Gå till innehåll

Vinande från växellåda - Vad är orsaken? Anledning till oro?


Marc-X

Rekommendera Poster

Detta är en isolerad fråga som jag ställde i en annan tråd där jag skrev om mitt byte av växellåda. Jag gissar att inte alla med kunskap om frågan läser den andra tråden så därför lyfter jag ut frågan och placerar den här också:

 

En sak jag lagt märke till efter byte av växellåda är ljudet från den nya lådan: I den gamla så var det mycket liv och levene i form av skrammel och smäll men i den nya hör jag ett distinkt "vinande" ljud när bilen rullar i utförsbacke med ilagd växel. Ljudet varierar i frekvens med rotationen på något drev eller ring. Detta ljud hördes inte från den gamla men kan ha varit där med mindre intensitet. Det påminner mycket om det vinande "synkroniseringsljud" man kan höra då man skall växla ner (upp?), altså gå från t.ex 3:e till 2:a växel. Då kan man höra ett "vinande" som talar om att någon roterande komponent ökar sitt varvtal.

Vad är det som orsakar detta ljud och speciellt det jag hör då bilen rullar med ilagd växel? Något att bekymra sig om?

 

Jag skall tillägga att jag i brist på GL1-olja fyllde växellådan med vanlig 10W-30 motorolja från Billigtema och fördelningslådan med 80W-90 "Gear Oil" från samma ställe (sammma olja jag har i diffarna). Jag vet inte om valet av olja kan göra att detta "vinande" blivit mer märkbart på den nya lådan så om någon har en liknande erfarenhet hade det varit fint att få höra om det!

 

 

///M5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl min erfarenhet så brukar vinande som plötsligt uppkommer i vanliga lådor ha att göra med att något lager börjar ge sig, oftast ingående lagret men även lagren som lagrar bottenstocken detta brukar i sin tur ge lite synkproblem dvs svårväxlat. Vinande i lådor man själv kombinerat ihop av diverse olika drev så har vinandet att göra med olika slitbild på kuggarna som inte slitets ihop från början.

tex som i min låda där jag har valt c202 kraftigt mässingslagrade drev till förmån mot de nållagrade som normalt ska gå ihop med m47 bottenstock, då blir det lätt ett visst inkörningsljud den första tiden. Viktigt är att kolla magpluggarna ofta och göra rent dem från föroreningar, jag brukar köra med dubbla även magplugg istället för nivåplugg.

 

Ang oljor så ger vissa mer ljud, jag byte i år till biltemas motorolja helsyntet 5-50?? i lådorna och biltemas gl5 helsyntet i axlarna och noterade ett mycket distinktare växelådsvinande.

 

Kolla dina magpluggar, gnid av dem mot en vit trasa, är det normalförorening likt tunnt mjöl är det ok är det mer vasst spånliknande kan det vara allvarligare.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte det är någon hpd vxllåda för de flesta har nog inte tillgång till någon hög med div drev som kan kombineras ihop, enklast är väl att höra med säljaren hur skicket på lådan är och vad som ev har bytts ut.

 

Hade du inte i någon tråd problem med växelföraren, kan det vara så enkelt att reglaget ligger i spänn ungefär som när man sitter och vilar handen på växelspaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...