Gå till innehåll

Broms fastnad vänster fram. Hur få av trumman?


Rekommendera Poster

På min C202 (visst är det det "nya" verisionen av den gamla valpen?, har däcket låst sig vänster fram . gissar att det är bromsarna som ligger mot. Hur får jag loss trumman (den del som hjulbultarna sitter i)? Kan jag dra loss den utan att ta bort navet eller måste jag åt dom där stora 55 mm muttrarna som sitter där?

Har hållt på hela förbannade dagen nu med det här utan att komma någon vart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

släpp justeringen till backarna (halvtums skallarna bakom skölden) knacka lite på trumman så backarna hoppar tillbaka, gänga i två bult i de små hålen mellan hjulbulte och trumman hoppar väck ev ge den en lite knack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nix och slå inte för mycket bara en liten knack brukar behövas så backarna hoppar tillbaka, lite onödigt att spräcka trummorna, trumman sitter uppträd på navet och hålls fast med den spänn fälgen ger den mot navet därför dessa små hål för att lätt spänna loss trumman från navet. Du kan ju borsta lite med stålborste vid navet och lite wd 40 eller annan rostolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte vrida justerskruvarna max åt andra hållet- för då spänner dom ut backarna ändå. Så är ju principen med excenterjustering. Justera så du har dom "mitt i mellan" ändlägena så ska dom vara så långt från backarna som möjligt.

 

-OBS- Detta under förutsättning att det är samma grejer på valpen som på en C202.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem.. Det enda som funkade var att gänga i bult i dom två hålen som nämns ovan, då lossnade trumman direkt!

Nja, inte alltid "direkt". Själv drog jag sönder gängen på mina trummor då den satt för hårt.

 

Mitt tips (som funkade för mig):

Se till att borsta riktigt rent innanför bultcirkeln, där själva skarven är mellan trumma och nav. Sen på med massor av WD40 eller 5-56 eller liknande. Sen tar du fram en "stor säck med tålamod" och sätter dig och knackar, sprejar, knackar, sprejar osv. osv. Tog mig lätt en (1) timme innan det släppte, men som gamla trummis är man vann vid att "knacka" ;)

 

Som sagt knacka inte för hårt utan satsa på uthållighet istället! :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...