Gå till innehåll

Behöver kronbilar vaxas?


Rekommendera Poster

Ännu en nybörjar fråga från mig   :blush:

 

Man brukar ju inte tänka sig kronans kammo-målade bilar som står och blänker i solskenet (det är väl matt färg?), men behöver de, eller är det nyttigt, att vaxa dem?

Det borde väl ge någon sorts skydd men är det kompatibelt med den sorts färg som de har?

 

Är det bara bil schampo och avspolning som gäller annars?   :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vaxet interagerar med ev kvarvarande IR kamoflage är helt okänt men sannolikt blir du lite synligare i IR spektrat. Annars skadar det inte att skydda färgen, men de flesta tycks vara av åsikten att lite norsk krom inte gör något. Finns antagligen vax som håller sig matt men kanske inte i vanliga bilvårdshyllan.

 

Själv har jag planer på att rostförsegla bilen. Dvs smeta på ngt genomskinligt som stoppar fortsatt rostande men låter rosten synas så inte bus får för sig att bilen är fin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Mälarguten

Grönabilar gillar inte fjollschampo å wunderbaums och sånt, nej underedsmassa och grankvistar som borstar sidorna och en dos lera och krutrök. B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kronan har väl varit storkund hos Dinol. Tittar man i min kontrollbok så har bilen blivit Dinitrolbehandlad varje år när den var i tjänst. Tittar man i dörrarna så kan man se spår av det...

Jag har jobbat med rostskyddsmaskiner för nya personbilar åt Dinol men jag har aldrig sett något liknande den behandlingen som jag har i dörrarna. Möjligen en testbil som vi hade på Opels fabrik i Eisenach. Den karossen blev behandlad minst tio gånger innan vi släppte ut den på linan igen!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...