Gå till innehåll

Hakanaxs

Sergeant
  • Innehålls Antal

    97
  • Gick med

  • Besökte senast

Om Hakanaxs

  • Födelsedag 1957-03-29

Profile Information

  • Hemort
    Skene

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

Hakanaxs's Achievements

Member

Member (1/1)

55

Anseende bland gemenskapen

  1. Hej Gunnish! Förmodar att du redan tänkt på detta, men har du lossat vajern till hastighetsmätaren? Med tanke på att du bara kan lyfta panelen ett par centimeter. Det borde gå att som på min bil, att lyfta upp panelen och välta den framåt, har jag för mig, så att du kan se hela baksidan. Om jag inte lossar vajern går den inte att lyfta mer än ett par centimeter samma som på din bil. Mvh Håkan
  2. Som sagt ovan, beror på vad du skall använda bilen till. Min 22-bil, den som har inredning längst bak vägde in på 3420 kg när jag reggade den. Hade visserligen fyra bänkar i den då men med den lastvikten så skulle jag fått med en passagerare med handväska. Nu har jag C-kort så jag får lasta 2200 kg vilket jag utnyttjar. Sedan är bilen större vilket gör att den kan vara sämre att köra med i skogen om det är trångt, samt att den har ett längre överhäng bak som inte 11- och 13- bilarna har, så underkörningsskyddet tar i om en uppfart är för brant. Jag gav 25 + moms när jag köpte min oreggad och obesiktigad från ALE, den hade då gått 1200 mil. //Håkan
  3. Hej Hansen! Vilken Jula svets är det du köpt? Är det Stanly svetsen för gaslös svetsning? Jag köpte en sådan svets och den är väldigt dålig! Har svetsat den del tidigare i mitt liv så jag hade en aning om hur det skulle fungera. MEN, hur jag än gjorde så blev det bara loppskit när jag testade. Tänkte fixa ett svetsbord som jag kunde arbeta på för jag skulle tillverka nya skärmkanter till hytten på min 20-bil. Tänkte som du, vad gör jag för fel. Det spelade ingen roll hur jag försökte ställa in svetsen. Antingen blev det loppskit eller så brände jag hål. Så jag började kolla på nätet för att försöka ta reda på vad jag gjorde för fel. Det jag hittade var, tunn plåt svag ström tjock plåt hög ström och sedan får man justera trådmatningen. Lätt som en plätt. Men nej, icke sa Nicke! Vad jag däremot fick lärt mig var att när de svetsade med rörtråd så använder man likströmssvets och viktigast är att man byter polaritet. Svetsar man med gas så skall jordklamman vara negativ och när man svetsar gaslöst så skall jordklamman vara positiv! Skruvade isär min Jula svets och kollade i den, vad hittade jag då? Ja inte var det någon likriktare, det var bara en stor klumpig transformator! Växelström in, växelström ut. Vad gör man? Jo, man biter i det sura äpplet och kollar om man kan hitta en lämplig riktig svets. Hittade en som jag köpte på nätet. Svetsar det mesta, med gas eller utan. Bara att komplettera med slangpaket och lämplig glasflaska. Nu var det dags att testa igen. Ja, svetsen fungerade mycke bättre än den från Jula men det blev inte riktigt bra ändå. Då började jag fundera på svetstråden. Det följde med en rulle tråd när jag köpte Jula svetsen som var 0,8 mm men jag hade även köpt en rulle 0,9 mm tråd på Biltema för att testa och se om det gick bättre med grövre tråd. Testade dessa i den nya svetsen för det följde inte med tråd till den. Av dessa trådar var det den tjockare som var bäst men inte jätte bra. När den tog slut så åkte jag till en riktig svetsaffär och köpte mer tråd för jag tänkte, vad har jag att förlora. Nu hände det saker! Nu kunde jag svetsa hela strängar utan att det blev knas. Detta blev nästan en roman men det kanske kan förklara en del av ditt svets problem och fylla någon kunskapslucka. Jag har i alla fall lärt mig mycket på denna resa. Mvh Håkan
  4. Hej Fredrik! Du har nog messat den telefon som jag inte använder. Skicka till 070-548 92 74 i stället. Ja, jag kommer den 6/6, fattas bara annat! Kolla om vi skall ha något möte innan alt. om vi skall göra någon justering på skogsslingan. Mvh Håkan
  5. Ja, det tycker jag, det var en del besökare som gick med och tittade. Sedan kan man ju fundera på var vi skall ställa bilarna, vi kanske skall parkera lite närmare vägen så syns vi bättre men det kan ju fortfarande vara lite fältmessigt så att de inte står i en klump. Mvh Håkan
  6. Jag åker på Siroccodäck som jag skruvar i lastbilsdubbar i på vintern med 3,5 mm utstick, 120 dubb i första och sista axlarna i mellan axeln sitter det 60 dubb. Funkar jätte bra på blankis på vägen, i skogen lägger jag på kedjor om jag skall köra i backig terräng eller om det är mycket snö. Utan dubb är det Bambi på hal is.
  7. Ha ha, ja de bildbanden har jag suttit på Volvos serviceskola och tittat o lyssnat på. Nostalgi, men lärorikt! Mvh Håkan
  8. Hej! Jag har ett avgassystem från Raka rör på min 20-bil och kan konstatera att passningen inte är 100% ok. Vid monteringen kommer inte ljuddämparna riktigt rakt utan blir lite vinklade i förhållande till fästet. Man får tvinga dem lite för att få fast dem. Sedan är vinkeln på röret som skall gå under bilen bockad till nästan 90-grader. Detta innebar för mig att röret inte gick fritt för bromstrumman till handbromsen så jag fick köpa ett kort skarvrör att sätta mellan ljuddämparen och röret under bilen. Men som sagt är blockningen på röret för kraftig så med skarvröret på plats så får man flytta fästet ungefär 10 - 15 cm framåt. Men eftersom den lag som sade att röret måste mynna ut på vänster sida är borta så valde jag att kapa av röret som skulle gått under bilen i en lagom vinkel och rikta det åt höger och lite nedåt. Detta blev mycket bättre. Nu är ju min växellåda lite längre än på 11 och 13 bilarna så det kan vara detta som gjorde att det bråkade med handbromstrumman men vinkeln på bockningen är fortfarande för kraftig. I övrigt så är alla skarvar bra så det går lätt att sätta ihop alla delarn och få det tätt. Håkan
  9. Vill bara tacka för en jätte trevlig dag på fortet! Många besökare som var och tittade på bilarna, uppskattat att få provsitta också. En hel del som gick med ut på banan och följde bilarna in i skogen. Delen på banan som gick på berget gjorde att man kunde följa bilarna ganska bra utan att behöva gå med. Som deltagare och medskyldig till banan så känns det som övriga är nöjda är ganska nöjda med de två skogsspåren som vi röjde. Dagen kröntes även med sex regäla bangar, var det kraftigare laddningar i år Martin? Så tack Martin för en bra dag! Håkan
  10. Grattis, ser bra ut! Skulle vara intressant att få veta hur de är att köra på och om de håller. Är de regummerade eller helt nya däck? Mvh Håkan
  11. Tackar för detta! En skön dag i skogen för mig men det tog luften ur min bil. Upptäcke att det var punktering på vä fram i går så jag hade i alla fall turen att komma hem utan problem. Detta var det andra däcket som gett upp men två nya är på väg, så att jag kan åka till O.II.F den 6/6.
  12. Japp finns plats för rund och plattfil samt tändstiftsnyckel på ena sidan och för extra kedjor och filmval på andra sidan i ett fack med lock.
  13. Men, efter att jag kollat datumen på inläggen så kanske du redan köpt en
  14. Husqvarnas nya kombidunk kostar 500:-, har ensådan funkar jätte bra. Man kan låsa piparna genom att vrida på dem, båda har autostopp. Hittade den på Husqvarnas sida under Husqvarna Sverige/ Skog och trädgård/Tillbehör/Tillbehör trimmer/kombidunk, fick leta enstund.
  15. Skjut inte på mig, jag kopierade bara texten rakt av.
×
×
  • Skapa nytt...