Gäst swedjeep Postad 25 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2011 Nu är den hemma, dock med lite bekymmer som jag hoppas få er expertis på ) Startade i Ätran och körde mot Borlänge, so far so good .... lite fyrkantiga hjul och småsaker som försvann efter några mil. Men, i höjd med Örebro började varvräknaren bete sig underligt, pendlande gissningsvis mellan 300 och 1500 rpm oavsett hur jag gasade. När jag startade från stillastående kändes det som 2 växel hoppades över ( Detta är en gissning ) vilket medförde att det vart ryck vid denna växling. 4,5,6 växel verkade fungera bra, dvs köra motorväg fungerade. Mellan Örebro o Ludvika började problemen bli påtagliga, från stillastående så vart det svårare och svårare att få den att rulla, väl lite rull började den växla , om än konstigt. Varvräknaren fortfarande helt urflippad. Låter lite underligt på de 2-3 lägre växlarna. Stannade till i Ludvika och kollade under bilen, mindre läckage i området runt oljefilter på höger sida motor, dock normal oljenivå, bra oljetryck, inga varningar osv.... inga konstigheter där. Mina funderingar nu är dels om det finns samband mellan växellåde styrning och varvräknare, är några av växlarna helhydrauliska och en del mekaniska ? funderar på samband om det kan vara så att olje läck var från vx lådan och om det är det som ställt till det. Hankade mig hem i 50-60 från Ludvika till Borlänge då det var den hastigheten som det inte lät konstigt i, i den mån man kan säga konstigt med tanke på ljudvolymen i en TGB ) Förövrigt så bilen är riktigt fin, trist bara att den hade blivit lite plundrad på brytare o annat nere hos Tovek, så det lär jag leta nya, snittförbrukningen låg på 3,75 från Ätran till Örebro = 37 mil vilket får vara ok med tanke på Radarskåp och hastigheter på 75-85 samt lite lågt lufttryck i däcken ( Låg på 300 kpa ).... Tacksam för tips o råd vad jag bör börja med i felsökningen, oljenivå o läck punk ska jag börja med o kolla efter jobbet idag. Bild från stoppet i Ödeshög ) Micke uploads/1889/bild2.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 25 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 25 Oktober , 2011 Varvräknaren hämtar sin signal från generatorn, den har inget samband med växellådsstyrningen. kolla w-anslutningen på generatorn, kolla även att fläktremarna inte slirar. Vid växling i läge D. så börjar lådan på Hydraulisk 1:a (H1) dvs. du har 4st framåtväxlar + låg och hög (V&T) i fördelningslådan. Växlingsordningen är H1 > H2 > H3 > M3 M3 är "mekanisk" dvs. momentomvandlaren används inte. M3 går i vid ca 47km/h om man kör på Vägväxeln "V" på fördelningslådan. Den växlingen brukar man inte missa, varvtalet sjunker rejält. Kolla oljan i lådan, kolla kontakterna på magnetventilerna på högersida på växelådan, kolla även gaspedalströmställaren. Jag bor i Ludvika om du behöver hjälp Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst swedjeep Postad 26 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 26 Oktober , 2011 Hej. Kollade vx olja, nivå med motor på tomgång = 0 ( Det våta under motorn verkar inte vara VX olja då jag inte tycker den ser "röd" ut !, verkar som det kommer från oljefiltret som syns på bild men måste torka rent o kolla igen. Motorolja är dock normal. Nu ska jag börja med att försöka få tag på rätt olja Dexron 2 eller motsvarande ! Tips ... nån skrev Biltema ( Statoil ) men vill kolla med er. Skulle kolla svitch gaspedal också ! vad ska jag kolla där ?. Håller just nu tummarna att det inte är allvarligt fel bilen har ju bara gått 1400 mil och är kanonfin i övrigt .................... uploads/1889/mtr.jpg uploads/1889/mtr.jpg Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst samlarsaker Postad 26 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 26 Oktober , 2011 Q8 Auto 15 Säljs på tex. Swedol Här kommer ett utdrag från försvarets oljekatalog. M0741-270100 TRANSMISSIONSOLJA A Tekniskt underlag Beskrivning Huvudsaklig användning • Hydraulolja och smörjolja i automatväxellådor. • Smörjolja i vissa manuella växellådor. • Hydraulolja i vissa utrustningar. Skyddsföreskrifter Se säkerhetsdatablad i FM databas Farliga Ämnen. Tekniskt datablad Q8 Auto 15 Försvarsstandard: FSD 8104 Transmissionsolja A är en s k ATF-olja (Automatic Transmission Fluid). Den är en mineralolja med tillsatser som förbättrar oxidationsstabiliteten, termiska stabiliteten, smörjegenskaperna och viskositetens temperaturoberoende. Oljan fyller funktionskraven för GM Dexron III, Alison C-4, Caterpillar TO-2, MB 236.1 och 236.5. Viskositet: vid 100 °C: 6,6 mm 2/s Viskositet: vid -40 °C: max 50 000 mPas Färg: Röd samlarsaker2011-10-26 19:46:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
andreas Postad 10 December , 2011 Rapport Share Postad 10 December , 2011 Söker du box till din låda så har polaren en till salu, hör av dig ifall det är intressant... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.