Gå till innehåll

Torkaren går inte att stänga av


Andreas.E

Rekommendera Poster

Jag har ett litet, men stort problem med min torkare på högersida. Sedan i vinter vill den inte svara på vad "knappen" står på, utan den går oavsett! Jag har frågat om detta tidigare (tror jag) och fick till svar att det nog är relät som inte fungerar helt. 

 

Så, om det är så... var i alla dagar får man tag på en ny sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Andreas!

Förmodligen är det släpskon som Broten nämner, hade samma fel på min på båda sidor.

Tatanka har sådana.

http://www.tatanka.nu/art-1.asp?id=179&iPageID=5

för 120 kr /st.

Den är enkel att byta när du tagit loss torkar motorn.

Jag tog loss locket på torkarmotorn sedan bryter du försiktigt upp det lilla plastlocket som sitter ovanför kabelanslutningara. Efter det kan du försiktigt dra upp hela kontakt stycket. Det sitter om inte jag minns fel två kablar på insidan som är lödda på plats, dessa får du löda fast på det nya kontaktstycket.

Viktigt! Kolla hur blecken ser ut på det gammla kontaktstycket, om inte blecken gått av, hur dessa är böjda. När jag satte dit mitt nya kontaktstycke så låg de två blecken med kontaktytor ihop med påföljd att säkringen gick så fort jag slog på torkarmotorn. Har för mig att om du ställer kontaktstycket med flatstiften ner så är det det undre bläcket som skall böjas lite nedåt. Läg en liten mejsel under blecket och tryck kontaktändan nedåt så att du får en lätt böj på det. Det är dessa kontakter som det lilla stiftet på motorn trycker på så att torkarna går till viloläget.

 

PS. Glöm inte att dokumentera vilket stift kablarna går till för det är fem kablar som går till motorn.

 

Lycka till!

Mvh Håkan

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...