år sen så tänkte jag leta upp länken och lägga ut den här. Efter tre dars letande har W-J-M här på forumet hjälpt mig så nu har jag kunnat drömma mig bort en stund i en häftig bilresa jag med all sannolikhet aldrig skulle göra även om jag vill. Fy fan vad fränt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Unicorn

Super tack för länken !!

 

Vilken resa !

Grabbarna hade dieslar och det verkar fungera, men lite kallare och hmm ja då blir det jobbigt.

Kul läge att hamna i 850 mil hemmifrån :  Kamazen som gått genom isen :)

Yakuthäst hittade de också, damn de hade ju kunnat tagit med den hem.......

 

Har varit och provkört en TGB 13 och kan bara säga, INGEN häst skulle klara att stå i den vid lite

dåliga vägförhållanden. Att åka landsväg med högre marschfart var inte heller något att rekommendera,

inte 850 mil iallafall. Men rolig jaaa, mycket bil att ha kul med !! Men som djurtransport ? Nja inte levande djur. Kanske känguru ?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att åka högre marschfart är inget för föreslagna tgb:er iaf.

 

13-bilen kör inte jag gärna över 70 blås, likaså 40-bilen. En bidragande faktor är förstås bränsleförbrukningen. Sen är våra bilar enligt mil.spec. så det går ju att höja komforten i dem förstås.

 

 

 

 

 

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html

 

 

 

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32005R0001:SV:HTML

 

 

 

Hittade lite regler som gäller vid transport av hästar osv, men detta kanske du hade koll på sen innan.

 

I Ryssland är det väl kanske inte så regelstyrt men om du ska köra genom Finland-Sverige är det lite extra man måste tänka på vid t.ex. utformning av hästdelen.

 

 

 

Grymt fränt projekt! Hoppas det blir av! PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte släppa detta projekt, det kittlar verkligen min fantasi.PDT_Armataz_02_02.gif

En "gammal" militärlastbil är nog inte lämplig som hästbil med hänsyn till komfort för hästen,
nu vet jag inte budgeten för detta projekt, men en bil typ denna 4x4 Cheva som hästbil och
en mer teränggående följebil typ en 30-bilPDT_Armataz_02_40.gif att lasta bränsle, mat, vatten och reservdelar.

kys2c.jpg

När ska detta ske? 2011 eller 2012? Själv hoppas jag att min bil ska bli färdig till slutet på sommaren
och provas lite på resor i höst.
Jag ska bara dricka lite kaffe hos en kompis Ulaanbaatar så kanske man kunde samkört tilbaka från Yakutsk, om det finns lämplig väg att ta sej från Ulaanbaatar till Yakutsk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...