Gå till innehåll

7 blad i fjädrarna i fram, 8 i bak


Gäst niklas

Rekommendera Poster

Gäst niklas

Min 11-bil har alltid lutat lite framåt. I bak är det ca 6 cm mellan gummicylindrarna och plåtplattan medan det i fram bara är nån enstaka cm. Fick igår för mig att räkna antalet blad i fjädrarna och det visade sig vara 7 blad i fram och 8 i bak. Inget jag tänkt på förut. Kontrollerade sedan med en bil på jobbet och den hade 8 blad även i fram.

 

Är det en tidigare ägare som gjort nått konstigt eller är det så här på fler bilar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

aha tackar! då är det inte pga. avsaknaden av ett blad som den lutar. Får kanske överväga en spiralfjäder så som beskrivet i en annan tråd nyligen? Eller skaffa nya fjädrar?

 

Fjädern är i övrigt fräsch men helt rak medan den i bak är bågformad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

I saftigaste laget nu när fjädern ändå är så pass fräsch. Kanske bättre å satsa på spriralfjäderlösningen...i varje fall om man ska tänka på ekonomin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Jovisst dom funkar men de fjädrar inte så bra när man kör på tex en vägbula eftersom den slår upp i gummit nästan direkt och jag kan tänka mig att flexet blir rätt mycket sämre i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okey' date='vad jobbigt=/ måste ju ha med kanonen/roboten att göra...[/quote']

 

 

Nej, jag var kanske otydlig. Det är i Volvos reservdelskatalogen för C3 series detta står. Kan det möjligen gälla civila C303 och ej tgb 11?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Frågan är hur exakta vi var på flaket på min bil klockan 2 på lördags morgonen,,,,PDT_Armataz_02_01.gif

Men men vi lade oss sist i allafall, PDT_Armataz_02_02.gif

Å kul hade vi.

//Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja danne då har ni ju gjort en strålande insats endå med tanke på omständigheterna PDT_Armataz_02_43.gif jag menar kl 02.00 en lördags morgon skulle det lika gärna vara dubla antalet PDT_Armataz_02_22.gif : Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst janper

Det finna med bladfjädrar är att det går att smida om de ifall de har tappat spännsten eller så lägger man in ett blad extra i fjäderpaketet. Det är bara att höra av sig till en bilfjädersmidesverkstad för pris uppgift.

 

m.v.h

JP
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
På dom tidiagare modellerna så  vet jag att 2 av fjädrarna var  sämmre men eftersom det gick sönder så bytte dom ut det

 

okey jag har kollat dom nyare  har  8 fram &bak

 

Var har du fått dessa uppgifter ifrån? Sådant är intressant att lägga ut till allmän info. Alltså om uppdateringar gjorda "på vägen", det kan man lägga in i en databank om fordonen. Vad mer är gjort? Vilka är "tidiga"? Var går gränsen?

 

Mina stockar fram på trettonbilen har sju blad och de är bytta efter rostskyddsbehandlingen som gjordes på TuffKoteDinol i Enköping 1986. Då hade bilen gått i häradet 1000 mil. Kamaxeln byttes vid 1100 mil 1988 och jag köpte den i våras med 1120 mil på mätaren. Detta skrivet för att visa att knappt en decimeters frigång på höger sida och i storleksordningen fem centimeter på vänster kommit som resultat av max hundra mils körning och ca tjugo års uppställning. Dessuom måste dessa "sena" varianter tillverkats efter 1988 eller hade de "tidiga" stockar på lager nånstans. Det senare är så klart inte helt otroligt, men om de visste att nåt var skit så satte de rimligen inte dit det.

 

Jag kontaktade Örebro Fjäderservice i våras för att kolla om det gick at göra nåt åt spänsten i paketen och fick också till livs att det går att smida om. Men han rekommenderade mig att köpa nytt i stället, för omsmitt säckar mycket fortare. Han menade också som ovan nämnt att det går att komplettera med extra blad. Prisuppgiften för smide var (med reservation för missuppfattning från min sida) ca 1500 spänn paret.
omega24v2007-03-22 16:20:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

[quote=omega24v] Mina stockar fram på trettonbilen har sju blad

 

Det har de inte alls, minnesfel. Kollade idag och där sitter åtta.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...