Gå till innehåll

SMEDJAN


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

Nu är tiden i Smedjan över. Hyresvärlden har fått elledningarna utdömda och Eon kommer i veckan att bryta strömmen till vårat garage. Enda chansen att få nya ledningar är att gräva markkabel från gården som ligger några hundra meter från Smedjan- och då det är berg hela vägen så landar kostnaden på hur mycket som helst. Vi i Smedjan är den enda på den linjen så kostnaden är inte försvarbar.

 

 

Jag har haft Smedjan i ungefär tio års tid, det har varit världens bästa garage med gott om plats att jobba med flera bilar samtidigt. Det vi uppskattat mest är avskildheten då vi kunnat ställa upp bilar och annat utanför utan att det har stört någon alls.

 

 

 

Hyresvärden trivs med oss, så han har letat på en annan lokal på gården till oss som vi får hyra för samma pengar- och den ska vi titta på i helgen. Den ligger nere på gården och betydligt lättare att komma till även om det är en meter snö.

 

 

 

Själva lokalbytet tror jag har mer fördelar än nackdelar- så det känns inte betungande. Men flytten dit, och alla grejer man har samlat på sej- både ute och inne, det är dom som jag är mest oroad för. Vi kommer inte att ha plats för allt vi har idag-

 

och jag är ju expert på att samla på mej "bra-och-ha-saker" Saker som nu måste kastas, skrotas eller säljasPDT_Armataz_02_06.gif

 

 

 

Exempelvis står det idag: en Volvo 745 (PROBLEMET LöST), Brand-Valpen & Ymer, två reservdelsvalpar (den ena rensad och klar för skroten), en trädgårdstraktor (SåLD) , en båt/materialvagn Såld, efter avklarad flytt), några B18/20 motorer (hämtade), några militära stationära motorer av märket Wisconsin, en klase kompressortankar- från 47 liter upp till 288 liter , ett 30-tal däck/fälg till Valp (Ny plats ordnad), ett i mina ögon stort reservdelslager av Valpdelar plus mycket mer. Allt detta ska bort från Smedjan nu, allt valprelaterat har jag fixat plats för på annat håll, men resten får jag försöka sälja.

 

 

 

Bonden ger oss tid att flytta och vi kan ta ner sakerna efterhand som det blir klart på nya stället, det ska målas, sättas upp nya lysrör, ny el ska dras, kompressorn ska installeras med 400V och en rörslinga runt garaget med ett gäng tryckluftsuttag runt hela lokalen. Men det blir nog bra när det är helt klart.

 

 

 

Ville bara skriva av mej och gnälla lite- dock inte på hyresvärden, utan på hela situationen som kommer att kräva mycket jobb innan det är klart. är det någon som är sugen på nåt av det jag räknade upp, skicka ett PM eller ring på 0706/919193 för mer information och bilder.

 

 

 

SKREV OBELIX

OBELIX2011-10-24 19:45:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

nu blir jag ju nyfiken.  är det ett eget el abonnemang på smedjan, så kan nog Eon inte bara stänga av. klart att dom försöker för det är ett jävla skit företag Eon.  och att kosta på nätet inte deras melodi.. men dom kan hur som helst inte bara säga upp er som kunder..  men är ledningen dit innomgårds så har dom inte ett skit med den att göra..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Smedjan finns det en undermätare till gården, så det är nog inget eget abonnemang för just oss. Så det är det sistnämnda, en privat ledning som går från elstationen på gården till Smedjan, ca 400 meter luftledning som suttit sen -40 talet och stolparna är så ruttna att dom inte klarar av en vinter till. En av stolparna gick av nu i sommar och lagades provisoriskt. Men nu har ledningen blivit utdömd- och jag utgår från att det är Eon som gjort det.

 

Då vi är enda förbrukaren på den linjen så var det bättre för bonden att låta oss få ett annat garage och låta Smedjan bli en ren lagerlokal för gården. Ett argument jag har full förståelse för, då vägen upp till Smedjan består av berg och åter berg- så en grävd kabel var bara att glömma.

 

Han vill ju inte bli av med oss för då hade han ju bara sagt upp oss och sagt tack och hej då.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja och grävning går ju att fixa, el ledningar behöver ju inte ligga så djupt,

Fick jag så hittade jag nog en väg att dra ledningen upp dit, man får ju faktiskt lägga på material på berg, bara det finns tillräckligt med bra material under
Hyra av maskinen går nog att få bra pris på och gräv timmarna bjuder jag på, om det hjälper er ?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, allt går ju att lösa. Och tack för ert engagemang.

 

Men jag tror nog att hyresvärden har bestämt sej för att inte använda Smedjan längre som verkstad då det inom en snar framtid kommer att kosta honom massor av pengar i form av takbyte och annat utöver elen. Och det blir för dyrt att underhålla den för att vi ska kunna skruva med våra bilar. Han skulle bli tvungen att höja hyran massor för att det ska gå ihop sej. Denna lösning med ny lokal åt oss verkar vara den för honom billigaste lösningen.

 

Nåja, vi ska titta på den i morgon och då får vi se mer i detalj hur den ser ut.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du, det hoppas vi verkligen att den är. Och vi har redan kommit på flera fördelar som gör oss mer och mer entusiastiska:

 

Närmsta granne vägg i vägg odlar akvariefiskar= lite gratis värme...

 

Snöplogen kör ungefär 20 centimeter från porten, Smedjan körde han inte alls till.....

 

Rinnande vatten...

 

portarna är 3.5 meter höga...

 

Trefas är indraget..

 

Osv osv...

 

Det blir nog bra tror jagPDT_Armataz_02_02.gif

 

Hoppas verkligen att den är tillräckligt stor bara så vi kan ha två bilar inne, och ändå har arbetsbänkar, kompressor, industrihyllorna/skåpen, pelarborren, blästerboxen och allt annat vi har.

 

SKREV OBELIXEN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Tja, det är väl bara ytan som kan vara ett orosmoment i denna ekvation. Ni kommer säkert att villa ha några mer eller mindre vackra vrak utanför på gården. Det kanske ni kan lösa på annat håll iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi varit och kollat på Smedjan II. Takhöjden var väl en besvikelse då bortarna var delade och övre delen bara var "falska portar" Men vi hade med Ymer ner och den hade god marginal för att komma in. men mitt i lokalen så gick det en bjälke i taket som begränsade takhöjden. Och den hade Ymer nån centimeter kvar till- men den kom under i alla fall.

 

Garaget har en port som är ungefär 2.20 bred och den sitter på kortsidan lite åt höger. Ytan var väl det vi oroade oss för mest, men det räcker gott för den verksamhet vi ska ha där. 8.40 långt, och 5.50 brett. Det ger lite drygt 46 kvadrat. Två valpar får gott och väl plats och det känns skönt.

 

När hyresvärden visade lokalen så kom vi fram till att han skulle köpa ut gips så vi kan sätta upp ett lager till och få det godkänt för svetsning, blir fint när vi fått måla det vitt. I veckan kommer det att grävas runt byggnade och läggas ny dränering, vilket verkade behövas då det luktade ganska mycket källare där inne. Det fanns ett hål i väggen där det är tänkt att vi ska ha våran arbetsbänk, Det hålet ska tas upp och sen blir det en rejäl fläkt som kommer att suga ut svetsgaser och andra ångor som kan uppstå av två grabbar som gillar ärtsoppa!

 

El fanns det gott om också, två 400V uttag på Europahandske, den ena kommer tas bort och kopplas direkt på kompressorn via fast kablage på väggen. Och den andra kommer också tas bort- men den kommer det tas ut ett antal 16A 230V enfas på. Och dom uttagen kommer sättas runt hela lokalen så vi slipper alla skarvsladdar som vi har idag.

 

Tillgång till toa och handfat finns i lokalen bredvid, där vi också får tillträde då proppskåpet sitter där inne.

 

Själva flytten börjar med renovering av nya Smedjan, och sen blir det att börja med arbetsbänkar och förvaringshyllor. Och redan i morgon kommer vi att ta tag i allt vi har liggandes ute runt gamla Smedjan. Då kommer det även lite bilder på sånt som jag måste sälja. Måste är väl och ta i, jag har ju fått plats på annat ställe- men jag vill helst inte breda ut mej för mycket.

 

Vi är nöjda med att få en stor lokal, och dessutom helt nyrenoverat med allt man kan önska sej i en verkstad. Har även kalkylerat med att använda 288 literstanken till kompressorn- då blästerboxen faktiskt får plats där.

 

SKREV OBELIX

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Idag fick vi tillträde till Smedjan II, Så nu börjar jobbet att sanera lokalen från den gröna beläggningen på väggar och tak som är resultatet av dålig ventilation (läs ingen) och vatteninträngning från utsidan på magasinet. Detta tycker jag är slarvigt av tidigare hyresgäst som struntat i att använda den PAX-fläkt som sitter i väggen och dessutom fungerar!

 

Planen är som följer:

 

Borsta av väggar, tak och golv med piasava-kvast,

 

Dammsuga ordentligt,

 

Tvätta av allt med röd-sprit och därefter mögeltvätt,

 

När det är torrt så målar vi på ett lager färg på gamla gipsen,

 

Lagar alla hål i väggen med ny gips,

 

Sätter upp ett nytt lager gips på väggarna samt tätar skarvar och hörn,

 

Målar allt utom golvet med vit takfärg- den är billigast...

 

Skurar av golvet så det blir rent och fint.

 

Därefter är det dags att sätta upp alla eluttag, lysrör, brandsläckare, arbetsbänk och  kompressor.

 

Och nu är det dags att flytta ner våra förvaringshyllor och skåp som vi har. Dessa är av industriell kvalitét och ska montera fast i väggarna.

 

Och vid denna tidpunkt är det dags att göra den "riktiga" flytten och förhoppningsvis komma igång med våra bilar igen. När det blir bestäms mycket av vilken tur eller otur vi har med vädret, men förhoppningsvis ska allt vara flyttat och Smedjan I helt tömd innan jul.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja kör på gubbar,

jag åker nog och skruvar dit nya bromsbelägg och riktar styrstag till helgen, 
mitt drag så jag kan dra vanlig släpvagn/vagn med sprint fäste, borde vara klart till dess, så nu när bilen står så nära, bara ca 2,5 mil kan jag ju hjälpa er att köra grejor på både flak och på en vagn efter 

Möglet låter jag er fixa med själv, vill inte dra hem det hit sen PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har full förståelse för det Hasse!

 

Nu har Smedjan II stått med öppna dörrarhela dagarna, och det känns stor skillnad på luften där innen. Dessutom så upptäckte Uffe att fläktkanalen var helt igensatt av fogskum så den har inte gjort nån större skillnad vare sej den varit på eller inte.

 

Vi har idag börjat sanera och det har gått bra. rev först ner alla gamla hyllor och sånt skit som ska bort, sen dammsugade/dammsög vi tak, väggar och golv ordentligt så vi fick bort allt grönt ludd som täckte alla ytor. Därdefter så duchade vi på rödsprit för att döda alla mögelsporer. Vi orkade med hälften ungefär innan ångorna från rödspriten blev för stark.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok då förstår jag.  det är nog bonden själv som dömt ut linjen då den inte är EonsPDT_Armataz_02_03.gif

 

Har dom visst det!

 

Enl gamla el lagen hade elnätleverantören även skyldighet att kontrollera HELA elanläggningen hos kunder, på senare år enbart utomhusanläggningar.

 

Dvs om polisen stog utanför o inte hade nån husransakan så kunde Elbolaget gå in o besiktiga ledningarna....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spettan,

Alla forumvänner är varmt välkomna till Smedjan för att hälsa på! Ni får komma hit och leta på saker ni behöver till era valpar nu innan skrotkillen börjar köra. En fin panel med ask-kopp har jag lagt undan till dej i alla fall. 

 

JDW,

Som jag uppfattade det så var det Eon som ställde kravet att ledningen skulle bytas/tas bort. Men detaljerna kring det har jag noll-koll på. Nu har vi fått en ny fin lokal på gården som efter lite arbete kommer bli riktigt trevligPDT_Armataz_02_02.gif 

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var saneringssarbetet med rödspriten klar PDT_Armataz_02_10.gif <- Ungefär så kände jag mej efter sista omgången idag! På onsdag blir det mögeltvätt och sen kan vi börja gipsa!

 

Vill passa på och tacka Anders för att du var så snäll och köpte grejer så jag slipper köra så mycket till skroten! Hoppas du blev nöjd! Det var trevligt att ni tittade upp idag, kul att se forummedlemmarna live!

 

Sören, dina grejer är blästrade och grundade och läggs på posten i morgon!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Onsdag ska väggar och tak tvättas med mögeltvätt, det ska bara sprutas på och tar kanske en halvtimme. Sen blir det arbete i "gamla" Smedjan med fortsatt utskrotning och sortering. Så då är perfekt att komma upp och kika.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna helgen har gått i gipsets tecken. Nu är nya lokalen färdiggipsad och i morgon ska vi förhoppningsvis börja spackla alla skarvar och vinklar mot golv och tak. Målningen räknar vi med att det ska gå rätt fort då det är stora ytor som bara är att rolla på.

Nästa "fas" är att sätta upp lysen, kontakter och dra all el. (fan vad rolig jag kan vara ibland) Därefter kommer den "riktiga" flyttenPDT_Armataz_02_02.gif

 

SKREV OBELIX 
OBELIX2011-11-06 20:12:11
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...