Gå till innehåll

Problem med diffspärr, eller?


Jesperado

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt på mig en tgb 11 och har fått problem med diffspärren bak.

Jag har bara provkört kortare sträckor några gånger, och provat så diffspärrarna funkar. Spärrarna har funkat felfritt vid flera tillfällen (eller i alla fall har de bägge indikeringslamporna lyst), men nu idag funkade plötsligt ingen av spärrarna (lamporna tändes inte när jag kopplade i spärrarna). När jag pillade lite med kontrollamporna kom indikeringen för den främre diffspärren igång, alltså bara glapp i lampan eller kontaktytorna. Kontrollampan för den bakre spärren vill dock inte lysa, trots rengöring av kontaktytorna för lampan och test med annan glödlampa. Det pyser precis som det ska vid urkoppling, så vakumbiten verkar fungera.

 

Var ska man börja felsöka?

Indikerar lampan att spärren verkligen gått i, eller bara att man har slagit om vredet?

 

Tacksam för hjälp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lampan tänds om du har vakuum. Det sitter 2 st vakuumgivare på höger rambalk strax bakom framhjulet.

Så antingen har du inget eller för lågt vakuum eller så har du ett elektriskt fel. Har för mig att lampan jordar genom vakuumgivaren men jag är inte säker.

Elchemat finns att ladda ner här på forumet tillsammans med resten av verkstadshandboken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyligen köpt på mig en tgb 11 och har fått problem med diffspärren bak.

Jag har bara provkört kortare sträckor några gånger, och provat så diffspärrarna funkar. Spärrarna har funkat felfritt vid flera tillfällen (eller i alla fall har de bägge indikeringslamporna lyst), men nu idag funkade plötsligt ingen av spärrarna (lamporna tändes inte när jag kopplade i spärrarna). När jag pillade lite med kontrollamporna kom indikeringen för den främre diffspärren igång, alltså bara glapp i lampan eller kontaktytorna. Kontrollampan för den bakre spärren vill dock inte lysa, trots rengöring av kontaktytorna för lampan och test med annan glödlampa. Det pyser precis som det ska vid urkoppling, så vakumbiten verkar fungera.

 

Var ska man börja felsöka?

Indikerar lampan att spärren verkligen gått i, eller bara att man har slagit om vredet?

 

Tacksam för hjälp...

 

En sak jag märkt med spärrarna är att när dom är i (eller bara en av dom) och man svänger så går det väldigt "tungt i hela bilen" man hör hur hjulen "tuggar" mot underlaget tydligt på grusväg i vart fall.

Så det är enkelt att testa på det viset så vet man om dom går i eller om det är indikeringen som är konstig.

Sen är det ju ett väldigt distinkt pysande av regleringen vid spakarna till spärrarna och hör man inget sådant så är det kanske vakuum man saknar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...