Gå till innehåll

Valp hos Humlegaard


Gäst Humlegaard

Rekommendera Poster

Gäst Humlegaard

Jag köpte denna lite otippat idag.

Jag stötte ihop med en granne som ju har lite koll på färgen på min hobby. Så han undrade om jag inte behövde komplettera med en valp, som hans kompis för tillfället ville bli av med.

Sagt och gjort så åkte jag och tittade, och med telefonsupport från OBELIX genomförde jag köpet. Eftersom jag var lite oförberedd så hade jag inte bogseringsutrustning med mig. Men i morgon tar jag med en bogseringsstång och hämtar hem den.

P1060603.jpg



Humlegaard2011-09-18 08:44:42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 70
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Gäst Humlegaard

Lite fler bilder:

P1060604.jpg

En radiovalp efter vad jag kan förstå.

P1060596.jpg

För den händige!

P1060598.jpg

Fram.

P1060601.jpg

Fram.

P1060599.jpg

Rambalk.

P1060600.jpg

Andra rambalken.


Humlegaard2011-04-21 07:13:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Grattis! Den ser riktigt prydlig ut! Vi får komma ner och inspektera den ordentligt nån dag!

SKREV OBELIX

Säg till innan, hälsar frun.

Ni är välkomna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser najs ut, men jag fick en varningens fundering med hålet i främre diffkåpan. Där ligger väl inga lösa delar som kan slungas runt och orsaka tvärnit? PDT_Armataz_02_10.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard


Ser najs ut' date=' men jag fick en varningens fundering med hålet i främre diffkåpan. Där ligger väl inga lösa delar som kan slungas runt och orsaka tvärnit? [img']smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]

Det kan det mycket väl göra, det blir en försiktig transport hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag har diskuterat det med Humlegaard, han kommer montera bort naven så axeln står stilla när han drar hem den. Rekommenderar inte att dra den hem med roterande grejer i axeln. Det ska bli spännande att se vad som lekt titt-ut ur kåpan.  

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hm jobbigt att titut hålet har sina flänsar gåendes utåt, det tyder ju på att något kommit ut ur axeln, då är det nästan bättre om de är uppfläkta inåt, och något bara slagit hål på kåpan,

Nåja det är väl ett smärre problem i det hela , den ser ju skaplig ut annars, 
Grattis till endå en bil
PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Då är hon hemtransporterad idag. Inga fotografier från detta så jag tog några nu istället. Det var en underbart vacker dag att handla volvovalp på och gruset knastrade symfoniskt under däcken när vi medelst OBELIX dragstång trixade oss igenom hårnålskurvorna på den smala men otrafikerade grusvägen. Dagen till ära svängde jag in på biltema och köpte deras finaste hylsnyckelsats i tum.

P1060632.jpg

P1060624.jpg

Fordonsköpet gick smidigt och därefter skruvades naven loss så att hjulen gick runt utan att det blev mer sallad i den främre diffrentialväxeln. Väl hemma på i byn höjdes om vart annat påhejande vinkningar och hyttande nävar. På gårdsplanen fick vi dock ett varmt mottagande av både barn, familjemedlemmar och tillresta.

 

Den perforerade kåpan skruvades bort i ett huj, nästan innan jag hunnit ur bilen. Alla var nyfikna på hur det såg ut på insidan, och tja, en hel del "tänder" låg på botten och de kommer ju inte utifrån direkt.

P1060626.jpg



Humlegaard2011-04-21 23:56:00
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Men på det hela taget är bilen över förväntan fin. 

Stort tack till alla inblandade!!

Bilen får nu stå ett par dagar då jag ska hjälpa bror min att lägga om taket!


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Det var bara trevligt att komma ner och se fyndet! Och jag ska till Smedjan i morgon och plocka ur diffhjulen och diffaxeln ur min gamla axel- sen ska du snart ha 4-krafs på den också!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard
Det var bara trevligt att komma ner och se fyndet! Och jag ska till Smedjan i morgon och plocka ur diffhjulen och diffaxeln ur min gamla axel- sen ska du snart ha 4-krafs på den också!

 

SKREV OBELIX

 

Kanon!

Då är det bromsarna härnäst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

 

Men på det hela taget är bilen över förväntan fin. 

 

 

 

Det var ju för väl. Och det verkar ju som att Obelix har medicin för framdiffen. Kul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

En del har hänt under helgen, uppdateringarna har dock uteblivit pga. kända fel här på sidan. 

Pedalstället är nu smort och fungerar som det ska, dock är det torrt i huvudbromscylindern. Frågan är om det går att hitta läckan på något annat sätt än att fylla på med bromsvätska och pumpa tills det går att se var det droppar??


Jag slås av hur enkel konstruktionen är på del efter del.

Fantastisk bil!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Ska det se ut såhär i luftrenaren?

Foton-0067.jpg

Det luktar bensin om geggan

Foton-0066.jpg


Jag behöver en ny packning, var kan man hitte den??


Foton-0068.jpg

Humlegaard2011-04-28 10:34:32
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den blir sån när man inte byter olja, vanlig motorolja av någon valfri sort upp till markeringen bara.

Filtret rengörs med bensin eller avfettning och får torka innan återmontering.

Vilken packning är det du behöver? den stora runt filtret eller den lilla runt bulten i mitten?

Stora packningen har nr Volvo-637640

Lilla packningen Volvo-73610
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard


Troligen inte' date=' fyll på och trampa bara[/quote']

Då har jag fyllt på och pumpat med pedalen. Men det verkar inte läcka någonstans. Spettan får hjälpa mig att trampa på pedalen medan jag luftar bromsarna. 

Ska de luftas i någon speciell ordning?

Det var rejält sprut på returen när jag släppte pedalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Humlegaard,

 

Det finns ett problem med valpens bromsar när det gäller att lufta bromsarna.

 

Och det är att slitna belägg gör att kolvarna rör sej utåt när man trampar på pedalen- även när man luftar dom. Det bästa du kan göra är att justera ut backarna så dom ligger hårt mot trumman, och sen lufta bromsarna. Gör du det så får du minimal rörelse i kolvarna och luften kan pressas ut mycket lättare. Framför allt så känner du i pedalen när det är stumt och bra på ett mycket bättre sätt. Det är svårt att känna karaktären på pedalen när fyra hjulcylindrar först måste tryckas ut mot backarna som i sin tur sen ska tryckas mot trummorna. Det blev lite krångligt- men jag hoppas du förstår hur jag menar.

 

 

Sedan får man ju justera in backarna så dom ligger precis nästan mot trummorna.

 

SKREV OBELIX
OBELIX2011-04-29 23:36:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...