Gå till innehåll

Ledartavla

  1. eile

    eile

    Major


    • Poäng

      4

    • Innehålls Antal

      2 409


  2. Svana

    Svana

    Major


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      3 336


  3. Wingflyer

    Wingflyer

    Administrators


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      2 843


  4. Gravander

    Gravander

    Löjtnant


    • Poäng

      2

    • Innehålls Antal

      259


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2018-07-20 på alla områden

  1. Vad vet vi.. nån här som bor nära, sett eländet, arbetar där eller annat att skriva om? Ska vi erbjuda våra civila tjänster med terrängfordon med förare och hjälpa?
    2 poäng
  2. Din framdrift är väl vaccumstyrd. Har själv vid ett tillfälle letat märkliga missljud och den gången var det en magventil som inte drog tillräckligt, detta behöver inte var läck utan kan bero på spänninsfall eller kärvande ventil.
    2 poäng
  3. För några år sen avvecklade brandförsvaret vattenkanonbilar tex den jag tipsade Morgan om som han sen åkte till africa med, en så tar mer vatten en ett flertal helikoptrar. Tror nog sån bilar hade varit användbara trots att de var 30 år gamla.
    1 poäng
  4. Här kan den som vill frivilligt arbeta kolla https://www.redcross.se/vart-arbete/b/brander/
    1 poäng
  5. Jag har denna veckan vart på skogsbränder med försvaret utanför Årjäng(Glasskogen)Och Finnerödja Verkar finnas å göra, det är ett tungt fysiskt jobb att dra slang i terrängen i denna värmen. Ett terränggående fordon i många fall hade underlättat arbetet. Men då körs de med atv med släp alt bandvagn(Vad jag har sett hittills som fordon i skogen) Men de mesta sker med människorna, det är väl för brandrisken dom inte vill ha in fordon. Som information så gjorde vi slut på 11 kubik vatten på mellan 15-20min dygnet runt. Två tankbilar körde skytteltrafik å en brandbil stod å pumpa konstant. När en ny tankbil kom så kopplade man på den på brandbilen som pumpa ut i skogen.. fyllde pumpbilens tank samtidigt som man tömde tankbilen ut i ledningarna..
    1 poäng
  6. Bakaxel: gör rent med bromsrengörning låt torka och dit med blå silcon locktite, tunt lager dra ej åt hårt förrän silconet torkat och bildat packning. För att lossa utvx måste drivaxlarna ut en bit. Varför behövde du lossa handbromsen för locket på fd lådan? FD lådan har nållager så var sparsam med silcone, packning klipps lätt av vad som helst tex paketet för morgonflingorna eller annat papper som håller några 10 dels tjocklek vill man sen ha riktigt superpackning gnider man tunnast möjligt ytan med blåsilcone. I min fd låda har alla tänkbara oljor körts, syntet kan ge läckor, mineral får gummit att svälla något och tätar bättre, sen en tid tillbaks kör jag med classic olja i lådan med extra zink den känns något tyngre gång än synteten när den är kall, kör samma olja i både huvudlådan samt Fd ifall någon blandning kan förekomma. Classicen är trevligare och skonsammare samt luktar även godare än hypoiderna (gl-5) som stinker svavel, tror även zink tillsatsen smörjer bättre än vanlig vxlådsolja dvs (gl1-4) olja och eftersom det är motorolja bör den inte kunna skumma. Ang dina oljud hur låter det om du har fd i neutralläge och växlar igenom lådan? Ang era bränder, varför kan inte skogsbönderna låta brandgator finnas med i sina bestånd? Är det snålhet? Hade rejält breda brandgator funnits hade dels bränderna inte spritt sig så enkelt och vid brand hade transporter underlättats.
    1 poäng
  7. Jag lyfte upp bakaxeln på bockar och försökte köra drivlinan för att lyssna efter missljud som rekommenderat här men lyckades inte få ur framhjulsdriften, så frågan är om det inte är den som spökat och orsakat mer drivlineljud än vanligt. Har nog bara kört på grusvägar här uppe sen flytten, så det är fullt möjligt att jag inte märkt av det vid körning. Ny ledtråd att felsöka.
    1 poäng
  8. Uppdatering från igår: Jag plockade isär handbromsen och öppnade locket till FD-lådan: Såg helt okej ut, lite lite olja bara, men att den läcker är ingen nyhet. Använde flytande siliconpackning på locket när jag monterade tillbaks det, såg inte ut att vara någon där sen tidigare annat än gamla rester, hoppas det läcker lite mindre nu, men vi får se. Pluggen till FD-lådan hade samlat lite men inte farligt mycket skräp. Sen gjorde jag något dumt, jag tänkte man kunde öppna och titta in i diffen, typ som man sett folk göra på jänkarbilarna (som ofta har en lucka på baksidan av huset) men det gick ju såklart inte. Oljan i diffen var inte vacker (typ grå-brun). Huset gick att öppna några milimeter men inte mer. Nu har jag pajjat packningen och det läcker i skarven efter att ha skruvat ihop den igen. Idag ska jag riva ner kardan och försöka peta in flytande packning i skarven i hopp om att ful-fixa läckaget. När jag ändå behöver tappa ur den helt nya oljan tänkte jag först köra en liten sväng så den har chans att få spola ur mer av skiten. Det var inte så mycket spån på magneten, lite mer än i FD-lådan, men det känns inte som farligt mycket, och inga större bitar av något. Mitt i fixandet ringer frun och säger att det är dags att packa allt dyrt. Vi har precis (en månad sedan) flyttat från Stockholm till strax utanför Ljusdal och enligt rykte var branden strax här, men det visade sig som tur var inte stämma, den är fortfarande cirka 20km bort. Hoppas det mojnar, eller åt minstonne blåser åt andra hållet. Inte en lugn stund här! Fortsättning följer.
    1 poäng
  9. Ja och nej. Beror på. Det finns tre olika kontakthylsor och två olika metoder att montera dom. Den äldre typen av kontakthylsor finns för 35 eller 50 kvadrat kabel, men en nyare typ av hylsa har hålet i kabeländen i två steg och kan användas till både 35 och 50. Kabeln kan antingen vara klämd i hylsan, då kan du inte återanvända den hylsan. Eller tennlödd, då kan du återanvända hylsorna och byta till 50 kvadrat om det är den nyare hylsan. Men det går åt en stor lödkolv. Funkar också med brännare men väldigt lätt att överhetta... Och ja, man kan köpa kontakthylsor separat. För övrigt kan de användas till max 150 A kontinuerligt och 300 A intermittent, vid 24 V.
    1 poäng
  10. Nu är det huven och framskärmarnas tur att få lite kärlek Skärmarna först, på med lite spackel sen primer o grönt men det blev inte bra så dom fick delvis slipas ner igen i väntan på ny färg Då var det huvens tur, den enda delen utan rosthål o skador trodde jag men så var det såklart inte, där fanns både gamla lagningar + små rosthål Men lite bläster, svets och primer fixade det.
    1 poäng
  11. Tack själv Svana! Ja, kul när bitarna trillar ned på precis rätt plats...
    1 poäng
  12. Jørgen hjalp med sagerne! Der var kaffe og fika! Volvoen er kørende nu!
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...