Jump to content

Christer_tgb

Major
  • Content Count

    600
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    10

Christer_tgb last won the day on January 7 2014

Christer_tgb had the most liked content!

Community Reputation

115 Excellent

About Christer_tgb

  • Rank
    Member

Profile Information

  • Location
    Täby
  1. Eller så har man ett notoriskt ombyggnadsbehov. Soffan är placerad precis som ett baksäte i en personbil dvs i bredd och inte längs med bilen.
  2. Eile Som du säkert vet så är originalsittplatserna enligt följande fram, förare och passagerare mitten, två klaffsitsar med rygg mot färdriktning och en tre-sits soffa i färdriktningen. Dessa fem har midjebälten. Klart att man kan göra om sittplaceringen om man vill, med effekten att man tappar lastutrymmet och möjligheten att använda originalplaceringen av lastgallret som avdelare mellan last och sittplatser. Detta är säkert görbart, frågan är ju bata hur mycket arbete man vill lägga ner på att flytta sittplatserna. Det finns säkerligen regler avseende placering av lastutrymme i förhållande till passagerarutrymme. Det är av dessa regler som gör att om fordonet är regbesiktat som lätt lastbil efter ett visst datum (som jag inte kommer ihåg nu) så måste du ha ett visst avstånd (170cm) mellan bakdörren och ryggstöd till baksäten. I praktiken skulle det innebära att lastgaller so avdelning mellan lastutrymme och sittplatser måste placeras ca 30-40 cm från klaffsitsen. Då får man godkänt för förare och tre passagerare. För min del är det för sittplatser samt att det blir riktigt trångt för de som ska sitta på klaffsitserna. Ser inte varför man ska gå igenom allt arbete med att flytta sittplatserna om problemet löses genom en dispensansökan. Men det får varje fordonsägare avgöra.
  3. Det är nog följande text som ställer till det. "Dessa bälten skall vara trepunktsbälten, utom för mittplats och för annan sittplats om övre fästpunkt inte utan stor olägenhet kan anordnas som får ha höftbälte, som i personbil av 1975 och senare års modell skall vara försedda med upprullningsdon." Rulldon har vi ju inte på ytterplatserna i baksätet. Har för mig att det är skillnad om man gör reg-besiktning i nutid, och att det då är de reglerna som gäller. Hursom så var det så jag gjorde, och det gick vägen för mig och jag tänker inte ifrågasätta bilprovningens och transportstyrelsens beslut.
  4. Dispensen vad för att slippa ha 3-punktsbälten på ytterplatserna i baksätet utan kunna använda originalbälten. Jag skrev en ansökan i form av ett word-dok, som fokuserade på vad som skulle ske om jag inte fick dispensen. Det är tydligen vanligt för sk. 50-talsbilar från US. Skillnaden var att jag hade reggat om den till pb som då blev underkänd. Därefter skickades ansökan in. Tekniker ringde och frågade lite och när jag förklarade att bilen var godkänd i övrigt och att allt nu hängde på denna dispens så vart allt klart och info skickades till SBP. Ett besök där och allt löst och klart. Det var några år sedan. Jag gjorde en tråd här om detta, så det borde gå att söka fram. Lycka till. :-)
  5. Jag hade min tgb 11 först reggad som lätt lastbil och hade då förare + 1 passagerare i papperen. Var förbi sbp och ville regga om den för att få möjlighet att ta med fler passagerare, för att kunna göra det rätt och riktigt. Fick då veta att om jag reggar om den till personbil så kunde jag få fler passagerare, men behövde då söka dispens för att bältena på soffans ytterplatser inte var tre-punktsbälten. Fick igenom den ansökan vilket ger att jag nu har 1 förare och 6 passagerare i papperen.
  6. My bad. Vad tokigt det kan bli när tanken egentligen var att klura ut vart i landet du finns och om det fanns någon i närheten som kunde hjälpa dig på plats. Skönt och bra att det löste sig till slut. Toppen att du även delade med dig av hur du löste det.
  7. Hej Melker Vart finns bilen respektive du i landet? Mvh, Christer
  8. Vänta nu, säger du att de som har en "gammal" regbesiktning med 6+1 med automatik får detta ändrat till lägre passagerare utan orsak? Jag kan förstå ändringen om man reggar om den efter det att nya reglerna trätt in, men inte att alla bilar får ändrat antal passagerare. Reggades din om från PB till LB 2006 så tror jag du har orsaken till ändrat antal passagerare där. Berätta gärna vad du kommer fram till, så man vet om man skall bli orolig.
  9. Regbesiktningen skedde i Sollentuna på Bilprovningen. Kolla på hemsidan deras när de öppnar tunga besiktningen igen. Kommer inte ihåg vad han hette. Det var ju några år sedan.
  10. Var den reggad först 2006 eller ännu tidigare? Har för mig att det finns ett datum, 1998?? och efter det så får man inte med automatik 7 platser för en LB. Jag har reggat om min 11:a från LB til PB, med dispens för bältenas infästning så gick jag från 1+1 till 1+6.
  11. Frippe - hur många kameror har du att koppla in? Jag satte en kamera ovanför dörren för att få bra uppsikt bakåt och sedan en till under hållaren för reservdunken, dvs skyddat, för närmare bild av kroken och dess närhet under reservhjulet.
  12. Kör inte mobilt, utan en mac med Firefox. :-) Men det är säkert jag.......
  13. Fredrik L Det finns ingen footer på dina inlägg, därmed inte någon länk till din bygglänk. Omd u inte menar något annat.
  14. Tänkte på en klassisk filmsekvens från "Repmånad" - Bron är sprängd!, då du var tvungen att åka bredvid bron.
×
×
  • Create New...