Gå till innehåll

Peahns valpprojekt


Gäst Peahn

Rekommendera Poster

Gäst Peahn

I vintras köpte en bekant till mig en kapellvalp som vi har renoverat och fixat med,

det tog inte särskilt lång tid innan man själv blev helt såld på denna underbara skapelse.

När snön låg i drivor och man fastnade halvvägs in på uppfarten så fick jag nog och

bestämde mig för att sälja bilen och köpa en egen valp i stället.

Till sist hittade jag en 3315 till ett vettigt pris, det viktiga var att den skulle vara registrerad

för minst 4 passagerare och kunna köras hem från platsen.

 

Jag har insett att det är en hel del att göra innan den kan fungera som vardagsbil men man

måste ju börja någonstans, så till det första problemet:

 

Motorn tänder inte som den ska, körde hem bilen på 2 cylindrar och upptäckte att tändstiften

i de andra två såg helt nya ut. Efter att jag bytt tändkablar så får jag gnista på samtliga stift

men cylinder nr. 3 baktänder ordentligt och motorn har fortfarande ingen ork.

 

Tändkablarna är monterade i rätt ordning men jag märker ingen större skillnad när jag

skruvar på fördelaren. Någon som har nån idé var problemet kan ligga?

 

Peahn2011-06-12 21:30:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej, välkommen och grattis till en mycket trevlig bil!

 

Jag får onda aningar när jag läser det. När du kollat tändningen och allt ser okej ut- men ändå inte motorn funkar som den ska så skulle jag lossa dom fyra skruvarna på ventilkåpan och se hur vipporna rör sej. Ser dom ut att lyfta lika mycket? Rör alla på sej som dom ska? Hur är ventilspelet? Om allt det är som det ska så skulle jag misstänka att den fått gå utan blyersättningsmedel så ventilsätena är skadade och den tappar kompet- men då borde ventilspelet ha minskat till noll så ventilen alltid står lite öppen.

 

Men det kan vara andra orsaker också, topparna på B18 har ibland sprickor som kompet kan pysa ut ur, det kan gå ut i en insugskanal, utblåskanal, till "granncylindern" eller ut till kylvätskan. Dock inte till oljekanalen som går upp till toppen.

 

Men jag tycker du först och främst köra ett kompprov för att få en bild av hur det ser ut.

 

Lycka till

 

SKREV OBELIX
OBELIX2011-05-28 00:17:23
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Jag kan tillägga att förra ägaren har bytt till en B20 topp, vet inte hur mycket det påverkar i sammanhanget. Hursomhelst så har jag kikat under ventilkåpan och jag kan inte se något fel annat än att förgasaren nu har börjat att spy lågor och bensin ur sig. Har för tillfället inte tillgång till någon kompprovare men det ska införskaffas.

 

Edit: Pinsamt vad man kan missa när man har låst sig på ett specifikt problem, upptäckte att två tändkablar var dåliga och att kablarna dessutom var monterade ett snäpp fel. Nu spinner motorn som en katt och livet känns ljusare PDT_Armataz_02_03.gif

 

Peahn2011-05-29 16:48:32

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Tackar så mycket!

 

Nästa fråga: kopplingsröret har blivit klämt strax framför framaxeln, kopplingen går trögt och slirar ibland, finns det någon färdig del att köpa eller måste man tillverka eget med ex. bromsrör och nippel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer i välkomnandet! Kopplingsröret är väl 1/4" men du kan göra ett nytt av 6mm kopparrör från t ex Biltema. Det skall konas (eller kragas som det också heter) på samma sätt som ett bromsrör. Vad gäller nipplarna så kan du återanvända original om du inte får tag i nya.

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja de har ju även en billig men fullt fungerande konings satts där för ca 300 kr, helt klart värd slantarna om man har en gammal bil eller bara fixar med sina egna bromsar när det behövs 

Den har spart mej många resor för att köpa nytt rör då de gått av vid nipplarna och röret har en längd, som tillåter att man bara gör en ny kona PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
Tackar så mycket!

 

Nästa fråga: kopplingsröret har blivit klämt strax framför framaxeln' date=' kopplingen går trögt och slirar ibland, finns det någon färdig del att köpa eller måste man tillverka eget med ex. bromsrör och nippel?

 

[/quote']

Funderar hur du menar med kopplingen, går pedalen trögt i bland ? och slirar den på lamellerna ?
eller har du bekymmer att få i växlarna och det är i lådan det "slirar" "skorrar" när du skall lägga i en växel

Om kopplings röret har blivit klämt så borde det ju bli någon påverkan på hur kopplingen beter sej, tex tungt att trycka ner pedalen och att den inte släpper som den skall och då slirar på lamellerna.
Byter du det så har du nog löst bekymret med kopplingen skulle jag tro
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Fixat, köpte lite bromsrör och en koningssats. Precis, röret var klämt så att pedalen gick trögt och kopplingen slirade vid växling.

 

När jag som bäst höll på att meka under bilen igår så upptäckte jag plötsligt lågor som slog ut under bilen (den var avstängd), adrenalinet började pumpa och paniken låg inte långt bort. Jag kröp ut och kopplade bort batteriet och började släcka. När jag har fått död på lågorna så inspekterar jag skadan: lite smält isolering på handbromsvajern. Vajern var dragen på fel ställe och skavde mot kabelskon vid startmotorns pluspol samt mot jordkabeln vid motorn.

 

Fram- och motgångarna svänger flera gånger under en dag med skruvande, som tur var så slutade dagen bra då jag fick allt i ordning och kunde ta en provtur på en närliggande crossbana PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

vajer ? handbromsvajer ? Är det inte stag som går på helt andra sidan motorn till handbromsen ? Eller har de byggt om den ?

Tror att det är något som går/gått till in/ur koppling av kraftuttag och vinsch som kommer ut bak på den sidan, och ner mot startmotorn till.
Men det spelar ju ingen större roll, tur du fick släckt på det i alla fall.
Fick du ordning på kopplingen efter rörbytet ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Puppe
Fixat' date=' köpte lite bromsrör och en koningssats. Precis, röret var klämt så att pedalen gick trögt och kopplingen slirade vid växling.

 

När jag som bäst höll på att meka under bilen igår så upptäckte jag plötsligt lågor som slog ut under bilen (den var avstängd), adrenalinet började pumpa och paniken låg inte långt bort. Jag kröp ut och kopplade bort batteriet och började släcka. När jag har fått död på lågorna så inspekterar jag skadan: lite smält isolering på handbromsvajern. Vajern var dragen på fel ställe och skavde mot kabelskon vid startmotorns pluspol samt mot jordkabeln vid motorn.

 

Fram- och motgångarna svänger flera gånger under en dag med skruvande, som tur var så slutade dagen bra då jag fick allt i ordning och kunde ta en provtur på en närliggande crossbana [img']smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

 

Välkommen i brända vajrars klubb! Tydligen fler än jag som är medlemPDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Jag kollade inte så noga vad det var för vajer, utan konstaterade bara att det var den som var boven i dramat.

Kopplingshistorian löste sig efter att jag köpt lite bromsrör och en koningssats samt fått hjälp av en kompis att lufta systemet.

 

Nu har jag gett mig in på den jobbiga biten: elen. Jag har letat fram ett kopplingsschema till just den modellen och hälften av kablarna var felkopplade, brända eller löst hängande. Jag har beslutat att dra nytt kablage till allt utom motor, än så länge har jag hunnit plocka bort de flesta gamla kablarna inne i själva kupén.

 

Arbetet fortgår...

 

Valp.jpg

 

Och en liten före bild på den blivande skönheten PDT_Armataz_02_02.gif

 

Peahn2011-05-31 23:16:52

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vad tusan är det inte min gamla valp PDT_Armataz_02_12.gif fast en del omgjord sedan jag hade den. Satt det ingen vinsch och optima batteri på den ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Förra ägaren hade i åtanke att regga om den till EPA så det är en hel del gjort med den. Nej, vinsch saknas och batteriet stämde inte heller, regnr börjar med FAR PDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Nej Hasse. Men Störtbågen känner du igen. Den har jag tillverkat och den satt på brand-valpen förut. Denna valp känner jag till mycket väl. Framruta och förarstol kommer föresten också från mej.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ok nä då var det inte min gamla, de hade nämligen förlängt hytten lika som på den och kapat flaksidorna i samma höjd. och han som köpte den byggde en liknade båge till den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Okej, ja det säger mej mera. Hoppas du blir nöjd med den. Vill bara påpeka att den bågen är inte godkänd på något sätt om du tänker köra några tävlingar med bilen. Jag hade den mest för att kunna spänna canvastaket över den och att det skulle vara nåt som tog emot när man körde omkull. Det finns nog bilder på den i min byggtråd...

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Ja, det kommer jag med största sannolikhet bli PDT_Armataz_02_02.gif

Det förstår jag, jag kommer inte behålla den på heller, ska montera på skåp och ha den som en vanlig HT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Som den var från början då. Ja dom är trevliga som H/T- men odugliga i skogen jämfört med P/U valpen.

 

Såg att Skåne tipsade om en topp på Blocket. Visserligen till en C202:a, men det funkar ju också. Lite dyr tyckte jag också den var...

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Peahn

Precis, ska inreda och isolera så man även kan använda den till vardags, det blir en roligare variant av en SUV PDT_Armataz_02_03.gif

 

Jag har faktiskt pratat med herren som hade den toppen och fått första tjing, ska kika på den i morgon. Den ska tydligen vara i kanonskick så det kan väl kanske vara värt pengarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Peahn

Ändrade namnet på tråden eftersom renoveringen fortgår.

 

Igår var jag iväg och hämtade topp och dörrar, de var från en C202 och allt såg riktigt frächt ut på insidan.

Detta innebär att bågen kommer åka av inom en snar framtid, skrik till om ni är intresserade, annars åker den väl upp i köp och sälj när jag har plockat av den.

 

I övrigt har jag tagit en mer nogrann titt på kopplingsschemat och modifierat om det lite, nu är kablar dragna till bromsljus, bakljus och blinkers.

 

Som sagt så är det hela tiden två steg fram och ett steg tillbaka, bromsljuskontakten sluter konstant hur jag än gör så det får bli en mekanisk i stället direkt mot pedalen. Dessutom så fick jag lära mig den hårda vägen att dörrarna ska vara stängda eller bortplockade när man skruvar, kostnaden för denna lärdom blev ett rejält jack i skallen.

 

"Är huvudet dumt så får kroppen (huvudet?) lida"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...