Gå till innehåll

Støtteben til ambulanse


Atle

Rekommendera Poster

Av någon anledning, verkar det inte som "original stödbenen" har hittat ut på den civila marknaden.

Jag har sett bilder på hur de ställt upp sådana skåp sida vid sida på stödben, men aldrig sett eller hittat några av dem ute på marknaden,

Men kreaviteten är inte långt undan på detta forum, och det har kommit både dyra fina hydrauliska lösningar och billigare där man använder Hi jacks för att lyfta skåpet och få det på hemma svetsa stödben.

 

Använder själv den billiga men kanske inte enklaste metoden, Det är att jag har svetsat i hop egna hållare som passar in i balkarna på skåpet, och igenom dem har jag fyra stödben, som har ett antal hål borrade i sej för att lättare kunna justera höjden med bultar som går igenom och låser. det funkar helt ok. Det blir kanske lite vingligt när jag lastar det på flaket jag har på i bland, då måste nämligen lägsta delen på skåpet vara 120 cm ovan mark, och stödbena vara över 170 cm långa totalt.

Den finast lösning jag sett hit tills är Daniel Lindblads hydrauliska gjorda av bland annat fyra st hydrualkolvar som han tagit från motorlyftar han plundrat på kolven.

 

Skall se om jag inte kan hitta på några foton och lägga in.

MVH H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då skall vi se, jag har ju haft 2 skåp, ett köpte jag av en forums medlem som heter Holm,

jag börjar med några foton på hans lösning, jag använde i stort sätt samma men byggde inte egna fästen i skåpet utan använde de som finns

 

Detta skåp har jag sålt till ett jaktlag, men bilderna har jag ju kvar.

32507230.jpg

Här ser du hur själva huvudlösningen är, Två st i hop svetsade fyrkants profiler, med ett stödben som går igenom den yttre,

Det som sitter innanför är spänn anordning för att surra skåpet.

 

Så har vi båda skåpen bredvid varandra, Du ser att man måste upp med det en hel del, om det skall lastas på flak, det gör för min del 40 cm bak och 50 cm fram på Sjuktransportskåpet.

32628755.jpg

Som du ser krävs det då ganska långa stödben, de som sitter på är 150 cm långa och jag var ändå tvungen att ställa dem på lekablock och sätta på absolut sista sprinten, med bara 8 cm instick i hylsorna

32628756.jpg

Då holm hade förutsett detta så flyttade jag över själva stödbena till sjuktransport skåpet som jag skulle ha kvar.

 

Han hade även en egen lösning på placeringen av stödbena bak

32628759.jpg

Han hade flyttat ut dem längst ut på skåpet, det blev lite stabilare än att ha de som sitter på skåpena, då de sitter längre in, och väl uppe på full höjd, blir det lite vingligare,ja just när man hissar upp och ner skåpet då, men det går att använda skåpet som avställd camper även väldigt högt upp, Dock brukar jag sänka det, för bekvämligheten skull när jag skall campa flera dygn på samma ställe.

 

Man kan tro att jag lyft det onödigt högt för att få på det på flaket

32628762.jpg

 

Men det sticker ju ner mer i mitten än på sidorna. och än mer om man inte kapat bort Kod 60 fästena, som Holm hade på sitt skåp

32628763.jpg

 

Väl på flaket, stack det upp rejält och det vart lite vindmotstånd, så mtering på ramen är att föredra.

32628764.jpg

 

Så här blev det när man använder sjuktransportskåpets original stödbens hållare, lite annan dimension på profilen som går in i skåpet. det med bultarna på sidan vart ingen höjdare, bättre men genomgående bult på stödbena som man låser med.

32565192.jpg

Bak sitter de som jag sa lite mer inpå skåpet, men det fungerar det också

32565193.jpg

ja det var några foton på den lösningen jag använder, skall rota runt och se om jag inte hittar fler.

MVH H,Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...