Gå till innehåll

Intresse för Kinatillverkad Winch? -


Gäst Björn

Rekommendera Poster

Köp syntetlina det är det värt...

 

1. När skiten går av så tar stålwiren av dig huvudet...syntet ger dig ett rejält blåmärke...

Det är rejält otäckt att dra av en wire har bara provat syntet men det räckte...Tänk på att du oftast sitter i hyttan och syntet stannar mot rutan eller där omkring medan stål går tvärs igenom med svåra skador som följd.

 

2. Hanteringen : Stål ger massor med fina små sticksår som inte vill läka då man oftast har händerna i gjytjan/skiten, och är bökig då den inte böjer sig så lätt. Jo det finns ju grova handskar...men man går ju alltid emot wiren i hanteringen när det djävlas, och rispar upp sig någon annanstans... Syntet bara positiva fördelar.

Speciellt när man får hjälp av någon snäll bystander/kompis som naturligtvis inte har handskar.

 

3 Vikten : Prova att stå i skiten till pungen och försök säkert kasta 6-10 m med stålwire och ha nån som tar emot. Tja så är det ju det med vikten totalt har man flyttbar winch så är det värt att slippa många kg. extra.

Inte så kul när man står där i den hala smeten och ska byta sida på winchen...

 

Syntet linan har faktiskt bara en nackdel... Den måste vara grövre för att klara samma vikter som stål...

Men det är inte så otrolig skillnad....

 

Har ju en onormal dragning till de där kladdiga hålen i skogen och en obotlig optimism om att det skall gå att köra igenom PDT_Armataz_02_11.gif Så kan väl säga - Been There  -  Done That  -  Got Stuck...

http://www.pixbox.se/pic_show_id29546452.html

 

PK

 

 

TgbEa2011-02-23 00:46:04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Köp syntetlina det är det värt...

 

1. När skiten går av så tar stålwiren av dig huvudet...syntet ger dig ett rejält blåmärke...

Det är rejält otäckt att dra av en wire har bara provat syntet men det räckte...Tänk på att du oftast sitter i hyttan och syntet stannar mot rutan eller där omkring medan stål går tvärs igenom med svåra skador som följd.

 

2. Hanteringen : Stål ger massor med fina små sticksår som inte vill läka då man oftast har händerna i gjytjan/skiten' date=' och är bökig då den inte böjer sig så lätt. Jo det finns ju grova handskar...men man går ju alltid emot wiren i hanteringen när det djävlas, och rispar upp sig någon annanstans... Syntet bara positiva fördelar.

Speciellt när man får hjälp av någon snäll bystander/kompis som naturligtvis inte har handskar.

 

3 Vikten : Prova att stå i skiten till pungen och försök säkert kasta 6-10 m med stålwire och ha nån som tar emot. Tja så är det ju det med vikten totalt har man flyttbar winch så är det värt att slippa många kg. extra.

Inte så kul när man står där i den hala smeten och ska byta sida på winchen...

 

Syntet linan har faktiskt bara en nackdel... Den måste vara grövre för att klara samma vikter som stål...

Men det är inte så otrolig skillnad....

 

Har ju en onormal dragning till de där kladdiga hålen i skogen och en obotlig optimism om att det skall gå att köra igenom [img']smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img] Så kan väl säga - Been There  -  Done That  -  Got Stuck...

http://www.pixbox.se/pic_show_id29546452.html

 

PK

 

 

 

Fanns det syntetlina som tillval ? - såna här inlägg ovan får en att tänka om :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Några av wincharna hade syntet från start men då åkte priset upp 80 usd linan kostar löst 121 usd.

 

Obs.... se upp med dessa winchar då de var av typen med fast ovandel (kontaktorsbox) över winchtrumman. Funkar ju om man ska ha en flyttbar men, om man ska pula in den en bit i bilen eller sätta den extremt lågt eller få ett bättre luftflöde till kylaren mm. kan man vilja sätta kontaktors boxen lite högre så den är ovan gjytjan så funkar den längre. PDT_Armataz_02_02.gif Valde därför själv en med kontaktorsboxen lätt demonterbar då jag tänkt trycka in den under baksätet. (Då sitter det stålpinnar kvar mellan motor och växellåda)

 

Finns en del fina filmer på tuben när winchlinor går av bla. en på något landrover el. suka aktigt som får linan genom bakrutan när det brister som är riktigt brutal.

 

Men det viktigaste är enl. min mening de gånger man får hjälp att koppla, att slippa se de som ställer upp och hjälper till att slippa skador även om det bara är några små sticksår av en uppfransad wire.

Det gör ju att man får hjälp nästa gång också.... Och vi är ju inte så många som är på bra humör när man sitter i skiten, då känns hjälpen desto bättre.

 

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ändå är igång kan jag väl dela med mig av en del andra lärdomar jag dragit...

 

Längd på winch lina... När jag var newbi var ju fockus på att få på mycket... FelFelFel som brasse skulle ha sagt.

Mycket på trumman gör att när du drar ut en liten bit och det går snett (som man inte säkert märker när det är stressat) Så lindas allt på en sida och knäcker winchens stag som går emellan motor och växellåda.

Dessutom vinner du mycket dragkraft på att ha färre lager (mindre diameter) på trumman.

Numera använder jag en trädstropp och förlänger med en långstropp (8-10m) när det behövs. Nackdelen med detta är att man får schaklar emellan som kan bli farliga om de brister. (Använd dämpare och säkring) (Eller använder öglorna på linan om man är smart.)

Motorn är ju inte snabb på att spola in när man dragit ut långt och det är svårt att hålla imot med rätt kraft när du lindar upp med resultatet att nästa gång du drar på kortare längd skär linan in med resultatet att det är ett helvete att få ut gången efter...

Därför tycker jag att det är bekvämare med en hink med ett gäng stroppar och schaklar, går snabbare och lättare att hantera. alltså rekomenderas "PN007 WINCH

ACCESSORY KIT" med ett rullblock och extra stropp till detta som köpes löst. (Optimalt är att köpa två kit och ett rullblock så klarar men det mesta)

Alternativet är att inte spinna in all lina mellan winchningarna utan linda upp den utanför winchen.

 

Någon extra trädstopp typ 2-3m är att rekommendera då man använder rullblock för att få draget i rätt riktning så behöver ju rullblocket fästas fint i något träd.

 

Fanns ju en del bra länkar till filmer här på forumet som man kan lära sig om säkerhets aspekten som är viktig...Någon kanske kan hitta länken till de som inte har haft winch förr?

Nu är det jobbar dags...

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte för att vara nån messershmitt då, men kan ni inte starta en ny tråd om winchteknik och flytta över diskussionen dit så Björn får ha sin tråd för det ändamål den var tänkt? 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Afton!

 

Planerar att göra en sammanställning senast söndag natt.

Alla ändringar fram tills dess kommer jag då lusläsa och försöka reda ut.

 

Givetvis kommer jag nästa vecka skicka ut fakturor i e-format (pdf).

 

MVH // Björn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

God Afton!

Kan nedan stämma? -Om inte, PM:a så justerar jag inom 24h.

 

 

Björn 1   SC12000  12Volt

 

 

Björn  

1   SEC16800  

24Volt  

 

 

Björn  

2   QUICK CONNECTOR PN014 (175A)

 

Björn  

2    PN002

 

Björn  

1   MOUNTING PLATE PN011

 

Björn  

1   MOUNTING PLATE PN012

 

Björn  

2   PN072  Snatch Block

 

Björn  

1   Synthetic

Rope   PN038 (11mm)

 

TgbEa   2   ELECTRIC WINCH

SEC13000N(24V)


 

TgbEa     1   ELECTRIC WINCH

SEC13000N(12V)

 

TgbEa     1

PN038 SYNTHETIC ROPE

(11mm×28m)

 

TgbEa     1

  PN039 SYNTHETIC

ROPE (12mm×28m)

 

 

 

TgbEa     4

  PN016 TIRE

DEFLATOR

 

 

 

TgbEa     1

  PN017 TOW HOOK

KIT

 

 

 

TgbEa     2

  PN072 SNATCH

BLOCK 8T 

 

 

 

TgbEa     2

  PN020 FARM JACK

MOUNT 2  

 

Larsa 2   MOUNTING PLATE PN012

 

Svana    1   Winch

Sec13000N Lbs 24Volt

 

Svana   1   Winch

Sic10000Lbs   24Volt

 

Svana   1   Block Pn072  

 

Svana   1   Pn007 

 

Svana     2   Df052

 

Terräng

J   1   SC12000  

12Volt

 

540is  

2   SEC16800

24Volt

 

540is  

1   Winch Accessory Kit PN007

 

540is  

2   Winch Cover DF052

 

540is  

1   MOUNTING PLATE PN012

 

Ryden  

1   PN020 Farm Jack Mount

 

Ryden  

1

PN072 Snatch Block

 

Ryden  

1  

  Tow Hook Kit

 

Mv70  

  1  

  SC12000  

12Volt

 

Mv70  

  1

  PN011 Mounting Plate

 

Mv70  

  2   PN065 Receiver with D-ring

 

Mv70  

  1

PN072  Snatch Block

 

daja       1   SIC12000W   12Volt

 

daja       1

PN072 SNATCH BLOCK 8T

 

daja   1 DF052

WINCH COVER

 

Johan

1   SIC12000W

12Volt

 

Johan   1   PN023

 

Klas_B  

  2   SEC16800 24Volt

 

Klas_B    1   S11000 24Volt  

 

Klas_B   1   S6000 12Volt

 

Klas_B   1   PN011 Mounting plate

 

Klas_B   2   PN012 Mounting plate

 

Klas_B   3   PN016 Tire deflator  

 

Klas_B   2   PN072 Snatch block 8T

 

TGB   1   SEC

16800   24Volt

 

TGB   1   SC 12000N   24Volt

 

TGB   4   snatch block 8T

 

TGB   3   winsh cover

 

 

 

Offroader

65 1   SC12000N     24Volt SC12 SC12000

 

Offroader

65 1   PN015 Winch cable dampener

 

Offroader

65 1   PN016 Universal tire deflator

 

Offroader

65   1   Synthetic

Rope PN038 (11mm)

 

Mandarin 1

  SEC13000N   24Volt

 

Mandarin     Mounting Plate PN011

 

Mandarin   1 PN038 SYNTHETIC ROPE

(11mm×28m)

 

Humlegaard   1 PN-072

 

tgb Micke2   1   Winch Sec13000N

lbs 24Volt

 

tgb Micke2   1   Fästplatta PN011

 

tgb Micke2   1   Block PN072  

 

tgb Micke2 1   DF052

 

 

 

Janne H 1 SEC1300N 24 volts

 

Janne H   1 PN012

 

Janne H   1 PN072

 

Janne H   1 PN038

 

Janne H   1 PN023

 

Pvpjtgb1111   1 SEC 13000N 24v

 

Pvpjtgb1111   2   PN017

Tow Hook Kit

 

Pvpjtgb1111   1 PN015

Winch Cable Dampener

 

Pvpjtgb1111   2 DF052

Winch Cover

 

Pvpjtgb1111   1   PN011

Mounting Plate

 

Pvpjtgb1111   2 PN072

Snatch Block

 

Pvpjtgb1111   2   PN016

Tire Deflator

 

Jimpa   1 SEC13000N

24V

 

 

Jimpa   3 PN072 SNATCH BLOCK 8T

   

   

 

 

Jimpa   1 PN038 SYNTHETIC ROPE

(11mm×28m)  

 

Jimpa   1 WINCH COVER for

15000lb to 16800lb      

 

Jimpa   2 TREE STRAP

PN047   

 

ErikL 1 Exhaust jack PN004

 

ErikL   1 Air compressor PN026

 

 

MVH // Björn

 

   

 

     

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Uppdatering efter PM fram till nu:

 

 

 

Björn

1  

SC12000  12Volt

 

 

Björn  

 

1  

SEC16800  

24Volt  

 

 

Björn  

 

2  

QUICK CONNECTOR PN014 (175A)

 

Björn  

 

2  

 PN002

 

Björn  

 

1  

MOUNTING PLATE PN011

 

Björn  

 

1  

MOUNTING PLATE PN012

 

Björn  

 

2  

PN072  Snatch Block

 

Björn  

 

1  

Synthetic Rope   PN038 (11mm)

 

TgbEa

 

2  

ELECTRIC WINCH SEC13000N(24V)

 

TgbEa

 

 

1  

ELECTRIC WINCH SEC13000N(12V)

 

 

TgbEa

 

 

1

PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m)

 

TgbEa

 

 

1  

PN039 SYNTHETIC ROPE (12mm×28m)

 

TgbEa

 

 

4  

PN016 TIRE DEFLATOR

 

TgbEa

 

 

1  

PN017 TOW HOOK KIT

 

TgbEa

 

 

2  

PN072 SNATCH BLOCK 8T 

 

TgbEa

 

 

2  

PN020 FARM JACK MOUNT 2

 

 

 

Larsa  2 SEC16800

24Volt

 

Larsa

2  

MOUNTING PLATE PN012

 

Svana  

 

1  

Winch Sec13000N Lbs 24Volt

 

Svana  

1  

Winch Sic10000Lbs   12Volt

 

Svana  

2   Pn072  

 

Svana  

1  

Pn007 

 

Svana  

 

2  

Df052

 

Terräng J  

 

1  

SC12000  

12Volt

 

540is  

 

2  

SEC16800 24Volt

 

540is  

 

1  

Winch Accessory Kit PN007

 

540is  

 

2  

Winch Cover DF052

 

540is  

 

1  

MOUNTING PLATE PN012

 

Ryden  

 

1  

PN020 Farm Jack Mount

 

Ryden  

 

1

PN072 Snatch Block

 

Ryden  

 

1    

Tow Hook Kit

 

Mv70     1     SEC16800 12Volt

 

Mv70       1 PN012

Mounting plate

 

daja

 

 

1  

SIC12000W   12Volt

 

daja

 

 

1

PN072 SNATCH BLOCK 8T

 

daja

 

 

1

DF052 WINCH COVER

 

Johan

 

1  

SIC12000W 12Volt

 

Johan  

1  

PN023

 

Klas_B  

 

2  

SEC16800 24Volt

 

Klas_B  

 

1  

S11000 24Volt  

 

Klas_B  

1  

S6000 12Volt

 

Klas_B  

1  

PN011 Mounting plate

 

Klas_B  

2  

PN012 Mounting plate

 

Klas_B  

3  

PN016 Tire deflator  

 

Klas_B  

2  

PN072 Snatch block 8T

 

TGB  

1  

SEC 16800   24Volt

 

TGB  

1  

SC 12000N   24Volt

 

TGB  

4  

snatch block 8T

 

TGB  

3  

winsh cover

 

 

 

Offroader

65

 

1  

SC12000N  

 

24Volt SC12 SC12000

 

Offroader

65

 

1  

PN015 Winch cable dampener

 

Offroader

65

 

1  

PN016 Universal tire deflator

 

Offroader

65

 

1  

Synthetic Rope PN038 (11mm)

 

Mandarin

 

1  

SEC13000N   24Volt

 

Mandarin  

1   

Mounting Plate PN011

 

Mandarin  

1

PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m)

 

Humlegaard  

1

PN-072

 

tgb Micke2

 

1  

Winch Sec13000N lbs 24Volt

 

tgb Micke2

 

1  

Fästplatta PN011

 

tgb Micke2

 

1  

Block PN072  

 

tgb Micke2

 

1  

DF052

 

 

 

Janne H

 

1

SEC1300N 24 volts

 

Janne

H  

1

PN012

 

Janne

H  

1

PN072

 

Janne

H  

1

PN038

 

Janne

H  

1

PN023

 

Pvpjtgb1111  

 

1

SEC 13000N 24v

 

Pvpjtgb1111  

 

2  

PN017 Tow Hook Kit

 

Pvpjtgb1111  

 

1

PN015 Winch Cable Dampener

 

Pvpjtgb1111  

 

2

DF052 Winch Cover

 

Pvpjtgb1111  

 

1  

PN011 Mounting Plate

 

Pvpjtgb1111  

 

2

PN072 Snatch Block

 

Pvpjtgb1111  

 

2  

PN016 Tire Deflator

 

Jimpa  

1

SEC13000N 24V

 

 

Jimpa  

3

PN072 SNATCH BLOCK 8T    

   

 

 

Jimpa  

1

PN038 SYNTHETIC ROPE (11mm×28m)  

 

 

Jimpa  

1

WINCH COVER for 15000lb to 16800lb      

 

 

Jimpa  

2

TREE STRAP PN047   

 

ErikL

 

1

Exhaust jack PN004

 

ErikL  

1

Air compressor PN026

Kontrollera om allt stämmer och rapportera om det inte gör det.

MVH // Björn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att om ni kör syntetrep så ska linstyrningen bytas ut mot tex PN023 mao utan rullar

 

Oj! Det är ju en väldigt bra information! Varför behöver man byta ut den??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag förstått så finns risk att linan kilas fast i hörnen mellan rullarna eller till och med kan fastna där, tror att de flesta vinchar som har syntet från början har grind utan rullar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fattar jag inte? Det finns inte en möjlighet i helv... att det kan vara skonsammare för en syntetlina att glida mot ett fast metallföremål än en rulle???

 

En spänd lina som dras mot ett fast föremål skapar massor av friktionsvärme, och värme är väl syntetfiberns värsta fiende? Den som på ett begripligligt sätt kan motbevisa det får gärna uttala sej...... 

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bli en lång tråd ska kanske flyttas från denna så Björn slipper en massa inlägg men de vinchar som säljs med syntetlina har fairlead utan rullar samt att det rekomenderas av de som säljer dylikt. Håller med att rulle borde vara bättre men tror att det är i hörnen och dåliga vinklar som synten kan ta skada, tror detta har diskuterats på 4*4sweden också. Har ingen egen erfarenhet då jag har stål på min nuvarande vinch.

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Schäfer
Det där fattar jag inte? Det finns inte en möjlighet i helv... att det kan vara skonsammare för en syntetlina att glida mot ett fast metallföremål än en rulle???

 

En spänd lina som dras mot ett fast föremål skapar massor av friktionsvärme' date=' och värme är väl syntetfiberns värsta fiende? Den som på ett begripligligt sätt kan motbevisa det får gärna uttala sej...... 

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Se det så här istället: Har du vajer bör/måste du ha rullar.

 

Med syntetlina kan du köra både och, så länge rullarna är helt oskadade. Dvs inte köra med vajer tidigare.

 

Dessutom har en syntetlina mot stål mycket liten friktionskoefficient,

vilket gör att linan kan glida på rullarna utan att dom rör på sig, och då gör rullarna ingen egentlig nytta.

Notera kan, inte gör.

 

 

 

Det finns väl egentligen några saker som gör att man bör använda en

linledare utan rullar till en syntetlina och en med rullar till en

stålvajer.

 

En linledare utan rullar är lättare, tar mindre plats och skallrar inte

lika mycket när man kör, men slits däremot ut mycket snabbare än en med

rullar när man använder en stålvajer.

 

En linledare med rullar ska vad jag har förstått det inte vara lika skonsam mot en syntetlina heller iom att linan blir "fyrkantig" när man drar den i vinkel mot två rullar.

 

 

 

Som kuriosa finns det linledare utan rullar i alla möjliga material,

likaså finns det rullar i alla möjliga material, där mjukare material

passar bättre till syntetlinor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst TgbEa

Du behöver inte fast grind till syntetlina. Snarare tvärs om !

 

Förlåt björn men detta berör ju köpet i allra högsta grad spammar därför vidare här men flytta om så önskas.

 

Är ingen guru på det här men med sunt förnuft och lite erfarenhet kommer man långt.

Anledningen till fast grind är enkel....Mer vinst. En fast grind är billigare att tillverka.

På syntet kan du komma undan med detta medans på vajer skulle det bli farligt.

 

Att linan skulle kilas fast i hörnen på en rullgrind. - Den här anledningen är enkel att avfärda. Titta på de grindar som säljs, detta är ej möjligt.

Fördelar fast grind : Mindre hål i plåten om man monterar "innombords" och lättare att göra "tät"

Mindre skrammel och vikt känns som mindre viktiga punkter.

 

Nackdelar med fast grind : Radien på kanten i grinden är ca 5 mm, detta ger en kort böj radie och är inte bra för vare sig för vajer eller syntet skapar även en brottanvisning. Betänk sedan hur linan används : Doppa den i lera/sand och dra den mot en fast yta så är det som att dra den mot ett sandpapper med hög förslitning som följd. Yta på grinden : Har ännu inte sett en fast grind med bättre yta än den som rullarna har, grinden har alltså högre friktion. (Mer förslitning)

 

Fördelar med rullgrind : Högre radie ca 15 mm. detta gör att mer fibrer jobbar jämt i linan för att ge den största möjliga hållfasthet. När det gäller vajer är detta extremt viktigt då den inte töjer sig på samma sätt som en syntet lina. Friktion : är extremt liten på en rullgrind alttså mindre förslitning. Att en rullgrind skulle stå still med syntet : Konstigt argument, Nej har aldrig hänt så det sker inte i verkligheten...

 

Känner man på ett syntet rep så förstår man att linan inte kan bli fyrkantig.

Det kan hända vid ett tillfälle : Om du ÖVERBELASTAR linan (Inte vid normanl användning) Då har du redan "skrotat" linan (detta kan jämföras med att dra så hårt i en stålwire så att flera parter går av = skrotad wire)

Syntet linor har ett bra sätt att indikera att de blivit överbelastade så att de inte bör användas mer. Linan hårdnar och känns som den smält samman. (blivit hård) Om du håller i linan och den är ok skall den böja sig mot marken direkt om den står rakt ut som en pinne så är den överbelastad någon gång och skall skrotas. (den biten)

 

JanneH : din komentar att men SKA byta till fast grind är fel! Rätt är att man KAN...om man vill ta för och nackdelar.

Alltså : Ingen anledning att skaffa fast grind om man har syntet. (Om man inte är ute efter någon av fördelarna se ovan)

Man bör även beakta (även om det är otroligt) att man skulle vilja gå tillbaka till vajer då är rullgrind ett krav.

PK

 

 

 

TgbEa2011-03-01 08:51:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...