Gå till innehåll

Viper99

Sergeant
  • Innehålls Antal

    140
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    5

Viper99 senast vann den dag 11 December 2023

Viper99 hade det mest gillade innehållet!

Om Viper99

Senaste besökare till profilen

8 200 profilvisningar

Viper99's Achievements

Member

Member (1/1)

59

Anseende bland gemenskapen

  1. Fråga Volvo om de har lust att komma och visa upp sin nya XC90 på träffen... ! Och tipsa korvgubbar mm så de kan sätta upp ett stånd på lördan åtminståne... :-)
  2. Ja, du har rätt, men det kanske gömmer sig nåt gött under kjolarna där...
  3. Volvo C303, 1977, FD räddningsfordon Har aldrig "legat i lumpen", utan är beställd och levererad som räddningsfordon (+kompletteringar av räddningstjänsten senare). Gick i Angered utanför Göteborg. Det var ett s.k. "pumpfordon", och hade en pump, sugslang, och kopplingar mot andra slangar till brandbilar. Ett scenario är att den åkte till en nära sjö eller branddamm och började slanga vatten. Givet var att den drog fördelar av sina terrängegenskaper. Efter den pensionerades gick den som "utryckningsfordon" för en elfirma, innan den till slut gick i privat entusiastägo. 2012 köpte jag den i Borås av en trevlig snubbe som hade en "thing" för fordon med portaler. Han hade en Jeep med dessa, och skulle köpa en Nissan Patrol och ha som dragfordon till Jeepen istället för 11:an. Volvo 903, 1968, radiovalp Ingen särskild historia utom att den hade stått i en lada länge, länge, och aldrig hade varit civil före Einhead och jag, samt vår bror, köpte den ihop. Nu satsar vi en del pengar på att få tillbaka dess forna glans som radiobil, dvs vi samlar på oss radioutrustning och särskilda detaljer som tillhörde den. Externt är den komplett numera, men vi saknar lite innanmäte, som någon större radio plus någon bädd. Vi har alla antenner inlkusive högantenn.
  4. Intressanta tips, tycker jag. En hundring hit eller dit är väl sk-tsamma, bara man kan få lite uppfattning om var någonstans man kan "svänga av" för att bryta lite i skogen..
  5. Per, om du åker förbi så köp följande reservdelar: Backspegelarmar hö och vä. Kraftuttagen (om det finns). Blinkersglas. Lyktglas fram.
  6. Jag tänkte ta bort ramen, så det är gjort en gång, ifall man skulle behöva någon gång... Det är som att göra Te. Bäst att koka vattnet på kvällen så är det bara att värma på morgonen. Senmoral: "Gråta innan är att gråta två gånger", och "Förebyggande underhåll på gamla bilar tenderar att rendera en herrans massa reparationer - för all skit man upptäcker på vägen." Till yttermera visso, och skämt åsido, så är ju givetvis målet att komma upp till en nivå där det förebyggande underhållet faktiskt är meningsfullt. Broder einhead (han är min bror) har ju annars en hyfsat bra nollställningsfilosofi när man ska "ta ägarskap" över en bils väl och ve. Det är att montera ur alla hemtillverkade modar, kablar och skit, så man får ett bra grundläge som är verifierbar i dokumentationen. Sedan kan man göra rätt när man själv fixar och donar. Det är verkligen sant när jag tänker på min bil, som är ett gammalt räddningsfordon. Det ligger gamla kablar till komradio, sirener och annat och skräpar. Dessutom en och annan extrakabel från ägarna mellan mig och räddningstjänsten (två tidigare privata ägare). Man hittar helt plötsligt en extra säkring på nån slags kabel, är osäker på om viss elförsörjning går via av- och på knappen eller har ett relä (som det ska vara som regel).
  7. Jag håller med i debatten i stort. Det finns riktlinjer och det finns "köparens iver" mm, men jag tycker ett par saker är värda att notera. Axlarna till TGB:n är bara dem värda minst SEK 25 000:- , så det är trots allt ett slags minipris för även den mest sunkiga 11:an - om de nu är okej. Sedan har jag noterat att blinkersglasen är eftertraktade på vissa marknader, så se särskilt upp om det vankas holländska bilentusiaster. Kommer inte ihåg vilken bil som har lika (som inte är Volvo), men blir man av med dem, är det kanske lite segt att ersätta dem. Det går fortfarande dock, men tatanka säljer inte original längre. (Det är som de röda spetsiga blinkersglasen till P1800 - stört omöjliga att få tag på, och de stjäls ständigt). Jag spår att vissa reservdelar till TGB11 kommer att bli allt mer eftertraktade, och bara det lär putsa priset uppåt på även sunkiga om än kompletta dito. Till dessa hör inkopplingsknappen för 4-hjulsdrift, ev. bladfjädrar, orginalrutor (Volvo), orginalglas i lysen, membran i vakuumsystemet, orginalinstrument mm . Tänk 25-30 år framåt!
  8. Appropå avgaser och koldioxid - en genomsnittsmänniska förbrukar (Edit: Släpper ut) 55 g koldioxid per km joggandes. Ta det gånger fem för en full bil - > 275 g per km. Det ger 2750 g per mil. SÅ det är alltså miljövänligt att åka med allt som släpper ut mindre än det. Man kunde tro att allt bilåkande är icke miljövänligt, men så är icke fallet! (Glöm dock inte att människan också andas under färden... )
  9. Hej, jag skulle önska en bra sammanfattning på var man kan bryta lite med bilen avgiftsfritt, utan att snuten tar en, runt i riket. Helst runt våra 10-15 största städer. Ange Stad och plats, gärna GPS koordinat. Specifikt önskar jag själv runt Göteborg, Linköping, Varberg, Gävle, och Kungsbacka. Tips på ställen där man kan hyra in sig är OK, men jag vill helst köra utan extra kostnad. mvh //Erik
  10. Detta är mitt "bruksväde": - Åka ner till havet och bada bastu (och bada) - Svina runt i snö och få avundsjuka blickar av hunsade karlar - Köra saftblandarna framför ett dagisgäng som är ute och prommenerar (kidsen älskar dem) - Köra sopor (dvs något av mina ägodelar, inte fruns) och erhålla avundsjuka blickar på återvinningen från hunsade karlar - Glida ner till hamnen med båtgrejer och fixa med båten, och inse att TGB:n kostar lika mycket eller lite som en båt-GPS. (Billigt nöje alltså) - Åka till jobbet när det är påkallat (har både Cittroen C5 Exclusive och BMW 730LD att välja på). - Köra numera årlig tripp upp i Hälsingeskogarna för äkta terrängkörning (dvs, inte "Bana"). - Sitta och gasa på gården - Och givetvis har meckandet ett eget "bruksvärde" eftersom det skänker nöje när det är klart (efter allt skrikande och uppfläkta nagelband).
  11. Ser rätt lika ut, tycker jag allt. XZL-däcken från den tiden var också valet för många andra tyngre hjulfordon, som hjullastare mm. De användes också på servicefordonen i Paris-Dakar, då de inte ville få punka oftare än de fordon som faktiskt tävlade. De är oerhört starka och kan i princip gå med 0 i lufttryck, eftersom de har många lager stål både på sidorna och i "slitbanan":
×
×
  • Skapa nytt...