Gå till innehåll

Blåslampa TGB 30


Gäst tgb 30

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon vet hur blåslampan funkar till TGB:n.

Jag vet att det är istället för motorvärmare men jag vet inte hur länge den kan stå på, hur man startar den eller vilket bränsle den använder.

 

Tacksam för svar.

 

tgb 302011-01-15 17:04:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cirkulationspumpen skall vara igång när man använder värmaren, tändningen på och knappen på instrumentbrädan tillslagen och kontrollampan skall lysa. Pumpen sitter innanför grillen nere vid stötfångaren  ibland kärvar pumpen och man får banka lite eller peta i hålen på axeln så att den börjar snurra och då känner man på slangarna att kylvätskan cirkulerar. Om den undre kylarslangen blir varm snabbt snurrar inte pumpen. Om den övre blir ljumen på några minuter är allt rätt.PDT_Armataz_02_02.gif

Först blir den övre slangen varm och efter en stunds värmning blir även den nedre slangen varm och då är det klart att starta, tuta, köra och se glad utPDT_Armataz_02_30.gif.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Ja, lysfotogen går bra. Körde faktiskt min blåslampa (BLÅSLAMPA 2 L MANOM) för 1 vecka sedan, det är en mäktig pjäs...

Det är som förväntat bra kvalitet på dessa originalblåslampor, jag har flera i varierande skick men alla fungerar! Dock fick jag ta isär och göra rent startbrännaren på en av dem, då det hade kommit in smuts med bränslet. 

Mvh

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Statoils Blå sägs vara bättre än annan lysfotogen då den innehåller mindre paraffin och annat skit som sätter igen och har sig. En del blåslampor går att köra på diesel också, det är lättare att få tag i och dessutom billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo
Är det inte svårt att få dieseln att tända?

 

Är det bara rejält varmt så... Diesel ligger på 62+ grader och fotogen mellan 38-72 i flampunkt. Dieselns kokpunkt ligger på mellan 180-360 grader och fotogenets på 195-245 så det skiljer inte så förfärligt mycket. En blåslampa med fotogenförvärmning kan nog vara svårare att få liv i på diesel än en spritförvärmd.

 

Dieseln är ganska noga specad medan fotogenet inte är det, så om man inte får fjutt på blåslampan med en sorts fotogen så kan man prova med ett annat... Gammaldags motorfotogen går inte att köpa i Sverige längre, en blandning av 25% bensin och 75% diesel hamnar ganska nära och det funkar t.ex. att köra de flesta gamla fotogentraktorer på. Engelsk eldningsolja är nästa identisk med motorfotogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statoil blå finns inte längre...

Körde på den i mina blåslampor med bra resultat men nu får man ge sig ut på alternativ.

 

Synd och skam om den inte finns kvar PDT_Armataz_02_06.gif. Jag har ganska många fotogenapparater med förgasarprincip, stormlyktor, kök och blåslampor, och har använt Statoil blå och alltid gillat den. Som fullgod ersättare kan jag rekommendera OKQ8 LAW som tyvärr bara säljs på 20 liters dunk.

 

Kjell

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Jag kan nog fixa fram en komplet blåslampa till dej om du är intresserad ?.

 

Jag är intresserad av en blåslampa. Värmare och slangar har jag redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo

Njae, min erfarenhet av gasolbrännare kontra blåslampa är det är betydligt mer kräm i blåslampan fast det har ju lite med storleken att göra också. Sen funkar väl gasol lite si och så i sträng kyla, i synnerhet dom små burkarna.

 

Blåslampan är dessutom enormt mycket billigare i drift också. Och fräckare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape
Då har du butan i tuben' date=' fyll med propan istället (kokpunkt -42C mot butans 0C) så funkar det. Har kört propan i trangiaköket många vinterhajker.[/quote']

 

 

Åfasen,, PDT_Armataz_02_09.gif

så långt hade jag inte tänkt,,

Har ett sånt där kök med en liten tub inuti,, å d funkar inte i minusgrader,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...