Gäst H.Hansen Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Ja du det där är en definitions fråga. På min valp stog det bogseranordning på papperna på draget, det gick att höja och sänka samt vrida så man hade sprint/traktordrag eller 50 kula När jag flyttade ner hit drog jag minca 2,5 ton tunga båt på en gammal ångvält vagn i stål och plåt efter ner, med LGF skylt på. när Polisen stannade mej så var de bara intresserad av om jag hade surrat rätt, och när de frågade vad jag gjorde/var på väg. Så sa jag att jag bogserade ner min båt från Sandviken till Skänninge ca 37 mil. då kikade de på varandra och sa att vad man bogserade var en svår definitions fråga. och jag fick åka vidare utan bekymmer Har bogserat en husvagn massor av mil med LGF skylt på, utan att de reagerat Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Tror man kan komma undan med ganska mycket om man kjør ex-army bilar. Det har ju haft mycket konstiga undantag och extrautrustning i alla år jag varit med i det "grøna". ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikL Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Om man ska använda en LGF-skylt så tror jag inte släpet/kärran får ha fjädring. Är inte säker, har för mig att någon talat om för mig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst emtorkil Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Snodde iden enligt bilderna ovan och fick en kompis med lite kunskap ocg resurser att göra ett åt mig' date=' så här blev mitt ska väl på färg också. Tycker själv det blev perfekt för mina syften [img']http://forum.terrangbil.net/uploads/1365/11.jpg[/img] Hadde betalt ekte penger for en sånn en .-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst AlterEgo Postad 3 September , 2011 Rapport Share Postad 3 September , 2011 Om man ska använda en LGF-skylt så tror jag inte släpet/kärran får ha fjädring. Är inte säker' date=' har för mig att någon talat om för mig.[/quote'] Både ja och nej.... Här finns mer läsning: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/ http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/ Enligt reglerna skulle jag få dra en manskapsvagn på två ton efter min 13-bil i 30 knyck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Han som gjorde mitt drag kan tydligen tänka sig att göra fler mot en kostnad på 1800:-/styck, så är det nån som önskar sig ett sånt så får ni skicka ett pm till mig. Frakt tillkommer från Örebro men funkar nog med bussgods //Janne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Rickardrr Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 kanon! hämtat min bil(tgb13) på söndag så då ska jag titta om det pass Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Är inte draget på en 13 fjädrande som det är på valpen? UNDRADE OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Har ju en 11'a själv bara så där vet jag hur det ser ut men ni får väl kolla om ni tror det passar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Det er helt likt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Är inte draget på en 13 fjädrande som det är på valpen? UNDRADE OBELIX Svar nej. SVARADE PER Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 9 September , 2011 Rapport Share Postad 9 September , 2011 Det som sitter i själva original dragkroken, är det ett rör eller en massiv järn bit /rund stav ? Hur är det uppe där ni satt en bult igenom ? är det för att det måste vara ledat där ? Funderar då jag skall få ett tillverkat, Ja svetsat av en med riktig svets och utbildad svetsare, men skall fixa materialet själv, samt att det ser klent ut med bara en bult. Så undrar jag om det skulle gå att ha en kula man tar bort, och i stället sätta dit en stor bult med en jätte bricka uppe som låses av en sprint, så man kan nöd dra vagnar med traktor ögla på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst emtorkil Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Er det forskjell på kroken på 13 og 11 biler? Svoger som har en 13 bil mener kroken på hans er større, noen som vet noe om dette? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Det är ett massivt högfastighetsstål som är nedsvarvat i ändarna och plattjärnen har motsvarande hål, sen är det svetsat i plattjärnen på utsidan, kulan är köpt på Jula så det finns väl andra sätt att göra det på ev för utbyte till ögla men å andra sidan tar det knappt nån tid att ta bort det. Orginalsprinten med sitt lås sitter kvar med sina kedjor. Den övre bulten är till för att få i plattan i urtaget på originalfästet i överkant lätt, fastsvetsat så går det ej att få i både stången genom kroken samtidigt som det övre fästet ska inpassas, tror nog att det håller bra är en M12 bult. Har lovat att mäta upp min lösning (kopia av ett tidigare inlägg) ifall nån vill göra själv och få lite mått på fästet samt vilket matrial jag använt. Får återkomma med det så fort jag kan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Er det forskjell på kroken på 13 og 11 biler? Svoger som har en 13 bil mener kroken på hans er større' date=' noen som vet noe om dette?[/quote'] Enligt lite efterforskning jag har gjort så är det oftast 11-bilar som har gått inom kustartilleriet som har den grövre "Dragkrok 212A" dvs samma som sitter på Bv 206. Om jag inte har helt fel så användes dessa till att dra antennkärrorna inom KA:s luftvärn (rätta mig om jag har fel). Av egen erfarenhet så går det inte att svänga för tvärt med antennkärrans grova ring om den hänger på den lilla "ordinarie" kroken,då öglan har en tendens att klämmas fast i kroken på något vis med resultat att dragröret på påskjutsbromsen kröks. Edit: Klok som man var så kopierade man inlägget innan jag klickade "Post reply". Tur det för jag fick ett fett felmeddelande rätt i ansiktet Bajon12011-09-13 16:36:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Vi hade samma problem med att dra en båtkärra. (Ringen kärvade i kroken). Dessa krokar byttes efter vart ut mot det jag har för mig var en vridbar kulkoppling med (3?) olika kulor på. Detta är över 20 år sen så minnet är inte helt glasklart... ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Emtorkil> Jo, det är skillnad på min 13-bil och min polares 11-bil. Mitt drag är betydligt kraftigare än hans. Varför vet jag inte.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Marc-X Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Det er helt likt. Rättelse: När jag ser på bilderna av 11:ans krok ser det faktiskt ut som om dessa är klenare. Främst i bakkant verkar det vara kraftigare gods i 13-kroken. Skall ta några bilder av min krok och posta här. ///M Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 uploads/1365/krok0002.pdf En enkel ritning på den lösning jag fick efter inspiration av ett tidigare inlägg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 uploads/1365/krok0002.pdf En enkel ritning på den lösning jag fick efter inspiration av ett tidigare inlägg Kanon bara att börja leta i skrot lådorna och få i hop matreal då Så får jag slänga åt svetsarn där någon kr för att sy i hop bitarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Janne H Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Måtten passar på min tgb11 krok och han som byggde hade bilen intill och kolla på. Sprinten (spärren) funkar fortfarande och det är bra. Har sett att en del misstänker att 13 bilen har fegtare krok men ni får mäta som har sådana bilar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 13 September , 2011 Rapport Share Postad 13 September , 2011 Er det forskjell på kroken på 13 og 11 biler? Svoger som har en 13 bil mener kroken på hans er større' date=' noen som vet noe om dette?[/quote'] Enligt lite efterforskning jag har gjort så är det oftast 11-bilar som har gått inom kustartilleriet som har den grövre "Dragkrok 212A" dvs samma som sitter på Bv 206. Om jag inte har helt fel så användes dessa till att dra antennkärrorna inom KA:s luftvärn (rätta mig om jag har fel). Av egen erfarenhet så går det inte att svänga för tvärt med antennkärrans grova ring om den hänger på den lilla "ordinarie" kroken' date='då öglan har en tendens att klämmas fast i kroken på något vis med resultat att dragröret på påskjutsbromsen kröks. Edit: Klok som man var så kopierade man inlägget innan jag klickade "Post reply". Tur det för jag fick ett fett felmeddelande rätt i ansiktet [img']smileys/PDT_Armataz_02_13.gif[/img] Den kroken har jag haft på 2 av 3 13 helkarosser jag äger/ägt. Har för övrigt 2 sådana krokar till salu i min annons på blocket Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Limpan4all Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 11´an som ingår i gamla och avslutade LVT75M (KA rörligt luftvärn) har ingen antennkärra men väl en laser/tv kamerakärra som dras av just en 11 bil. Sen så vet jag faktiskt inte vad det var för drag på dom. Jag kan leta i min gammla dokumentation men jag tvivlar på att det står något där. LVT75M hade 1st 11 som drog siktet, 4 st 30 bilar som drog pjäserna 40/48 L60, elverket 50kVA, samt eldledningshyddan och en 40 bil med kabel och ett löst släp för mera kabel. I krig så hade det tillkommit två 24m långtradare med ammunition och en civil 245 för rekognoseringsändamål. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tjingen Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Som gammal eldledningstekniker på LVT75M har man kopplat lasersikte ett antal gånger och kroken såg ut så här om jag mins rätt. Vilket är samma som sitter på min 11:a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Svana Postad 14 September , 2011 Rapport Share Postad 14 September , 2011 Skillnaden mellan polarns 11-krok och min 13-krok syns bara om man jämför dem brevid varandra. Båda ser precis ut som "Tjingens" bild här ovanför, men mitt 13-drag är typ 1cm grövre i tjocklek. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.