volvoT33 Postad 16 December , 2012 Rapport Share Postad 16 December , 2012 I nådens år 2012 satt jag som vanligt och finkammade blocket efter en anständig volvo terrängbil; antingen en startbil, sugga eller 912:a. Någon startbil hittades men ingen kändes rätt, även någon 912 fanns men i dåligt skick eller för långt bort. Eftersom suggorna verkar vara värda sin vikt i saffran så blev det ingen sådan heller. Jag bytte då taktik. Efter 2 minuters sökning på google hittar jag då ett 6 år gammalt inlägg från ett okänt forum där en herre frågar vad hans startbil kan vara värd. Hans e-post fanns kvar så jag skickade ett e-post på gott och ont. Otroligt nog svarade han att bilen fanns kvar, var till salu och dessutom inte så långt bort. ("Långt bort" är ett relativt begrepp här i norr - det var 35 mil ) Jag åker dit och kollar på kärran och gör affär dagen efter, ytterligare en vecka går innan jag kommer och hämtar den. Bilen är tillverkad 1956, jag är tredje ägaren och har tjänstgjort i Östersund på F4 tills 1980. (Har något papper på detta som jag ska prova leta fram) Här följer några bilder från hämtningen: Min drajver tankar laståsnan. Framme och dags att lasta! Adekvat lastning på gång. Det underlättade INTE att bil-aset hackade och spottade när man skulle köra, detta pga att den stått still i x antal år... Men upp kom den som ni ser. Lastat, fastsurrat och färdigt! Hemma! Min tanke med denna maskin är att nu i vinter slipa bort nuvarande färg och lacka om med olivgrön 325. Hela detta projekt utförs på lekmanna-nivå då jag ej har tillbringat alltför många timmar i garaget, kan dock bli bra ändå med lite tur och fördelaktig redigering i photoshop Bilen fungerar och går bra, lite problem med förgasaren bara. Bevis på dragvilja finns här: http://youtu.be/x7W6wCNHIrE Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 16 December , 2012 Rapport Share Postad 16 December , 2012 Det var väl ett fynd! Seriös kofångare! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 16 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2012 Jo jag är nöjd! Kofångaren är förövrigt kapad av någon tidigare ägare, den är ca 30 cm längre annars... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Postad 16 December , 2012 Rapport Share Postad 16 December , 2012 Du kan ta en kofångare från en 912a, den passar bra. Min gamla TL12 är till salu på blocket igen. Kul bil, jag saknar min lite. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 16 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 16 December , 2012 Jag hade planer på det förut, senast i sommar, men jag har kommit till insikt att den här bilen får förbli original Däremot ska min 912:a bli modifierad i lite madmax stil, kravall-edition liksom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 17 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 17 December , 2012 Hann med några minuter idag med volvo-krigaren, demontering & slipning stod på det korta schemat. Rikliga mängder WD40, vänt-kaffe och våld löste rostskruvproblematiken till slut. Knixigt att komma åt i gallret men det gick hyfsat med den nyinförskaffade biltema-slipen av tryckluftsmodell. Halvvägs igenom gallret här. Under ett dussin lager lack hittade jag en motorhuv, denna roskskyddsmetod fungerar alldeles utmärkt som det verkar. 2 kg lättare. Här använde jag helt sonika rondell med slipskiva (mjuk dito) och det fungerade bra, inget man använder på ferrarin kanske men i det här fallet fungerar det bra. En kurionsabild från instruktionsboken. Bilden är tagen från förarsätet där passageraren sitter bakofram och sköter generatorn som används för att starta jetplanen. Förutom att starta plan så bogserade denna bil planen till och från hangar. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 4 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2013 (redigerade) Ja då var det dags att göra nåt vettigt åt ögonstenen igen! Det var trångt i den volvo-belamrade verkstaden men med så fina grannar går det bra! Dagens stora projekt, riva av träflak anno -57. Varenda skruv & bultjävel är naturligtvis sönderrostad i det murkna träflaket vilket resulterar i att det är kofot, såg och övervåld som gäller. När jag skulle brotta ned det smidiga reservhjulet från flaket hängde jag upp den på vågen för att se hur mycket den vägde; närmare 70 saftiga kilo. Halvvägs i demonteringen. Helvägs i demonteringen, här syns vikterna på 200 kg som ska balansera upp denna skapelse när det från början satt en lika tung generator i nosen. För er som inte sett det vackra draget till denna bil ser det ut så här: Ihopsatt ser det ut så här och sitter bultat direkt på bakaxeln. Det nedre draget är för bogseringen av plan, en vajer går (gick) till en spak i kupén som lossar kroken. Grill delvis målad. Huv(arna) slipad och avvaktar på färg. Om väder och vilja samarbetar kan det bli avfettning och tvätt av monstret imorgon, den som lever får se! Redigerad 4 Januari , 2013 av OPJ 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 4 Januari , 2013 Rapport Share Postad 4 Januari , 2013 Följer detta med spänning:) Vilken färg använder du? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 4 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 4 Januari , 2013 (redigerade) Jag använder olivgrön 325, original alltså. Köpte den på blocket, snabb transport och trevlig säljare! http://www.blocket.se/stockholm/Olivgron_Militarfarg_42228819.htm?ca=3&w=3 Redigerad 4 Januari , 2013 av OPJ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 4 Januari , 2013 Rapport Share Postad 4 Januari , 2013 Trevligt med orginal. Hmm,får nog ta o skicka ett mail till den mannen.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 5 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 5 Januari , 2013 Jag misstänker att det är denna herre! http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/user/7309-jeepsweden/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 7 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Eftersom jag för för tillfället denna månad är drabbad av semester så kände jag, dagen till ära, i min gudomliga givmildhet att jag ska ägna min kära startbil några minuters odelad uppmärksamhet, detta är vad jag hann! Förra veckan beställde jag oljepluggar från hovleverantören Altyco, han var osäker om de passade till min bil så jag beställde bara två. Det visar sig att de passar alldeles förträffligt så de monterades omgående. 4 st vikter till bilen, á 50 kg slipades och sattes på undantag i väntan på olivgrön 325. En formidabelt vacker bläster från JULA införskaffades för att ge ramen en omgång, jag förväntar mig inga större underverk från denna 1300 kronors tingest men eftersom det inte är nåt omfattande arbete den ska utföra så tror jag det kan gå bra! Här syns då dagsformen - näst intill naken och har fått ett tufft hotrod stuk! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 7 Januari , 2013 Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Är nog för att jag är så gammal, men jag gillar skarpt formen och utseendet det är något speciellt med tidsepoken! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 7 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Jag håller helt och hållet med dig Andreas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 7 Januari , 2013 Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Mycket intressanta de där pluggarna, har du några mått på dem? Vore ju helt klockrent om de kan tänkas fungera på en tgb 11:a Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 7 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Mycket intressanta de där pluggarna, har du några mått på dem? Vore ju helt klockrent om de kan tänkas fungera på en tgb 11:a Jag kan faktiskt kolla på en TGB11 imorgon om de passar! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 7 Januari , 2013 Rapport Share Postad 7 Januari , 2013 Det vore ju super om du vill göra det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 8 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Mycket intressanta de där pluggarna, har du några mått på dem? Vore ju helt klockrent om de kan tänkas fungera på en tgb 11:a De passar inte, skiljer ca 5 mm, tyvärr! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 8 Januari , 2013 Rapport Share Postad 8 Januari , 2013 Attan, det hade ju varit för bra annars. :-) Tack för att du tog tid och kollade. /C Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 11 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 (redigerade) Jojjomen, då var det återigen dags att spotta i nävarna och glida i blåstället! Den första manövern på dagens schema var blästring! Min nyinköpta blästerklocka fick verkligen bekänna färg, här är innan: Så här såg det ut när det var färdigt! Vad har jag då lärt mig av detta? Jo, det gick ungefär tre säckar, BARA PÅ UTSIDAN = 3 x 59 kr = 177 kr. Det var ca 5 lager lack och jag hade gett mig fan på att jag inte skulle slipa och det var väl inte så bra tänkt så här i efterhand. Längst ute till vänster ser man spår efter rondellen då jag var tvungen att ge upp Jag blästrade även insidan, det var till skillnad mot utsidan nödvändigt för att göra plåtrent. Jag hade kunnat låta bli detta men då hade jag för all framtid ångrat mig att jag fuskade Med facit i hand; jag ska i fortsättningen blästra ytor som är jävliga att slipa med rondell (lamell) då lönar det sig med blästringen. Här är kofångaren/mördaren och den tvådelade huven, ett tränat öga ser även grillen... Precis som en otvättad byhora var min kära startbil lortig och luktade. Det åtgärdades med en intimtvätt. Sådärja, ingen vansinnig skillnad men bättre blev det iallafall! Från vänster: Tradera-fynd, mörkerbelysning. Från den lokala däcknasaren; oljefilter. Fördelarlock, brytare, kondensator, tändkabel och annat jag har glömt namnet på, från Altyco. Huv och vikter penslade i kulör 326. Originaltändstift från Tradera & packningssats till förgasaren från Altyco. Färgerna: 326 närmast och sen nyinköpt 325. Huvhalvan till vänster är penslad med 325 (original olivgrön), den till höger är 326. Anledning till att jag har målat med 326 överhuvudtaget är att jag inte kunnat bestämma mig riktigt och sen för att en del detaljer kommer få vara i den mörkare grönfärgen 326, tex vikter och annnat. Ja det var det, trevlig helg på er! Redigerad 19 Januari , 2013 av OPJ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 11 Januari , 2013 Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Snyggt arbete du gör. Angående färgkulörerna så tycks det finnas två st 326; den ena är den Maskeringsfärg 326 som du visar på bild. Den används som mörkgrön i kamoflagemålning M90. (Maskering = Kamoflage). Den andra 326 kulören används vid helmålmålning av fordon. Den kulören är en efterträdare till 325. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 11 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Tackar Ok, det var mer än jag visste! Frågan är vilken kulör/nyans av 326 man får om man beställer en ny 326 här----> http://www.blocket.se/stockholm/Olivgron_Militarfarg_42228819.htm?ca=3&w=3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 11 Januari , 2013 Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Ser vekligen bra ut . Är 325:an helmatt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 11 Januari , 2013 Författare Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Ser vekligen bra ut .Är 325:an helmatt? Tack för det! Kan inte säga säkert om den är det, ska kolla burken. Hur går det med din 912:a, är den färdig? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Martin W Postad 11 Januari , 2013 Rapport Share Postad 11 Januari , 2013 Nä,men har inte gjort så mycket nu i vinter mer än att leta nödvändiga grejor(spade,xya,smörjkanna o sånna viktiga delar . Funderar på att måla om den i 325 kulören,så det ska bli kul att se hur din bil blir om du använder 325. Ska hämta en 912:a till imorgon som ska användas som reservdelar o då blir det väl lite pyssel igen . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.