Gäst TgbEa Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Köp syntetlina det är det värt... 1. När skiten går av så tar stålwiren av dig huvudet...syntet ger dig ett rejält blåmärke... Det är rejält otäckt att dra av en wire har bara provat syntet men det räckte...Tänk på att du oftast sitter i hyttan och syntet stannar mot rutan eller där omkring medan stål går tvärs igenom med svåra skador som följd. 2. Hanteringen : Stål ger massor med fina små sticksår som inte vill läka då man oftast har händerna i gjytjan/skiten, och är bökig då den inte böjer sig så lätt. Jo det finns ju grova handskar...men man går ju alltid emot wiren i hanteringen när det djävlas, och rispar upp sig någon annanstans... Syntet bara positiva fördelar. Speciellt när man får hjälp av någon snäll bystander/kompis som naturligtvis inte har handskar. 3 Vikten : Prova att stå i skiten till pungen och försök säkert kasta 6-10 m med stålwire och ha nån som tar emot. Tja så är det ju det med vikten totalt har man flyttbar winch så är det värt att slippa många kg. extra. Inte så kul när man står där i den hala smeten och ska byta sida på winchen... Syntet linan har faktiskt bara en nackdel... Den måste vara grövre för att klara samma vikter som stål... Men det är inte så otrolig skillnad.... Har ju en onormal dragning till de där kladdiga hålen i skogen och en obotlig optimism om att det skall gå att köra igenom Så kan väl säga - Been There - Done That - Got Stuck... http://www.pixbox.se/pic_show_id29546452.html PK TgbEa2011-02-23 00:46:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 God Afton! Inga problem med tulltaxan efter kontrollsamtal med tullsvar idag // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 540is Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Köp syntetlina det är det värt... 1. När skiten går av så tar stålwiren av dig huvudet...syntet ger dig ett rejält blåmärke... Det är rejält otäckt att dra av en wire har bara provat syntet men det räckte...Tänk på att du oftast sitter i hyttan och syntet stannar mot rutan eller där omkring medan stål går tvärs igenom med svåra skador som följd. 2. Hanteringen : Stål ger massor med fina små sticksår som inte vill läka då man oftast har händerna i gjytjan/skiten' date=' och är bökig då den inte böjer sig så lätt. Jo det finns ju grova handskar...men man går ju alltid emot wiren i hanteringen när det djävlas, och rispar upp sig någon annanstans... Syntet bara positiva fördelar. Speciellt när man får hjälp av någon snäll bystander/kompis som naturligtvis inte har handskar. 3 Vikten : Prova att stå i skiten till pungen och försök säkert kasta 6-10 m med stålwire och ha nån som tar emot. Tja så är det ju det med vikten totalt har man flyttbar winch så är det värt att slippa många kg. extra. Inte så kul när man står där i den hala smeten och ska byta sida på winchen... Syntet linan har faktiskt bara en nackdel... Den måste vara grövre för att klara samma vikter som stål... Men det är inte så otrolig skillnad.... Har ju en onormal dragning till de där kladdiga hålen i skogen och en obotlig optimism om att det skall gå att köra igenom [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Så kan väl säga - Been There - Done That - Got Stuck... http://www.pixbox.se/pic_show_id29546452.html PK Fanns det syntetlina som tillval ? - såna här inlägg ovan får en att tänka om :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Några av wincharna hade syntet från start men då åkte priset upp 80 usd linan kostar löst 121 usd. Obs.... se upp med dessa winchar då de var av typen med fast ovandel (kontaktorsbox) över winchtrumman. Funkar ju om man ska ha en flyttbar men, om man ska pula in den en bit i bilen eller sätta den extremt lågt eller få ett bättre luftflöde till kylaren mm. kan man vilja sätta kontaktors boxen lite högre så den är ovan gjytjan så funkar den längre. Valde därför själv en med kontaktorsboxen lätt demonterbar då jag tänkt trycka in den under baksätet. (Då sitter det stålpinnar kvar mellan motor och växellåda) Finns en del fina filmer på tuben när winchlinor går av bla. en på något landrover el. suka aktigt som får linan genom bakrutan när det brister som är riktigt brutal. Men det viktigaste är enl. min mening de gånger man får hjälp att koppla, att slippa se de som ställer upp och hjälper till att slippa skador även om det bara är några små sticksår av en uppfransad wire. Det gör ju att man får hjälp nästa gång också.... Och vi är ju inte så många som är på bra humör när man sitter i skiten, då känns hjälpen desto bättre. PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 540is Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Okej sitter still i båten :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 När jag ändå är igång kan jag väl dela med mig av en del andra lärdomar jag dragit... Längd på winch lina... När jag var newbi var ju fockus på att få på mycket... FelFelFel som brasse skulle ha sagt. Mycket på trumman gör att när du drar ut en liten bit och det går snett (som man inte säkert märker när det är stressat) Så lindas allt på en sida och knäcker winchens stag som går emellan motor och växellåda. Dessutom vinner du mycket dragkraft på att ha färre lager (mindre diameter) på trumman. Numera använder jag en trädstropp och förlänger med en långstropp (8-10m) när det behövs. Nackdelen med detta är att man får schaklar emellan som kan bli farliga om de brister. (Använd dämpare och säkring) (Eller använder öglorna på linan om man är smart.) Motorn är ju inte snabb på att spola in när man dragit ut långt och det är svårt att hålla imot med rätt kraft när du lindar upp med resultatet att nästa gång du drar på kortare längd skär linan in med resultatet att det är ett helvete att få ut gången efter... Därför tycker jag att det är bekvämare med en hink med ett gäng stroppar och schaklar, går snabbare och lättare att hantera. alltså rekomenderas "PN007 WINCH ACCESSORY KIT" med ett rullblock och extra stropp till detta som köpes löst. (Optimalt är att köpa två kit och ett rullblock så klarar men det mesta) Alternativet är att inte spinna in all lina mellan winchningarna utan linda upp den utanför winchen. Någon extra trädstopp typ 2-3m är att rekommendera då man använder rullblock för att få draget i rätt riktning så behöver ju rullblocket fästas fint i något träd. Fanns ju en del bra länkar till filmer här på forumet som man kan lära sig om säkerhets aspekten som är viktig...Någon kanske kan hitta länken till de som inte har haft winch förr? Nu är det jobbar dags... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 540is Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Tror det är jag som har beställt PN007 :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Inte för att vara nån messershmitt då, men kan ni inte starta en ny tråd om winchteknik och flytta över diskussionen dit så Björn får ha sin tråd för det ändamål den var tänkt? SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ryden Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Skickar du ut fakturorna via epost? Då sparar vi några dagar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst larsa Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 PM skickat från mig oxså Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Afton! Planerar att göra en sammanställning senast söndag natt. Alla ändringar fram tills dess kommer jag då lusläsa och försöka reda ut. Givetvis kommer jag nästa vecka skicka ut fakturor i e-format (pdf). MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 23 Februari , 2011 Rapport Share Postad 23 Februari , 2011 Najs ! Sorry för spamningen... PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TGB Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 PM skickat! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 27 Februari , 2011 Rapport Share Postad 27 Februari , 2011 I fredags skickades PM av mig och "Tgb micke2" . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 God Afton! Kan nedan stämma? -Om inte, PM:a så justerar jag inom 24h. Björn 1 SC12000 12Volt Björn 1 SEC16800 24Volt Björn 2 QUICK CONNECTOR PN014 (175A) Björn 2 PN002 Björn 1 MOUNTING PLATE PN011 Björn 1 MOUNTING PLATE PN012 Björn 2 PN072 Snatch Block Björn 1 Synthetic Rope PN038 (11mm) TgbEa 2 ELECTRIC WINCH SEC13000N(24V) TgbEa 1 ELECTRIC WINCH SEC13000N(12V) TgbEa 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) TgbEa 1 PN039 SYNTHETIC ROPE (12mm×28m) TgbEa 4 PN016 TIRE DEFLATOR TgbEa 1 PN017 TOW HOOK KIT TgbEa 2 PN072 SNATCH BLOCK 8T TgbEa 2 PN020 FARM JACK MOUNT 2 Larsa 2 MOUNTING PLATE PN012 Svana 1 Winch Sec13000N Lbs 24Volt Svana 1 Winch Sic10000Lbs 24Volt Svana 1 Block Pn072 Svana 1 Pn007 Svana 2 Df052 Terräng J 1 SC12000 12Volt 540is 2 SEC16800 24Volt 540is 1 Winch Accessory Kit PN007 540is 2 Winch Cover DF052 540is 1 MOUNTING PLATE PN012 Ryden 1 PN020 Farm Jack Mount Ryden 1 PN072 Snatch Block Ryden 1 Tow Hook Kit Mv70 1 SC12000 12Volt Mv70 1 PN011 Mounting Plate Mv70 2 PN065 Receiver with D-ring Mv70 1 PN072 Snatch Block daja 1 SIC12000W 12Volt daja 1 PN072 SNATCH BLOCK 8T daja 1 DF052 WINCH COVER Johan 1 SIC12000W 12Volt Johan 1 PN023 Klas_B 2 SEC16800 24Volt Klas_B 1 S11000 24Volt Klas_B 1 S6000 12Volt Klas_B 1 PN011 Mounting plate Klas_B 2 PN012 Mounting plate Klas_B 3 PN016 Tire deflator Klas_B 2 PN072 Snatch block 8T TGB 1 SEC 16800 24Volt TGB 1 SC 12000N 24Volt TGB 4 snatch block 8T TGB 3 winsh cover Offroader 65 1 SC12000N 24Volt SC12 SC12000 Offroader 65 1 PN015 Winch cable dampener Offroader 65 1 PN016 Universal tire deflator Offroader 65 1 Synthetic Rope PN038 (11mm) Mandarin 1 SEC13000N 24Volt Mandarin 1 Mounting Plate PN011 Mandarin 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) Humlegaard 1 PN-072 tgb Micke2 1 Winch Sec13000N lbs 24Volt tgb Micke2 1 Fästplatta PN011 tgb Micke2 1 Block PN072 tgb Micke2 1 DF052 Janne H 1 SEC1300N 24 volts Janne H 1 PN012 Janne H 1 PN072 Janne H 1 PN038 Janne H 1 PN023 Pvpjtgb1111 1 SEC 13000N 24v Pvpjtgb1111 2 PN017 Tow Hook Kit Pvpjtgb1111 1 PN015 Winch Cable Dampener Pvpjtgb1111 2 DF052 Winch Cover Pvpjtgb1111 1 PN011 Mounting Plate Pvpjtgb1111 2 PN072 Snatch Block Pvpjtgb1111 2 PN016 Tire Deflator Jimpa 1 SEC13000N 24V Jimpa 3 PN072 SNATCH BLOCK 8T Jimpa 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) Jimpa 1 WINCH COVER for 15000lb to 16800lb Jimpa 2 TREE STRAP PN047 ErikL 1 Exhaust jack PN004 ErikL 1 Air compressor PN026 MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Såg ett fel ang. min beställning och korrigerade det via pm. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Björn Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Uppdatering efter PM fram till nu: Björn 1 SC12000 12Volt Björn 1 SEC16800 24Volt Björn 2 QUICK CONNECTOR PN014 (175A) Björn 2 PN002 Björn 1 MOUNTING PLATE PN011 Björn 1 MOUNTING PLATE PN012 Björn 2 PN072 Snatch Block Björn 1 Synthetic Rope PN038 (11mm) TgbEa 2 ELECTRIC WINCH SEC13000N(24V) TgbEa 1 ELECTRIC WINCH SEC13000N(12V) TgbEa 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) TgbEa 1 PN039 SYNTHETIC ROPE (12mm×28m) TgbEa 4 PN016 TIRE DEFLATOR TgbEa 1 PN017 TOW HOOK KIT TgbEa 2 PN072 SNATCH BLOCK 8T TgbEa 2 PN020 FARM JACK MOUNT 2 Larsa 2 SEC16800 24Volt Larsa 2 MOUNTING PLATE PN012 Svana 1 Winch Sec13000N Lbs 24Volt Svana 1 Winch Sic10000Lbs 12Volt Svana 2 Pn072 Svana 1 Pn007 Svana 2 Df052 Terräng J 1 SC12000 12Volt 540is 2 SEC16800 24Volt 540is 1 Winch Accessory Kit PN007 540is 2 Winch Cover DF052 540is 1 MOUNTING PLATE PN012 Ryden 1 PN020 Farm Jack Mount Ryden 1 PN072 Snatch Block Ryden 1 Tow Hook Kit Mv70 1 SEC16800 12Volt Mv70 1 PN012 Mounting plate daja 1 SIC12000W 12Volt daja 1 PN072 SNATCH BLOCK 8T daja 1 DF052 WINCH COVER Johan 1 SIC12000W 12Volt Johan 1 PN023 Klas_B 2 SEC16800 24Volt Klas_B 1 S11000 24Volt Klas_B 1 S6000 12Volt Klas_B 1 PN011 Mounting plate Klas_B 2 PN012 Mounting plate Klas_B 3 PN016 Tire deflator Klas_B 2 PN072 Snatch block 8T TGB 1 SEC 16800 24Volt TGB 1 SC 12000N 24Volt TGB 4 snatch block 8T TGB 3 winsh cover Offroader 65 1 SC12000N 24Volt SC12 SC12000 Offroader 65 1 PN015 Winch cable dampener Offroader 65 1 PN016 Universal tire deflator Offroader 65 1 Synthetic Rope PN038 (11mm) Mandarin 1 SEC13000N 24Volt Mandarin 1 Mounting Plate PN011 Mandarin 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) Humlegaard 1 PN-072 tgb Micke2 1 Winch Sec13000N lbs 24Volt tgb Micke2 1 Fästplatta PN011 tgb Micke2 1 Block PN072 tgb Micke2 1 DF052 Janne H 1 SEC1300N 24 volts Janne H 1 PN012 Janne H 1 PN072 Janne H 1 PN038 Janne H 1 PN023 Pvpjtgb1111 1 SEC 13000N 24v Pvpjtgb1111 2 PN017 Tow Hook Kit Pvpjtgb1111 1 PN015 Winch Cable Dampener Pvpjtgb1111 2 DF052 Winch Cover Pvpjtgb1111 1 PN011 Mounting Plate Pvpjtgb1111 2 PN072 Snatch Block Pvpjtgb1111 2 PN016 Tire Deflator Jimpa 1 SEC13000N 24V Jimpa 3 PN072 SNATCH BLOCK 8T Jimpa 1 PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m) Jimpa 1 WINCH COVER for 15000lb to 16800lb Jimpa 2 TREE STRAP PN047 ErikL 1 Exhaust jack PN004 ErikL 1 Air compressor PN026 Kontrollera om allt stämmer och rapportera om det inte gör det. MVH // Björn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Tänk på att om ni kör syntetrep så ska linstyrningen bytas ut mot tex PN023 mao utan rullar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jimpa Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Tänk på att om ni kör syntetrep så ska linstyrningen bytas ut mot tex PN023 mao utan rullar Oj! Det är ju en väldigt bra information! Varför behöver man byta ut den?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Vad jag förstått så finns risk att linan kilas fast i hörnen mellan rullarna eller till och med kan fastna där, tror att de flesta vinchar som har syntet från början har grind utan rullar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Var in på Rindab och där rekommenderas att använda grind utan rullar med syntet på grund av skador som kan uppstå på linan annars Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Det där fattar jag inte? Det finns inte en möjlighet i helv... att det kan vara skonsammare för en syntetlina att glida mot ett fast metallföremål än en rulle??? En spänd lina som dras mot ett fast föremål skapar massor av friktionsvärme, och värme är väl syntetfiberns värsta fiende? Den som på ett begripligligt sätt kan motbevisa det får gärna uttala sej...... SKREV OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Kan bli en lång tråd ska kanske flyttas från denna så Björn slipper en massa inlägg men de vinchar som säljs med syntetlina har fairlead utan rullar samt att det rekomenderas av de som säljer dylikt. Håller med att rulle borde vara bättre men tror att det är i hörnen och dåliga vinklar som synten kan ta skada, tror detta har diskuterats på 4*4sweden också. Har ingen egen erfarenhet då jag har stål på min nuvarande vinch. //Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Schäfer Postad 28 Februari , 2011 Rapport Share Postad 28 Februari , 2011 Det där fattar jag inte? Det finns inte en möjlighet i helv... att det kan vara skonsammare för en syntetlina att glida mot ett fast metallföremål än en rulle??? En spänd lina som dras mot ett fast föremål skapar massor av friktionsvärme' date=' och värme är väl syntetfiberns värsta fiende? Den som på ett begripligligt sätt kan motbevisa det får gärna uttala sej...... SKREV OBELIX[/quote'] Se det så här istället: Har du vajer bör/måste du ha rullar. Med syntetlina kan du köra både och, så länge rullarna är helt oskadade. Dvs inte köra med vajer tidigare. Dessutom har en syntetlina mot stål mycket liten friktionskoefficient, vilket gör att linan kan glida på rullarna utan att dom rör på sig, och då gör rullarna ingen egentlig nytta. Notera kan, inte gör. Det finns väl egentligen några saker som gör att man bör använda en linledare utan rullar till en syntetlina och en med rullar till en stålvajer. En linledare utan rullar är lättare, tar mindre plats och skallrar inte lika mycket när man kör, men slits däremot ut mycket snabbare än en med rullar när man använder en stålvajer. En linledare med rullar ska vad jag har förstått det inte vara lika skonsam mot en syntetlina heller iom att linan blir "fyrkantig" när man drar den i vinkel mot två rullar. Som kuriosa finns det linledare utan rullar i alla möjliga material, likaså finns det rullar i alla möjliga material, där mjukare material passar bättre till syntetlinor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 1 Mars , 2011 Rapport Share Postad 1 Mars , 2011 Du behöver inte fast grind till syntetlina. Snarare tvärs om ! Förlåt björn men detta berör ju köpet i allra högsta grad spammar därför vidare här men flytta om så önskas. Är ingen guru på det här men med sunt förnuft och lite erfarenhet kommer man långt. Anledningen till fast grind är enkel....Mer vinst. En fast grind är billigare att tillverka. På syntet kan du komma undan med detta medans på vajer skulle det bli farligt. Att linan skulle kilas fast i hörnen på en rullgrind. - Den här anledningen är enkel att avfärda. Titta på de grindar som säljs, detta är ej möjligt. Fördelar fast grind : Mindre hål i plåten om man monterar "innombords" och lättare att göra "tät" Mindre skrammel och vikt känns som mindre viktiga punkter. Nackdelar med fast grind : Radien på kanten i grinden är ca 5 mm, detta ger en kort böj radie och är inte bra för vare sig för vajer eller syntet skapar även en brottanvisning. Betänk sedan hur linan används : Doppa den i lera/sand och dra den mot en fast yta så är det som att dra den mot ett sandpapper med hög förslitning som följd. Yta på grinden : Har ännu inte sett en fast grind med bättre yta än den som rullarna har, grinden har alltså högre friktion. (Mer förslitning) Fördelar med rullgrind : Högre radie ca 15 mm. detta gör att mer fibrer jobbar jämt i linan för att ge den största möjliga hållfasthet. När det gäller vajer är detta extremt viktigt då den inte töjer sig på samma sätt som en syntet lina. Friktion : är extremt liten på en rullgrind alttså mindre förslitning. Att en rullgrind skulle stå still med syntet : Konstigt argument, Nej har aldrig hänt så det sker inte i verkligheten... Känner man på ett syntet rep så förstår man att linan inte kan bli fyrkantig. Det kan hända vid ett tillfälle : Om du ÖVERBELASTAR linan (Inte vid normanl användning) Då har du redan "skrotat" linan (detta kan jämföras med att dra så hårt i en stålwire så att flera parter går av = skrotad wire) Syntet linor har ett bra sätt att indikera att de blivit överbelastade så att de inte bör användas mer. Linan hårdnar och känns som den smält samman. (blivit hård) Om du håller i linan och den är ok skall den böja sig mot marken direkt om den står rakt ut som en pinne så är den överbelastad någon gång och skall skrotas. (den biten) JanneH : din komentar att men SKA byta till fast grind är fel! Rätt är att man KAN...om man vill ta för och nackdelar. Alltså : Ingen anledning att skaffa fast grind om man har syntet. (Om man inte är ute efter någon av fördelarna se ovan) Man bör även beakta (även om det är otroligt) att man skulle vilja gå tillbaka till vajer då är rullgrind ett krav. PK TgbEa2011-03-01 08:51:59 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.