Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2011 Rapport Share Postad 19 Januari , 2011 Eftersom jag fascinerades av ett äventyr jag såg bildberättelse ifrån nånstans för nåt år sen så tänkte jag leta upp länken och lägga ut den här. Efter tre dars letande har W-J-M här på forumet hjälpt mig så nu har jag kunnat drömma mig bort en stund i en häftig bilresa jag med all sannolikhet aldrig skulle göra även om jag vill. Fy fan vad fränt! Smolensk-Moskva-Kap Schmidt-Smolensk Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 20 Januari , 2011 Rapport Share Postad 20 Januari , 2011 sh*t vilken fet resa! Coolt! Tråkigt att köra fast så in i helvete som en lastbil gjort i snön, (isen?). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Unicorn Postad 20 Januari , 2011 Rapport Share Postad 20 Januari , 2011 Super tack för länken !! Vilken resa ! Grabbarna hade dieslar och det verkar fungera, men lite kallare och hmm ja då blir det jobbigt. Kul läge att hamna i 850 mil hemmifrån : Kamazen som gått genom isen Yakuthäst hittade de också, damn de hade ju kunnat tagit med den hem....... Har varit och provkört en TGB 13 och kan bara säga, INGEN häst skulle klara att stå i den vid lite dåliga vägförhållanden. Att åka landsväg med högre marschfart var inte heller något att rekommendera, inte 850 mil iallafall. Men rolig jaaa, mycket bil att ha kul med !! Men som djurtransport ? Nja inte levande djur. Kanske känguru ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 20 Januari , 2011 Rapport Share Postad 20 Januari , 2011 Vi kanske ska bygga om min 30:a istället då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 20 Januari , 2011 Rapport Share Postad 20 Januari , 2011 Att åka högre marschfart är inget för föreslagna tgb:er iaf. 13-bilen kör inte jag gärna över 70 blås, likaså 40-bilen. En bidragande faktor är förstås bränsleförbrukningen. Sen är våra bilar enligt mil.spec. så det går ju att höja komforten i dem förstås. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hastar.4.207049b811dd8a513dc80001385.html http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32005R0001:SV:HTML Hittade lite regler som gäller vid transport av hästar osv, men detta kanske du hade koll på sen innan. I Ryssland är det väl kanske inte så regelstyrt men om du ska köra genom Finland-Sverige är det lite extra man måste tänka på vid t.ex. utformning av hästdelen. Grymt fränt projekt! Hoppas det blir av! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Stewz Postad 22 Januari , 2011 Rapport Share Postad 22 Januari , 2011 Kan inte släppa detta projekt, det kittlar verkligen min fantasi. En "gammal" militärlastbil är nog inte lämplig som hästbil med hänsyn till komfort för hästen, nu vet jag inte budgeten för detta projekt, men en bil typ denna 4x4 Cheva som hästbil och en mer teränggående följebil typ en 30-bil att lasta bränsle, mat, vatten och reservdelar. När ska detta ske? 2011 eller 2012? Själv hoppas jag att min bil ska bli färdig till slutet på sommaren och provas lite på resor i höst. Jag ska bara dricka lite kaffe hos en kompis i Ulaanbaatar så kanske man kunde samkört tilbaka från Yakutsk, om det finns lämplig väg att ta sej från Ulaanbaatar till Yakutsk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.