Gå till innehåll

Servo,,,


Gäst danneape

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Härligt Klas jag lär ta en sväng över skogen och kolla in bygget det såg intresant utsmiley20.gif. bak axaln ligger på backen än men för hoppnings vis har jag svetsat klart opeln på lördag och fått bort den från gården så det blir plats att palla upp valpen för axel byte på söndag. lär bli klar med något annars börjar väll min land loard (mattias) att fundera om jag börjar palla upp fler fordon på gården smiley1.gif , hoppas hinna prov köra till nästaq helg, om det låter ur fram axeln så kommer jag ner och köper din så får jag plocka i hop en hel av dem, skruva på nu och ha det bra mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

 

BTW' date=' kul att se att så många hittat hit, hoppas att vi kan hålla en saklig debatt utan personliga påhopp och liknande beteenden......och så längtar jag efter EGIL!!!!

 
[/quote']

 

Hej Dexxas!

1. Ja, här ska hållas en saklig debatt, under muntra former smiley1.gif

2. Var är EGIL? Jag hade också hoppats på att vår gode vän militärfordonsentusiasten från vårt östra grannland skulle dyka upp här. Har du ingen kontakt med honom på annat sätt? Jag kan inte komma ihåg (senilitet sätter in tidigt hos vissa...) att jag sett honom på universalteknik heller på sistone.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har funderingar på att ta servot från min 245:a (som snart ska få åka till bil-himlen)

och montera på paralellstaget i 11:an, det är av typen med en "cylinder" med ett stag på bägge sidor, vet dock inte om det är nog kraftigt men det blir ett senare bekymmer, om det inte är någon här som har experimenterat med den typen.

 

//Erik
ErikL2006-10-06 21:16:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Volvos servon från 240-740 serien som ser ut som en liggande cylinder med en kort ledad styrstagsbit i vardera änden (kuggstångsservot) är nog ingen bra ide på en bil med såpass stor fjädringsväg på framaxeln som en 11.....

Dessutom så är styrkrafterna många gånger större på en 11 än en 245 dels pga vikten, dels pga fyrhjulsdriften.

Chevyvan och Chevas pickisar har servon som står pall, brukar vara ganska lätta att komma över då en massa Vans har mött rostdöden och står o dekorerar våra bilskrotar.......
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, chevagrejjer har ju många andra byggt på. Även Dodge snäckor kan funka. Dock verkar även dom ha ingående axeln på "fel" sida för att passa. Eller går det att hitta andra snäckor på tex högerstyrda bilar???? Bara en tanke... Hittade en bild på en Dodgesnäcka... även den med ingången på fel sida...

 

man vill ju ha ingående axeln "framför" utgående. Samt helst rätt riktning på rattaxeln, dvs nästan vertikalt. Har nån sett hur vans har snäckan och rattaxeln riktad? För på vans borde ju rattaxeln komma mer vertikalt än horisontellt som på vanliga bilar.

 

 

 

20061007_081856_DSC00438_dodges.JPG

 

 

 

Ska på terrängkörning idag, så då får jag nog chansen att även kolla in chevaservon...

 

 

 

// KlasKlas_B2006-10-07 08:19:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Infogar några bilder för att klargöra problematiken med att kunna eftermontera servostyrning. Originalsnäckan på C300 sitter ju över rambalken, och har ingående axeln framför den utgående.

 

 

 

20061008_090406_DSC02186_c300_s.JPG

 

 

 

Armen på utgående axeln går nedåt.

 

 

 

20061008_090451_DSC02185_c300_a.JPG

 

 

 

För att sammanfatta det jag hittills kunnat konstatera gällande servo på C300 serien så har jag sett två vägar att välja:

 

 

 

1. Momentförstärkare typ Danfoss TAD på ingående axeln till originalsnäckan.

 

 

 

Fördel: Relativt små förändringar i chassiet/karossen/ramen.

 

Nackdel: Priset!! Inte billig som ny, osäkert om det går att hitta begagnade och sannolikt är även dom rätt dyra…

 

 

 

 

 

2. Byte till servosnäcka från annat fordon, tex Volvo 164, Dodge eller Cheva vans.

 

 

 

Fördel: Överkomliga priser och god tillgång på begagnade snäckor från skroten. Dom kraftigare snäckorna från jänkebilar har gott om kraft, så pass mycket att man kan styra med ena handflatan på ratten, möjlighet till riktig skogs-cruising alltså…

 

 

 

Nackdel: Dom snäckor jag sett har ingående/utgående axeln åt â€fel†håll. Det innebär att armen från snäckans utgående axel beöver gå uppåt för att det skall styra åt rätt håll och för att man skall kunna behålla original vändkorset på tvärbalken. Med snäckans arm uppåt behöver man isåfall flytta ned snäckan för att länkarmen mellan snäcka och vändkors inte skall ta i karossen/ramen. Nedflyttning skulle innebära att utgående axeln från snäckan hamnar i eller under rambalken. Det innebär en hel del ombyggnad med vinkelslip och svets. Dessutom blir servosnäckan väldigt utsatt, den hamnar i kant i kant på utsidan av främre bladfjäderfästet. Och det fästet brukar ju få smaka sten rätt ofta…. Nåja, sånt kan ju lösas med lämplig skyddsplåt av 6 mm plattjärn eller dylikt. För att fixa ingående axelns koppling till rattstången så krävs dubbla knutkors. Rak rattstång ner i snäckan lär bli lite knöligt att få ihop, för då blir rattstången nästan vertikal och man vill ju gärna ha utrymmet för fötterna som original, dvs inte trängre. Bäst är nog om man vinklar servosnäckan så långt framåt som möjligt för att den inte skall sticka upp alltför mycket igenom golvet, för servosnäckorna är ju lite större till omfånget jämfört med originalet…

 

 

 

 

 

Bilderna nedan visar en snäcka från Dodge van, monterad i en lillvalp.

 

 

 

20061008_090849_DSC02171_sn1.JPG

 

 

 

Här syns utgående axeln från snäckan, som är riktad uppåt. Original på lillvalpen och på C300 så är denna arm riktad nedåt...

 

 

 

20061008_091019_DSC02172_arm1.JPG

 

 

 

Här ser man länkaget till vändkrysset:

 

 

 

20061008_091122_DSC02173_kryss.JPG

 

 

 

För att lösa vinkeln på rattstången och få utrymme för fötterna så syns här dom dubbla knutkorsen. Tilt-rattstång är ju lite överkurs, men när man ändå bygger om så kan man ju passa på..

 

 

 

20061008_091219_DSC02175_rattst.JPG >> 20061008_091245_DSC02184_rattst.JPG

 

 

 

Notera att dessa bilder visar servobygget på en lillvalp, på en C300 är det som nämnts ovan lite krångligare…

 

 

 

Vore kul att se om någon på detta forum har satt i typ Dodge eller Cheva servo i sin C303:a. Känns onödigt att försöka uppfinna hjulet igen?

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 Verkar som du har tänkt till ordentligt Klas_B smiley20.gif , kul med någon som inte tycker att ordet omöjligt existerar, och har kunskaper att bygga runt det, Du kommer nog bli en stor källa till kunskaper här på forumet smiley32.gif . stå på och bygg ta några foton så får vi andra något intresant att följa. God luck mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Fattar ditt problem. Jag har monterat cheva servo i min 3314. Har inte provkört den ännu.för de e total renovering av den. Men på valpen så har jag fått montera pittmanarmen NERÅT för att den ska svänga rätt. Och de är ingen konstig vinkel inne i bilen häller. Ska se om ja kan få hjälp å fota några kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

20061009_204919_servo.JPG

 

smiley1.gif Här är en bild på min Opel-servo, när hydraliken är klar vet jag om det är lyckat eller inte, men friskt vågat hälften vunnit
limpa2006-10-09 20:54:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

 

 svar på fråga från putte

 Bygger du en ny Opel  H. Hansen?smiley20.gif Låter som att de va en risig bil du lagar.

 

 

 

 

Nä ingen ny opel lagar en 89:ans vektra vet ej vad jag skall försvara mej med men dom sa det var ett litet rosthål smiley1.gif men när jag började så var det halva höger sida smiley19.gif och om jag lovat att försöka fixa något åt mina kompisar så gör jag det tyvär, alltså svårt att säga NEJ men inget är omöjligt har jag hört någonstans, så nu är den besiktigad och fullt körbar, 4 dagars jobb + matreal = 700 kr, har man satt ett pris får man stå sitt kast har jag för mej smiley36.gif mvh hasse
H.Hansen2006-10-11 21:48:18
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Sååå, har via en offroadkollega fått tag på en Dodge servosnäcka. Samma modell som syns gulmålad (och lite geggig) på lillvalpen längre upp i denna tråd. Snäckan ser ut så här nytvättad:

 

 

 

20061029_094738_DSC02523.JPG

 

 

 

På plats brevid rambalken ser det ut så här:

 

 

 

20061029_094833_DSC02544.JPG

 

 

 

Troligen så behöver snäckan fällas in något i rambalken, kanske med utgående axelns centrum i underkant på rambalken. Detta för att inte staget till vändarmen skall krocka med tvärbalkarna på ramen. Tillkommer att vända armen på snäckans utgående axel UPPÅT. För att ansluta mot rattstången krävs dubbla knutar på ingående axeln.

 

 

 

Fortsättning följer säkerligen...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sådärja, då var snäckan på plats! Den fick hamna under rambalken. Stjäl lite frigång, men med en skyddsplåt med 5 mm gods så hoppas jag grejjerna får sitta kvar ett tag. Frigång har detta bygge gott om, då det ju har portaler och 44 tums hjul. På bilderna är dock originalhjulen på 35 tum ditsatta.

 

 

 

20061111_233941_DSC02629_2.JPG

 

 

 

Här syns snäckan och dess utgående axel/arm samt länkstaget till vändkorset.

 

 

 

20061111_234043_DSC02630_2.JPG

 

 

 

Det fick bli en liten böj på länkstaget (donerat från TGB-21 samt förstärkt).

 

 

 

20061111_234223_DSC02606_2.JPG

 

 

 

Snäckans övre del hamnar i höjd med golvet vid förarplatsen. Vinkeln på snäckans ingående axel är nästan i linje med rattstången i originalutförandet. Så det kommer att räcka med ett ensamt knutkors för attansluta mot rattstången.

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...