Gå till innehåll

Skivbromsar?


Christian

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jeg starter denne tråd for at samle information om skivebremsekonvertering på Volvo portaler.

 

årsagen er at jeg selv går og lger med tanken...

 

årsagen er, at jeg pga. min dieselkonvertering har sat større dæk på, Michelin XZL 11-R16, og der er nogle problemer med den på originalfælge:

  1. De er ikke lavet til slanger, men jeg kan ikke køre uden slanger, da originalfælgene ikke har de sikkerhedsvulster, som skal sikre at man ikke krænger dækkene af i sving mv.
  2. De går i rammen foran når jeg drejer skarpt.

Jeg har tænkt på flere løsninger:

  1. Sporviddeforøgere, så vil de ikke gå i rammen, men jeg skal stadig bruge slanger, og sporviddeforøgere er ulovlige.
  2. Bygge fælgene om, ændre ET og svejse sikkerhedsvulst i.
  3. Bygge om til skiver og Toyota boltcirkel, så får jeg bedre bremser, kan vælge de fælge jeg vil, og alt er godt, men dyrt?!?

Alt i alt tror jeg at jeg helst vil bygge om til skiver før originalbremserne er slidt, de har endnu ikke kørt 1.000 mil, så de er som nye, og burde kunne sælges.

Min idé er at efterligne andre, som har sat Toyota Landcruiser skiver og kalibre på. Jeg har søgt hele internettet igennem, og denne konvertering ser ud til at være populær i FInland og Malaysia (!?!), men jeg kan hverken Finsk eller Malaysisk... Så er der nogen der kender noget til den?

post-5567-0-15431000-1330079515_thumb.jpg

post-5567-0-91001400-1330079524_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  1. De er ikke lavet til slanger, men jeg kan ikke køre uden slanger, da originalfælgene ikke har de sikkerhedsvulster, som skal sikre at man ikke krænger dækkene af i sving mv.[/quote]

Hva mener du med sikkerhetssvulster?

 

Fra verkstedhåndboken:

Workshop%20Manual%20Rims.PNG

Med forbehold om at det sitter andre felger på de engelske bilene men det er lite trolig.

 

Michelindekkene kan også fint brukes med slanger om du bruker riktige slanger for radialdekk. Dette er utbredt på bl.a. Dodge 3/4ton WC serien hvor man må ha slanger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håber snart at se flere billeder af toyota motoren i volvoen :D

 

 

jeg har snakket lidt med dem her i tyskland. de har et kit til portalakslerne mht. skivebremser:

 

http://www.offroad-extrem.de/index.php?option=com_content&view=article&id=314:selbstbaukit&catid=45&Itemid=73

 

 

Lochkreis Volvo Lappländer:

 

4xHauptwellen

 

6x Bremssättel Ford (4vorne, 2 hinten), Scheiben und Beläge

 

(die originalen Volvo-Felgen können weiter verwendet werden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Interessant, men godt nok dyrt! Og de kører åbenbart med to sæt, et med Ford-dele og et med Toyota, jeg ville godt nok gerne ar nogle billeder!

Jeg er mest til at lave det selv, og mener jeg kan gøre det for det halve af hvad de skal have...

 

Du skal nok få den og se! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jeg også sagtens du kan. Det var også bare for at vise at det var noget på tysk ;) men ja pebret da.. Jeg har skrevet for at høre dem om billeder men ved ikke om de vil sende det :S

 

er er vel "bare" en ny aksel tap og så noget til hjulboltene man skal have fremstillet.

 

Det lyder godt. (må nok hellere stille spørgsmålene til den inde på den anden side)

 

 

Hvordan med syn/registrering i DK når der kommer andre bremser på ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan vist dreje den akseltap man har ned, så den passer til Toyotaskiver tror jeg... Og så sætte 6 bolte i vha. Delehovede.

Mht. Syn, så afhænger det en del af synsmanden, men hvis den er før 1977 så er alt noget nemmere, da "detailforeskrifter for motorkørertøjer" kom i '77.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Skivbromsar på portalaxlar är trevligt. Men knappast billigt. Det som kostar är maskinbearbetningen - om man inte har egen, bra svarv.

Jag använde mig av Suzuki Vitara-skivor och nya ok och hållare från Volvo V40. Delarna landade på ca. 5.000 kr. Material till distanser och svarvjobb gick på närmare 12.000. Men då hade jag gett mig den på att allt skulle få plats inne i originalfälgarna och att det inte skulle bli någon ändring av spårvidden med 38-tumsdäck.

Det är främst trångt kring själva portalhuset och originalfälgen. Särskilt om man vill ha flytande ok. Detta är närmast ett måste för att oket inte ska bottna mot fälgen. Fasta ok bygger för mycket utåt.

Mina skivor sitter förresten på insidan av "trumpeten".

Vad man också måste tänka på är huvudbromscylindern. Antingen ska den bytas till något för skivor/skivor eller så ska åtminstone förtrycksventilerna plockas bort.

Jag skippade originalcylindern så hur det funkar kan jag inte uttala mig om. I vilket fall bör man ha koll på vätskeflöden och slaglängder för att pedalen inte ska gå i botten samt att det ska finnas tillräckligt med bromskraft.

 

Ett av de vanliga argumenten för att låta bli att konvertera till skivbromsar, av de som funderat och kommit på vad det kostar, verkar vara att man kan köpa bra många bromsbackar för de pengarna ...

Redigerad av Micke Valp
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

 

Tak for svaret! Har du nogle billeder af din ombygning?

Jeg vil bruge Toyota Landcruiser dele, da disse kan købes over hele verden. Min prisberegning ligger på 2 - 3.000 DKK per aksel.

Svarvning vil jeg selv gøre, jeg kan låne en god svarv... Og endda en der er god til svarvniing! :-)

 

Da jeg ikke vil bruge originalfælge, og gerne vil have større sporvidde, er plads ikke et lige så stort problem som dit.

 

Men hovedbremsecylinder er et problem..!

 

Hvad mener du med förtrycksventilerna?

Og hvilken cylinder bruger du?

Og har du sat skiver på alle tre aksler?

Hvordan har du fordelt trykket til de bagerste aksler?

 

Mvh Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Förtrycksventilerna (2 st.) sitter i huvudbromscylindern - där bromsrören går in i cylindern. Som namnet antyder, håller de ett tryck i hela bromssystemet (ca. 0,1 bar tror jag det är). Det är för att bromsbanden inte ska dras tillbaka för mycket av fjädrarna ute i trummorna.

Med skivor behövs inget förtryck. Om ventilerna sitter kvar, kommer bromsbeläggen alltid ligga an mot skivan - inte bra. Därför ska de plockas bort när man konverterar till skivor.

Min huvudcylinder kommer från Jeep Wrangler TJ/Cherokee. Den har rätt area för bromsoken. Den är också av typen "Quick take up cylinder".

Det betyder att cylindern har två olika diametrar. Den första, grova, trycker ut mycket bromsvätska utan att bromspedalen behöver röra sig så långt. Det är för att ta upp det första "glappet" mellan bromskloss och bromsskiva. Nästa steg i bromscylindern har mindre area = högt bromstryck med lite flöde. Det är det läget som ger "knuff" i bromsarna.

 

Min konvertering är till 11-bilsaxlar (som sitter på en Jeep CJ). Principen är densamma med tre axlar. Jag skulle låta ena kretsen gå till de främre oken och den andra till de båda bakaxlarna. När dt gäller fördelningen av trycket, finns det justerbara bromstrycksventiler. Jag har en från Wilwood som kostade ca. 1.000 kr. Den sitter på den bakre bromskretsen.

 

Det finns ett reportage i tidningen 4 Wheel Drive om just den konverteringen till skivbromsar. Det var i nummer 6/2007.

Annars har jag nog någon bild liggandes någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tak for forklaringerne!

 

Jeg ved endnu ikke hvad jeg gør med hovedbremsecylinder.... Man kunne modificere, som du siger, og eller kunne man sætte en hydraulisk forstærket på. Man burde jo kunne beregne om hovedbremsecylinderen kan bruges ved at kigge på cylinderdiameter og vandring i forhold til en Toyota. Jeg havde tænkt at gøre præcis som du foreslår med en justerbar bremsetryksventil til baghjulene, og så indstille den efter en roadtest, jeg har alligevel ikke Volvos "ABS" system, med indkopling af 6WD mere, efter jeg har sat Toyota gearkasse i.

 

Jeg har lige bestilt det gamle nummer af 4WHEELDRIVE :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

skivbroms skulle vara intressant, här i finland finns det ganska många offroad entusiaster. Många gillar portalaxlarna och det finns många som har konverterat till skivbromsar, problemet är att nästan ingen har gjort någon fin beskrivning på detta. Jag har bara hittat ett par bilder och läst lite. Och dom har använt många olika skivor, ok, delar och tillvägagångssätt. Själv skulle jag ha lust att lösa detta med lite mera "bolt-on" men har tyvärr inte tid att fundera på skivbromsarna nu. Så det får nog bli trummor för mig en stund framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...