Gå till innehåll

Däck till tgb 11 (ej orginal pildäck)


Gäst Audi Quattro

Rekommendera Poster

Gäst Audi Quattro

Hej! 

Ny och okunnig här har sökt lite men får inte riktigt dom träffar och svar jag söker.

Finns det någon som kör med "original" liknade diameter på sina tgb11 hjul men som är
betydligt mycket tystare? upplever det som att däcken står för största delen av allt oljud när man kör landsväg. Skulle bli tacksam om någon har några tipps på bra väg / terräng däck i original liknande storlek som kedjorna även ska passa på vintertid. Har för övrigt tänk mig lite större däck sommartid på breddade fälgar då i storlekarna kring 37" ca men då med aggressivare offroad mönster. 

Körde hem bilen från s-holm i fredags natt ca 25mil och höll för övrigt en hastighet enligt mätaren på 80 nästan hela vägen hade tänkt köra långsammare men då lät det alldeles för illa samt vibrerade för mycket. det gick mycket finare kring 80 och bränsleförbrukningen blev kring 1,6 l/milen vilket efter vad jag hört blev en glad överraskning.

Mvh Micke 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Cooper discoverer STT i dimensionen 315/75-16. De är mycket tystare på vägen och bättre i terrängen än originaldäcken. Diametern är unifär samma som originaldäcken men de är bredare. Det gör att snökedjorna tyvärr inte passar. Man får sätta dit en eller två länkar io kedjorna så ska det nog gå. Det finns inga (eller jag har inte hittat några) däck i originalstorlek med modernt mönster. Så vill du köra med snökedjorna utan att ändra dom så får du köra med originaldäck. Sedan finns det även andra däck med snällare mönster som är ännu tystare på vägen. Men då är de inte lika bra i terrängen.

En annan ljudkälla är kylfläkten. Om du sätter dit en elektrisk fläkt blir det tystare. Det har jag inte gjort än, men det är på G.

 

Anders
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Audi Quattro

Tja svår balansgång hade tänkt det skulle kunna gå att hitta en bra kompromiss av terräng/väg däck

men våra dimensioner verkar vara ovanliga.
Fick som förslag från en däckgrossist att köra med Genaral Grabber AT" i dimensionen 295/75-16 dom hade en diameter på ca 85-86cm tydligen.
Dom var rätt så billiga men mönstret var allt för tätt tyckte jag och inget vidare skydd på sidorna heller... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jeep1145

Hei,

 

Jag tro ikke på All Terrang dekk på en TGB, har hatt det self (regummert) du få for lite turtall på dekkene hvis du kjøre i terräng. det klare ikke å rense seg self. Det er helt utrolig hvor fort en TGB kan sitter fastPDT_Armataz_02_16.gif

 

Jag kjøre Cooper STT 315/75 R16. Har kjørt ca. 1000mil intil nu og er fortsatt på ca 80%. Jag kjøre mye på vei, Norge til Tyskland, men også veldig mye i terräng. Har fått det anbefalt fra noen fra Finnland. Jag synes det er en kjempe bra dekk (knall bra i terräng) som jag kommer og kjøpe igjen.PDT_Armataz_02_02.gif (kanskje i en annen storlek 325/80 R16)

Angående støy, synes jag, hører mye annet i bilen men ingen dekk.PDT_Armataz_02_32.gif

 

Jag mener att kedjorna passer rett på, jag skal prøve i morgen.

 

her kan du skjekke storlek på mange dekk som bli solgt i "Europa".

USA har nok flere storlek i hvert fall fra BF.

 

link:

http://www.offroadreifen.com/reifenmarken-detail/Cooper_Discoverer_STT_Offroadreifen-12-o.php

 

PS: denne leverandør er nok ikke billigst, men den levere i hvert fall til sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det ms däck? (året runt)

Nja, De har MS-märkningen men i betydelsen Mud and Sand. Innan de ändrade mönstret för ett par år sedan hade de även snöflingemärkningen och förborrade hål för dubbar. Men de är värdelösa på vinterväg utan dubb. Jag har dom på min Suzuki. För att köra på hala vintevägar bör man ha snöflingemärkning men de däcken är oftast dåliga i terrräng.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som kör på BFGoodrich Mud Terrain T/A KM2 ?
Ser att dom finns i 315/75-16

[/quote']

Hej.

Jag har ett set med 7 däck av den typen liggande, men i dim 285 x 75 R16.

Dessa skulle blivit monterade om jag inte upptäckt att 315 x 75 R16 var mycket närmare originaldim. Nu väntar jag på svar om dessa går att få tag på i Norge. Någon säger att de bara sälgs i USA... Är detta riktigt?

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.
Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?

///M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller däck med originaldiameter finns det två stora trådar som du hittar här:

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=56&PN=14&title=dck-till-11-13-20

http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=1309&PN=2&title=dekk

 

...och vad gäller vinterdäck finns senaste listan över godkända däck här:

http://www.stro.se/winter/vinter111001_new.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett set med 7 däck av den typen liggande, men i dim 285 x 75 R16.

Dessa skulle blivit monterade om jag inte upptäckt att 315 x 75 R16 var mycket närmare originaldim. Nu väntar jag på svar om dessa går att få tag på i Norge. Någon säger att de bara sälgs i USA... Är detta riktigt?

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.
Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?
[/quote']

 

Altså vill man ha tag på ett "kompromissdäck" i originaldimensonen 280/85-16 lär man få ett rejält detektivarbete och jag är tveksam till om man överhuvudtaget lyckas hitta ett. Det jag har kommit fram till är att man måste välja mellan två saker och det är originalbredd eller originaldiameter.

 

De du har är närmast original vad gäller bredden och 315/75-16 ligger närmast vad gäller diameter. När det gäller originalslirskydden så har jag inte provat själv men vad jag har läst mig till i andra trådar och från erfarenhet av slirskydd och däck på traktorer så är jag tveksam till att de passar rakt av.

 

På dina däck lär de passa rätt bra men det är god chans att de måste kortas något.

 

315/75-16 är klart bredare än original så du kan få bekymmer att få dem att ligga kvar utam att bredda dem. Hur som helst verkar det stora problemet med kombinationen TGB11/13, slirskydd och breda däck på originalfälg vara bristen på plats mellan däck och stötdämparen. Åtminstone har jag tolkat andra trådar så.

 

Ake642011-10-05 12:01:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har ett set med 7 däck av den typen liggande, men i dim 285 x 75 R16.

Dessa skulle blivit monterade om jag inte upptäckt att 315 x 75 R16 var mycket närmare originaldim. Nu väntar jag på svar om dessa går att få tag på i Norge. Någon säger att de bara sälgs i USA... Är detta riktigt?

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.
Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?
[/quote']

 

Altså vill man ha tag på ett "kompromissdäck" i originaldimensonen 280/85-16 lär man få ett rejält detektivarbete och jag är tveksam till om man överhuvudtaget lyckas hitta ett. Det jag har kommit fram till är att man måste välja mellan två saker och det är originalbredd eller originaldiameter.

 

De du har är närmast original vad gäller bredden och 315/75-16 ligger närmast vad gäller diameter. När det gäller originalslirskydden så har jag inte provat själv men vad jag har läst mig till i andra trådar och från erfarenhet av slirskydd och däck på traktorer så är jag tveksam till att de passar rakt av.

 

På dina däck lär de passa rätt bra men det är god chans att de måste kortas något.

 

315/75-16 är klart bredare än original så du kan få bekymmer att få dem att ligga kvar utam att bredda dem. Hur som helst verkar det stora problemet med kombinationen TGB11/13, slirskydd och breda däck på originalfälg vara bristen på plats mellan däck och stötdämparen. Åtminstone har jag tolkat andra trådar så.

 

Tack för svaret. Det var ganska upplysande. Det lutar mer och mer mot att jag får monterat 285 x 75 R16 då det dels inte är säkert att 315 kan levereras och att kedjorna antagligen passar bättre. Utrymmet mellan däck och stötdämpare tänkte jag aldrig på som en parameter. Jag var helt fokuserad på däckets dim.

///M

Marc-X2011-10-07 09:04:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök även på Imsa och Simex, det är däck som har exakt samma mönster, men kanske billigare.

 

Livliga däcksdikutioner pågår ständigt på www.4x4sweden.se och där får man reda på billigaste och bästa inköpsställe genom att bara titta runt på inläggen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon här som kör på BFGoodrich Mud Terrain T/A KM2 ?

Ser att dom finns i 315/75-16

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.

Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?

///M

[/quote']

Jag har försökt montera mina snökedjor märkta 9.00-16 (som passar utmärkt på 280/85-16) på 315/75-16. Jag lyckades inte få dit dom.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Janne H

Även Fedima Sirocco har samma mönster, finns på fmv4*4 för 1995:- till tgb11, kör på dom själv och tycker att dom är tysta och går bra på asfalt. Bra grepp i leran verkar det vara av det jag testat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.

Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?

///M

[/quote']

Jag har försökt montera mina snökedjor märkta 9.00-16 (som passar utmärkt på 280/85-16) på 315/75-16. Jag lyckades inte få dit dom.

Tack, det var værdefull info.
Var det længden eller bredden som var størsta problemet før dig? (Mina ær ganska långa.) Tror jag fick 4 eller 5 lænkar øver nær jag efterspænt dom, men då satt de ganska tight.

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var nere hos dæckfirman och checkade mærkningen på mina dæck: (BF Goodrich Mud Terrain) och dem ær mærkta M+S men ingen snøflinga... 

Trots detta sæger dem att "Det går helt fint"... 

Blir spænnande att se hur bra dem ær på snø snart... På is kan man væl inte førvænta sig så mycket. Hoppas att kedjorna passar på dessa før det blir nog sittande på større delen av vintern ær jag rædd...

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En annan sak som nu gör mig tveksam IGEN är att någon säger att kedjorna inte passar på 315 x 75 R16... Är det någon som kan bekräfta / dementera detta???

jag har två typer kedjor till bilen: Piggkedjor och "piggfria" kedjor.

I art fall den kedja som jag provmonterat på originalen verkar ha mycket att gå på.

Är det eventuellt bredden som blir för liten, eller längden?

///M

[/quote']

Jag har försökt montera mina snökedjor märkta 9.00-16 (som passar utmärkt på 280/85-16) på 315/75-16. Jag lyckades inte få dit dom.

Tack, det var værdefull info.

Var det længden eller bredden som var størsta problemet før dig? (Mina ær ganska långa.) Tror jag fick 4 eller 5 lænkar øver nær jag efterspænt dom, men då satt de ganska tight.

///M

I och med att däcken är bredare så hamnar kedjorna som löper utmed sidorna på däcket längre ut och därmed blir de för korta på längden, om du förstår vad jag menar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Audi Quattro

Hej får tacka för alla tipps o råd. kommer köpa 4st General Grabber AT2 295/75-16

Troligen kommer jag gråta när jag kör fast i någon lerpöl innan det blir vinter men dom kommer förmodligen att gå förträffligt(så bra det går att få det) på vanlig väg och när det blir snö passar kedjorna och sen köper jag tuffare och större däck till våren helt enkelt.

Priset på grabber däcken var väldigt bra för övrigt PDT_Armataz_02_05.gif  dom jag valde mot som fanns att få tag på  var Discoverer STT 315/75R16 och dom kostade en bit över 10k och då har jag inte råd med några större däck som "andra uppsättning"

Mvh Micke H

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skjekket kedjorna i dag' date=' det skal nok akkurat passer på 315/75 R16 Cooper STT.

 

 

 

 

[/quote']

Det ser ut att bli tight på innsida , mot stötdæmparen. Då BF Goodrich har mönstret så långt ut på slitbanan att det sticker utanför däcksidan kommer det förmodligen, som någon annan här påpekat, att bli en allvarlig konflikt (läs crash med stötdämparna).

Tack för att du lade upp dessa bilder. De tydliggjör att jag skall styra undan från 315 x 75 i mitt fall då jag troligen inte kan bruka kedjor på dessa.

///M

 

Marc-X2011-10-07 08:59:02

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselpower
Sök även på Imsa och Simex' date=' det är däck som har exakt samma mönster, men kanske billigare.

 

Livliga däcksdikutioner pågår ständigt på www.4x4sweden.se och där får man reda på billigaste och bästa inköpsställe genom att bara titta runt på inläggen.

 

SKREV OBELIX

http://www.offroadreifen.com/reifenmarken-detail/Insa_Turbo_Special_Track_Offroadreifen-86-o.php

 

Funderar starkt på att köpa 285/75-16...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Audi Quattro
Fick mina nya däck idag( General Grabber AT2 295/75-16) och blev faktiskt förvånad över hur potenta dom verkar, mönstret var betydligt "grövre" än det såg ut på bilderna.
Nu är jag bra sugen att montera dom genast och direkt åka en "tur" skulle haft en uppsättning tomma fälgar att montera dom på bara. Misstänker att våran ballanserings maskin på jobbet inte klara det stora nav hålet så jag måste nog åka o låna en maskin hos någon för att kunna ballansera dom.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

 

 

Det ser ut att bli tight på innsida , mot stötdæmparen. Då BF Goodrich har mönstret så långt ut på slitbanan att det sticker utanför däcksidan kommer det förmodligen, som någon annan här påpekat, att bli en allvarlig konflikt (läs crash med stötdämparna).

 

Tack för att du lade upp dessa bilder. De tydliggjör att jag skall styra undan från 315 x 75 i mitt fall då jag troligen inte kan bruka kedjor på dessa.

 

 

///M

 

Marc-X2011-10-07 08:59:02

 

Här är en länk till bilder jag lagt upp på mina kedjor monterade på 295/75-16

http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8403-mqm-s-tgb-11-projekt/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...