Gå till innehåll

Johannes

Major
  • Innehålls Antal

    939
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    50

Johannes senast vann den dag 16 Augusti

Johannes hade det mest gillade innehållet!

Anseende bland gemenskapen

1 363 Excellent

Om Johannes

  • Placering
    Member
  • Födelsedag 1977-01-27

Profile Information

  • Hemort
    Göteborg

Senaste besökare till profilen

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Johannes

    Vad har ni gjort idag då?

    Granattillsats skulle vart nåt, bygg en sådan LurK! Extra bra för oss närsynta tröttmössor, dödande inom 10m radie...
  2. Johannes

    Vad har ni gjort idag då?

    Ja, skriv mer! Väntar otåligt på del 2! Om livet vore enkelt skulle vilken tok som helst klara av det, Hansen skiljer agnarna från vetet. Kriga på!
  3. Johannes

    Vad har ni gjort idag då?

    Han råkade vara på rätt plats vid fel tillfälle......
  4. Is it this one, discbrakes?
  5. Fet blandning betyder att munstycket sitter 2,5 mm under förgasarens botten om man mäter på specialverktyget. Det är enligt manualen utgångsläget innan man börjar injusteringen. Det förutsätter dock att nålarna sitter i nivå med kolvarnas botten. På mina gamla förgasare var allt fel. nålarna satt med helt olika utstick och munstyckena skilde 2 mm (!) mellan de olika förgasarna. Dessutom så var länkaget felsjusterat så vid gaspådrag öppnades ena spjället mycket tidigare än det andra. Co var 6,5 och den drog mycket soppa men gick hur fint som helst. Dock var det en fladdrig och ojämn tomgång.
  6. Johannes

    TGB 1315, inte riktigt som tänkt.

    Enklast att lufta är väl att parkera med nosen högt och öppna kylarlocket och låta den gå på tomgång så bubblorna hittat ut. Det lär väl rinna ut en del så man får väl fylla expansionkärlet igen men det har funkat för att få ut bubblorna för mig ivf. Fortsätter det att komma bubblor hela tiden finns risk att det är luft/avgaser kommer ut i kylvattnet pga otät topp-packning.
  7. Johannes

    Pris c303?

    Den bilen känner jag till mycket väl.... och de har snyggat till den en hel del sedan jag såg den senast.
  8. Johannes

    Pris c303?

    Dags å starta en egen tråd nu med massor av bilder?
  9. Johannes

    Förgasarmojäng?

    Det blir väldans massa avlagringar, säkert en matsked med ”sand” i varje förgasare. Bäst är kanske att ta lös förgasarna och göra rent och mäta flottörnivåerna och byta alla slangar och filter hels vägen från tanken. Jag var lat och bytte bara filter så det kom nytt skräp i nålventilen flera ggr. Där gammal bensin stått kvar (slangar) blir det kristalliserade rester som letar sig fram till nålventilen och så blir det ny läckage igen och igen...
  10. Johannes

    Förgasarmojäng?

    Nu känner jag igen mig..... det kommer från en av de tunna svarta slangarna som syns till höger på bilden. De ventilerar flottörhuset och om nålventilen inte stänger (smutsig) eller om flottören är kass/felinställd blir det översvämning i flottörhuset som letar sig ut just där i mojängen. Den skall ventilera ut gaser i atmosfären förutom när man trycker ner gasen då den skall leda in gaserna i förgasarna för att hjälpa till vid start av varm motor (åtminstone tror jag det stod så). lätt fixat ivf, skruva loss bottnarna på förgasarna, ryck bort flottörerna och skruva bort nålventilerna å sätt dit nya nålventilerna. vill du veta vilken av förgasarna som är problemet kan du rycka loss de svarta slangarna och kolla från vilken förgasare soppan kommer ifrån genom att låta starten dra runt motorn några varv.
  11. Johannes

    Byggblogg extrautrustning TGB1314

    Fantastiskt snyggt! Vad säger om en camperbox på flaket?
  12. Johannes

    Lite ang. TGB 11

    Hej! Grattis till ett klokt beslut, kul med en till i 031! Jag tror jag har dubbla spadar i skjulet (skall kolla nån dag). En av dem kan jag tänka mig att byta mot en modernare mindre spetsig spade. Vart köpte du din TGB? Sikaflex tätar utmärkt. En tub till taket och ytterligare en till sidorna brukar räcka.
  13. Johannes

    Vad har ni gjort idag då?

    Gårdagens traditionsenliga Nationaldagsfirande på O2fort. Ett gäng glada marina hemvärnsmän kom med strb 90 och gjorde entré med löspluggen sprutande från båtarnas 12,7 mm och ak4. En hylsa landade intill min 7 åring som genast plockade upp den och brände fingertopparna.... nu har han flera minnen från dagen, både hylsor och blåsor...
  14. Fram till igår hade jag bytt brytare, rotor, bränslerör, alla bränsleslangar+ filter utan någon förbättring... har dessutom hittat två trasiga vaacum slangar efter tips från Lurk. Bränslepumpen är hel och ger bra tyck efter att slangarna bytts, glaskoppen fylls snabbt och den bensindoft som kunnat anas baktill på bilen är borta. idag bet jag i det sura äpplet och plockade lös förgasarna in på arbetsbänken. Flottörhöjden var ok men konstigt nog så satt den ena nålventilen fast i stängt läge. Det gjorde mig förbryllad då nålventilerna är splirrans nya. De har fastnat i öppet läge ett antal ggr och den senaste blev uppenbarligen inte bra trots tryckluft. Nu vågar jag inte sätta tillbaka den igen... Slutsats köp hellre nålventiler med de små filtren om det är möjligt. Nu satte jag på dem gamla nålventilerna igen och lilla gumman går som en klocka, bättre än innan! Wroooom!
  15. Jaha... aldrig varar lyckan länge nog... plötsligt tappade jag 75% av motorstyrkan, får nu köra på lågväxel på 1:an för att komma upp för en vanlig backe. Hände plötsligt under färd och fungerade sedan igen stund för att återkomma, ungefär som om soppan inte räckte till full gas. Gasar jag fullt så stannar den istället. Har bytt båda bränslefilter, blåste rent in i tank och i alla slangar, gjort rent båda nålventilerna igen. Återstår att ta lös förgasarna igen och kontrollera flottörnivåer mm samt kanske även filterkingen? Intermittent till en början men nu är det konstant mopedhastighet som gäller. Skulle gissa att den går på 3 cylindrar. Testade att lyfta upp trotteln medan den gick på tomgång och på främre förgasaren märktes det direkt, motorn tappade effekt och dog. Men på bakre förgasaren hände inget alls även om jag lyfte trotteln hela vägen upp, inte en enda reaktion, frågan är om dessa tre cylindrar tänder alls? Ett par frågor: Kan den mekaniska bränslepumpen tappa effekt? Nivån ser klar lägre ut i glaskoppen men den fylls upp helt efter en stund. Det kan säkert vara relaterat till mina mina tidigare bränslebekymmer men temperaturen vandrade lite konstigt upp och ner så jag misstänkte topplockpackningen och gjorde ett komptest: Skäl nog att riva toppen? 13% skillnad mellan bästa och sämsta cylinder.
×