Gå till innehåll

motor saknar kraft på lågt varv


Sick Boy

Rekommendera Poster

Kolla så att tändningen står rätt, enklast genom att prova tills man är nöjd... Acca upp till full fart (90 km/h) några gånger, ska helst inte spika vid full belastning. Vrid aningen på fördelarn och testa igen, och igen, och igen. Ska du köra mest på lågvarv i skogen kan man ställa ned den lite, med sämre acceleration/toppfart som konsekvens. Enklare att prova eller kolla tändningen än att riva ur förgasarna ur en 13-bil...

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit och handlat lite idag. Blir att byta alla tändelar och ställa tändningen. 10 grader utan vakuum om jag inte är helt borta ? Nån får gärna bekräfta det. Om problem kvarstår (vilket jag tror) så får det bli en grundlig förgasar rengöring. Ser inte fram i mot att riva bort förgasarna. Men jag är ju själv rätt övertygad på att felet är där nån stans. Rapporterar under kvällen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du ger dig på förgasarna kan det vara en idé att lossa slangen efter bensinpumpen. Håll ner slangen i någon burk, kör på startmotorn och se efter om det kommer ordentligt med bränsleduschar.

Om inte kan det vara membranet i bensinpumpen so är trasigt eller att det är täppt i bensinfiltret vid tanken (om du inte redan kollat det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju också ta en jeepdunk eller liknande som du kopplar in före bränslepumpen, då kan du ju med säkerhet säga om det är före pumpen.

 

Hur ser bränslereducerarens filter och övriga delar ut?

(Det är den glasburken som sitter precis i framkant när du öppnat främre motorluckan.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet till största del löst! Huvudsakliga felet var att det har ståt vatten i förgasarna. Bränslenålarna var riktigt ärjade. Tog sen smärgelduk och putsade till dom. Funkar fint nu. Skulle med tiden behöva ta bort förgasarna och göra en grundlig rengöring.

 

MVH

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du delar med dig av problemlösningen! Ibland glömmer man bort att meddela vad felet berodde på i glädjen att få sakerna att funka. Själv finner jag mycket nöje och lärdom av att höra hur det slutar. Man är ju klart nyfiken, yrkesskada?

 

MVH Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tändelarna var riktigt slitna så jag trodde först vid blotta synen av dom att jag hade hittat felet. Sakna en bryttarspets som dom inte hade hemma igår. Så hoppas på att hitta en idag.

 

Nålarna får man bort genom att skruva av dom fyra "översta" skruvarna på förgasarn. Sen är det bara att lyfta troteln uppåt. Var noggran med att få trotteln åt rätt håll när du återmonterar. Finns ett spår i fuggen som ska överänsstämma med gummit.

 

Tror dock inte att det är något vanligt fel. Tidigare ägare hade kört ner i vattnet och efter de så funka aldrig motorn som den skulle. Sen vart bilen stående i ett par år.

 

MVH

Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tjena! Denna tråd räddade mig idag, exakt samma problem med orkeslös motor som dör om man inte drar på choken.

 

Orsaken var en kombination av ovanstående lösningar. Påfyllning av förgasarolja, byte av gummimembran i främre förgasaren samt byte av bakre bränslefiltret för säkerhets skull. Membranet kostade 108 kr och oljan 68 kr på mekonomen.

 

Nu när det är fixat inser jag att jag kört med en halvkass förgasare sedan jag köpte bilen för ett år sedan. Tidigare har jag varit tvungen att ha handgasen uppdragen på hälften för att motorn inte skall dö. Efter dessa mkt enkla åtgärder spinner hon som en katt igen helt utan choke eller handgas.

 

Tack gode Gud för terrängbil.net, jag tror många Tgb skulle stå okörbara och långsamt rosta bort utan alla era goda råd!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena! Denna tråd räddade mig idag, exakt samma problem med orkeslös motor som dör om man inte drar på choken.

 

Orsaken var en kombination av ovanstående lösningar. Påfyllning av förgasarolja, byte av gummimembran i främre förgasaren samt byte av bakre bränslefiltret för säkerhets skull. Membranet kostade 108 kr och oljan 68 kr på mekonomen.

 

Nu när det är fixat inser jag att jag kört med en halvkass förgasare sedan jag köpte bilen för ett år sedan. Tidigare har jag varit tvungen att ha handgasen uppdragen på hälften för att motorn inte skall dö. Efter dessa mkt enkla åtgärder spinner hon som en katt igen helt utan choke eller handgas.

 

Tack gode Gud för terrängbil.net, jag tror många Tgb skulle stå okörbara och långsamt rosta bort utan alla era goda råd!

 

Skulle nog rekomendera att du kostar på din bil 108 kr till och byter membranet på andra förgasaren också. Den kommer säkert sluta fungera snart den också och då står du säkert på något olämpligt ställe.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Var sitter bränslefilter på 13 bilen, trodde bara det fanns glaskoppen i motorrummet?

Har en som går dåligt, svårstartdad. Funderar på att byta bort dom skärmade tändkablarna, någon som vet om det är kolkablar.

Inte så lätt att kolla tändingen med lampa med orginal tändkablar.

Har bytt t-stift, brytare OK, får gnista, kommer soppa.

Får väl också kolla nålarna i förgasarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du original bränslefilter till 13 bilen.

http://www.misab.se/universalbransle.php?kid=12-469

Det är den med backventil som ska sitta precis efter tanken. Dom har även bränstefiltret som ska sitta i glaskroppen ifall du vill byta det också.

(Försvaret har misab som leverantör av åtminstonne filtret med backventil.)

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...