Gå till innehåll

Dragkrok med kula


Gäst Marc-X

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja du det där är en definitions fråga.

På min valp stog det bogseranordning på papperna på draget, det gick att höja och sänka samt vrida så man hade sprint/traktordrag eller 50 kula
När jag flyttade ner hit drog jag minca  2,5 ton tunga båt på en gammal ångvält vagn i stål och plåt efter ner, med LGF skylt på. när Polisen stannade mej så var de bara intresserad av om jag hade surrat rätt, och när de frågade vad jag gjorde/var på väg. Så sa jag att jag bogserade ner min båt från Sandviken till Skänninge ca 37 mil. då kikade de på varandra och sa att vad man bogserade var en svår definitions fråga. och jag fick åka vidare utan bekymmer PDT_Armataz_02_30.gif
Har bogserat en husvagn massor av mil med LGF skylt på, utan att de reagerat PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svar 74
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror man kan komma undan med ganska mycket om man kjør ex-army bilar. Det har ju haft mycket konstiga undantag och extrautrustning i alla år jag varit med i det "grøna".

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst AlterEgo
Om man ska använda en LGF-skylt så tror jag inte släpet/kärran får ha fjädring. Är inte säker' date=' har för mig att någon talat om för mig.[/quote']

 

Både ja och nej....

 

Här finns mer läsning:

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Slap/Efterfordon/Vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/

 

Enligt reglerna skulle jag få dra en manskapsvagn på två ton efter min 13-bil i 30 knyck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han som gjorde mitt drag kan tydligen tänka sig att göra fler mot en kostnad på 1800:-/styck, så är det nån som önskar sig ett sånt så får ni skicka ett pm till mig. Frakt tillkommer från Örebro men funkar nog med bussgods

//Janne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det som sitter i själva original dragkroken, är det ett rör eller en massiv järn bit /rund stav ?

Hur är det uppe där ni satt en bult igenom ? är det för att det måste vara ledat där ? 
Funderar då jag skall få ett tillverkat, Ja svetsat av en med riktig svets och utbildad svetsare, men skall fixa materialet själv, samt att det ser klent ut med bara en bult.
Så undrar jag om det skulle gå att ha en kula man tar bort, och i stället sätta dit en stor bult med en jätte bricka uppe som låses av en sprint, så man kan nöd dra vagnar med traktor ögla på PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett massivt högfastighetsstål som är nedsvarvat i ändarna och plattjärnen har motsvarande hål, sen är det svetsat i plattjärnen på utsidan, kulan är köpt på Jula så det finns väl andra sätt att göra det på ev för utbyte till ögla men å andra sidan tar det knappt nån tid att ta bort det. Orginalsprinten med sitt lås sitter kvar med sina kedjor.

Den övre bulten är till för att få i plattan i urtaget på originalfästet i överkant lätt, fastsvetsat så går det ej att få i både stången genom kroken samtidigt som det övre fästet ska inpassas, tror nog att det håller bra är en M12 bult.

Har lovat att mäta upp min lösning (kopia av ett tidigare inlägg) ifall nån vill göra själv och få lite mått på fästet samt vilket matrial jag använt. Får återkomma med det så fort jag kan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Er det forskjell på kroken på 13 og 11 biler? Svoger som har en 13 bil mener kroken på hans er større' date=' noen som vet noe om dette?[/quote']

Enligt lite efterforskning jag har gjort så är det oftast 11-bilar som har gått inom kustartilleriet som har den grövre "Dragkrok 212A" dvs samma som sitter på Bv 206.
krok212.jpg

Om jag inte har helt fel så användes dessa till att dra antennkärrorna inom KA:s luftvärn (rätta mig om jag har fel).
Av egen erfarenhet så går det inte att svänga för tvärt med antennkärrans grova ring om den hänger på den lilla "ordinarie" kroken,då öglan har en tendens att klämmas fast i kroken på något vis med resultat att dragröret på påskjutsbromsen kröks.

Edit:
Klok som man var så kopierade man inlägget innan jag klickade "Post reply".
Tur det för jag fick ett fett felmeddelande rätt i ansiktet PDT_Armataz_02_13.gif

Bajon12011-09-13 16:36:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade samma problem med att dra en båtkärra. (Ringen kärvade i kroken). Dessa krokar byttes efter vart ut mot det jag har för mig var en vridbar kulkoppling med (3?) olika kulor på. Detta är över 20 år sen så minnet är inte helt glasklart...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er helt likt.

Rättelse: När jag ser på bilderna av 11:ans krok ser det faktiskt ut som om dessa är klenare.PDT_Armataz_02_04.gif
Främst i bakkant verkar det vara kraftigare gods i 13-kroken. Skall ta några bilder av min krok och posta här.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måtten passar på min tgb11 krok och han som byggde hade bilen intill och kolla på. Sprinten (spärren) funkar fortfarande och det är bra.

Har sett att en del misstänker att 13 bilen har fegtare krok men ni får mäta som har sådana bilar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L

 

Er det forskjell på kroken på 13 og 11 biler? Svoger som har en 13 bil mener kroken på hans er større' date=' noen som vet noe om dette?[/quote']

Enligt lite efterforskning jag har gjort så är det oftast 11-bilar som har gått inom kustartilleriet som har den grövre "Dragkrok 212A" dvs samma som sitter på Bv 206.
krok212.jpg

Om jag inte har helt fel så användes dessa till att dra antennkärrorna inom KA:s luftvärn (rätta mig om jag har fel).
Av egen erfarenhet så går det inte att svänga för tvärt med antennkärrans grova ring om den hänger på den lilla "ordinarie" kroken' date='då öglan har en tendens att klämmas fast i kroken på något vis med resultat att dragröret på påskjutsbromsen kröks.

Edit:
Klok som man var så kopierade man inlägget innan jag klickade "Post reply".
Tur det för jag fick ett fett felmeddelande rätt i ansiktet [img']smileys/PDT_Armataz_02_13.gif[/img]

 

Den kroken har jag haft på 2 av 3 13 helkarosser jag äger/ägt.

Har för övrigt 2 sådana krokar till salu i min annons på blocket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

11´an som ingår i gamla och avslutade LVT75M (KA rörligt luftvärn) har ingen antennkärra men väl en laser/tv kamerakärra som dras av just en 11 bil. Sen så vet jag faktiskt inte vad det var för drag på dom.

Jag kan leta i min gammla dokumentation men jag tvivlar på att det står något där.

 

LVT75M hade 1st 11 som drog siktet, 4 st 30 bilar som drog pjäserna 40/48 L60, elverket 50kVA, samt eldledningshyddan och en 40 bil med kabel och ett löst släp för mera kabel. I krig så hade det tillkommit två 24m långtradare med ammunition och en civil 245 för rekognoseringsändamål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan polarns 11-krok och min 13-krok syns bara om man jämför dem brevid varandra. Båda ser precis ut som "Tjingens" bild här ovanför, men mitt 13-drag är typ 1cm grövre i tjocklek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...