Gå till innehåll

Köpte "fungerende" Webasto, höll på att bränna trynet...


Rekommendera Poster

Hejsan igjen.

Jag köpte för en stund sen en Webasto "WP-1021" som suttit i en Tgb13. Innan jag monterade den i bilen så provkörde jag den "i bänk". den startade snällt och varmt blev det - fort...

 

När den skulle ner i viloläge började jag se att den inte uppförde sig som den skulle. Den drog också runt 10A under hela driftcykeln. När den skulle tända igen, efter att temmperaturen sjunkit så skedde det: PANG! Jag fick stickflamman rätt över huvudet då jag inte monterat något avgassystem och hadde den liggande på bänken med utblåset snett upp, mot mig.

 

Det som var fel var att termostaten som är tänkt som "fammevakt" fungerar inte. Webaston tror att den aldrig tänt och hoppar därför över ventilationscykelt. det blir altså massa oförbrända bensinångor kvar i brännkammaren och hela kompressor-modulen. När den sen skall återstarta så exploderar dessa. Jag har letat efter ny termostat men de finns inte längre hos Webasto i Tyskland eller deras representant där jag bor. Jag tror nog att en firma som håller på med oljepannor kan ha något som fungerar, men jag har inte funnit någon än. Nu sitter det en termostat från Biltema (till elektrisk radiatorfläkt) och Webaston funkar "bättre", d.v.s att den genomgår alla logiska operationer vid drift men den är allt för "trög" i reaktionen så glödströmmen ligger på väldigt länge. Också nerkörning till "stand-by" tar allt fòr lång tid så strömförbruket är ett stort problem i tillägg till onødigt mycket ljud då kompressorn kör i för långa cykler.

 

Om du har en skrotat Webasto av gammal modell, eller kanske delar till dessa så är jag i stort behov av en "avgastermostat" eller "flammevakt". Också de andra termmostatterna är av intresse då "drifttermostaten" inte har riktig temperaturområde.

 

Jag betalade för en fungerande Webasto och säljaren är klar över problematiken. Jag har efterlyst hjälp frå honnom att finna delar då det vore synd att kräva pengar tillbaka då mycket var fraktkostnad. (Jag köpte den från Danmark och fraktade den till Nordnorge).

 

Om ud kan hjälpa mig så hadde det varit toppen både för mig och säljaren.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Höll du inte tidigare på med en stor bussvärmare som skulle klara av att värma en mindre villa?

 

Ser nu ut att vara samma model jag hade i min första äventyrsbil vattenvärmare bensin hade även en större modell diesel på nästa bil vad som var viktigt med dessa vattenvärmare var att de fick låååång gångtid och även låååångt villoläge annars poffade de eller i diesels fall luktade illa och kunde sota.

Du behöver rejäl vattenvolym jag använde mig av antika busselement i koppar med grova dubbla rör.

Ett tips jag fick från en service kille var att vid små volymer även koppla in motorn för att få

Diselvarianten var mer känslig, båda krävde någon form av avgasrör dels för puffar och dels för att inte få fartvind mm som påverkade förbränningen.

 

flamvakten hade jag aldrig problem med och minns jag rätt skulle den väl bara stänga av bränslepumpen om inte flamman uppståt innom en viss tid och sen var den väl kopplad via smältsäkring som dock ibland kunde gå sönder om vatten pumpen kärvade dvs flamma fanns men inte tillräcklig kylning.

 

 

Första bensinvärmaren vattenvärmaren som jag satte in i början på 80 talet på första äventyrsbilen där vet jag via ägaren till bilen att den fortfarande fungerar felfritt. ang styrning så har jag struntat i orginalpanelerna och kört med vanligt rummstermostats. Enklare värmesystem är Webasto /ebersrächers små luft värmare dessa drar betydligt mindre ström tror de var b1'an jag hade sist i valpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hejsan.

 

Jag har nu provmonterat (fäst i spånplatta) min WP1021 för att testa funktionaliteten i bilen. Efter att "mock-upen" är tillfredsställande byter jag spånplattan till ordentlig marinplywood och bygger en ljuddämpande låda.

 

Jag har baserat mitt styrsystem på 1 digital Webasto-timer i takkonsollen fram, 1 "rumstermostat" i passagerarutrymmet och 1 "rumstermostat" i "sovrummet" (lastrummet). Dessa är alla paralellkopplade så att de kan användas oberoende av varandra (nästan i alla fall). Den enda olämpen blir att man måste komma ihåg att stänga av "ON-switchen" på respektive termostat. Glömmer man de är det inte värre än att värmaren startar vid inställd temp på aktuell termostat. För att kunna överstyra detta har jag en "master switch" framme som kopplar bort "rumstermostaterna" i kretsen. Jag tror att jag skall koppla denna över ljusreläet så att rumstermostaterna automatiskt blir bortkopplade vid körning.

 

Min värmare är inkopplad i serie med värmefläkten i passagerarutrymmet

. Detta verkar funka bra men kanske inte helt optimalt som motorvärmare då vattencirkulationen i motorn inte ser ut att bli helt optimal. Om jag fattar riktigt så cirkulerar vattnet mest i toppen av motorn, men det är ju här man vilÅ‚ha den mesta värmen, eller? (Oljan blir ju oavsett liggande i tråget som bara blir värmt indirekt genom godset). När jag känner på motorn efter ca 20 min är den rejält varm ner till oljekylaren. Efter två driftcykler på värmaren så har också grenröret blivit varmt. Jag skall ta min IR-mätare och kolla värmefördelningen i motorn noga vid anledning, men det är först vid sträng kyla och kraftig vind som det blir riktigt intressant att se hur det funkar.

Jag har inte lyckats finna ut exakt hur vattenkretsen i motorn ser ut. Nu hämtas vattnet av värmaren i den bakre, övre vattenanslutningen (den som kopplas till extern värmare / bakre värmefläkt och returneras från värmaren till kylvattenpumpens insug (returslangen från bakre värmefläkt). Detta är en enkel sak att bättra om det blir nödvändigt, men just nu i sommar prioriterar jag oavsett "komfortvärmen". Uppmätt temp på motor blir 60 grader efter 20 min vid en ambient temp på 9 grader C.

 

I tillägg till termostater och timer har jag två "status displayer" under byggnation. Dessa är helt enkelt LED's för varje styrfunktion: vattenpump(ar), kompressor, bränslepump, glödspiral och gnista. På det sättet ser jag om det är något muffens med värmarens driftcykel.

En extra vattenslinga går under höger dörr, bak till skåpet från en shuntpanel där jag kan stänga av och isolera kretsen för motor och komfort. I skåpet sitter en stor modell av samma värmefläkt som jag nu har i passagerarutrymmet (UWE Whisper 3). Ockås dessa kommer från bussen där jag knep min dieselwebasto. Vid sommartemperaturer blir motorn använd som "värmebatteri", men på vintern blir bakre kretsen stängd för att korta ned uppvärmningsiden för motorn. Jag experimenterar med att använda separata vattenpumpar i stället för shuntventiler. Tror det skall gå helt fint. Jag kommer att montera ett extra expantionskärl + en värmeväxlare för tappvarmvatten som extra "värmebatteri" då bara "komfortslingan" är i bruk för att få en vettig driftscykel. Vet bara inte var jag skall finna denna värmeväxlare ännu :)

 

Sista "finessen" är att TILL/FRÅN av värmaren kan fjärrstyras med hjälp av larmet i bilen. Detta har både "key-fob's" (räckvidd ca 500m) och SMS-access. Den styrda utgången på larmet kan också tidsprogrammeras med årsschema så värmen kan tidsstyras bättre än med Webastos en enkla digitaltimer (2 olika starttider med 1 tim gångtid som måste aktiveras före varje start).

 

Hittills ser allt ut att funka relativt bra med tanke på att termostaterna var trasiga i värmaren. Detta leder nu till en driftcykel som inte är "optimal". Också den tendens att "baktända" (poffing) som eile beskriver var orsakad av defekta termostater. Efter att jag sökt igenom mina komponentlådor och andra hemliga tillgångar har jag funnit några som "fungerar", men temperaturer och hysteresis är inte helt rätt. Hur som helst så "funkar" det nu men ström och bensinförbrukningen är för hög p.g.a dessa termostater. (värmarens styrtermostater altså, INTE rumstermostaterna).

Om flamvakten är defekt och du får tändning inom 2 min så är det inte säkert att du märker problemmet. Vad som då sker är att värmaren reagerar på driftstermostaten och kör vidare. Det som inte är så bra är att den skippar "flush-cykeln" som skall blåsa ut bensinångor före viloläge. Vid återstart får du "avgasknallar" i bästa fall, brand och / eller explotion i värsta fall. (Om bensinångor kondenseras i slangarna och kompressormodulen ser jag en reell risk för brand). Detta betende är lite beroende på vilken styrenhet du har och vilken kondition styrtermostaterna är i. I mitt fall hade jag max oflax (naturligtvis) och kunde fort ha mist synen då jag testade värmaren på bänken.

 

Jag hoppas säljaren anstränger sig för att finna fram "nya" termostater. Jag söker på "min kant". I så fall blir allt bra. Om inte så måste jag skaffa en annan värmarkropp då denna inte är 100 procent pålitlig och kan fort tömma batterierna då glödspiranlen är aktiv allt för länge (styrs av avgastermostat / flamvakt).

 

Min stora (största Webaston?) dieselvärmare blir inte peranent monterad i bilen. Den är för stor och over-kill. Den blir i stället monterad i en "fältlåda" för mobilitet och skall förses med kopplingan för de externa anslutningarna på bilen. Den får också en egen värmefläkt (separat låda) för bruk i ett "basecamp" tält eller vid extrem kyla där effekt blir viktig eller om det är önskeligt att isolera värmaren ffrån bilen av säkerhetsgrunder, ljudnivå eller elektromagnetiska störningar.

 

Allt i allt så ser det ut som om detta kommer att funka bra. Nu behöver jag "bara" få tag i en uppsättning termostater och en ny smältsäkring (rök vid första testen då jag upptäckte att automatiken inte funkade). Är det någon som läser detta och har en gammal, skrotad Webasto eller reservdelar liggande som kan sändas denna vägen så hjälper ni 2 andra medlemmar ur en knipa. (Mig och säljaren som annars får returnera en hel del cash varav mycket var frakt). Det bästa är om jag får ordning på denna med originaldelar och inte "hackad" som den är nu med en kylfläkttermostat från Biltemma och diverse andra termostater jag hadde liggande från andra projekt.

 

Hade jag haft tid hade jag byggt en digital styrenhet med solid state komponener, men jag har redan för mycket på ritbordet.

 

Jag hoppas främst att dessa inlägg kan belysa några potentiella problem och faror med dessa en enheter och hjälpa någon annan som köpt eller skall köpa en gammal Webasto, att undvika brand och / eller personskada.

 

 

///M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smältsäkringar var inte helt gratis, vet att jag skickade med alla jag hade till när en kompis fick överta den äventyrsbilen.

minns inte hur flammvakten såg ut men ev är det samma på de mycket vanligare luftvärmarna och såna finns det gott om sitter på div bilar tex under förastolsutrymmet på wv transporter även de nyare med vattenkylning.

kolla annars med vebasto i sverige delarna är ju gamla och utgångna så priset kanske bara är fika pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej eile.

Webasto Sverige blev kontaktat av min lokala representant här i Igloville via Webasto Norge. Dessvärre finns inte flamvakten i Webastos sortiment längre, jag har också kollat med Tyskland. Kanske kan det finnas (finns säkert) någon liten rep.verkstad eller återförsäljare någon stans som har en eller 10 liggande, men att finna dem blir nog inte så enkelt. Jag ser för mig att bästa chansen är att efterlysa dessa kokmponenter här då FM säkert haft en hel hög av dessa liggande. Kanske de har kastats, kanske någon har plockat dem upp, vem vet?

 

Avgastermostaten (flamvakten) ser ut som en nedsvarvad och gängad, 1-tum, mässingsmutter eller rättare sagt en 1-tum mässingsplugg med sexkantgrepp med två ledningar; 1 gul och 1 grön. Gängan verkar vara 1-tum rörgänga då en fläkttermostat (ser väldigt lik ut) med M22x1,5 blir progressivt svårare att skruva in mot slutet och måste ha 2 kopparpackninar för att "bottna. Jag använder en sådan termostat nu och det fungerar "hjälpligt", d.v.s automatiken fungerar men strömförbrukningen och ljudnivån är onödigt hög på grund av trögheten i fläkttermostaten.

 

De andra termostaterna och smältsäkringen kan nog finnas som Webasto-reservdelar. De är av fabrikat "Elmwood", har en M4 gängad tapp för inskruvning och var vanliga inom reglerapplikationer. Nu har väl det mesta av bi-metall termostater ersatts av solid state komponenter.

 

Smältsäkring har jag 1 st av: den som satt som reserv under locket. Den originala brände innan jag upptäckte att automatiken inte funkade helt som den skulle. SOm tur är så skall denna sluta mot jord i normalfall och kan lätt "fixas" om den bränner. Eftersom flamvakten inte reagerade trodde värmaren att lågan inte brann, stängde av allt, inklusive vattenmumpen, med en torrkokning på restvärmen som följd.

 

Som tur var så hände inget värre än detta och det "lättare obehag" en bensinexplosion med påföljande stickflamma över huvudet som kom vid återstart utan urluftning.

Byte av kalsingar är inkluderat i ovan nämnda obehag :)

 

Nu sitter allt monterat, inklusive bränslepump och en avgasgenomföring med provisoriskt avgasrör. (Jag har värmaren inne i bilen med kompressorboxen under motorhuven). Väldigt lättåtkomligt och ljudnivån är inget tema. ELektromagnetiska störningar däremot är ett tema, främst från bensinpumpen som "slår" med ca 0.5 HZ (1 var annan sek).

Först tänkte jag föra avgasröret i sin fulla längd inne i bilen för att utnyttja spillvärmen maximalt, men tog till slut den enklaste vägen ut; rakt ned, ut genom golvet. Jag har inte originalt avgassystem så en snöskuffe fick bidra med ett 22mm galvat stålrör :) Jag ville till varje pris undvika rörskarvar som kan lossna / läcka och har ingen rörböjare. Får jag möjlighet så kanske jag böjer ett rör som löper ett längre stycke inne i bilen.

 

///M5

Redigerad av Marc-X
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tittade i lådan med termopluggar ,hade ett minne av att det låg en udda, visst där låg en udda, kollade på mina två bl1'or till valpen och E-sprakarna har mindre plugg så den kan vara till vebasto, varför den ligger kvar vet jag inte men jag brukar inte spara söndriga och utbytta saker ev var den med bland extra reservdelarna på förstabilens resor eller tillhörde den husbussen men glömdes lämnas med vid försäljningen.

lägg upp bild på hur din ser ut min saknar märkning gul grön sladd med stift vit silcone tätning gänga runt 22 öppen krets kall provade en halvminut med tändare men den satt i skruvstycket så det kanske kylde för mycket ingen slutning kan prova senare med gaslåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lovande!

Termostaten är NO (normalt öppen), sluter vid ca 270 grader (har jag för mig) och ser ut som du beskriver med vit silicon-fyllning över själva bi-metall elementet som i sin tur är inbakat i keramik. Botten på termostaten är tillverkad av en mycket tunn plåt och kan lätt skadas om man klämmer eller slår med verktyg. (Jag har demonterat min under försök att fixa den / bygga en elektronisk termostat).

 

Jag kan inte lägga upp några bilder på min bild-host från min mobiltelefon men kan sända dig en via e-mail. Försökte sända dig ett privat meddelande men fann inte någon "msg-knapp" i din profil (fortfarande från mobil så det kan vara grunden). Kan du sända mig en e-mail adress så skicker jag en bild på min termostat.

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

reservdelen ligger i postpåse men inget mejl om betalning, ska du ha den annars skickar jag upp den till rätta ägare dvs den som handlade första öken bilen och alla tillhörande reservdelar (bilen brukas fortfarande) för 20 år sen men tydligen glömde termostatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...