Berg Postad 24 Juli , 2012 Rapport Share Postad 24 Juli , 2012 Är ny här på forumet så är inte riktigt med på hur allt funkar här än. Jag har en tgb 1314 som jag tänk dieselkonvertera. Det står ju en hel del om mercedes OM 603 motorer skall vara ett bra alternativ med det står väldigt lite om växellådor. Jag skulle vilja ha en femväxlad låda för att få ned varvet då jag mest kör väg. Fungerar det att sätta i en OM603 med tillhörande manuell växellåda. Jag vill helst inte att paketet hamnar framför framaxlen för det medför en del problem har jag förstått. Finns det bättre alternativ. Många förespråkar SMT ombyggnadssats men då har jag ju den gamla lådan kvar. Räcker det att sätta på större hjul då. Är väldigt grön på det här så är väldigt tacksam för svar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mandarin Postad 24 Juli , 2012 Rapport Share Postad 24 Juli , 2012 Varvtalet bör du inte lösa genom växellådan eftersom 4 växeln har 1:1. Du har då 2 alternativ att välja på för att få ner varvtalet. 1 byta till 11 bilens utväxling i diffen. 2 Byta till större däck. // Jonas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Juli , 2012 Rapport Share Postad 24 Juli , 2012 (redigerade) Hej och välkommen. I den här tråden står det en hel del om konvertering http://www.terrangbil.com/forum/index.php?/topic/8502-tgb-13-som-expeditionsbil-tankar-och-funderingar/ Att motor ligger lite ovanför framaxeln är ju inte bra men är egentligen inget större problem. Det löser man genom antingen styvare fjädrar eller extraspiraler på befintliga fjädrar och i båda fallen ett fjädringsstopp så motor och växellåda inte kan gå emot varandra. Det är bara vid extrem terrängkörning man kanske saknar den lilla fjädringsväg som man blir av med men det är inget jag märkt av hittils. Jag kör idag med en OM606 med 6 växlad låda, TGB 11 utväxling och 37" däck. Det gör att jag kan ligga bekvämt och ekonomiskt i 80 och har man bråttom går det att ligga i 100 fast det är ett fasligt vindbrus och vägljud då. Redigerad 24 Juli , 2012 av Fredrik L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Berg Postad 24 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2012 Tackar för snabba svar. Nu har jag en del att fundera på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Berg Postad 28 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Juli , 2012 Varför använder man en sexväxlad låda. Funderar på att köpa en hel donatorbil med manuell låda men har förstått att 300 dieslen inte finns ihop med den sexväxlade lådan. Vad sitter det för manuell låda med 300 dieslarna om man köper en hel bil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 28 Juli , 2012 Rapport Share Postad 28 Juli , 2012 För att få tätare steg mellan växlarna är det enkla svaret. De allra flesta bilarna såldes med automat så det är högst troligt att du får skaffa växellådan separat. Oavsett vilken låda du väljer så kontrollera att du har typ 0,84 på högsta växeln. Jag har för mig att det finns femväxlade lådor med 1 i utväxling på femman. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Berg Postad 29 Juli , 2012 Författare Rapport Share Postad 29 Juli , 2012 Ok det låter ju vettigt. Är ZF lådan som sitter i orginal en extra krafig låda eller skulle man teoretiskt sett kunna sätta in vilken personbilslåda som helst. (Inte från dom minsta bilarna naturligtvis) Tankar har funnits på volvos M90 låda som sitter i volvo 940 efter 1995. Den ska ha 0,82 tror jag på femman. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 29 Juli , 2012 Rapport Share Postad 29 Juli , 2012 Nej det är inget speciellt med den lådan. Originalmotorn är på 117 hk och 206 nm så det behövs inte speciellt kraftiga doningar. Den 6 växlade lådan jag kör med satt på en M111 men i princip kan du nästan hänga på vilken låda som helst ur hållfastighetssynpunkt. Ska du köra med Mercedesspis är det lättast att använda en Mercedeslåda så slipper du problem med att passa ihop låda/motor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.