Gå till innehåll

VÄXELLÅDA TGB 40


Gäst swedjeep

Rekommendera Poster

Gäst swedjeep

Nu är den hemma, dock med lite bekymmer som jag hoppas få er expertis på :o)

 

Startade i Ätran och körde mot Borlänge, so far so good .... lite fyrkantiga hjul och småsaker som försvann efter några mil.

 

Men, i höjd med Örebro började varvräknaren bete sig underligt, pendlande gissningsvis mellan 300 och 1500 rpm oavsett hur jag gasade.

 

När jag startade från stillastående kändes det som 2 växel hoppades över ( Detta är en gissning ) vilket medförde att det vart ryck vid denna växling.

 

4,5,6 växel verkade fungera bra, dvs köra motorväg fungerade.

 

Mellan Örebro o Ludvika började problemen bli påtagliga, från stillastående så vart det svårare och svårare att få den att rulla, väl lite rull började den växla , om än konstigt. Varvräknaren fortfarande helt urflippad.

 

Låter lite underligt på de 2-3 lägre växlarna.

 

Stannade till i Ludvika och kollade under bilen, mindre läckage i området runt oljefilter på höger sida motor, dock normal oljenivå, bra oljetryck, inga varningar osv.... inga konstigheter där.

 

Mina funderingar nu är dels om det finns samband mellan växellåde styrning och varvräknare, är några av växlarna helhydrauliska och en del mekaniska ? funderar på samband om det kan vara så att olje läck var från vx lådan och om det är det som ställt till det.

 

Hankade mig hem i 50-60 från Ludvika till Borlänge då det var den hastigheten som det inte lät konstigt i, i den mån man kan säga konstigt med tanke på ljudvolymen i en TGB :o)

 

Förövrigt så bilen är riktigt fin, trist bara att den hade blivit lite plundrad på brytare o annat nere hos Tovek, så det lär jag leta nya, snittförbrukningen låg på 3,75 från Ätran till Örebro = 37 mil vilket får vara ok med tanke på Radarskåp och hastigheter på 75-85 samt lite lågt lufttryck i däcken ( Låg på 300 kpa )....

 

Tacksam för tips o råd vad jag bör börja med i felsökningen, oljenivå o läck punk ska jag börja med o kolla efter jobbet idag.

 

Bild från stoppet i Ödeshög :o)

 

Micke

 

uploads/1889/bild2.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Varvräknaren hämtar sin signal från generatorn, den har inget samband med växellådsstyrningen. kolla w-anslutningen på generatorn, kolla även att fläktremarna inte slirar.

Vid växling i läge D. så börjar lådan på Hydraulisk 1:a  (H1) dvs. du har 4st framåtväxlar + låg och hög (V&T) i fördelningslådan.

Växlingsordningen är H1 > H2 > H3 > M3   M3 är "mekanisk" dvs. momentomvandlaren används inte.

M3 går i vid ca 47km/h om man kör på Vägväxeln "V" på fördelningslådan. Den växlingen brukar man inte missa, varvtalet sjunker rejält.

 

Kolla oljan i lådan, kolla kontakterna på magnetventilerna på högersida på växelådan, kolla även gaspedalströmställaren.

 

Jag bor i Ludvika om du behöver hjälpPDT_Armataz_02_02.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst swedjeep

Hej.

 

Kollade vx olja, nivå med motor på tomgång = 0 :o(

 

Det våta under motorn verkar inte vara VX olja då jag inte tycker den ser "röd" ut !, verkar som det kommer från oljefiltret som syns på bild men måste torka rent o kolla igen. Motorolja är dock normal.

 

Nu ska jag börja med att försöka få tag på rätt olja Dexron 2 eller motsvarande ! Tips ... nån skrev Biltema ( Statoil ) men vill kolla med er.

 

Skulle kolla svitch gaspedal också ! vad ska jag kolla där ?.

 

Håller just nu tummarna att det inte är allvarligt fel PDT_Armataz_02_14.gif bilen har ju bara gått 1400 mil och är kanonfin i övrigt ....................

 

uploads/1889/mtr.jpg

uploads/1889/mtr.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Q8 Auto 15 Säljs på tex. Swedol

Här kommer ett utdrag från försvarets oljekatalog.

 

M0741-270100 TRANSMISSIONSOLJA A

Tekniskt underlag

Beskrivning

Huvudsaklig användning

• Hydraulolja och smörjolja i automatväxellådor.

• Smörjolja i vissa manuella växellådor.

• Hydraulolja i vissa utrustningar.

Skyddsföreskrifter

Se säkerhetsdatablad i FM databas Farliga Ämnen.

Tekniskt datablad

Q8 Auto 15

Försvarsstandard: FSD 8104

Transmissionsolja A är en s k ATF-olja (Automatic Transmission Fluid). Den är

en mineralolja med tillsatser som förbättrar oxidationsstabiliteten, termiska stabiliteten,

smörjegenskaperna och viskositetens temperaturoberoende. Oljan fyller

funktionskraven för GM Dexron III, Alison C-4, Caterpillar TO-2, MB 236.1 och

236.5.

Viskositet: vid 100 °C: 6,6 mm

2/s

Viskositet: vid -40 °C: max 50 000 mPas

Färg: Röd

samlarsaker2011-10-26 19:46:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...