Gäst silverado Postad 16 Maj , 2011 Rapport Share Postad 16 Maj , 2011 god kväll. sitter på blocket och kollar lite löst efter en motor donator till min tgb 20. mb dieslar finns ju hur många som helst under 10papp. men det finns ju så många olika modeller är någon direkt olämplig och vilken rekomenderas, Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 Mors Det beror lite på hur du tänkt lösa växellådsbiten. Ska du behålla orginal växellåda är det lättast att köpa en ombyggnadssats från SMT och använda en OM603 (300 diesel) antingen sug eller turbo. Ska du använda en mercalåda med överväxel, vilket är det bästa för att få ner varvet, så kan du nästan välja vilken motor som helst. Det är "bara" att hitta en som ligger bra till i hk/vrid Vill du inte ha en massa motorstyrningar får du ta en motor från sent 90 tal eller äldre. Vanligaste motorn för ombyggnad verkar vara OM603. Jag har valt en OM606 från 97 i mitt bygge. Det är i princip samma motor som OM603 fast med en helt omarbetad topp. Fördelen med OM606 gemte OM603 är att den har mer hk och vrid men lägre förbrukning. Nackdelen är att den är dyrare och det krävs lite mer ombyggnader. OM603 TD 147 Hk vid 4600 varv / 273 Nm vid 2400 varv OM606 TD: 177 Hk vid 4400 varv / 320 Nm vid 1600 varv Ovanstående siffror får tas med en nypa salt då Hk och Nm varierade mellan årsmodellerna och versionerna men man ser ändå ganska klart varför jag valde en OM606 Övriga moterer kan jag inte så mycket om. Hoppas det var till lite hjälp. Mvh Fredrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 ja kanske använda mb låda också då.. är det od på automaterna? skaffar en hel bil när det blir dax så man inte saknar några delar. så 300td ska vara det bästa? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 Jag var inne på automat men valde bort det pga jag hittade ingen med od utan elektronisk styrning och jag vet inte hur en automat som är avsedd för en person bil skulle hålla i en TGB 13. Valde istället en 6 växlad låda med 0.82 på 6'an. Du måste vara medveten om att det är ofantligt mycket mer arbete att göra ett motor/växellådsbyte ala Daniel L än att bara köpa en sats från SMT och bulta ihop motor och originallådan. Sen kan jag inte säga att en 300TD (om603 eller606) är bäst. Finns säkert bättre motorer men med en 300Td så vet man iallafall att det lirar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst kallee Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 Verkar gå att få bra snurr på Fet turbo och kompressor,verkar ha trevlig karaktär för skogen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 Jag monterade både ur och i en OM603 TD för en månad sedan och min erfarenhet är att det är trångt samt Att det är knepigt att dra kylslangarna då det lätt bildas luftfickor som påverkar cirkulationen. Sägas skall att det är svårt att hitta en MB motor som gått under 50000 mil. Efter renoveringen blev det dock en helt annan bil Stark som en björn /Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 jovisst blir det mycket jobb men skönt att få ner varvet lite. får vänta och se om det dyker upp nån bra donator rätt va det är... om det blir byte så blir det nog till vintern.. så jag förbereder lite nu bara.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 17 Maj , 2011 Rapport Share Postad 17 Maj , 2011 Jag monterade både ur och i en OM603 TD för en månad sedan och min erfarenhet är att det är trångt samt Att det är knepigt att dra kylslangarna då det lätt bildas luftfickor som påverkar cirkulationen. Sägas skall att det är svårt att hitta en MB motor som gått under 50000 mil. Efter renoveringen blev det dock en helt annan bil Stark som en björn /Clas Halloj Har du skurit upp hjulhusen? Allt får plats på min utan större problem/modifieringar men skulle jag inte skurit upp hjulhusen skulle det varit grymt svårt att mecka med motorn. Ang problem med kylarslangar och luftfickor. Använder du original kyl? isåfall blir det ju lite knas med tilloppsslangen eftersom anslutningen dels är för liten och dessutom pekar åt fel håll. Jag har tagit ett 3" kyl och låtit få anslutningarna bytta till rätt storlek och även flyttat på dom så det blir raka anslutningar med fritt flöde. Fungerar klockrent för mig. Fredrik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 18 Maj , 2011 Rapport Share Postad 18 Maj , 2011 jovisst blir det mycket jobb men skönt att få ner varvet lite. får vänta och se om det dyker upp nån bra donator rätt va det är... om det blir byte så blir det nog till vintern.. så jag förbereder lite nu bara.. Det är massor av prylar som måste skaffas så det är bra att börja hamstra i tid. Åsså kan du ta tiden du tänkt lägga på bygget å sedan dubbla den så hamnar du förmodligen i närheten av tiden det tar i verkligheten Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst silverado Postad 18 Maj , 2011 Rapport Share Postad 18 Maj , 2011 hehehe jo har byggt om ett antal fordon till diesel värst var nog att få i en td40 i en gmc cckw 43. det tog en väldigt massa tid men men.. så en 300td med manuell 6 växlad då eller är det 90 tal då? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 18 Maj , 2011 Rapport Share Postad 18 Maj , 2011 Har du tänkt köpa en hel bil å nalla hela drivlinan så kan du glömma 6 växlad låda för den finns inte tillsammans med en 300. Även en 5 växlad låda kan vara besvärligt att hitta eftersom dom flesta har automat och det är dessutom inte alla 5 växlade lådor som har överväxel. Min låda kommer från en OM111 (C-class) från 2002. Mercedes har varit duktiga på matrialkompabilitet så en växellåda från 2002 passar motorer ända ner i 80-talet. Jag var precis som du inne på att skaffa en hel bil och nalla delar från men insåg snart att det skiter sig pga lådan. Det bästa är nog att bestämma sig för vad man vill ha och leta efter fynd på Blocket eller bildelsbasen. Fast man får vara ute i god tid om man inte vill tvingas köpa första bästa. Fredrik L2011-05-18 21:00:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kalle LKPG Postad 18 Maj , 2011 Rapport Share Postad 18 Maj , 2011 Det finns inga färdiga kit för att montera motor och autlåda? B23t med en aw71 borde väl inte vara helt fel heller? Visst törstigare men å andra sidan billigare i inköp. MVH Kalle Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 19 Maj , 2011 Rapport Share Postad 19 Maj , 2011 Det enda kit som finns tillgängligt är det SMT säljer för OM603 och original växellåda. Så det är bara till att bygga själv om man inte vill ha den varianten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slektning Postad 27 Mars , 2013 Rapport Share Postad 27 Mars , 2013 vil om606 passe med smt kittet? har en ombygget tgb20 girkasse som er drevet om til 0,7 på 5 gir.. jeg er først og fremst ute etter lavere drifstoff forbruk. hva slags forbruk får folk på sine dieselkonverteringer? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 Mars , 2013 Rapport Share Postad 27 Mars , 2013 Rent fysiskt lär svänghjul och motorfäste passa eftersom OM606 och 603 har likadana block. Sen om motorn får plats i bilen med SMB kittet kan jag inte svara på. 606'an är bra mycket fetare upptill än vad 603'an är. Runt 1,4 l/m ligger min 13 på vid längre körningar. Då håller jag ca 80 km/h. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
slektning Postad 27 Mars , 2013 Rapport Share Postad 27 Mars , 2013 har du noen bilder av motorrummet på bilen din så man ser hvor mye klaring det er? har tatt noen bilder av en om603 i en tgb11 og han hadde tiltet motoren litt for å få plass. han hadde ikke brukt smt kittet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 27 Mars , 2013 Rapport Share Postad 27 Mars , 2013 Ta en titt i min byggtråd, länken i min signatur, så hittar du lite bilder. Sida 15,16 finns ett par bilder på. Fler ligger tidigare i tråden. Högersidan är det gott om plats, vänster är tight Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.