Gå till innehåll

volvoT33´s volvo TL12/startbil 954


volvoT33

Rekommendera Poster

I nådens år 2012 satt jag som vanligt och finkammade blocket efter en anständig volvo terrängbil; antingen en startbil, sugga eller 912:a. Någon startbil hittades men ingen kändes rätt, även någon 912 fanns men i dåligt skick eller för långt bort. Eftersom suggorna verkar vara värda sin vikt i saffran så blev det ingen sådan heller. Jag bytte då taktik.

 

Efter 2 minuters sökning på google hittar jag då ett 6 år gammalt inlägg från ett okänt forum där en herre frågar vad hans startbil kan vara värd. Hans e-post fanns kvar så jag skickade ett e-post på gott och ont. Otroligt nog svarade han att bilen fanns kvar, var till salu och dessutom inte så långt bort. ("Långt bort" är ett relativt begrepp här i norr - det var 35 mil :) ) Jag åker dit och kollar på kärran och gör affär dagen efter, ytterligare en vecka går innan jag kommer och hämtar den.

 

Bilen är tillverkad 1956, jag är tredje ägaren och har tjänstgjort i Östersund på F4 tills 1980. (Har något papper på detta som jag ska prova leta fram)

 

Här följer några bilder från hämtningen:

 

18558766.jpg

 

Min drajver tankar laståsnan.

 

 

53997360.jpg

 

Framme och dags att lasta!

 

 

66658942.jpg

 

Adekvat lastning på gång. Det underlättade INTE att bil-aset hackade och spottade när man skulle köra, detta pga att den stått still i x antal år... Men upp kom den som ni ser.

 

 

90223468.jpg

 

Lastat, fastsurrat och färdigt!

 

 

22327868.jpg

 

Hemma!

 

 

Min tanke med denna maskin är att nu i vinter slipa bort nuvarande färg och lacka om med olivgrön 325. Hela detta projekt utförs på lekmanna-nivå då jag ej har tillbringat alltför många timmar i garaget, kan dock bli bra ändå med lite tur och fördelaktig redigering i photoshop :P

 

Bilen fungerar och går bra, lite problem med förgasaren bara.

 

Bevis på dragvilja finns här:

 

http://youtu.be/x7W6wCNHIrE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann med några minuter idag med volvo-krigaren, demontering & slipning stod på det korta schemat.

 

img0248vx.jpg

 

Rikliga mängder WD40, vänt-kaffe och våld löste rostskruvproblematiken till slut.

 

img0250vh.jpg

 

Knixigt att komma åt i gallret men det gick hyfsat med den nyinförskaffade biltema-slipen av tryckluftsmodell. Halvvägs igenom gallret här.

 

img0252dy.jpg

 

Under ett dussin lager lack hittade jag en motorhuv, denna roskskyddsmetod fungerar alldeles utmärkt som det verkar.

 

img0253es.jpg

 

2 kg lättare. Här använde jag helt sonika rondell med slipskiva (mjuk dito) och det fungerade bra, inget man använder på ferrarin kanske men i det här fallet fungerar det bra.

 

 

73127011.jpg

 

En kurionsabild från instruktionsboken. Bilden är tagen från förarsätet där passageraren sitter bakofram och sköter generatorn som används för att starta jetplanen. Förutom att starta plan så bogserade denna bil planen till och från hangar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja då var det dags att göra nåt vettigt åt ögonstenen igen! Det var trångt i den volvo-belamrade verkstaden men med så fina grannar går det bra!

 

94271491.jpg

 

Dagens stora projekt, riva av träflak anno -57.

 

15308303.jpg

 

Varenda skruv & bultjävel är naturligtvis sönderrostad i det murkna träflaket vilket resulterar i att det är kofot, såg och övervåld som gäller.

 

91321165.jpg

 

När jag skulle brotta ned det smidiga reservhjulet från flaket hängde jag upp den på vågen för att se hur mycket den vägde; närmare 70 saftiga kilo.

 

19456287.jpg

 

Halvvägs i demonteringen.

 

69120367x.jpg

 

Helvägs i demonteringen, här syns vikterna på 200 kg som ska balansera upp denna skapelse när det från början satt en lika tung generator i nosen.

 

57599317.jpg

 

För er som inte sett det vackra draget till denna bil ser det ut så här:

 

94506910.jpg

 

Ihopsatt ser det ut så här och sitter bultat direkt på bakaxeln. Det nedre draget är för bogseringen av plan, en vajer går (gick) till en spak i kupén som lossar kroken.

 

19735782.jpg

 

Grill delvis målad.

 

46485220.jpg

 

Huv(arna) slipad och avvaktar på färg.

 

13337996.jpg

 

Om väder och vilja samarbetar kan det bli avfettning och tvätt av monstret imorgon, den som lever får se!

Redigerad av OPJ
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag för för tillfället denna månad är drabbad av semester så kände jag, dagen till ära, i min gudomliga givmildhet att jag ska ägna min kära startbil några minuters odelad uppmärksamhet, detta är vad jag hann!

 

22487947.jpg

 

Förra veckan beställde jag oljepluggar från hovleverantören Altyco, han var osäker om de passade till min bil så jag beställde bara två. Det visar sig att de passar alldeles förträffligt så de monterades omgående.

 

96038185.jpg

 

4 st vikter till bilen, á 50 kg slipades och sattes på undantag i väntan på olivgrön 325.

 

96730934.jpg

 

En formidabelt vacker bläster från JULA införskaffades för att ge ramen en omgång, jag förväntar mig inga större underverk från denna 1300 kronors tingest men eftersom det inte är nåt omfattande arbete den ska utföra så tror jag det kan gå bra!

 

65093482.jpg

 

Här syns då dagsformen - näst intill naken och har fått ett tufft hotrod stuk!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojjomen, då var det återigen dags att spotta i nävarna och glida i blåstället! Den första manövern på dagens schema var blästring! Min nyinköpta blästerklocka fick verkligen bekänna färg, här är innan:

 

15775255.jpg

 

Så här såg det ut när det var färdigt! Vad har jag då lärt mig av detta? Jo, det gick ungefär tre säckar, BARA PÅ UTSIDAN = 3 x 59 kr = 177 kr. Det var ca 5 lager lack och jag hade gett mig fan på att jag inte skulle slipa och det var väl inte så bra tänkt så här i efterhand. Längst ute till vänster ser man spår efter rondellen då jag var tvungen att ge upp :( Jag blästrade även insidan, det var till skillnad mot utsidan nödvändigt för att göra plåtrent. Jag hade kunnat låta bli detta men då hade jag för all framtid ångrat mig att jag fuskade :) Med facit i hand; jag ska i fortsättningen blästra ytor som är jävliga att slipa med rondell (lamell) då lönar det sig med blästringen.

 

65673114.jpg

 

Här är kofångaren/mördaren och den tvådelade huven, ett tränat öga ser även grillen...

 

80292828.jpg

 

Precis som en otvättad byhora var min kära startbil lortig och luktade. Det åtgärdades med en intimtvätt.

 

23812741.jpg

 

Sådärja, ingen vansinnig skillnad men bättre blev det iallafall!

 

20276439.jpg

 

Från vänster: Tradera-fynd, mörkerbelysning. Från den lokala däcknasaren; oljefilter. Fördelarlock, brytare, kondensator, tändkabel och annat jag har glömt namnet på, från Altyco. Huv och vikter penslade i kulör 326.

 

51486217.jpg

 

Originaltändstift från Tradera & packningssats till förgasaren från Altyco.

 

39624055.jpg

 

Färgerna: 326 närmast och sen nyinköpt 325.

 

61243974.jpg

 

Huvhalvan till vänster är penslad med 325 (original olivgrön), den till höger är 326. Anledning till att jag har målat med 326 överhuvudtaget är att jag inte kunnat bestämma mig riktigt och sen för att en del detaljer kommer få vara i den mörkare grönfärgen 326, tex vikter och annnat.

 

91668887.jpg

 

Ja det var det, trevlig helg på er!

Redigerad av OPJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)  :)  Snyggt arbete du gör. Angående färgkulörerna så tycks det finnas två st 326; den ena är den Maskeringsfärg 326 som du visar på bild. Den används som mörkgrön i kamoflagemålning M90. (Maskering = Kamoflage). Den andra 326 kulören används vid helmålmålning av fordon. Den kulören är en efterträdare till 325.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä,men har inte gjort så mycket nu i vinter mer än att leta nödvändiga grejor(spade,xya,smörjkanna o sånna viktiga delar :D .

Funderar på att måla om den i 325 kulören,så det ska bli kul att se hur din bil blir om du använder 325.

 

Ska hämta en 912:a till imorgon som ska användas som reservdelar o då blir det väl lite pyssel igen ^_^ .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...