Gå till innehåll

Bromsproblem på Gotland...


chrseg

Rekommendera Poster

Är på en semestertripp på Gotland med familjen i vår 11'a sånär som nu då vi varit på kneipbyn hela dagen och skall därifrån... Bromsar och bromsvätska har försvunnit... Den högra behållaren helt och kanske även lite ur den vänstra... Kontrollerade nivån för 18 mil sen hemma.. Ingen terrängkörning...

Tipps på lösning emottages! Hittar inga läckor under eller där bilen stog.. Har nu fyllt på och de går att trampa upp tryck.

Bra tips emottages gärna här eller snabbast på 0707184570 :) allt för att lugna mig och familjen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle kunna vara lekage i ett av bromsservona. Då försvinner oljan ner i dom och du ser inget lekage under bilen.

Jag råkade ut för det för något år sedan och det slutade med att jag fick in bromsvetska i cylindrarna med vit rök som följd.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem och fick renovera servona. Inget man gör vid vägkanten, men kan du fylla på efterhand så kommer du i alla fall hem.

Jag köpte overhaul kits från Powertrack, det gick snabbt och det kändes inte så farligt dyrt heller. Servona heter LR18230 (eller kanske LR18221). Mitt ordernummer (jag tror att det är ett sådant...) hos Powertrack var PTB1059G, med hjälp av det borde dom kunna skaka fram det dom skickade till mig...

http://www.powertrackbrakes.co.uk/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett fantastiskt forum de här! Ett litet nödrop och mindre än 30min senare får jag ett samtal från Klas på Gotland och en hjälpande hand!

Inte nog med det har även fått en sightseeing tur med grillning och bad. Har även kollat in 206'or, en 256'a, en 258, TGB's, traktorer och en tröska. Min 3,5årige son Holger (...och jag) bjöds på en mycket uppskattad tur med traktor och hövändning.

 

Symtomen på bromsen är samma som tidigare. Luft hittades i främre bromsservot, ingen annanstans.. Inga läckage hittade än eller rök från motorn... Har vittne på de nu så är inte tokig :) har nu med mig hem en bromscylinder och ett servo så får ja i lugn och ro meka hemma.

 

Tack Klas med familj för en trevlig dag!

Mvh Christoffer med familj

post-6471-0-15461100-1371931288_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symtomen på bromsen är samma som tidigare. Luft hittades i främre bromsservot, ingen annanstans.. Inga läckage hittade än eller rök från motorn... Har vittne på de nu så är inte tokig :) har nu med mig hem en bromscylinder och ett servo så får ja i lugn och ro meka hemma.

 

 

Min rök inte märkbart när den sög bromsvätskan genom motorn. Men med ett nytt servo är du snart på banan igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

The brake servos are Lockheed Type 7 that have been used on several other cars including a few MGs etc.

 

Jag hade samma problem och fick renovera servona. Inget man gör vid vägkanten, men kan du fylla på efterhand så kommer du i alla fall hem.

Jag köpte overhaul kits från Powertrack, det gick snabbt och det kändes inte så farligt dyrt heller. Servona heter LR18230 (eller kanske LR18221). Mitt ordernummer (jag tror att det är ett sådant...) hos Powertrack var PTB1059G, med hjälp av det borde dom kunna skaka fram det dom skickade till mig...

http://www.powertrackbrakes.co.uk/

 

 

No need to remember numbers: You need Lockheed Type 7 servos ;) They have been used in several other classic cars like MG, so there is quite some knowledge in the british classic car community and they have their suppliers. So this part is - as of now - nothing to worry about ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag kontaktade dem per email och angav både Lockhead7 samt de båda LR nummer ovan och fick till svar att jag skulle kolla efter en liten silverbricka som sitter fast på servot.

 

Jag hittar inget sånt på mina så frågan är om någon annan har denna identifiering kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...