Gå till innehåll

Problem att lägga i växel när bilen varit oanvänd


Rekommendera Poster

Har provat att koppla ur både 527 och 528 och mätt signalen på respektive utgång direkt på boxen för att utesluta att signalen inte kom utifrån.

 

Det borde isåfall vara någon insignal till boxen som är fel?.

 

Eller att det är något fel i Boxen?.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ferano Hörs det något pys-ljud när du skiftar mellan v/t när strömen ligger på till båda ventilerna?

På min pyser det men det är precis som om den inte orkar. Pys ljudet är ganska svagt och det klonkar inte till ordentligt. Spelar ingen roll hur man fipplar med växelvredet.

Senaste trixet för att få iväg bilen(säkrings knepet funkar inte mer) är att slå till och från startnyckeln med motorn avstängd tills det klonkar till i fördelningslådan sen går den att köra. Måste försöka få tid att skruva bort luftcylindern. Ska åtminstonde försöka mäta om jag har ström på båda trådarna och ev koppla en separat knapp med en +-matning till ena tråden. 

//Plogman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det pyser men det ljudet kommer från in och ur kopplingen av framhjulsdriften FD prova att koppla ur den vid magnetspolen på lådan då blir det nog tyst alt slå av och på FD med brytaren och lyssna om ljudet låter lika.

 

Min box har blivit sämmre och sämmre så jag har gjort en enkel nödkörnings koppling med vippbrytare direkt till magnetspolarna.

 

Jag har provat att bara ha en magnet inkopplad och tvångs manövrera V eller T men det går inte i alla fall pga att när felet med två signaler från boxen inträffar så lägger inte boxen ut någon spänning till 1/R kabel 521 heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ferano vi har nog samma fel på våra bilar/styrboxar.

Ska man öppna styrboxen och kolla om det är någon lödning som släppt?

Känns ju som om det är något som får kontakt igen när jag stänger av och på strömen och det plötsligt börjar fungera.

Har inte så mycket tid att hålla på med bilen nu men hoppas få mera tid nu i vinter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har öppnat min box och kollat lödningar utan att se något fel.

 

Kommer att skicka min box till Wingflyer så får han provköra den.

Boxen är förövrigt helt död nu så det kanske är lättare att hitta felet när det inte är intermitent.

 

Det står i VHB avd4 att automatväxelväljaren har kortslutningsskydd som återställs genom att bryta tändningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...