Gå till innehåll

Hur mycket levererar generatorn?


Rekommendera Poster

Hur mycket ström genererar en tgb 40?

 

Håller på och planerar ihop en ljudanläggning till studentflak och behöver minst 2000w till den, via en omvandlare. Skulle detta gå?

 

 

 

Mitt andra alternativ är att hänga på ett elverk som står och brummar. (Lutar åt detta alternativ just nu)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Original TGB 30 / 40 bils generator ger 28v och 45A med effekten 1260 watt när den laddar för fullt.

Om effektutaget skall vara under längre tid och bilen går på låga varv är ett löst elverk att föredra. Bland annat så gillar inte växellådan när spänningen sjunker. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur skall generatorn underhållas?

Skall man byta kol eller nåt?

 

Jag tycker min generator laddar dåligt, laddlampan lyser inte, men nån gång verkar det som om batterierna sugs ut och dom är nästan nya. Jag får då ladda dom manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra att 2000w är såna däringa musikwatt, på 230volt.

 

Effektuttaget blir under en längre tid 30min (?), och kommer förmodligen vara ganska konstant. Låga varv kommer garanteras då det är körning i stan med dyngraka 18åringar på flaket. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Normalt underhåller man väl inte generatorn? Man kan kontrollera så att alla kablar är hela, rena och sitter på rätt plats.

Mäta hur mycket ström det är på batterierna först innan start helst under start och sedan på tomgång och vid lite högre varvtal så att man ser att full effekt kommer när generatorn är varm.
Kolhållaren är utbytbar, om kolen är slut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

D e väll så att uteffekten på steget är max 2kv,, kolla på baksidan vad effektuttaget är på 230volt

 

Eller var det så stor ineffekt?

 

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej uteffekten är inte max 2k w. 2000w är strax över ineffekten.

 

Jag har alltså inte köpt grejjerna ännu men har en dialog med ett ljudföretag om en anläggning. Stor anläggning är det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt underhåller man väl inte generatorn? Man kan kontrollera så att alla kablar är hela' date=' rena och sitter på rätt plats.
Mäta hur mycket ström det är på batterierna först innan start helst under start och sedan på tomgång och vid lite högre varvtal så att man ser att full effekt kommer när generatorn är varm.
Kolhållaren är utbytbar, om kolen är slut.
[/quote']

Ursäkta att jag kapar tråden igen, men det handlar ju om generatorn i alla fall.

 

Förr eller senare skall väl kolen bytas så det är lika bra att skaffa dessa.

 

Var köper man dom?. Hos Scania? Kan du artikelnumret?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Kolen håller normalt väldigt länge, jag hade tittat på kolen innan inköp de kan vara utbytade.

Generatorn är Bosch och inte konstig på något vis, så kolhållare finns hos diverse bildelsfirmor eller Scania.
Kolborstesats : Bosch nr. 1 127 014 014
                    Scania nr. 297549
                    Volvo nr. 244456 eller 6226026   // Passar säkert i från flera andra bilar, och kostar någonstans runt 200 - 250 kr.
Laddningsregulator : Bosch nr. 0 192 083 003 
                           Scania nr. 243701     //  Den bör man vara säker på att den är kass innan man byter den, kostar mycket pengar. 

skåne2011-03-15 08:45:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst SBA111

Innan man slantar en massa kan man kolla remspänningen.

Är remspänningen dålig räcker det klena momentet till för att släcka laddlampan, men det blir slirigt vid högre last. Originalremmen har slaknat en del efter en tung tjänst i mobförrådet. Kolla också att remmen inte bottnar i skivspåret, den ska bära bara på sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med att kolla remmarna. I annan tråd står det att två st behövs.

Det skadar ju inte att ha sådana i reserv så det är väl bara att inhandla.

Bör man köpa Scanias remmar art nr 814211, eller kan man köpa på Mekonomen?

I så fall, vilken längd är det på remmarna?

 

Jag satte på lilla kranen i somras och den drar nog en hel det ström.

Det var efter detta som jag märke att batterierna inte alltid var fulladdade.

Jag har motorn igång när jag kör kranen så jag misstänker att remmarna har fått slita hårt sen i somras.

 

 

bv2011-03-15 23:11:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Generatorremmar - kilremmar - fläktremmar till TGB 30 / 40 finns att köpa hos diverse last eller bildelsföretag.

TGB 30 Scania nummer 814211 motsvarar måtten AVX 13 -1625
TGB 40 Scania nummer 814209 motsvarar måtten AVX 13 -1575

Remmarna sitter dubbelt, man behöver två stycken vid byte.

Kontrollera remspänningen genom att trycka med 35N (3,5kp) på remmarna, en bit ovanför generatorn.
Då skall remmarna fjädra in cirka 10mm.

 

skåne2011-03-16 03:20:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne
 

Jag satte på lilla kranen i somras och den drar nog en hel det ström.

Det var efter detta som jag märke att batterierna inte alltid var fulladdade.

Jag har motorn igång när jag kör kranen så jag misstänker att remmarna har fått slita hårt sen i somras.

 

Lilla kranen MTC 1600 tar som mest 120 A , vilket innebär rekommenderad max användningstid vid kontinuerlig körning är 15 minuter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...