Jump to content

Viper99

Sergeant
  • Content Count

    140
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Viper99 last won the day on March 15 2014

Viper99 had the most liked content!

Community Reputation

58 Excellent

About Viper99

  • Rank
    Member

Recent Profile Visitors

1,868 profile views
  1. Fråga Volvo om de har lust att komma och visa upp sin nya XC90 på träffen... ! Och tipsa korvgubbar mm så de kan sätta upp ett stånd på lördan åtminståne... :-)
  2. Ja, du har rätt, men det kanske gömmer sig nåt gött under kjolarna där...
  3. Volvo C303, 1977, FD räddningsfordon Har aldrig "legat i lumpen", utan är beställd och levererad som räddningsfordon (+kompletteringar av räddningstjänsten senare). Gick i Angered utanför Göteborg. Det var ett s.k. "pumpfordon", och hade en pump, sugslang, och kopplingar mot andra slangar till brandbilar. Ett scenario är att den åkte till en nära sjö eller branddamm och började slanga vatten. Givet var att den drog fördelar av sina terrängegenskaper. Efter den pensionerades gick den som "utryckningsfordon" för en elfirma, innan den till slut gick i privat entusiastägo. 2012 köpte jag den i
  4. Intressanta tips, tycker jag. En hundring hit eller dit är väl sk-tsamma, bara man kan få lite uppfattning om var någonstans man kan "svänga av" för att bryta lite i skogen..
  5. Per, om du åker förbi så köp följande reservdelar: Backspegelarmar hö och vä. Kraftuttagen (om det finns). Blinkersglas. Lyktglas fram.
  6. Jag tänkte ta bort ramen, så det är gjort en gång, ifall man skulle behöva någon gång... Det är som att göra Te. Bäst att koka vattnet på kvällen så är det bara att värma på morgonen. Senmoral: "Gråta innan är att gråta två gånger", och "Förebyggande underhåll på gamla bilar tenderar att rendera en herrans massa reparationer - för all skit man upptäcker på vägen." Till yttermera visso, och skämt åsido, så är ju givetvis målet att komma upp till en nivå där det förebyggande underhållet faktiskt är meningsfullt. Broder einhead (han är min bror) har ju annars en hyfsat bra nollställningsfilo
  7. Jag håller med i debatten i stort. Det finns riktlinjer och det finns "köparens iver" mm, men jag tycker ett par saker är värda att notera. Axlarna till TGB:n är bara dem värda minst SEK 25 000:- , så det är trots allt ett slags minipris för även den mest sunkiga 11:an - om de nu är okej. Sedan har jag noterat att blinkersglasen är eftertraktade på vissa marknader, så se särskilt upp om det vankas holländska bilentusiaster. Kommer inte ihåg vilken bil som har lika (som inte är Volvo), men blir man av med dem, är det kanske lite segt att ersätta dem. Det går fortfarande dock, men tatanka säljer
  8. Appropå avgaser och koldioxid - en genomsnittsmänniska förbrukar (Edit: Släpper ut) 55 g koldioxid per km joggandes. Ta det gånger fem för en full bil - > 275 g per km. Det ger 2750 g per mil. SÅ det är alltså miljövänligt att åka med allt som släpper ut mindre än det. Man kunde tro att allt bilåkande är icke miljövänligt, men så är icke fallet! (Glöm dock inte att människan också andas under färden... )
  9. Hej, jag skulle önska en bra sammanfattning på var man kan bryta lite med bilen avgiftsfritt, utan att snuten tar en, runt i riket. Helst runt våra 10-15 största städer. Ange Stad och plats, gärna GPS koordinat. Specifikt önskar jag själv runt Göteborg, Linköping, Varberg, Gävle, och Kungsbacka. Tips på ställen där man kan hyra in sig är OK, men jag vill helst köra utan extra kostnad. mvh //Erik
  10. Detta är mitt "bruksväde": - Åka ner till havet och bada bastu (och bada) - Svina runt i snö och få avundsjuka blickar av hunsade karlar - Köra saftblandarna framför ett dagisgäng som är ute och prommenerar (kidsen älskar dem) - Köra sopor (dvs något av mina ägodelar, inte fruns) och erhålla avundsjuka blickar på återvinningen från hunsade karlar - Glida ner till hamnen med båtgrejer och fixa med båten, och inse att TGB:n kostar lika mycket eller lite som en båt-GPS. (Billigt nöje alltså) - Åka till jobbet när det är påkallat (har både Cittroen C5 Exclusive och BMW 730LD att välja på)
  11. Ser rätt lika ut, tycker jag allt. XZL-däcken från den tiden var också valet för många andra tyngre hjulfordon, som hjullastare mm. De användes också på servicefordonen i Paris-Dakar, då de inte ville få punka oftare än de fordon som faktiskt tävlade. De är oerhört starka och kan i princip gå med 0 i lufttryck, eftersom de har många lager stål både på sidorna och i "slitbanan":
×
×
  • Create New...