Gå till innehåll

MB motorer vilka är lämliga?


Gäst silverado

Rekommendera Poster

Gäst silverado

god kväll.  sitter på blocket och kollar lite löst efter en motor donator till min tgb 20.  mb dieslar finns ju hur många som helst under 10papp.  men det finns ju så många olika modeller är någon direkt olämplig och vilken rekomenderas,  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Mors

 

Det beror lite på hur du tänkt lösa växellådsbiten.

Ska du behålla orginal växellåda är det lättast att köpa en ombyggnadssats från SMT och använda en OM603 (300 diesel) antingen sug eller turbo.

 

Ska du använda en mercalåda med överväxel, vilket är det bästa för att få ner varvet, så kan du nästan välja vilken motor som helst. Det är "bara" att hitta en som ligger bra till i hk/vrid

Vill du inte ha en massa motorstyrningar får du ta en motor från sent 90 tal eller äldre.

 

Vanligaste motorn för ombyggnad verkar vara OM603.

Jag har valt en OM606 från 97 i mitt bygge. Det är i princip samma motor som OM603 fast med en helt omarbetad topp.

Fördelen med OM606 gemte OM603 är att den har mer hk och vrid men lägre förbrukning. Nackdelen är att den är dyrare och det krävs lite mer ombyggnader.

 

OM603 TD 147 Hk vid 4600 varv / 273 Nm vid 2400 varv

 

OM606 TD: 177 Hk vid 4400 varv / 320 Nm vid 1600 varv

 

Ovanstående siffror får tas med en nypa salt då Hk och Nm varierade mellan årsmodellerna och versionerna men man ser ändå ganska klart varför jag valde en OM606 PDT_Armataz_02_05.gif

 

Övriga moterer kan jag inte så mycket om. Hoppas det var till lite hjälp.

 

Mvh Fredrik

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

ja kanske använda mb låda också då.. är det od på automaterna?  skaffar en hel bil när det blir dax så man inte saknar några delar.  så 300td ska vara det bästa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Jag var inne på automat men valde bort det pga jag hittade ingen med od utan elektronisk styrning och jag vet inte hur en automat som är avsedd för en person bil skulle hålla i en TGB 13.

Valde istället en 6 växlad låda med 0.82 på 6'an.


Du måste vara medveten om att det är ofantligt mycket mer arbete att göra ett motor/växellådsbyte ala Daniel L än att bara köpa en sats från SMT och bulta ihop motor och originallådan.

Sen kan jag inte säga att en 300TD (om603 eller606) är bäst. Finns säkert bättre motorer men med en 300Td så vet man iallafall att det lirar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Jag monterade både ur och i en OM603 TD för en månad sedan och min erfarenhet är att det är trångt samt

Att det är knepigt att dra kylslangarna då det lätt bildas luftfickor som påverkar cirkulationen.

Sägas skall att det är svårt att hitta en MB motor som gått under 50000 mil.

Efter renoveringen blev det dock en helt annan bilPDT_Armataz_02_02.gif

Stark som en björnPDT_Armataz_02_11.gif

/Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

jovisst blir det mycket jobb men skönt att få ner varvet lite.  får vänta och se om det dyker upp nån bra donator rätt va det är...  om det blir byte så blir det nog till vintern..  så jag förbereder lite nu bara..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Jag monterade både ur och i en OM603 TD för en månad sedan och min erfarenhet är att det är trångt samt

Att det är knepigt att dra kylslangarna då det lätt bildas luftfickor som påverkar cirkulationen.

Sägas skall att det är svårt att hitta en MB motor som gått under 50000 mil.

Efter renoveringen blev det dock en helt annan bilPDT_Armataz_02_02.gif

Stark som en björnPDT_Armataz_02_11.gif

/Clas

 

 

 

 

 

Halloj

 

 

Har du skurit upp hjulhusen? Allt får plats på min utan större problem/modifieringar men skulle jag inte skurit upp hjulhusen skulle det varit grymt svårt att mecka med motorn.

 

 

Ang problem med kylarslangar och luftfickor. Använder du original kyl? isåfall blir det ju lite knas med tilloppsslangen eftersom anslutningen dels är för liten och dessutom pekar åt fel håll.

Jag har tagit ett 3" kyl och låtit få anslutningarna bytta till rätt storlek och även flyttat på dom så det blir raka anslutningar med fritt flöde. Fungerar klockrent för mig.

 

 

Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
jovisst blir det mycket jobb men skönt att få ner varvet lite.  får vänta och se om det dyker upp nån bra donator rätt va det är...  om det blir byte så blir det nog till vintern..  så jag förbereder lite nu bara..

 

Det är massor av prylar som måste skaffas så det är bra att börja hamstra i tid.

Åsså kan du ta tiden du tänkt lägga på bygget å sedan dubbla den så hamnar du förmodligen i närheten av tiden det tar i verkligheten PDT_Armataz_02_08.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

hehehe jo har byggt om ett antal fordon till diesel värst var nog att få i en td40 i en gmc cckw 43. det tog en väldigt massa tidPDT_Armataz_02_22.gif  men men.. så en 300td med manuell 6 växlad då eller  är det 90 tal då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Har du tänkt köpa en hel bil å nalla hela drivlinan så kan du glömma 6 växlad låda för den finns inte tillsammans med en 300.

Även en 5 växlad låda kan vara besvärligt att hitta eftersom dom flesta har automat och det är dessutom inte alla 5 växlade lådor som har överväxel.


Min låda kommer från en OM111 (C-class) från 2002.

Mercedes har varit duktiga på matrialkompabilitet så en växellåda från 2002 passar motorer ända ner i 80-talet.


Jag var precis som du inne på att skaffa en hel bil och nalla delar från men insåg snart att det skiter sig pga lådan. 


Det bästa är nog att bestämma sig för vad man vill ha och leta efter fynd på Blocket eller bildelsbasen. Fast man får vara ute i god tid om man inte vill tvingas köpa första bästa.



Fredrik L2011-05-18 21:00:08
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kalle LKPG

Det finns inga färdiga kit för att montera motor och autlåda?  B23t med en aw71 borde väl inte vara helt fel heller? Visst törstigare men å andra sidan billigare i inköp.

 

MVH Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

Det enda kit som finns tillgängligt är det SMT säljer för OM603 och original växellåda.

Så det är bara till att bygga själv om man inte vill ha den varianten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Rent fysiskt lär svänghjul och motorfäste passa eftersom OM606 och 603 har likadana block. 

Sen om motorn får plats i bilen med SMB kittet kan jag inte svara på. 606'an är bra mycket fetare upptill än vad 603'an är.

 

Runt 1,4 l/m ligger min 13 på vid längre körningar. Då håller jag ca 80 km/h.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...