Gå till innehåll

INFORMATION: VIP Medlemskap vs Medlem vs Guest


Rekommendera Poster

VIP Medlemskap vs Medlem vs Guest

 

 

Genom åren som gått har möjligheten att donera till driften av Terrängbil.net varit upp till förslag många gånger. Samtliga gånger har jag valt att säga nej till den typen av lösningar, så även nu. Det som kommer att införas är tre olika medlemskap som ger större fördelar kontra det att vara en vanlig medlem eller gäst gör. Önskar du inte stödja driften av Terrängbil.net så behöver du inte göra något, men du kommer heller inte kunna ta del av nya funktioner som kommit eller kommer på vårat forum.

 

Detta handlar inte om att göra Andreas Eriksson till en rik man, det kommer jag aldrig att bli på terrängbilar. Det handlar om att få möjligheten att balansera utgifterna till sajten på ett mer förnuftigt sätt och inte rätt ut från min privata plånbok. Dagens krav till en sajt är mycket större än vad det var i 2006 då vi startade upp.

 

Nedan kan du läsa vad dom olika medlemskapen kommer att innehålla:

(Lanseras nästa vecka och ligger i våran Terrängbil.net butik) Alla priser är i SEK / Svenska kronor

 

abo_gold.jpg

abo_silver.jpg

abo_bronze.jpg

abo_member.jpg

abo_guest.jpg

Mer innehåll kommer att tillföras alla VIP medlemskap i den takt det införs på forumet eller sajten. När du blivit VIP uppdateras din profil med dina nya rättgiheter automatiskt, du får också ett fint märke under ditt profil namn som visar

att du är VIP medlem.

 

 

Jag räknar inte med att detta faller i god jord hos alla, men detta är absolut nödvändigt för att sajten skall kunna överleva vidare. Allt eventuellt överskott per budget år skall återföras i form av aktiviteter, priser eller premier till våra medlemmar på utvalda terräng träffar i Sverige/Norge och Danmark.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Betala för att t ex ha signatur och lägga upp många bilder? Var det verkligen en bra idé? Jag och alldeles säkert väldigt många med mig, uppskattar verkligen det arbete du Andreas och ni andra lägger på forumet! Jag är ofta inne och kollar flera gånger om dagen, har skrivit lite själv om mitt pågående stabshyttbygge (som är i det närmaste färdigt), men läser mycket mer än jag skriver. För mig är den stora behållningen den inspiration jag får när jag läser vad andra bygger och renoverar, etc.

 

En bild säger mer än 1000 ord heter det ju, och visst är det så! De roligaste trådarna är de med många bilder eller hur? Och de som skriver och laddar upp bilder är de som egentligen bär hela forumet.

 

Hur blir det nu? De som skriver mycket och lägger upp många bilder måste i fortsättningen betala för det nöjet de ger oss andra?

 

Innan förra omläggningen av terrangbil skrev t ex Skåne ofte flera ggr om dagen, han bevakade Blocket åt alla oss andra, alltid med bilder ur annonserna. Väldigt uppskattat, jag har själv köpt flera av de annonserade objekten Skåne tipsade om. Vet inte vart Skåne tog vägen, men inte ska väl någon behöva betala för att lägga så mycket tid som hans service till medlemmarna måste ha tagit varje dag?

 

Frågan om frivilliga bidrag har varit uppe några ggr och för min del skulle jag föredra det. Betalar gärna en slant för nöjet att läsa vad de flitigaste hittar på. Kan tycka att det inte är de som ska betala, de är ju de som "gör jobbet" åt oss andra...

 

Bästa hälsningar

Sten i Eslöv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Sten!

 

Först, har du en bättre idé som ger en fast inkomst för driften av Terrängbil.net, för vi har allt provat det mesta genom dom åtta åren vi har hållit på. Allt från möjlighet till att köpa kläder, klistermärken och filmer utan att det har gett mer än ett par hundra kronor tillbaka.

 

Jag har absolut inga planer på att synligöra alla mina utgifter jag har haft på Terrängbil.net genom åren inte gnäller jag över det heller. Men bara rena fasta utgifter uppnår till ca 35,000,- kronor. Då har jag inte räknat med all den tiden jag använt till programmering eller grafisk design.

 

Det finns inte en chans i havet att donationer kan nå upp till den nivån som behövs för att driva sajten vidare, på den nivån vi önskar. Vi kan givetvis införa annonser på sajten och se om det passar bättre. Dom absolut flesta av oss blåser lätt mellan 25,- och 99,- kroner i månaden på ren skit, utan att vi reflekterar över det. Så speciellt dyrt kan det då inte vara!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall passa på att svara mer detaljerat på flera tekniska frågor.

 

Hur blir det nu? De som skriver mycket och lägger upp många bilder måste i fortsättningen betala för det nöjet de ger oss andra?

 

Det behöver absolut inte bli så. Man kan fint placera alla sina bilder en helt annan plats på Internet och så länka in dom till forumet och i sin post. Det är det många som gjort tidigare.

Att skriva inlägg kommer inte kosta en krona!

 

För övrigt är det ingen som blivit av med lagringsplats. 5 mb har det alltid varit, men vill du ha mer plats, ja då kostar det. Man har heller inte tappat några rättigheter som var där

tidigare.

 

Innan förra omläggningen av terrangbil skrev t ex Skåne ofte flera ggr om dagen, han bevakade Blocket åt alla oss andra, alltid med bilder ur annonserna. Väldigt uppskattat, jag har själv köpt flera av de annonserade objekten Skåne tipsade om. Vet inte vart Skåne tog vägen, men inte ska väl någon behöva betala för att lägga så mycket tid som hans service till medlemmarna måste ha tagit varje dag?

 

Vet inte heller var Skåne tog vägen, eller varför han inte är på forumet. Men oavsätt hade inte denna omläggningen påverkat arbetet han gjorde sedan allt var copy & past, vilket förblir oändrat oavsätt medlemskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, oj. 35 000 kronor om året förutom arbetet. Finns det något jag kan bidra med för att sänka kostnaderna. Som jag nämnt tidigare ställer jag gärna upp med serverplats mm.

 

Men jag förstår din tanke. Inte rätt att någon enskild medlem ska bära hela kostnaden. Om man utgår från kostnaden 1000 kronor årligen per "flitig medlem" krävs ju iallafall att 35 man ställer upp.

 

Vid förra omläggningen försvann tyvärr flera duktiga skribenter här på forumet, jag är rädd att när dessa förändringar införs kanske än fler väljer grannforumet istället. Jag vill verkligen hjälpa till, har tillgång till kunskap och utrustning och hoppas på ett livaktigt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, oj. 35 000 kronor om året förutom arbetet. Finns det något jag kan bidra med för att sänka kostnaderna. Som jag nämnt tidigare ställer jag gärna upp med serverplats mm.

 

35.000,- fördelat på ca 8 år ..... inte per år.

 

Vid förra omläggningen försvann tyvärr flera duktiga skribenter här på forumet, jag är rädd att när dessa förändringar införs kanske än fler väljer grannforumet istället. Jag vill verkligen hjälpa till, har tillgång till kunskap och utrustning och hoppas på ett livaktigt forum.

 

Det är många orsaker till att personer försvinner ut från ett forum. Någon gillar inte när saker ändras, och vill ha det samma år efter år. Några får andra intressen. osv osv... Jag tänker på vad som är bäst för Terrängbil.net och det som gör att sajten kan vara med som en kraftig konkurrent i åren som kommer. Samt! Att vi alltid skall kunna erbjuda det bästa till medlemmarna och läsarna.

 

Idag finns det inget forum eller mötesplats inom vårt intresse som ger dom samma tekniska möjligheterna. Om folk inte har bättre råd och kan att köpa något litet extra om dom önskar det... Ja då kan man fint få lov att finna en annan "gratis" plats på internet.

 

VIKTIGT ATT POÄNGTERA!

Vill man inte betala något extra så göra man inte det! Allt är då som tidigare för dessa, jag fattar inte vad som är problemet!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då förstår jag. I det fallet behövs ju inte mer än 5 fullt metalande medlemmar.

 

Jag tycker inte att du ska se det som ett problem att jag vill hjälpa till, ett forum är av naturen en gemensam resurs som fungerar allra bäst om många arbetar mot samma mål.

 

Vidare tycker jag inte att reklam är av ondo, kan tillochmed vara en fördel att få utvld reklam riktad mot min (som deltagare) verksamhet eller hobby. Flera andra forum där jag är aktiv har det, detta kan enligt mig vara en tillgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas och Humlegaard!

 

Andreas, tack för svar och förklaring, mm! Hoppas du inte missuppfattade, jag menade absolut inte att kritisera, tvärt om. Terrängbil är en del av min vardag och liksom Humlegaard ställer jag givetvis gärna upp med det jag ev kan tillföra. För övrigt ser ju kalkylen rät bra ut, fem Guldmedlemmar så är det löpande betalt?

 

Har jag då förstått rätt att det är möjligheten till signatur som är borta, allt annat blir som tidgare för en ej betalande medlem?

 

//S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är absolut relevanta, kritiska frågor till något nytt som skall införas och som vi tidigare inte har haft!

 

Det som införs har inte någon tillbaka verkande kraft! Det betyder att har du bilder, länkar och en massa text i din signatur så försvinner inte detta..

 

Alla nya funktioner som läggs in på Terrängbil.net kostar mig mellan 15-50 USD per program, önskar man använda dessa så kommer det alltså att kosta lite. Så kan man fråga sig varför vi skall med allt detta? Varför inte bara ha det så som vi alltid varit. Tja.. det ligger inte i min personlighet att stå kvar på en plats, år efter år. Jag önskar det absolut bästa för Terrängbil.net och för våra medlemmar, samt att vi utvecklas. Vill man ha ett kraftigt forum, där man i tillägg kan vara en större del av en gemenskap (projekt-trådar, bloggar, manualer, verkstadsböcker osv osv) och inte enbart diskutera (som hos många av våra grann-forum). Ja då skall Terrängbil.net vara det givna valget.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...