Jump to content

Johannes

Major
  • Content Count

    1,026
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    67

Johannes last won the day on July 3

Johannes had the most liked content!

Community Reputation

1,561 Excellent

About Johannes

  • Rank
    Member
  • Birthday 01/27/1977

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har exakt en sådan för att pump däck med på min tgb. Funkar utmärkt och blir inte så varm. Den är dock lite långsam så det fick bli två kompressorer och en liten tank. Dubbla sådana med en liten tank kan nog funka utmärkt!
  2. De "nya" karosserna är monterade på 90-talet. Många av dessa fordon har sedan stått orörda i förråd i +10 år för att sedan säljas på auktion. Ibland är de nästan i nyskick. En sak och tänka på är att om fordonet har fått civila reg.plåtar tidigt så är det troligt att du har förare + 6 passagerare lagligt. Det går inte att få idag men det finns trick som gör att du kan få förare + 4 passagerare om man bygger om lastgaller mm. Finns massa trådar om detta på forumet. Du har nytta av de tipsen om du skall registeringsbesiktiga en bil som bara har militära plåtar. Akta dig för att köpa mil-reggade bilar utan korrekta papper, kan vara en bil som är skrotad och som inte existerar längre. Den går inte att reg.besiktiga. Aluzink med 6 passagerare är ovanligt men finns att hitta.
  3. Klokt beslut! Rost är vanligt, särskilt på karosser utan aluzink behandling, aluzink brukar sakna fotsteget vid förardörrens handtag, aluzink saknar och utgröpningen uppåt ovanför fotsteget till bakdörren, de brukar sakna handgasreglaget vid kupevärmereglaget, de brukar sakna kroken på taket ovanför föraren, aluzink brukar sakna trälister på framdörrarna. Det finns fler grejor som skiljer och ibland stämmer inte alla punkterna. Testa funktion på diffar. Kontrollera vätskor i vxl -låda, fördelnlngslåda, motor, diffar och portaler innan du kör hem. Är det läckage från damaskerna så riskerar du att ha för lite olja i axlarna. Ta med några vanliga bensinfilter och mejslar för det brukar bli stopp i soppaslangen, särskilt om bilen stått länge. Vanliga fel som är enkla och billiga å fixa: Damasker fram, bromsar, läckande förgasare, elfel/glapp, spruckna vakuum membran i axlar/växellåda. Andra fel som är dyrare å fixa: fel på diffar/axlar/portaler, drivknutar. Jag pallade upp alla hjulen för å testa att alla 4wd och diffar funkade. Om inte diffen går i testa å skruva upp locket på vaakum klockan chef dra upp skruven med fingrarna. Låser diffen så är det bara vakuum läckage nånstans. knakar/smäller det när du kör sakta med fullt rattutslag så är det dags å byta drivknutar. Minst 3000 per sida. kolla reservdelspriserna på www.tatanka.nu
  4. Irriterad? Nej du menar stolt över att du sätter standarden och är en "terrängbils-influencer" :-)
  5. Jag har inte märkt nån skillnad före/efter winsch monteringen. Har standard mekanisk fläkt.
  6. Häftigt! Är nyfiken på att se hur det går, du skulle väl klara dig "off grid" om du värmer huset med ved? Håll oss uppdaterade!
  7. Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
  8. Otrevligt med vältning... Tror du inte det är kontakten vid pedalen? Den får man dra upp med fingrarna för att återställa. Den fastnar intryckt så snart man trampat i botten en gång...
  9. Grattis till vapenägarna i landet, trots motstånd från den röd/gröna sektionen så klubbades förbättringar för oss jägare. Återstår att se när det träder i kraft. Är sugen på en till bössa.....
  10. igår hade vi traditionsenligt Nationaldagafirande på O2fort.se klippet visar Håkan och Palli som puttrar runt och myser på västerberget i solskenet. Vi hade även förmånen att få träffa en trevlig forumkamrat, Nisse från Linköping. Tack till Martin från fortet!
  11. Varna era vegankompisar.... de riskerar numera att bli slaktade och flådda för att bli råvara till bilsäten.
  12. Bra med vinsch ibland. Det gick bra att lyfta av tältet från bilen men balkongräcket böjdes betänkligt när jag drog upp det på tgb:n eftersom tältet fastnade lite på takräcket. Får nog snickra ihop en trägrunka så man kan får en bättre vinkel på linan. Det finns ju många smarta "boat loaders" som funkar bra.
  13. Jo det vill jag gärna har redan en lämplig maskin men den drar lite mer kräm, räcker inte med 1000w inverter..... får bli nästa grej... 1500w inverter hade varit perfekt.
  14. Det är lyxigt med växelström i bilen. Nu sitter ovan nämnda omvaldare fast och funkar kalasbra, mutterknack, borrmaskin, tigersåg, vinkelslip mm funkar på en 1000w omvandlare. Denna är ju ”ren sinus” eller påstås åtminstone vara det men jag har inget oscilloskop så det blir svårt att veta hur snygg sinuskurva den gör. Vet inte riktigt vilken pryl jag skall testa med. Batteriet är AGM på 170 ah. Hälften av dessa går att nyttja om man skall vara snäll mot batteriet, alltså 85 ah. Har testat lite..... har inte tagit hänsyn till förluster.... 900 watt vattenkokare, kokar upp 1 liter vatten på 9 minuter = 11,25 ah eller 1,25 ah / deciliter. 750 watt kaffebryggare (Jula 199kr) kokar 1,25 liter kaffe på 13 minuter = 13,5 ah eller 1,08 ah / deciliter. Kaffe kan man alltså koka 6,5 gånger innan det behövs solenergi eller start av motor. Konstigt nog drar kaffebryggare mindre energi än vattenkokaren men det kan ju vara så att tillverkaren av vattenkokaren överdriver sin effekt litegrann, kineserna är ju bra på att salta sina specar. Hushållsmixern drar ynka 300 watt så grädde kan man vispa i nästan 3,5 timmar... undrar när man behöver vispa grädde i skogen... har inte råkar ut för det ännu...
×
×
  • Create New...