Gå till innehåll

Servo,,,


Gäst danneape

Rekommendera Poster

Gäst danneape

Funderar på om det går att få till en servosnäcka från en merca w123 så den passar på tgb´n?

Någon som testat?

Tänker mest på vinklar och sådant på in/utgående axlar,,

och om den kan hålla för påfrestningarna.

//Danne

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Limpa har knopat ihop servo på sin kärra. Han kan säkert berätta en del om fallgroparna.

 

Själv har jag servoplaner, men det ligger nere till jag orkar rodda med det också. Jag har två styrsnäckor till Omega (samma som limpa byggt i sin), men jag har för avsikt att bygga en förstärkare till originalsnäckan av den. Jag vet inte hur grejorna funkar än, men blir det som jag VILL, så ska jag göra en "låda" att fästa på styrstången, som hjälper till att vrida med bara lite extra kraft (inget "fingertoppsservo").

 

Annars är variant två att använda ventildelen från Omegasnäckan och sätta en hydraulcylinder till kraftpåverkan direkt på parallellstaget på framaxeln. Som sagt, jag vet inte hur grejorna är uppbyggda, så jag kommer knopa med det i vinter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Annars är variant två att använda ventildelen från Omegasnäckan och sätta en hydraulcylinder till kraftpåverkan direkt på parallellstaget på framaxeln. Som sagt' date=' jag vet inte hur grejorna är uppbyggda, så jag kommer knopa med det i vinter.
[/quote']

 

 

 

Omega24V>> Kallas orbitrolstyrning, fast då ska du nog använda annan snäcka än Opelns. Kolla Danfoss OSP serier med tillägget OR (= Open center, Reaction). Har inte räknat på volymerna, men jag skulle tippa att en 125-150cc orbitrol och 50/25 styrcylinder skulle passa med avseende på kraft och hastighet för en C303/4:a. Drivningen skulle då räcka med en något moddad servopump från en volvo typ 850. Men Bilprovningen säger max 50 km/h på det bygget....

 

 

 

// KlasKlas_B2006-10-04 10:31:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

 

Omega24V>> Kallas orbitrolstyrning

 

// Klas

 

Orbitrol??? Det har jag fattat som att det är när man styr en ventil direkt på själva hydraulcylindern. En meck beskrev för mig att jag i så fall skulle behålla hela styrningen, men kapa sista styrstaget. På det skulle en knut sättas som påverkar en ventil på en cylinder som sätts att manövrera hela parallellstaget. Om det blir servobortfall går det fortfarande styra (men tungt), eftersom ventiltappen drar hela cylindern mekaniskt. Men vad kallas då den tekniken om det inte är orbitrol???
omega24v2006-10-04 11:10:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Anders 303

Har sett några som använder Tad 100 skall den heta. Men är lite dyr typ 10 000:-- eller något liknande. Vi tror att vi skall använda en servo från en Astro. Vi får se hur det går, fortsättning följer............................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte riktigt jag fattade din hydraulcylinderopelsnäckemontering, Omega24v, men det låter mer som en momentförstärkare typ TAD, fast hemsnickrad, och med hydraulisk överföring av kraften..???..... För att inte uppfinna hjulet igen så är en OSP-orbitrol enklare? Nackel:50km/h. Styrenheten till en orbitrol kallas även rattpump, kan tex hittas i båtvärlden samt på truckar och andra traktorliknande skapelser. Har fyra portar, P, T, L (Left) och R (Right). Brukar kunna köpas begagnade från tex tröskor och traktorer. Istället för parallellstaget sätter man då en hydraulcylle med genomgående kolvstång i båda ändar, samt en länk i varje ände av kolvstången i höjd med styrspindeln. Orbitroler går även att styra utan hydraultryck, även om det går extremt tungt (får nog kallas nödstyrning..) Sen finns det olika varianter för konstantryck och öppet center. För dessa typer rekommenderas öppet center (O=Open center), samt en enhet som återkopplar kraft i styrstången (R=Reaction) annars tappar man vägkänslan helt....

 

 

 

TAD sätts däremot innan snäckan, vilket gör att du behöver mindre kraft från armarna helt enkelt. Besiktningsmässigt bättre hos Bilprovningen eftersom den inte påverkas lika mycket av tryckbortfall, och mekaniken i resten av styningen blir ju oförändrad. Har en katalog med Danfoss TAD och OSP enheter. Kan maila katalogen till dom som vill förkovra sig i ämnet. Skicka ett PM isåfall.

 

 

 

// KlasKlas_B2006-10-05 08:18:58

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplingschemat på en orbitrolstyrning kan se ut så här...

 

 

 

typical%20steering%20circuit.jpg

 

 

 

Själva OSP enheten ser ut så här:

 

steering%20unit%20and%20shaft_small.jpg och styrcyllen så här Cylinder_small.JPG

 

 

 

Detta är en cylle med genomgående kolvstång, då får man lika många rattvarv åt vaje håll...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag tror att mb servo inte passar bra till en 11:a då monteringen bör vara i närheten av orginal snäcka med tanke på rattaxel+pittmanarm placering, men kolla på en volvo 160 eller opel omega servo.

 

nu vet jag inte riktigt hur en 123 servo ser ut men om den är som 124,201,202,208,210 så verkar det inte lämpligt, men allt går att bygga om man har tid och resursersmiley1.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Så länge det är 90 grader mellan ingående och utgående axel så borde det gå att få till,,,

Det underlättar ju att man jobbar på verkstad. smiley1.gif

Men mindre jobb e mindre jobb,,,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Efter att ha småtittat i Klas katalog, så lutar det rent tekniskt åt en momentförstärkare av Danfoss TAD-typ. Det finns liknande av Eatons fabrikat också. Frågan är vad prislappen är, den lutar det troligen mindre åt...

 

Efter vad jag förstår räcker det med en pump från en personbil. Själv har jag redan såna grejor liggande som jag kan knopa ihop med rör, slangar och det mesta. Men de lär inte vara dyra att köpa löst på skrot heller. Jag har aldrig hört talas om nåt sånt system som gett upp, så troligen är styrningsapparatur dimensionerat med lite högre säkerhet än annat, även på billigare bilar... Detta gör så klart att det lär finnas gott om pumpar på skrotarna.
omega24v2006-10-05 09:13:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pulat med Volvos servosnäcka från en 164. Nackdelen med den är att rattaxeln går in från fel håll (bakom istf framför utgående axeln), vilket gör att även utgående axeln (går ut åt höger) roterar åt fel håll. Upptäkte det den hårda vägen då jag håller på med att adpotera 164-snäckan tillsammans med styrstag och axlar från en C306 på lillvalpen. Farsan och jag hade jobbat några dagar med att fixa tvärbalk med vakuumtank, pitmanarm, moddat snäckan, gjort nya fästen mm. När vi var nöjda med installationen upptäkte vi att det hela gick åt fel håll... snyft.

 

 

 

Bilprovningen skulle nog inte godkänna en bil med tvärsomstyrning menade jag. Farsan som är mindre byråkratisk menade att det skulle funka om man höll i ratten längst ned istället för längst upp.

 

 

 

Så nu tittar vi på nya lösningar... lutar nog mest åt att spegelvända på vinkelarmen som sitter på tvärbalken...

 

 

 

// KlasKlas_B2006-10-05 09:26:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304
När vi var nöjda med installationen upptäkte vi att det hela gick åt fel håll... snyft.

// Klas

 

smiley36.gifsmiley36.gifsmiley36.gifsmiley36.gif

Förlåt att jag skrattar Klas' date=' men detta är vanligt.

 

En polare berättade för mig om när han renoverade sin Opel Commodore GS/E Coupé. Han hade lagt ner ett mycket noggrannt jobb på att få den nya bakluckans grund att bli bra för lack. Så satte han dit den på ledarmarna och skulle prova att fälla ner den. "Vaffan, den är ju en decimeter för LÅNG!!!???"

 

Och hur han gick runt bilen och tittade från alla vinklar så fick han inte ihop det. "Det var sent den där kvällen, så jag bestämde mig för att jag var för trött. Jag knallade hem och sov på saken, med förhoppningen att luckan skulle sitta där snyggt och passa 100 när jag kom tilllbaka dan efter."

 

Men det gjorde den ju nu inte. De visade sig att trots att luckorna nästan inte går att skilja från varandra, så var det skillnad på luckor från Sedan och Coupé. Och givetvis hade han ramlat över en fräsch av den vanligaste typen, den till Sedan. "Nu går det ju skratta åt det", menade han, "men då var jag inte så munter..."[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/smiley36.gif[/img]
omega24v2006-10-05 09:22:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ni är välkomna att skratta, det bjuder jag på. För det gjorde farsan och jag åxå....Fördelen med att jobba med vinkelslip och svets är att man kan ändra sig, och vi hade bara punktat upp delarna som tur var... men en vecka senare hade det varit helsvetsat....

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser arrangemanget ut då styrningen blir bakvänd...

 

20061005_114137_DSC02105_Lillva.JPG

 

 

 

Så här ser Volvo 164 snäckan ut, monterad på lillvalpens rambalk.

 

20061005_114222_DSC02146.JPG

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen fler än jag som upptäckt att 164-snäckan går åt fel håll för C30x serien....

 

 

 

Men för en lillvalp med originalstyrstag så skulle 164-snäckan smaka hallon. Denna bild visar delarna som kapats bort, och skall ersättas med C306:ans styrstag och tvärbalk.

 

 

 

20061005_140845_DSC02124_valpst.JPG

 

 

 

Nu blir ju mitt bygge en storfotad (44") hybrid mellan storvalp och lillvalp, och då får man vara lite kreativ.... fortsättning följer...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ut att vara ett kul bygge...vi är nog fler som väntar på bilder så småningom...förstår att du vill ha lite "bygg-lugn-och-ro" och inte bombarderas med frågor...spiralfjädrar, servo...finns nog mycket andra spännande saker på den också....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jag byggde servo på en c202 med 160 servo med gott resultat, jag hadde orginal pump först men den orkade inte riktigt bra så senare hängde jag på en pump ifrån en nyare 240 vilket blev bättre.

 

och när det blev dags att bygga på 11:an så tittade jag på 160 servon men beslutade att inte ha den så det var nog tur för mig dåsmiley20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

mycket bra fråga då jag inte har grejat hydraliken än,så hårdtestningen kvarstår men blir det inte bra så får jag testa andra snäckor.

men vrida hjulen stillastående oavsett servo eller original bör man undvika och största pluset i servobygget är att man slipper alla kast i ratten som genererar ont i tummensmiley14.gif

 

sen är ju snäckan mekanisk och om den inte orkar med riktigt så får man hjälpa till med brödmatad servo smiley20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det där var verkligen avskräckande.... uj uj. Nyttigt att få se lite dåliga exempel, kanske.... Att dom bara vågar köra med grejjerna, eller var det tänkt som utställningsobjekt kanske? Har dom ingen bilprovning over there?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Klas.....Såvitt jag kan se, så måste deras motsv. till vår Bilprovning vara släpphänt, eller så är det bara utställningsobjekt......

Ta det inte personligt, jag menade INTE att du håller på med slikt, men det kan vara av intresse att se hur man INTE gör.....=)

Det är så lätt att låta fantasin skena iväg, helt i onödan.....

 

BTW, kul att se att så många hittat hit, hoppas att vi kan hålla en saklig debatt utan personliga påhopp och liknande beteenden......och så längtar jag efter EGIL!!!!

Allför länge sen man fick nöjet att slänga käft med honom.....

Jag har haft dåligt med tid att engagera mig i datavärlden under sommarn, men det borde bli bättre/sämre (stryk det som ej önskas!!) nu när vintern är på väg....smiley20.gif

 

Mvh Dexxas

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...